Spring naar bijdragen

Zonnepanelen op kerkgebouwen


Aanbevolen berichten

Denkend aan de onvermijdelijke voortzetting van de globale opwarming lijkt me dit een intrigerende stelling:

Kerkgebouwen zouden zonnepanelen moeten hebben!

Ik ben geen kenner van de bijbel maar wat ik wel denk te weten is dat er meer dan een keer over 'goed rentmeesterschap' wordt gesproken.

M.i. betekend het dat organistaties zoals kerken en de individuele leden zich ten opzichte van de wereld zich zouden kunnen inzetten voor een milieubeheer. Ik verwacht dat zij dit al doen maar is dat ook zo?

Zouden ze meer kunnen doen?

Ik wil niemand de maat nemen maar alleen een discusie uitlokken!

Wat denken jullie hiervan?

Marc

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom zouden kerken zonnepanelen moeten hebben terwijl 99% van de Christenen ze zelf niet eens heeft?

Een beter millieu begint bij jezelf! smile.gif

Daarmee bedoel ik dus niet dat ik ertegen ben, maar dat ik het veel toffer zou vinden als álle Christenen zonnepanelen zouden hebben. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zonnepanelen zijn duur. Een kabinet onder leiding van een christen heeft de subsidie voor particulieren gestopt (Balkenende 2).

Ik denk dat een kerkgenootschap gezamelijk de kosten wel kan dragen die het individu niet kan.

Dat ligt er maar aan in welk perspectief je het zet. Met het geld dat een auto kost kun je makkelijk zonnepanelen op je dak zetten. "Maar dan heb ik geen auto? cry.gif ".. Nee maar als er niks gebeurd kun je straks niet eens meer in een auto rijden... knipoog_dicht.gif

Ik bedoel niet dat je nu je auto moet verkopen om zonnepanelen op je dak te zetten, maar mensen bepalen zelf waar ze hun geld aan uitgeven, en dat is blijkbaar niet aan zonnepanelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 07 februari 2007 13:33:28 schreef aj het volgende:

[...]

Dat ligt er maar aan in welk perspectief je het zet. Met het geld dat een auto kost kun je makkelijk zonnepanelen op je dak zetten. "Maar dan heb ik geen auto?
cry.gif
".. Nee maar als er niks gebeurd kun je straks niet eens meer in een auto rijden...
knipoog_dicht.gif

Ik bedoel niet dat je nu je auto moet verkopen om zonnepanelen op je dak te zetten, maar mensen bepalen zelf waar ze hun geld aan uitgeven, en dat is blijkbaar niet aan zonnepanelen.

Als ik zie hoeveel auto's er bij kerken staan zondags dan kan er wel een paneeltje of wat van af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 13:35:20 schreef MarcJ8 het volgende:

Door het plaatsen van zonnepanelen en bouwen van windmolens wordt de behoefte aan fossiele brandstof verminderd en lossen we een groot probleem op. Dat vind ik veel belangrijker dan de vraag naar meer energie.

crysmile.gif die dingen wekken idd energie op maar bij lange na niet genoeg. Tenzij jij geheel Nederland geheel vol wil zetten met windmolens en zonne-energie panelen zal het vrij weinig bijdragen aan de energie behoefte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sowieso, als fossiele brandstoffen niet door energiecentrales worden gebruikt stoppen we ze wel in onze auto's. En voordat auto's op stroom kunnen rijden zijn de fossiele brandstoffen toch al op.. puh2.gif

Het is leuk allemaal die plannen, maar volgens mij moet het beginnen met een mentaliteitsverandering... als iederen nou eens spaarlampen zou ophangen bv. Maar ondanks dat dat mensen niks extra kost doen ze dat niet eens... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even serieus en terug naar de stelling. Een basissetje zonnepanelen kost € 2910,- . Dat kan ik niet zomaar betalen.

Ik hoor wel eens dat er gecollecteerd wordt voor de zending en of missie. Dit zijn meestal doelgroep collectes.

Als er nou als doelgroep 'de wereld/mensheid' wordt gesteld. Dan zou daar toch ook voor gecollecteerd kunnen worden. De collecteopbrengst gaat dan naar een spaarpot voor zonnepanelen. Daar heeft de doelgroep 'de wereld/mensheid' toch echt wel wat aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 13:54:32 schreef MarcJ8 het volgende:

Even serieus en terug naar de stelling. Een basissetje zonnepanelen kost € 2910,- . Dat kan ik niet zomaar betalen.

Ik hoor wel eens dat er gecollecteerd wordt voor de zending en of missie. Dit zijn meestal doelgroep collectes.

Als er nou als doelgroep 'de wereld/mensheid' wordt gesteld. Dan zou daar toch ook voor gecollecteerd kunnen worden. De collecteopbrengst gaat dan naar een spaarpot voor zonnepanelen. Daar heeft de doelgroep 'de wereld/mensheid' toch echt wel wat aan.

Ik vind het leuk dat je een wereldverbeteraar bent maar blijven we wel rieel denken? Wat heeft de wereld aan een zonnepaneel op een kerk zodat de kerk goedkoop/gratis van stroom is voorzien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 13:54:32 schreef MarcJ8 het volgende:

Even serieus en terug naar de stelling. Een basissetje zonnepanelen kost € 2910,- . Dat kan ik niet zomaar betalen.

Ik hoor wel eens dat er gecollecteerd wordt voor de zending en of missie. Dit zijn meestal doelgroep collectes.

Als er nou als doelgroep 'de wereld/mensheid' wordt gesteld. Dan zou daar toch ook voor gecollecteerd kunnen worden. De collecteopbrengst gaat dan naar een spaarpot voor zonnepanelen. Daar heeft de doelgroep 'de wereld/mensheid' toch echt wel wat aan.

Zonnepanelen leveren gemiddeld 400kwh per jaar op. Hartstikke tof! smile.gif Een gloeilamp van 60W vervangen door spaarlamp levert 50kwh per jaar op. Hoeveel gloeilampen heb jij?

Energiebesparing en millieu hartstikke tof, maar zo lang mensen niet aangezet kunnen worden tot zoiets basaals als spaarlampen hebben zonnepanel, of collectes daarvoor, volgens mij al helemaal geen zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 13:43:08 schreef aj het volgende:

Sowieso, als fossiele brandstoffen niet door energiecentrales worden gebruikt stoppen we ze wel in onze auto's. En voordat auto's op stroom kunnen rijden zijn de fossiele brandstoffen toch al op..
puh2.gif

Het is leuk allemaal die plannen, maar volgens mij moet het beginnen met een mentaliteitsverandering... als iederen nou eens spaarlampen zou ophangen bv. Maar ondanks dat dat mensen niks extra kost doen ze dat niet eens...
nosmile.gif

Ik heb in huis 90% spaarlampen en 10% gewone. Me dunkt, daar kan je niets van zeggen.

Misschien willen jullie eens in jullie kerkgebouw kijken of er spaarlampen zijn gebruikt. Ik schat in van niet.

Een mentaliteitsverandering begint bij jezelf maar kan je vaak niet alleen. Georganiseerd bereik je vaak veel meer.

'Het geheel is meer dan de som der delen'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 13:58:19 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Ik vind het leuk dat je een wereldverbeteraar bent maar blijven we wel rieel denken? Wat heeft de wereld aan een zonnepaneel op een kerk zodat de kerk goedkoop/gratis van stroom is voorzien?

Het gaat niet om het geld maar om de energie, het verbruik van fossiele brandstoffen en dus vervuiling en opwarming.

Dat de kerk daardoor goedkoper aan zijn energie kan komen is alleen maar voordelig. Dan kan de opbrengt naar de overige goede doelen gaan.

Als er zoveel energie wordt geleverd dat de meter 'terug' gaat draaien zou je van een Win-Win-Win situatie kunnen spreken.

1. De kerk wint door dat de energie rekening negatief wordt.

2. De wereld/mensheid wint doordat er minder fossiele brandstoffen worden gebruikt.

3. De overige goede doelen kunnen eenvoudiger worden voorzien van geldelijke middelen.

Lijkt me genoeg redenen toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 07 februari 2007 14:23:26 schreef MarcJ8 het volgende:

Het gemiddeld elektriciteits verbruik per huishouden ligt iets onder de 3500 kWh per jaar.

E&eaqute;n set zonnepanelen levert 135 kWh per jaar op.

Met een beetje zuinig leven kan je met 2 sets op een 10% besparing komen.

Ja en dan? Wellicht lijkt 10% (feitelijk zoals jij al aangeeft nog minder dan 10%) voor huishoudens een leuk percentage, maar het energie verbruik hangt wel van wat meer en zwaarder wegende dingen af zoals de (zware) industrie. Geen zonnepanelenveld of windmolenpark wat dat kan trekken.

Wat is de inverstering in een zonnepaneel en na hoeveel jaar haal je dat er als gewoon huishouden uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kerk zou zich inderdaad wat meer druk mogen maken om het goed rentmeesterschap.

Die zonnepaneeltjes zijn dan hooguit van symbolische waarden, maar geven wel een helder signaal.

Maar wat zou het voor het milieu betekenen, als christenen zich net zo druk maken over de intensieve veehouderij, als over euthanasie?

Welke rol kan de kerk bij dit soort milieuvraagstukken spelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid