Spring naar bijdragen

Niets menselijks is ons vreemd


Aanbevolen berichten

Dit topic is aangemaakt om te laten zien dat christenen (en dan vooral geestelijk leiders) niets vreemd is. In dit topic wou ik het laten bij berichten met een positieve insteek. Hierop kritisch reageren is natuurlijk wel toegestaan.

Ik zal dan aftrappen met het eerste bericht.

De blauwe kaart is voor het overdenken van je zonden

Voetbal is voor de Italianen bijna een religie, maar op het veld is vroomheid vaak ver te zoeken. Vorig jaar teisterde een corruptieschandaal de sport, deze maand stierf een politieman tijdens een vechtpartij tussen voetbalsupporters. Rome kan de reputatie van voetbal wellicht wat opkrikken met een toernooi voor priesters en seminaristen dat vandaag van start gaat.

Aan de Clericus Cup doen ruim driehonderd priesters en studenten uit vijftig landen mee. „De klasse van de Zuid-Amerikanen, de atletische kracht van de Afrikanen en de voetbaltraditie van de Europeanen zullen op een waardige manier vertegenwoordigd zijnâ€, meldt een opgetogen Radio Vaticaan. De jongste deelnemer is een 18-jarige Italiaanse seminarist, de oudste een Spaanse priester van 54.

Zestien teams nemen het op een voetbalveld van het Vaticaan in Rome tegen elkaar op. De aftrap vandaag gaat tussen een goeddeels Braziliaans team en eentje dat vooral bestaat uit Mexicanen. De wedstrijden duren een uur. Een time-out van een minuut is toegestaan, vloeken en schelden niet, het aanroepen van een heilige weer wel. De scheidsrechter kan, naast een gele en rode kaart, ook een blauwe kaart uitdelen: de speler moet dan vijf minuten aan de kant van het veld over zijn verfoeilijke gedrag nadenken. De finale is in juni.

Het Vaticaan organiseert het toernooi niet alleen voor de lol. „Sport, en voetbal in het bijzonder, is vooral een middel ter educatieâ€, zegt monseigneur Carlo Mazza, die binnen de Italiaanse bisschoppenconferentie verantwoordelijk is voor vrijetijdsbesteding. „Sport zorgt ervoor dat een mens harmonisch opgroeit, in dienst van zichzelf maar ook van een beschaafde samenleving.â€

In het Vaticaan hopen ze via de Clericus Cup de goddeloze Italiaanse jeugd te bereiken. „Via het voetbal kunnen jongeren nader tot de kerk worden gebracht. Want die moeten nodig gered worden van de verveling en het consumentismeâ€, aldus een van de organisatoren.

Het brein achter de Clericus Cup is kardinaal Tarcisio Bertone, secretaris van de Heilige Stoel en rechterhand van de paus. Bertone is voetbalgek. Hij heeft in het verleden wel eens wedstrijden becommentarieerd op Radio Vaticaan. Het is zijn droom om een eigen elftal samen te stellen dat kan meedraaien in de Italiaanse Serie A. De shirtjes in wit en geel – de kleuren van Vaticaanstad – zijn al ontworpen.

Bron: link

De velbegeerde beker:

img229884.jpg

Bewijs dat het geen geintje is:

img230894.jpg

(plaatjes ook bij het bron artikel te vinden, maar helaas niet kopieerbaar, dus vandaar minder goede versies)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 26 februari 2007 00:33:55 schreef Dutchie het volgende:

hmm, daar heb ik nooit van gehoord, maar dat vaticaanse toernooi is wel lollig, ik vraag me af of die lui een beetje kunnen voetballen. Het valt me nog mee dat er ruimte in het Vaticaan is voor een voetbalveld!

Het hoeft niet percee in Vaticaan stad zelf te zijn. De katholieke kerk heeft ook nog vele stukjes grond in Rome zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Een time-out van een minuut is toegestaan, vloeken en schelden niet, het aanroepen van een heilige weer wel.

rofl.gif

De Clericus Cup, LOL

Dit verhaal kan toch alleen maar een grap zijn? Zo niet, bijzonder lollig initiatief, al ben ik benieuwd hoe ultra streng gelovigen er tegenaan kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Light Jr.: Ik geloof dat de priesters in het vaticaan zelf ultra-streng gelovigen zijn, dus ik denk dat ik al weet hoe die er tegenaan kijken.

Geweldig initiatief, leuk, het laat zien dat christenen ook mensen zijn! En natuurlijk het evangeliserende karakter. Om de jeugd in aanraking te brengen met de kerk. Heel goed, dit kan ik alleen maar toejuichen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Sammie" schreef het volgende:

@Light Jr.: Ik geloof dat de priesters in het vaticaan zelf ultra-streng gelovigen zijn, dus ik denk dat ik al weet hoe die er tegenaan kijken.

Ligt er aan wat je onder streng gelovig verstaat. Zeer gelovig of streng gelovig is voor mij een groot verschil.

Quote:
"Sammie" schreef het volgende:

Geweldig initiatief, leuk, het laat zien dat christenen ook mensen zijn! En natuurlijk het evangeliserende karakter. Om de jeugd in aanraking te brengen met de kerk. Heel goed, dit kan ik alleen maar toejuichen!

Ik heb er beelden van gezien, heb me bescheurd. Sodeju die priesters zijn nog lomper dan ik ooit ben geweest widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij past een bepaald raamwerk van gedachten die geschoeid zijn op protestantse visies toe op mensen die katholiek zijn. Een priester mag je best een streng gelovige noemen, hij zal zich houden aan de dingen waarvoor hij priester werd en dus zijn gebeden doen, op zaterdag en zondag ter kerke gaan (en vaak nog wel vaker) etcetra.

Streng gelovige zoals jij dat ziet zie je niet erg snel terug bij katholieken, wel bij bepaalde gereformeerden (geen TV, geen professionele sport etcetra).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Automobilistenvereniging wil dat paus pastoor met sportauto tot de orde roept

Geplaatst door Theo Borgermans op

wo 4 apr '07 om 23:00u

LISSABON (RKnieuws.net) - Een vereniging van Portugese automobilisten heeft paus Benedictus XVI verzocht een Portugese priester tot de orde te roepen die de jongeren naar de kerk wil lokken met zijn sportauto en niet aarzelt om de snelheidsbeperkingen aan zijn laars te lappen.

De vereniging, die zich inzet voor verkeersveiligheid, heeft in dit verband zowel een brief verstuurd naar de paus als naar de Portugese bisschoppenconferentie.

De 42-jarige pastoor, die drie parochies onder zijn hoede heeft, riijdt met een Ford Fiesta 2000 ST. Hij pocht ermee dat hij al 210 km per uur gereden heeft.

"Ik hou van sportwagens maar ik rij voorzichtig", zegt de pastoor. Volgens parochianen zijn de jongeren verzot op zijn wagen.

Een plaatselijke krant besteedde inmidels ook aandacht aan de zaak. "De priesters moeten steeds meer parochies bedienen. De roepingencrisis verplicht hen parochies, missen en kilometers te cumuleren. Zij moeten zich snel kunnen verplaatsen", aldus de krant. (tb)

Bron: link

Lol. Een ford Fiesta als sportauto. Die moet de pastoor toch aardig gepimpt hebben in zijn vrije tijd. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zie 'm al in dat ding zitten in z'n priestergewaad widegrin.gif

Fiesta ST is een soort GTi, recent model.

33.jpg

Op zich trekt het wel jongeren naar de kerk, een flitsende pastoor die laat zien dat je als gelovige niet saai en droog hoeft te zijn, maar daar zijn ook meer verantwoorde manieren voor knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

rofl.gif

De Clericus Cup, LOL

Dit verhaal kan toch alleen maar een grap zijn? Zo niet, bijzonder lollig initiatief, al ben ik benieuwd hoe ultra streng gelovigen er tegenaan kijken.

Nou... eh... ik vind het gewoon geweldig! Of bedoelde je mij niet met die ultra strenge gelovigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook geweldig widegrin.gif

Neeeee, mijn beste vegaloog, ik doel niet op bijvoorbeeld jou.

Ik bedoelde wat Raido al zei:

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Streng gelovige zoals jij dat ziet zie je niet erg snel terug bij katholieken, wel bij bepaalde gereformeerden (geen TV, geen professionele sport etcetra).

Schijnbaar heb je dat soort gelovigen niet (veel) onder Rooms-Katholieken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Geleerden vochten in Vaticaan tegen de tijd

Geplaatst door Theo Borgermans op

di 17 jul '07 om 15:11u

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - In de leeszalen van de Vaticaanse bibliotheek is het de afgelopen weken drukker geweest dan ooit tevoren. Hoogleraren, promovendi, Bijbelonderzoekers en monniken zaten dicht opeen aan de tafels in een wanhopig gevecht tegen de tijd om hun onderzoek af te ronden, zo meldt het ANP onder aanhaling van de BBC.

De bibliotheek is sinds deze week dicht en zal waarschijnlijk pas in september 2010 weer opengaan. Sinds het Vaticaan begin mei tot ontsteltenis van vele geleerden de sluiting aankondigde, hebben heel wat onderzoekers uren in de rij gestaan om een plaats in een leeszaal te bemachtigen. De leiding van de bibliotheek had het aantal stoelen verdubbeld, zodat er voor tweehonderd onderzoekers tegelijk plaats was, maar dat was niet voldoende om ’filevorming’ te voorkomen.

Bron: link

rofl.gif Zelfs monniken stellen dus graag dingen uit tot dat het bijna te laat is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Gott zur Ehr, dem Nächtsten zur Wehr’

Duitse abdij heeft al 100 jaar eigen brandweer

Geplaatst door Theo Borgermans op

vr 27 jul '07 om 09:56u

ERESING (RKnieuws.net) - De kloosterbrandweer van de Sankt Ottilienabdij in Eresing (Beieren) heeft zijn honderdjarig bestaan gevierd. Het korps werd in 1907 opgericht en wordt momenteel gevormd door een twintigtal monniken die allemaal uit de benedictijnerabdij afkomstig zijn.

Het brandweerkorps is niet enkel belast met de veiligheid van de abdij maar staat ook in voor interventies op de aanpalende A96 snelweg (Munchen-Lindau). Aanvankelijk droegen de leden van de kloosterbrandweer hun habijt maar doorheen de jaren werden zij verplicht een uniform te dragen.

Het korps wordt sinds vijf jaar geleid door commandant broeder Anno Reuter. Iedere laatste vrijdag van de maand is het oefenen geblazen. Het korps beschikt momenteel over drie voertuigen.

Aanleiding voor de oprichting van het eigen brandweerkorps was een gasexplosie in de abdij in januari 1906. Op 22 juni 1908 rukte de kloosterbrandweer een eerste keer uit na een blikseminslag. De brandweer van de Sankt Ottilien abdij voert jaarlijks zo’n 20 interventies uit. (tb)

img.php?t=ro_afbeeldingen&id=1221&w=300&h=200

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Scheldende Australische pastoor op non-actief

CANBERRA (ANP) - Aartsbisschop Denis Hart van Melbourne heeft de plebaan (pastoor) van de kathedraal van de Australische stad voor onbepaalde tijd met verlof gestuurd.

Aanleiding was een scheldpartij van de priester tegen een groepje skateboarders, waarvan een filmpje op de website YouTube is verschenen.

Op het filmpje is te zien hoe plebaan Geoff Baron vloekend en met grove seksueel getinte beledigingen de jongeren van het terrein van de kathedraal probeert weg te krijgen. De skateboarders laten zich op hun beurt ook niet onbetuigd. Hart kondigde nader onderzoek aan en zei Baron met verlof te hebben gestuurd om hem tijdelijk van de ,,druk en de verantwoordelijkheden die hij als plebaan heeft'' te verlossen.

Stuitend gedrag

De pastoor verontschuldigde zich dinsdag voor zijn uitlatingen, maar beschreef op de radio de skateboarders als ,,jakhalzen en hyena's'', die hem hadden uitgedaagd door erop te zinspelen dat hij een pedofiel zou zijn. ,,Het was stuitend gedrag. Ik liet mezelf vreselijk gaan, dat is heel duidelijk. Ik heb een schandaal veroorzaakt en andere mensen geschokt'', erkende Baron.

Sinds woensdag bewaken veiligheidsagenten het gebied rond de kathedraal. Mensen zouden hebben gedreigd wraak te nemen. Tienduizenden hebben de videoclip van de scheldpartij, die al een jaar geleden plaatshad, op YouTube gezien. Het filmpje is inmiddels van de website verwijderd.

Bron: link

Ik had vernomen dat de pastoor met tijdelijke vakantie is gestuurd. Ik hoop dat de beste man tot rust komt en geniet van zijn vakantie. En dat hij na zijn vakantie weer snel terug kan naar zijn parochie.

Wat me opvalt is dat er nergens staat wat er met de etterbakjes gebeurd, of die nog straf krijgen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Idioot dat dit over de hele wereld gaat. Iedereen schiet wel eens uit zijn slof.

Ja beste Tom, dat hebben we allemaal wel eens. Maar in dit geval gaat het natuurlijk om een katholieke priester, een man van God. Dan verwacht men zoiets minder snel en is het natuurlijk ontzettend leuk om dat tijdens de komkommertijd in je krant te zetten.

Overigens zijn veel reacties op internet fora vooral meelevend met de priester (ook op sites die vaak negatief zijn tegenover het christendom). Precies het tegenovergestelde als wat je zou willen bereiken met zo'n bericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid