Spring naar bijdragen

Ik zocht, en ik vond!


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 19:43:36 schreef Feebs het volgende:

Ze zegt toch dat nu er voor kiest om zich te laten dopen omdat ze nu zelf een keus voor God heeft gemaakt.

Dat is blijkbaar de betekenis voor haar van de doop: als gevolg van een keuze van haarzelf voor God.

Dat is dan toch haar antwoord op de vraag waarom ze zich laat overdopen?

Oww dus we kunnen allemaal onze eigen betekenis aan sacramenten geven. Waarvoor God het bedoeld heeft maakt niet uit....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Irritant die sarcastische insinuerende opmerkingen zeg!

Ik probeer hier het verschil de schetsen tussen kinderdoop en volwassenen doop, kinderdoop: God kiest voor jou (dan volgt later beleidenis), volwassenendoop: ik heb een keus voor God gemaakt, accepteer zijn uitnodiging en laat dat zo zien.

Dit is toch geen eigen betekenis geven??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou dan ook niet willen spreken van een overdoop, dat zou inderdaad impliceren dat de eerste doop niet goed genoeg zou zijn en daarom over moet. Ik zie het als een wederdoop, gewoon dezelfde doop nog een keer, zij het met een andere lading aan de kant van de gedoopte, maar niet aan de kant van God. En ik zie zelf geen problemen om meerdere keren gedoopt te worden, Bijbels gezien iig niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 19:32:12 schreef JoostG het volgende:

[...]

Belijdenis lijkt me ook niet geheel van toepassing, in dit geval.
knipoog_dicht.gif

Maar inderdaad: waarom zou je je laten overdopen?

Vertel. Waarom niet?

Als je belijdenis doet geef je aan dat je je leven naar Gods weg in wilt richten, dat je God ervaart in je leven. Waarom is dat dan niet goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We gaan het hier niet uitgebreid over de wederdoop hebben. We hebben kunnen zien hoe hoog de gemoederen kunnen oplopen bij een discussie over dat onderwerp en een Getuigenissen-topic is daar niet voor bedoeld. Er zijn genoeg andere topics over de doop, gelieve de discussie daar voort te zetten en hier op ander aspecten uit het verhaal van de topicstarter te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 19:57:05 schreef Mystique het volgende:

[...]Vertel. Waarom niet?

Als je belijdenis doet geef je aan dat je je leven naar Gods weg in wilt richten, dat je God ervaart in je leven. Waarom is dat dan niet goed?

Omdat men binnen de RKK geen belijdenis kent?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Annzie,

Ik vind het fijn om te horen dat je God weer gevonden hebt, maar ik kan je niet helpen met die overdoop. Dit omdat ik geloof dat overdopen onmogelijk is, en je dus op het punt staat iets te doen waarvan ik geloof dat het tegen Gods wil is. Ik kan je alleen dringend het volgende aanraden:

Verdiep je in wat de katholieke Kerk nu eigenlijk echt leert, voordat je er zomaar weggaat, en laat niet teveel je eigen mening meetellen, maar zoek vooral de Waarheid van God.

Respecteer de mening van je moeder en laat ons geen partij kiezen voor jou, door te vragen of we willen helpen je moeder te overtuigen.

Praat hier ook eens met je pastoor over; mogelijk kan hij je nog veel wijsheid meegeven.

Denk nog een keer héél ernstig na over wat je doet, want volgens een grote meerderheid der christenen, zowel katholieken, protestanten als orthodoxen, sta je op het punt een ernstige zonde te begaan.

Gods zegen, liefde, wijsheid, inzicht en vrede toegewenst bij het gaan met Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:06:11 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Annzie,

Ik vind het fijn om te horen dat je God weer gevonden hebt, maar ik kan je niet helpen met die overdoop. Dit omdat ik geloof dat overdopen onmogelijk is, en je dus op het punt staat iets te doen waarvan ik geloof dat het tegen Gods wil is. Ik kan je alleen dringend het volgende aanraden:

Verdiep je in wat de katholieke Kerk nu eigenlijk echt leert, voordat je er zomaar weggaat, en laat niet teveel je eigen mening meetellen, maar zoek vooral de Waarheid van God.

Respecteer de mening van je moeder en laat ons geen partij kiezen voor jou, door te vragen of we willen helpen je moeder te overtuigen.

Praat hier ook eens met je pastoor over; mogelijk kan hij je nog veel wijsheid meegeven.

Denk nog een keer héél ernstig na over wat je doet, want volgens een grote meerderheid der christenen, zowel katholieken, protestanten als orthodoxen, sta je op het punt een ernstige zonde te begaan.

Gods zegen, liefde, wijsheid, inzicht en vrede toegewenst bij het gaan met Hem.

Ik sluit me verder ook hier bij aan, ben niet zo goed in het houden van dit soort 'speeches' knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw, wat een fantastische getuigenis zeg!! God is zo goed!

Ik vind het wel erg jammer dat er voor de zoveelste keer een getuigenis is ondergesneeuwd door een discussie... ik zie dat jij die keuze al lang in je hart hebt gemaakt om je te laten dopen, en ik geloof echt dat God daar 100% achter staat! Probeer alsjeblieft ook niet te twijfelen aan je keuze. Het kan altijd nuttig zijn je te informeren over beide dopen, maar zodrda jij die keuze al gemaakt hebt weet ik gewoon dat het alleen maar vertraging zal opleveren, terwijl ik zeker weet dat jij niet kan wachten tot je gedoopt bent knipoog_dicht.gif

Ik zie in jou dat enthousiasme terug dat ik ook elke dag weer mag beleven in mijn wandel met God, en ik wil je echt aanmoedigen om dat nooit kwijt te raken! Blijf gewoon dicht bij God, heb dagelijks intimiteit met Hem en je zult alsmaar groeien in je relatie, en je zult zien dat er hele goeie vruchten van zullen afkomen smile.gif

EDIT EDIT EDIT

een zeer belangrijk punt ben je vergeten, het 7e wonder, en het aller aller aller grootste wonder wat er bestaat: je hebt je hart aan Jezus gegeven party.gifparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:05:27 schreef Mystique het volgende:

Ik denk dat ik mijn vragen gewoon aan de TS stel:

Waarom doe je geen belijdenis/vormsel (hoe heet dat in de RK?
bloos.gif
) in plaats van dopen, de betekenis is hetzelfde?

En voor welke kerk heb je gekozen? Dit is bijzaak natuurlijk, maar ben wel benieuwd.

het heet vormsel in de katholieke kerk.

maar ik ben gedoopt in de katholieke kerk, alleen ben ik naar mijn mening niet katholiek opgevoed. Als kleuter baden we het onzevader voor het eten en ik heb de eerste communie gedaan. Mijn zusje en broertje hebben ook hun communie gedaaan en ik heb geleerd dat Jezus met pasen is opgestaan uit de dood en dat hij met kerst geboren is. Dat is mijn katholieke opvoeding. Niks een waarom is Hij da gekruisigd ofzo en waarom is hij opgestaan. Ik dacht : "het zal wel, ik ben lekker vrij"

Sinds mijn ouders gescheiden zijn (ondertussen 8 jaar geleden) is er zelfs heel lang geen bijbel in huis geweest tot mijn moeder er drie jaar geleden een kreeg van annemarie (tenminste, dacht ik), die trouwens ook meteen op de verste plank van de boekenkast verdween.

Compleet mislukt, want twee aar geleden dacht ik dat er geen god was!!

Ik voel me dus absoluut geen katholiek, ben ook bijna nooit naar de kerk geweest, tot nu, maar ga nu dus naar een pinkstergemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:35:12 schreef Mark1987 het volgende:

Wauw, wat een fantastische getuigenis zeg!! God is zo goed!

Ik vind het wel erg jammer dat er voor de zoveelste keer een getuigenis is ondergesneeuwd door een discussie... ik zie dat jij die keuze al lang in je hart hebt gemaakt om je te laten dopen, en ik geloof echt dat God daar 100% achter staat! Probeer alsjeblieft ook niet te twijfelen aan je keuze. Het kan altijd nuttig zijn je te informeren over beide dopen, maar zodrda jij die keuze al gemaakt hebt weet ik gewoon dat het alleen maar vertraging zal opleveren, terwijl ik zeker weet dat jij niet kan wachten tot je gedoopt bent
knipoog_dicht.gif

Ik zie in jou dat enthousiasme terug dat ik ook elke dag weer mag beleven in mijn wandel met God, en ik wil je echt aanmoedigen om dat nooit kwijt te raken! Blijf gewoon dicht bij God, heb dagelijks intimiteit met Hem en je zult alsmaar groeien in je relatie, en je zult zien dat er hele goeie vruchten van zullen afkomen
smile.gif

EDIT EDIT EDIT

een zeer belangrijk punt ben je vergeten, het 7e wonder, en het aller aller aller grootste wonder wat er bestaat: je hebt je hart aan Jezus gegeven
party.gifparty.gif

Dank je wel Mark dat je een groot vooroordeel wat ik heb nog eens bevestigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:35:12 schreef Mark1987 het volgende:

EDIT EDIT EDIT

een zeer belangrijk punt ben je vergeten, het 7e wonder, en het aller aller aller grootste wonder wat er bestaat: je hebt je hart aan Jezus gegeven
party.gifparty.gif

widegrin.gif, niet eens aan gedacht!

Samengevoegde post 28-2-2007 21:05:32:

kijk wat ik net vond in het topic "overdoop"

Door Princess. op maandag 23-10-2006 11:58:01

Ikzelf ben vroeger gedoopt als kind.

Toch ga ik het over ongeveer 6 maanden over laten doen. Niet omdat ik geen waarde hecht aan de kinderdoop. ik vind het echt heel aardig van mijn ouders dat ze mij hebben gedoopt. Maar dat was hun keuze. Niet de keuze van mijzelf om voor God te kiezen.

Er staat namelijk in de bijbel

Hand 2,38

Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden

En ik kon mij als kind niet bekeren en niet zelf voor Jezus kiezen. En nu kan ik dat wel. En daarom wil ik me graag overlaten dopen

Dat is precies mijn mening!!

Stop discussie, ik ga me laten dopen, eerst heel hard bidden dat mijn moeder het goed vind, en als ze het dan nog niet wil kan ze de pot op... (misschien een beetje grof, maar dat is mijn mening)

Ik vind namelijk, als ik me niet laat dopen als mam het niet wil dat ik Hem dan niet waard ben

Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van Mij, is Mij niet waard (Mat. 10-37, het Boek)

alleen ga ik het niet over zes maanden doen, weet nog niet wanneer, maar hou jullie op de hoogte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik begrijp het wel, maar bne in de katholieke kerk gedoopt, zou ik dan niet voor de katholiek kerk belijdenis, dus vormsel moeten doen? Die mensen zien me aankomen, ze kennen me aarschijnlijk niet eens meer, bn al mer dan zes jaar niet meer in die kerk geweest, en voel me ook helemaal niet katholiek ofzo.

Ik ga nu naar een pinkstergemeente en daar voel ik me beter op mijn plek dan waar ik ooit geweest ben, inclusief de kerk waar ik gedoopt ben. En dan kan ik daar toch geen belijdenis doen? Ik bedoel, een pinkstergemeente en een katholieke kerk staan toch wel een beetje ver uit elkaar, denk je ook niet? of is dit nou weer en of ander raar denkbeeld van mij?

(ik zeg stop discussie, ga ik er zelf mee verder puh2.gif, maarja niemand kan me toch van mijn besluit afhalen (denk ik) en ik vind discussiëren wel leuk, als ik maar tijd heb om na te denken over wat ik wil zeggen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 28 februari 2007 21:08:48 schreef Thorgrem het volgende:

Ik neem aan dat je zoiets niet mag doen zonder toestemming van je moeder aangezien je minderjarig bent.

Je hebt dus nog een jaartje of 3 om er heel goed over na te denken.

Hand 8

36 Onderweg kwamen ze bij een plaats waar water was, en de eunuch zei: ‘Kijk, water! Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden?’ 37 Filippus zei tegen hem: “Indien u gelooft met heel uw hart, is het toegestaan.†Hij antwoordde: “Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid