Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Zoals jullie vast wel weten is het steeds moeilijker om in deze streken nog mensen te vinden die zich geroepen weten tot het priesterschap. Vele parochies vinden geen pastoor meer, en de pastoors die er wel zijn hebben ongelooflijk veel werk.

Hoe vangt jouw parochie dit probleem op? Werkt dat een beetje, of zitten jullie nog steeds in een moeilijke situatie? Of zijn jullie één van de gelukkige parochies waar het probleem zich niet stelt? Hoe groot is het probleem eigenlijk in jullie ogen? Welke mogelijke oplossingen zien jullie? Kan dit probleem kleinschalig aangepakt worden, of is de volledige kerk toe aan een grondige herziening van het priesterambt? Misschien is er volgens jullie wel helemaal geen oplossing meer, en is alle moeite die nu gedaan wordt dweilen met de kraan open?

Ik ben ook benieuwd hoe erg dit probleem speelt in andere kerken, is het bijvoorbeeld ook zo moeilijk om dominees te vinden, of lukt dat wel? Waaraan ligt volgens jullie het verschil met de crisis in het priesterschap?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 18:07:04 schreef Iriacynthe het volgende:

Hoe vangt jouw parochie dit probleem op?

Bij ons komen er priesters uit India. smile.gif

Quote:
Werkt dat een beetje, of zitten jullie nog steeds in een moeilijke situatie?

Volgens mij wel, aangezien er nu alweer een nieuwe is zal het vast werken.

Quote:
Of zijn jullie één van de gelukkige parochies waar het probleem zich niet stelt?

Wij hebben gelukkig wel een eigen pastoor. smile.gif

Quote:
Hoe groot is het probleem eigenlijk in jullie ogen?

Groot. Volgens mij is het tekort over het hele land genomen zeer schrijnend.

Quote:
Welke mogelijke oplossingen zien jullie? Kan dit probleem kleinschalig aangepakt worden, of is de volledige kerk toe aan een grondige herziening van het priesterambt?

Herziening van het priesterambt onder geen beding. Een oplossing is moeilijk, omdat het natuurlijk ook te maken heeft met de algehele staat van de Kerk.

Quote:
Misschien is er volgens jullie wel helemaal geen oplossing meer, en is alle moeite die nu gedaan wordt dweilen met de kraan open?

Ik zou het zo niet weten... wat ik wel weet is dat God die dit goed werk begonnen is het zal voltooien tot de dag van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf zo geen cijfers bij de hand, maar ik krijg signalen dat we al weer over het dieptepunt heen zijn. Een min of meer tijdelijke oplossing is ook een blik Poolse priesters opentrekken, dat werkt positief tegen het Poolse nationalisme, het geeft goed aan dat onze Kerk ook echt een wereldKerk is, en vaak zijn ze nog erg orthodox ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een beetje offtopic, maar zijn we allemaal niet geroepen tot een heilig priesterschap?

N.a.v.

1 Petrus 2:5-9

Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn. 6 In de Schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt niet bedrogen uit.’ 7 Kostbaar is hij voor u, die erop vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’ 8 En: ‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd. 9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had laatst in de krant hier wat over gelezen. Het speelt niet alleen in de Rooms-Katholieke kerk, maar ook bij de protestanten.

In dit artikel gaat het over het imagoprobleem van de predikanten.

Concrete cijfers uit het artikel:

Quote:
Protestantse Kerk - Volgens het rapport Pastor in Beweging zal de predikantsbezetting de komende twintig jaar met 45 tot 55 procent afnemen. Dat hangt af van de instroom. Bij vijftig nieuwe theologiestudenten per jaar zijn er in 2015 193 predikanten te weinig, bij veertig studenten loopt dat op tot 279. Vijf jaar later is het tekort nog groter: 305 of 421. Uitgedrukt in fte's telde de Protestantse Kerk vorig jaar 1929 predikanten.

De cijfers zijn overigens niet onomstreden. ,,Ze stonden in het slecht onderbouwde gedeelte van het rapport'', zegt Van der Sar. ,,Er is te weinig rekening gehouden met de trend dat steeds meer gemeenten fuseren. En uit mijn omgeving krijg ik het signaal dat het steeds makkelijker is predikbeurten vervuld te krijgen. Ik vraag me dus af of het probleem wel echt zo groot is. Een nadere analyse is op z'n plaats.''

Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) - driehonderd predikanten, nu zeventig vacatures; prof. C.J. de Ruijter verwacht een flinke toename als de babyboomgeneratie, geboren tussen 1946 en 1964, afzwaait. Tussen 2010 en 2015 gaan naar zijn inschatting tien tot twaalf predikanten per jaar met emeritaat.

Christelijke Gereformeerde Kerken - 161 predikanten, nu zo'n 35 vacante gemeenten; de komende twintig jaar komen er daar naar verwachting dertig bij. In 2025 is dan 35 procent van de 185 gemeenten vacant.

Nederlands Gereformeerde Kerken - tachtig voorgangers, tien gemeenten zijn vacant. Tot 2015 gaan er 15 predikanten met emeritaat. Twintig studenten volgen een theologische opleiding. De Nederlands-gereformeerden verwachten ook een tekort, maar de kwestie is niet zo urgent als bij de andere kerken.

Samengevoegde post 08-2-2007 18:53:37:

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 18:16:39 schreef K. het volgende:

Bij ons komen er priesters uit India.
smile.gif

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 18:20:54 schreef Pius_XII het volgende:

Ik heb zelf zo geen cijfers bij de hand, maar ik krijg signalen dat we al weer over het dieptepunt heen zijn. Een min of meer tijdelijke oplossing is ook een blik Poolse priesters opentrekken, dat werkt positief tegen het Poolse nationalisme, het geeft goed aan dat onze Kerk ook echt een wereldKerk is, en vaak zijn ze nog erg orthodox ook.

Priesters uit India en Polen, is dat niet heel lastig met de taal enzo. Het voordeel is dat er misschien veel in het latijn gebeurt. Maar het lijkt me heel belangrijk als een priester goed met de mensen kan praten... Of zie ik het misschien helemaal verkeerd. Ik weet ook vrij weinig van priesters enzo.

bloos.gif Is een priester hetzelfde als een pastor? bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Probleem" is dat we hier te maken hebben met een roepingenkwestie. We zullen het moeten doen met de priesters die we hebben en zijn geheel afhankelijk van God. Roept God geen priesters, dan kunnen we misschien uit het buitenland priesters trekken, maar meer zit er niet in. We kunnen wel stimuleren dat jongens of mannen ook echt gehoor geven aan een eventuele roeping, maar je weet natuurlijk niet wie een roeping heeft en wie niet, en wie misschien niet gehoorzaamd en wie wel.

Ons rest dus weinig anders dan vooral te bidden om heilige priesters. Onderschat het gebed niet. We moeten dan denk ik bidden om priesters die namens God het geloof in de kerk weer aanwakkeren, de liturgie weer volledig herstellen en zo weer geheel gehoorzaam zijn aan de Kerk. Ik denk dat een vurig gelovige Kerk die haar liturgie uiterst serieus neemt vanzelf weer roepingen zal krijgen, van God. Want wie de Kerk serieus neemt, neemt het priesterschap serieus en is roepingen waardig, denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 18:48:27 schreef krokeledokus het volgende:

Samengevoegde post 08-2-2007 18:53:37:

[...]

[...]

Priesters uit India en Polen, is dat niet heel lastig met de taal enzo. Het voordeel is dat er misschien veel in het latijn gebeurt. Maar het lijkt me heel belangrijk als een priester goed met de mensen kan praten... Of zie ik het misschien helemaal verkeerd. Ik weet ook vrij weinig van priesters enzo.

Daarom moeten ze ook eerst integreren he? knipoog_dicht.gif Hij moet gewoon Nederlands praten om pastorale hulpverlening te kunnen geven en daarnaast zijn er niet zo heel veel Missen meer in het Latijn.

Quote:
bloos.gif
Is een priester hetzelfde als een pastor?
bloos.gif

Een pastoor is een priester die herder is van een bepaalde parochie. Iedere pastoor is dus een priester, maar niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 18:07:04 schreef Iriacynthe het volgende:

Hoe vangt jouw parochie dit probleem op? Werkt dat een beetje, of zitten jullie nog steeds in een moeilijke situatie?

Wij hebben het geluk dat er hier een klooster gevestigd is waar dus een groep priesters samenleeft. Verder zijn er twee diakens en twee pastoraal werksters actief in deze regio. Natuurlijk is ook altijd mogelijk om een beroep te doen op een emeritus als het echt niet anders kan.

Als er echt geen priesters beschikbaar zijn dan komt het meestal neer op een communieviering. Hier ben ik zelf niet echt een voorstander van maar ik heb er wel begrip voor, het is gewoon niet mogelijk om ieder weekend in iedere parochie een eucharistieviering te houden met het huidige aantal priesters.

Quote:
Of zijn jullie één van de gelukkige parochies waar het probleem zich niet stelt?

Hier in de parochie zijn genoeg priesters dankzij het klooster. Het probleem is dat de goede paters naast ons mooie plaatsje ook de rest van deze regio onder hun hoede hebben.knipoog_dicht.gif

Quote:
Hoe groot is het probleem eigenlijk in jullie ogen?

Het is vervelend maar ik vertrouw erop dat God zal voorzien in onze behoefte aan gewijde ambtsdragers.

Quote:
Welke mogelijke oplossingen zien jullie?

Bidden om roepingen en jongeren de gelegenheid geven om een mogelijke roeping te overwegen en te onderzoeken.

Quote:
Kan dit probleem kleinschalig aangepakt worden, of is de volledige kerk toe aan een grondige herziening van het priesterambt?

Uiteindelijk hangt het toch van God af. Hij is degene die roept en niemand anders.

Wat bedoel je trouwens met herziening van het priesterambt? Afschaffing celibaat? Vrouwen wijden? Nee, daar zie ik niets in.

Quote:
Misschien is er volgens jullie wel helemaal geen oplossing meer, en is alle moeite die nu gedaan wordt dweilen met de kraan open?

Ik denk dat we niet in paniek moeten raken. God laat Zijn Kerk niet in de steek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb inderdaad het idee dat er een priestertekort is (ook hier in Canada) en dat er erg veel pastors bij komen die een beetje een verwaterd evangelie brengen, omdat ze willen dat de mensen het allemaal fijn vinden, en dat er zoveel mogelijk mensen naar hun kerk komen. Als je het dus hebt over bijbelgetrouwe pastors is er al helemaal een groot tekort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 20:10:09 schreef Dutchie het volgende:

ik heb inderdaad het idee dat er een priestertekort is (ook hier in Canada) en dat er erg veel pastors bij komen die een beetje een verwaterd evangelie brengen, omdat ze willen dat de mensen het allemaal fijn vinden, en dat er zoveel mogelijk mensen naar hun kerk komen. Als je het dus hebt over bijbelgetrouwe pastors is er al helemaal een groot tekort.

Over wat voor kerk heb je het nu en over hoeveel pastors heb je het nu? Wat bedoel je precies met "verwaterd evangelie"? Noem eens voorbeelden?

Ik ben wel benieuwd.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook de regio waar ik woon heeft last van priester tekorten. Dat wordt opgelost op verschillende manieren. Namelijk intensievere samenwerking tussen de parochies in de buurt zodat de aanwezige priesters meer schaapjes hebben om te herden. Minder Missen, op zaterdag avond of zondag ochtend komt het voor dat er geen Mis meer is. Deze wordt dan vervangen door een woord en communie viering. Echter heeft het aardsbisdom hier andere ideeen over en zullen de woord en communie diensten steeds meer geschrapt worden. Daarnaast hebben we enkele diakens die veel werk verrichten. En natuurlijk veel vrijwilligers die veel taken op zich kunnen nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 18:07:04 schreef Iriacynthe het volgende:

Zoals jullie vast wel weten is het steeds moeilijker om in deze streken nog mensen te vinden die zich geroepen weten tot het priesterschap. Vele parochies vinden geen pastoor meer, en de pastoors die er wel zijn hebben ongelooflijk veel werk.

Onze bisschop wijst er vaker op dat het priesterschap niet primair een baan is, niet primair om management e.d. draait, maar primair een biddende en sacramentele betekenis heeft. Het zou je nog verbazen hoevel dat "ongelooflijk veel werk" in de praktijk is, als men dat werk eens zou organiseren als werk, en als priesters in de eerste plaats priester zijn, en niet "de baas van de parochie". Ik zie vooral enorme verspilling van energie, geen overdaad aan werk. Het echte werk blijft imho ook nog eens verbijsterend vaak liggen. De vergaderzaaltjes zijn goed bezet, maar de parochianen hebben in overdonderde meerderheid geen enkele binding met hun parochie.

Maar laten we nog iets niet vergeten: we hebben helemaal geen gebrek aan priesters, maar een overschot aan (lege) kerken.

Quote:
Hoe vangt jouw parochie dit probleem op?

We hebben een pastoor, een kapelaan, een diaken, en een gemiddelde leeftijd van 65+ tijdens de Mis. Welk probleem?

Quote:
Werkt dat een beetje, of zitten jullie nog steeds in een moeilijke situatie?

Ach, over een paar jaar sterven de laatste parochianen, tenzij grote medische doorbraken op til zijn, dus we redden ons wel.

Quote:
Of zijn jullie één van de gelukkige parochies waar het probleem zich niet stelt?

Gelukkig? Ik vind het om te janken, maar een priestertekort hebben we niet.

Quote:
Hoe groot is het probleem eigenlijk in jullie ogen?

Enorm. Maar het is imho kwalitatief en niet kwantitatief.

Quote:
Welke mogelijke oplossingen zien jullie?

Bidden om roepingen, en het verzorgen van een omgeving waarin roepingen op vruchtbare grond vallen. Het beste voor goede roepingen, is de aanwezigheid van goede priesters.

Quote:
Kan dit probleem kleinschalig aangepakt worden, of is de volledige kerk toe aan een grondige herziening van het priesterambt?

Ik was toevallig gisteren in een onooglijk kerkje in Manila, en ik vermoed dat als ik daar had geroepen dat er maar eens aan het celibaat moest worden gemorreld, ik met pek en veren naar buiten was gegooid. Als ik de teksten van de kerkvaders lees, heb ik de indruk dat we vooral de ambten van bisschop en diaken weer wat meer vorm moeten geven zoals in de tijd van de vaders, met het priesterambt hoeven we niet zoveel te doen denk ik. Hoewel, wat minder vergaderen en wat meer bidden kan helpen.

Quote:
Misschien is er volgens jullie wel helemaal geen oplossing meer, en is alle moeite die nu gedaan wordt dweilen met de kraan open?

Ik denk dat dat wel losloopt. Een Kerk die zal blijven bestaan tot de dag der wrake, zal ook wel voorzien worden van genoeg priesters, lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 00:06:13 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

En een pastor kan eigenlijk alles zijn.
knipoog_dicht.gif

Nee, een pastor kan niets zijn. De term "pastor" komt in de katholieke Kerk helemaal niet voor. Ze wordt ten onrechte, en zonder toestemming, wel veel gebruikt, door zowel priesters als diakens als pastoraal werkers, om hen moverende redenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 00:25:37 schreef diakio het volgende:

[...]

Nee, een pastor kan niets zijn. De term "pastor" komt in de katholieke Kerk helemaal niet voor.

Volgens JPII trouwens wel.

Quote:
Ze wordt ten onrechte, en zonder toestemming, wel veel gebruikt, door zowel priesters als diakens als pastoraal werkers, om hen moverende redenen.

Hoe kan dit dan?

Quote:
Pastor A.Th.M. Erich

is de eerst-aanspreekbare pastor van Roden en vervult daarnaast een aantal taken in Assen.

Bereikbaar op woensdagmorgen van 10-12 uur thuis

Adres: Stobbenven 7, 9320 EN Roden, telefoon 050-5014595,

email:
emailimg.php?id=crYWVyaWNoQGhvbWUubmw=

Mevrouw Erich is een pastoraal werkster. Ik weet dat het in ieder geval 'not done' is voor PWérs, voor wat betreft priesters verschil ik met je van mening. Maar ik snap dat niet, Mgr. Eijk resideert vlakbij Roden, en die richtlijn is al minstens 6 jaar oud, waarom kan dat toch blijven voortduren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 00:50:32 schreef Pius_XII het volgende:

[...]Volgens
trouwens wel.[...]

AFAIK mag het helemaal niet, maar als de vertalers de woorden van JP II correct hebben vertaald, dan zal ik me vergissen.

Quote:

Hoe kan dit dan?

[...]

Mevrouw Erich is een pastoraal werkster. Ik weet dat het in ieder geval 'not done' is voor PWérs, voor wat betreft priesters verschil ik met je van mening. Maar ik snap dat niet, Mgr. Eijk resideert vlakbij Roden, en die richtlijn is al minstens 6 jaar oud, waarom kan dat toch blijven voortduren?

Tsja, hoe zal ik het zeggen? Ik heb de laatste dagen weer eens mogen zien hoe de Kerk spreekt in een echt katholiek land, of via een katholieke zender als EWTN. Dan steekt ons land er toch erg mager bij af, zo op het oog.

Ik heb overigens nog wel een verklaring, maar die geef ik je liever via een iets beslotener kanaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat bedoel je trouwens met herziening van het priesterambt? Afschaffing celibaat? Vrouwen wijden? Nee, daar zie ik niets in.

Bijvoorbeeld. Ik ken verschillende mensen die daarin de enige oplossing lijken te zien, daarom zette ik het er bij.

Priesters uit het buitenland halen lijkt me zeker zinvol, maar volgens mij heeft het toch ook zo zijn nadelen. Zo krijg je een priester die zich niet alleen moet aanpassen aan de taal en de cultuur, maar die ook in een parochie komt waar hij niemand kent, en die niet vertrouwd is met de manier waarop de mensen daar het geloof beleven. Ik denk dat het toch wel een probleem blijft dat er nauwelijks roepingen lijken te zijn in onze eigen landen.

Diakio: zo had ik het niet bekeken. Ik word er wel even stil van, het is eigenlijk pijnlijk ironisch hoe jij het stelt.

Het verbaast me dat pastor blijkbaar geen correct woord is in de betekenis van pastoraal werker, hier wordt het echt constant zo gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 20:14:41 schreef Tom het volgende:

[...]Over wat voor kerk heb je het nu en over hoeveel pastors heb je het nu? Wat bedoel je precies met "verwaterd evangelie"? Noem eens voorbeelden?

Ik ben wel benieuwd.
smile.gif

Om nog even hier op terug te komen.

Wat ik bedoel met verwaterd evangelie is dat, er wordt steeds mee gepredikt dat Jezus voor onze zonden aan het kruis gegaan is (hetgeen natuurlijk waar is) maar kerken proberen het evangelie vaak aantrekkelijker te maken door bepaalde bijbelverzen te gebruiken maar anderen niet. Bijvoorbeeld dat ze zeggen dat we gered zijn, maar ze zeggen niet dat wij aan onszelf moeten doodgaan.

Een ander voorbeeld is een kerk waar ik wel eens geweest bent, die altijd heeft over 'prosperity' en daarmee mensen probeert te trekken door net te doen alsof God ons rijk maakt en ons een soort van vlekkeloos leven wil geven. Ik weet niet hoe erg dat in Nederland is maar in Amerika en Canada zie je best veel van die kerken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 20:31:43 schreef Dutchie het volgende:

[...]

Om nog even hier op terug te komen.

Wat ik bedoel met verwaterd evangelie is dat, er wordt steeds mee gepredikt dat Jezus voor onze zonden aan het kruis gegaan is (hetgeen natuurlijk waar is) maar kerken proberen het evangelie vaak aantrekkelijker te maken door bepaalde bijbelverzen te gebruiken maar anderen niet. Bijvoorbeeld dat ze zeggen dat we gered zijn, maar ze zeggen niet dat wij aan onszelf moeten doodgaan.

Een ander voorbeeld is een kerk waar ik wel eens geweest bent, die altijd heeft over 'prosperity' en daarmee mensen probeert te trekken door net te doen alsof God ons rijk maakt en ons een soort van vlekkeloos leven wil geven. Ik weet niet hoe erg dat in Nederland is maar in Amerika en Canada zie je best veel van die kerken

Het betreft hier dus niet de RKK in Canada, maar een protestantse/evangelische kerk(en)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid