Spring naar bijdragen

Geloof je werkelijk in God?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 22:47:50 schreef Peter B. het volgende:

1e deel

widegrin.gifyes.gif

Quote:
Om terug te komen op de vraag van diakio: het is volgens mij niet zozeer een kwestie van geloof als wel met het je
bewust
zijn van de aanwezigheid van God;

Is dat geen kwestie van geloof? Als je gruwelijk je best moet doen om te proberen je te realiseren dat God hier en nu is, is dat dan geen kleingelovigheid? Jezus zei tegen zijn discipelen toen zij vroegen waarom zij geen boze geest uit konden drijven, dat dat hun gebrek aan geloof was. De discipelen wisten dat het zou moeten kunnen (ze hadden Jezus ook al behoorlijk wat bijzondere dingen zien doen), maar toch ontbrak er iets. Geloof! Het net zo vertrouwen op Iemand die je niet ziet als op iets of iemand die je wel ziet.

Quote:
verreweg de meeste mensen die oprecht gelovig zijn, zijn zich niet elke minuut bewust van die aanwezigheid. Ik ben het dus eens met Thorgrem, MartineV, Tom en Feebs.

Nee logisch. Maar je er niet elke minuut bewust van zijn dat er "Iemand meekijkt" is toch wel iets anders dan structureel dingen doen waarvan je zelf zegt dat het tegen Gods wil ingaat, oftewel het loskoppelen van je geloofskennis en je leven. Het feit dat het weten dat God er is blijkbaar nog steeds niet zoveel impact heeft als het zien van een fysiek persoon die mee staat te kijken, geeft toch wel te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 23:06:56 schreef Hester het volgende:

[...]Is dat geen kwestie van geloof? Als je gruwelijk je best moet doen om te proberen je te realiseren dat God hier en nu is, is dat dan geen kleingelovigheid? Jezus zei tegen zijn discipelen toen zij vroegen waarom zij geen boze geest uit konden drijven, dat dat hun gebrek aan geloof was. De discipelen wisten dat het zou moeten kunnen (ze hadden Jezus ook al behoorlijk wat bijzondere dingen zien doen), maar toch ontbrak er iets. Geloof! Het net zo vertrouwen op Iemand die je niet ziet als op iets of iemand die je wel ziet.

Ik denk inderdaad dat je geloof niet te filosofisch moet definieren, namelijk als bevestigen van het bestaan van God. Maar je moet het relationeel definieren, dus wat betekent het als ik tegen jou zeg dat ik in je geloof? Wat betekent het dan als ik tegen God zeg dat ik in hem geloof? Zeg ik dan niks anders als "ik geloof dat U bestaat"?

En dat is juist het probleem denk ik. Het filosofische geloof hebben we allemaal als christen, maar het relationele geloof... dat is veel moeilijker. Dat betekent je leven te leven in vertrouwen op hem. En ja, dan is Hester's verhaal heel herkenbaar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 23:06:56 schreef Hester het volgende:

[...]
widegrin.gifyes.gif
[...]Is dat geen kwestie van geloof? Als je gruwelijk je best moet doen om te proberen je te realiseren dat God hier en nu is, is dat dan geen kleingelovigheid? Jezus zei tegen zijn discipelen toen zij vroegen waarom zij geen boze geest uit konden drijven, dat dat hun gebrek aan geloof was. De discipelen wisten dat het zou moeten kunnen (ze hadden Jezus ook al behoorlijk wat bijzondere dingen zien doen), maar toch ontbrak er iets. Geloof! Het net zo vertrouwen op Iemand die je niet ziet als op iets of iemand die je wel ziet.

In een ideale wereld zou dat zeker zo moeten zijn. Maar als gereformeerden moeten we toch de Heidelbergse Catechismus in gedachten houden: zelfs de heiligste gelovigen zijn bij lange na niet vrij van zonde. En het begaan van concrete zonden gebeurt nu eenmaal voornamelijk wanneer je niet op de één of andere manier wordt gewezen op de aanwezigheid van God.

Quote:
Nee logisch. Maar je er niet elke minuut bewust van zijn dat er "Iemand meekijkt" is toch wel iets anders dan structureel dingen doen waarvan je zelf zegt dat het tegen Gods wil ingaat, oftewel het loskoppelen van je geloofskennis en je leven. Het feit dat het weten dat God er is blijkbaar nog steeds niet zoveel impact heeft als het zien van een fysiek persoon die mee staat te kijken, geeft toch wel te denken.

Zeker, het leidt tot zondebesef! (Onvoorstelbaar hoe gereformeerd ik nu klink. widegrin.gif ) Maar aan de ándere kant... het feit dat het te denken geeft, betekent ook dat we ons `diep van binnen' toch bewust zijn van God. Of dat geloof mag heten, daar valt nog tot diep in de nacht over te discussiëren... sleepey.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 20:56:05 schreef diakio het volgende:

Maar om de vraag zinvol te laten zijn, eerst wat inleidende vragen:

- zijn er christelijke jongeren die denken dat masturberen niet mag, of in ieder geval een gevalletje is van "liever niet" volgens God? Of is dat idee met de vorige generatie zo'n beetje uitgestorven?

Ja. Of dat idee is uitgestorven weet ik niet, misschien bij een gedeelte.

Quote:
- zijn er christelijke jongeren die masturbatie op één of andere manier schaamtevol vinden?

Ja.

Quote:
- is het naar jullie mening redelijk te veronderstellen dat minstens een flink aantal christenen die een van de eerste twee vragen bevestigend zouden beantwoorden, toch masturberen?

Ja.

Quote:
- is het naar jullie mening redelijk te veronderstellen dat van die masturberende christenen er niet één zou masturberen terwijl hun moeder toekeek?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ALS je masturbatie fout vindt en

ALS je toch masturbeert en

ALS je niet masturbeert als je moeder kijkt

WAT zegt dat dan over je geloof in God?

Helemaal niets. We zondigen nog allemaal, jezelf hier op veroordelen is onder de wet leven. Je mag God vragen om dit in je leven te overwinnen, zoals met alle andere zondige gewoonte die wij nog hebben in ons leven. Een link leggen dat als je mastubeert je dus geen goede gelovige bent vind ik een foute insteek en zorgt ervoor dat mensen naar zichzelf kijken i.p.v. naar Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 07 februari 2007 21:12:09 schreef diakio het volgende:

De vraag waar het feitelijk om draait is, zoas Martine al vermoedt, deze:

ALS je masturbatie fout vindt en

ALS je toch masturbeert en

ALS je niet masturbeert als je moeder kijkt

WAT zegt dat dan over je geloof in God?

Kijkt God niet?

God ziet alles. (Psalm 139)

Quote:
Is er een reden waarom je je voor God niet schaamt en voor je moeder wel?

Hm, ehh.. die schaamte is er wel degelijk. Is ook de reden waarom ik het niet meer wil doen, wat me vrij aardig lukt. Dit geldt overigens voor meer 'gebieden', is dus ruimer op te vatten. Het éne lukt beter dan het andere, en daarbij gaat het de éne dag ook net even wat gemakkelijker dan de andere. Denk nu even aan 'mijn onderschrift' wat me al een tijdje elke keer weer bemoedigd. Na het vallen direct weer opstaan en doorgaan.

Citaat, onderschrift:

Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Van: Teresa van Avila

Quote:
Of geloof je niet dat God echt, echt, echt, alles ziet, maar is dat meer zo'n formule die nou eenmaal hoort bij het christen zijn?

Nee, het is niet meer een formule die hoort bij het christen zijn. Het is dagelijkse realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 10:04:26 schreef Dave het volgende:

[...]

Helemaal niets. We zondigen nog allemaal, jezelf hier op veroordelen is onder de wet leven. Je mag God vragen om dit in je leven te overwinnen, zoals met alle andere zondige gewoonte die wij nog hebben in ons leven. Een link leggen dat als je mastubeert je dus geen goede gelovige bent vind ik een foute insteek en zorgt ervoor dat mensen naar zichzelf kijken i.p.v. naar Jezus.

ik denk niet dat het er zozeer om gaat of we wel dan niet zondigen..

de vraag is meer, als je voortdurend zou beseffen dat God echt is en alles ziet (geloof), zou je dan niet veel meer geneigd zijn zonde te laten?

Bewuste zonde's verbergen we vaak (houden we in het duister), maar God ziet alles, dus niets is te verbergen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 10:49:02 schreef Dan het volgende:

ik denk niet dat het er zozeer om gaat of we wel dan niet zondigen..

de vraag is meer, als je voortdurend zou beseffen dat God echt is en alles ziet (geloof), zou je dan niet veel meer geneigd zijn zonde te laten?

Bewuste zonde's verbergen we vaak (houden we in het duister), maar God ziet alles, dus niets is te verbergen.

En dat kan angst aanjagen.. aan de andere kant, zoals ik het nu ervaar geeft het vrijheid en blijheid, Hij heeft iets beters voor mij. Wil in relatie met mij leven, mij helpen, mij troosten, mij steunen, mij... ehhh... (be)kennen....

Vandaaruit neemt de behoefte aan bepaalde dingen af omdat datgene wat Hij mij wil bieden zoveel rijker is. Maakt dat dan dat ik geen fouten meer maak. Nee, het vlees is zwak.. zeer zwak.. maar weet dat ik met vallen en opstaan mag groeien in deze Relatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 11:11:55 schreef Iggi het volgende:

[...]

Lieve Ann, je trekt de
gehele
vraagstelling uit elkaar.
knipoog_dicht.gif

oh... weet ik niet srry, hoezo dan?

twas het eerste dat bij me opkwam... je kan toch dezelfde vraagstelling over seks in het algemeen maken? of niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 10:56:30 schreef Iggi het volgende:

[...]

En dat
kan
angst aanjagen.. aan de andere kant, zoals ik het nu ervaar geeft het vrijheid en blijheid, Hij heeft iets beters voor mij. Wil in relatie met mij leven, mij helpen, mij troosten, mij steunen, mij... ehhh... (be)kennen....

Vandaaruit neemt de behoefte aan bepaalde dingen af omdat datgene wat Hij mij wil bieden zoveel rijker is. Maakt dat dan dat ik geen fouten meer maak. Nee, het vlees is zwak.. zeer zwak.. maar weet dat ik met vallen en opstaan mag groeien in deze Relatie.

als het angst aan jaagt maakt dat alleen maar duidelijker waarom zonde.. zonde is. Als mens zijn we altijd 'bang' voor reactie als we iets fout doen (en weten dat het fout is). Dat hebben we al bij andere mensen, laat staan bij God!

Er staat ook dat we God moeten vrezen. Maar voor het een geloof op angst gebaseerd gaat worden wil ik me helemaal bij je woorden aansluiten die gaan over de rijkdom die God ons geeft. Vrijheid, overwinning, liefde.. er is helemaal niets ergs aan om niet te zondigensmile.gif

Wat betreft het vlees. Dat is inderdaad zwak, maar de Geest is sterk, en overwint.

Vergelijk Romeinen 7 met Romeinen 8. 7 Spreekt over zonde, en veroordeling, en wet. 8 spreekt over vrijheid (van zonde), en geen veroordeling, maar vrijheid in de geest.

Het puur veroordelen van wat fout is leid niet tot overwinning van zonde, maar geloven wel. Want veroordeling heeft geen kracht, geloof, en de Geest van God wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 11:13:34 schreef Ann het volgende:

oh... weet ik niet srry, hoezo dan?

twas het eerste dat bij me opkwam... je kan toch dezelfde vraagstelling over seks in het algemeen maken? of niet

Maar deze topic gaat helemaal niet over seks. Het gaat over 'Geloof je werkelijk in God?'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 11:15:17 schreef Dan het volgende:

Het puur veroordelen van wat fout is leid niet tot overwinning van zonde, maar geloven wel. Want veroordeling heeft geen kracht, geloof, en de Geest van God wel!

Hm geloven wel..? Leg eens uit, geloven dat doen de boze geesten ook en zij sidderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde dat geloof kracht heeft, kracht om tot actie te komen. Hetzelfde geld voor de Geest die ons leid (als gevolg van ons geloof). Die laat ons steeds duidelijker zien wat zonde is, en wat overwinning betekent.

De overwinning op zonde is niet louter en alleen dat het ons niet meer aangerekend wordt, maar dat door Jezus we ook in staat worden gesteld de zonde te overwinnen en teniet te doen. En dat is actie, werken, voortgebracht door geloof.

Veroordeling zegt alleen maar wat fout is (de wet), maar brengt niets voort. Alleen een zware last.

Maar geloof in Christus, en de werkelijkheid van God brengt eerst vergeving, en na vergeving de Geest, en door de Geest overwinning.

Lees anders Romeinen 8, daar staat mischien wat duidelijker wat ik bedoel.

Maar mischien begrijp ik je vraag ook wel niet goed, en bedoel je dat ook als je werkelijk geloofd, dit nog niet altijd tot werken leid (zoals bij de demonen). Maar mischien is het sidderen van de demonen ook wel een werk/actie die ze voortbrengen uit geloof, alleen dan als gevolg van het besef van veroordeling. Terwijl wij geloven uit een besef van vergeving.

Werkelijk geloof levert dus altijd actie op, hetzij ten veroordeling (vrees), of ter overwinning (liefde/vergeving).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar ik tijdens dit soort gedachtengangen aan moet denken is toch: Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden!

Die zin uit dacht ik romeinen stelt me om een of andere rare reden gerust, terwijl het meestal gebruikt wordt om mensen van hun luiheid bewust te maken. Maar wat mij geruststelt is dat er niét staat: Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven en toch zondigen!

We moesten een keer bij een kringavond opschrijven waaraan je bij jezelf kon zien dat je geloofde. Wat dus je daden waren. Ik dacht eerst dat het een kort lijstje zou worden, maar dat viel reuze mee! Niet normaal hoe dat me bemoedigde, om te bedenken waartoe mijn geloof me aanzet.

En over dat masturberen. Zelf zie ik niet in wat er moeilijk aan is om het niet te doen. Ik ken christenen die worstelen (of vinden het zelf niet worstelen) met seksuele zaken als dat. Ik heb zelf zoiets, al staat het niet met hoofdletters in de Bijbel, neem gewoon het zekere voor het onzekere en doe het niet. Bovendien heb ik de theorie dat alles wat met seks te maken heeft bij het huwelijk hoort en dat het op die manier veel mooier en romantischer is. Maar goed, we kunnen niet zien of voelen hoe moeilijk anderen het vinden. Iemand die nooit met iemand naar bed is geweest ziet het probleem niet, maar iemand die nog nooit gerookt heeft ziet ook niet in wat ik er moeilijk aan vind om niet te roken! Als iemand die onzeker is het evangelie aan zijn ongelovige vrienden vertelt kost dat veel meer geloof dan dat ik het weer zou doen. We oordelen zo snel, terwijl we helemaal niet weten hoeveel het iemand kost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 12:39:46 schreef Helena het volgende:

Waar ik tijdens dit soort gedachtengangen aan moet denken is toch: Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden!

Die zin uit dacht ik romeinen stelt me om een of andere rare reden gerust, terwijl het meestal gebruikt wordt om mensen van hun luiheid bewust te maken. Maar wat mij geruststelt is dat er niét staat: Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven en toch zondigen!

We moesten een keer bij een kringavond opschrijven waaraan je bij jezelf kon zien dat je geloofde. Wat dus je daden waren. Ik dacht eerst dat het een kort lijstje zou worden, maar dat viel reuze mee! Niet normaal hoe dat me bemoedigde, om te bedenken waartoe mijn geloof me aanzet.

En over dat masturberen. Zelf zie ik niet in wat er moeilijk aan is om het niet te doen. Ik ken christenen die worstelen (of vinden het zelf niet worstelen) met seksuele zaken als dat. Ik heb zelf zoiets, al staat het niet met hoofdletters in de Bijbel, neem gewoon het zekere voor het onzekere en doe het niet. Bovendien heb ik de theorie dat alles wat met seks te maken heeft bij het huwelijk hoort en dat het op die manier veel mooier en romantischer is. Maar goed, we kunnen niet zien of voelen hoe moeilijk anderen het vinden. Iemand die nooit met iemand naar bed is geweest ziet het probleem niet, maar iemand die nog nooit gerookt heeft ziet ook niet in wat ik er moeilijk aan vind om niet te roken! Als iemand die onzeker is het evangelie aan zijn ongelovige vrienden vertelt kost dat veel meer geloof dan dat ik het weer zou doen. We oordelen zo snel, terwijl we helemaal niet weten hoeveel het iemand kost.

Ik wilde eerst m'n eigen reactie geven, maar ik sluit me helemaal aan bij Helena flower.gif Er hoeft niks toegevoegd of weg gehaald te worden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 12:39:46 schreef Helena het volgende:

We oordelen zo snel, terwijl we helemaal niet weten hoeveel het iemand kost.

Ik denk ook niet dat we snel moeten oordelen, maar elkaar moeten aanmoedigen en aansporen in geloof.

Want hoe groter het geloof, hoe minder moeite dingen kosten. En ik denk dat iedereen die ergens mee worstelt liever niet worstelt. En hoe minder we worstelen met zonde, hoe meer tijd we hebben om het goede te doen.

En zo maakt God ons heilig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 11:51:49 schreef Dan het volgende:

Ik bedoelde dat geloof kracht heeft, kracht om tot actie te komen. Hetzelfde geld voor de Geest die ons leid (als gevolg van ons geloof). Die laat ons steeds duidelijker zien wat zonde is, en wat overwinning betekent.

Nee, de Geest getuigt alleen van Jezus en wijst je niet op je zonden. Dat zou wat zijn zeg, de hele dag veroordeeld worden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 13:28:47 schreef Dave het volgende:

[...]

Nee, de Geest getuigt alleen van Jezus en wijst je niet op je zonden. Dat zou wat zijn zeg, de hele dag veroordeeld worden
knipoog_dicht.gif

De geest bevrijd juist van veroordeling, doordat als je door de Geest leeft je niet meer naar je eigen wil leeft, en niet meer naar zonde leeft, maar naar de wil van God. En de wil van God is nooit zonde, dus als je naar de Geest, en dus de wil van God leeft zul je je voortdurend bewust zijn van wat goed is (en dus ook van wat zonde is), en als toch zonde plaatsvind zoek je hierin vergeving (1 Joh. 2:1).

Als je dus door de Geest leeft, doe je de actieve zonde teniet, en is er geen veroordeling.

Romeinen 8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. 5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.

12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.

1 Johannes 3:9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.

als we dus streven naar het leven door de Geest, leven we niet langer in zonde, maar in heiligheid.

Een leven wat groeit in liefde, vrede, vreugde (en alle andere vruchten van de geest).

Dan laat je het kind zijn achter je (en is Christus in je gevormd) en groei je naar volwassenheid in geloof.

En dat is ieders streven hier denk ik.

in Christus

Dan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 11:51:49 schreef Dan het volgende:

Ik bedoelde dat geloof kracht heeft, kracht om tot actie te komen. Hetzelfde geld voor de Geest die ons leid (als gevolg van ons geloof). Die laat ons steeds duidelijker zien wat zonde is, en wat overwinning betekent.

De overwinning op zonde is niet louter en alleen dat het ons niet meer aangerekend wordt, maar dat door Jezus we ook in staat worden gesteld de zonde te overwinnen en teniet te doen. En dat is actie, werken, voortgebracht door geloof.

Veroordeling zegt alleen maar wat fout is (de wet), maar brengt niets voort. Alleen een zware last.

Maar geloof in Christus, en de werkelijkheid van God brengt eerst vergeving, en na vergeving de Geest, en door de Geest overwinning.

Lees anders Romeinen 8, daar staat mischien wat duidelijker wat ik bedoel.

Maar mischien begrijp ik je vraag ook wel niet goed, en bedoel je dat ook als je werkelijk geloofd, dit nog niet altijd tot werken leid (zoals bij de demonen). Maar mischien is het sidderen van de demonen ook wel een werk/actie die ze voortbrengen uit geloof, alleen dan als gevolg van het besef van veroordeling. Terwijl wij geloven uit een besef van vergeving.

Werkelijk geloof levert dus altijd actie op, hetzij ten veroordeling (vrees), of ter overwinning (liefde/vergeving).

Dank je wel voor je uitleg. Dacht even dat je bedoelde 'alleen geloven' en dan komt alles vanzelf wel goed. Zie nu dat je het anders bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 08 februari 2007 11:42:58 schreef Ann het volgende:

maar volgens mij sidderen de boze geesten net niet ,als ze werkelijk bang waren zouden ze zich toch wel bekeren?

sorry als ik off topic ga
smile.gif

Als je weet dan het offtopic is dan moet je het gewoon niet posten. Denk daar in het vervolg aan aub.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 februari 2007 13:51:56 schreef Dan het volgende:

[...]

De geest bevrijd juist van veroordeling, doordat als je door de Geest leeft je niet meer naar je eigen wil leeft, en niet meer naar zonde leeft, maar naar de wil van God. En de wil van God is nooit zonde, dus als je naar de Geest, en dus de wil van God leeft zul je je voortdurend bewust zijn van wat goed is (en dus ook van wat zonde is), en als toch zonde plaatsvind zoek je hierin vergeving (1 Joh. 2:1).

Als je dus door de Geest leeft, doe je de actieve zonde teniet, en is er geen veroordeling.

Dus zolang ik niet zondig is er geen veroordeling?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid