Spring naar bijdragen

Bijbel en de RK Kerk


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 01 maart 2007 16:13:19 schreef Thorgrem het volgende:

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar bullshit gehoord. En ja dat is een woord wat je in mijn post vaak bent tegengekomen omdat het me gewoon de keel uitkomt dat er eens in de week weer iemand langs komt die precies hetzelfde lasterd zonder enige onderbouwing.

Zou je in het vervolg een alternatief voor je veelgebruikte woord willen gebruiken zoals bijvoorbeeld "onzin"? Bij voorbaat dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 379
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
In de RKK worden geen beelden aanbeden. Bullshit dus.

Bullshit?

wat zijn het dan,knuffels?

er staan beelden en niet voor de sier.Er zijn mensen die op hun knieen gaan om voor n beeldje te bidden...

Christendom zit in je hart en heeft nix met materie van deze wereld te maken

Quote:
Zo een beetje 2/3 van alle christenen vandaag de dag en voor het jaar 1000 eigenlijk elke christen.

Sinds wanneer zeggen aantallen iets..volgens sommige zijn er meer moslims dan christenen..maakt dit de islam het ware geloof???

Quote:
Die jongen heeft helemaal geen punt. Als je dit topic verder had gelezen had je dat gezien. Het enige wat hij (en jij dus ook) heeft zijn een hoop vooroordelen die nergens op gestoeld zijn.

Nergens op gestoeld zijn??

Als jij niet constant kritisch durft te kijken naar de kerk..hoe kan je dan ervanuit gaan dat jij nu de juiste weg bewandeld

Quote:
Duidelijkheid kan schijnbaar niet gegeven worden. Dat hoeft natuurlijk ook niet als het omn de RKK gaat, dan mag je het rustig houden bij ononderbouwt lasteren.

Alsof hier de rkk wordt verdedigt met overtuigende argumenten..

De enige reactie's die ik hier lees op dit zijn vragen..

Kom zelf ook dan met duidelijke argumenten..als jij vind dat dat de juiste beleving van t geloof is..red dan deze broeder en overtuig m om wel naar de rkk te gaan

Quote:
Intressant, ik neem aan dat jij dat gaat doen?

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar bullshit gehoord. En ja dat is een woord wat je in mijn post vaak bent tegengekomen omdat het me gewoon de keel uitkomt dat er eens in de week weer iemand langs komt die precies hetzelfde lasterd zonder enige onderbouwing.

ik heb dat al gedaan,moet ik dat nu allemaal hier gaan neerzette..je kan er gewoon naar google,en als je de juiste termen niet weet, let me know

Komt t je de keel uit??dit is een forum beste man..dan kunne reactie en meningen komen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 01 maart 2007 17:01:07 schreef JoostG het volgende:

[...]

Heb jij dat al eens gezien? Ik niet, hoor.

Ik heb dat ook meerdere keren gezien. Ik denk dat je moet kijken naar de intentie achter die daad van devotie. Doe je het omdat je gelooft dat, dat bepaalde beeld iets voor je kan betekenen of is het een symbolische handeling gericht op de persoon die uitgebeeld wordt door het bewuste kunstwerk?

In het eerste geval maak ik natuurlijk bezwaar en is het duidelijk dat die persoon, ondanks zijn goede bedoelingen, in de fout gaat. In het tweede geval zie ik eigenlijk geen probleem.

Als ik in een Grieks-Orthodoxe kerk kom dan kus ik ook de voeten van de iconen net als ik soms een evangelieboek kus. Dat doe ik niet om de voorwerpen zelf maar om de zaken die ze uitbeelden of in zich dragen.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 01 maart 2007 16:52:07 schreef God is love het volgende:

[...]

Bullshit?

wat zijn het dan,knuffels?

er staan beelden en niet voor de sier.Er zijn mensen die op hun knieen

gaan om voor n beeldje te bidden...

Vertel. Hier zeg je toch wat heel nieuws voor mij wat totaal niet strookt met de leer van de RKK. Zie ook de reactie van Tom hierboven.

Quote:

Christendom zit in je hart en heeft nix met materie van deze wereld te maken

Nee idd daar heb je helemaal gelijk in. Dus hup achter je computer weg en het land weer bewerken met je handgereedschap of aan het breiwerk.

Quote:

[...]

Sinds wanneer zeggen aantallen iets..volgens sommige zijn er meer moslims dan christenen..maakt dit de islam het ware geloof???

Aantallen zeggen vrij weinig idd. Maar het toont wel even aan dat die verdraaide denkbeelden van jou maar door een zeer klein groepje aangehangen worden. De meeste niet katholieke christenen zijn het welliswaar niet met de RKK eens maar gaan geen forum volspuwen met onzin die uit de grote teennagel gezogen lijkt te zijn.

Quote:

[...]

Nergens op gestoeld zijn??

Als jij niet constant kritisch durft te kijken naar de kerk..hoe kan je dan ervanuit gaan dat jij nu de juiste weg bewandeld

Kritisch kijken is wat anders als lukraak wat neerschijven en dat vervolgens totaal niet onderbouwen.

Quote:

[...]

Alsof hier de rkk wordt verdedigt met overtuigende argumenten..

Lees wat verder, je bent net vandaag komen kijken. Wat jij uitkraamt zijn ook niet bepaald overtuigende argumenten. Sterker nog het slaat helemaal nergens op.

Quote:

De enige reactie's die ik hier lees op dit zijn vragen..

Om een discussie te beginnen op een eerlijke manier moet je idd een beetje van elkaar weten. Dat jij het bij lasteren houd en verder niets van jezelf prijs wil geven om zo niet kwetsbaar te worden is typisch voor mensen zoals jij.

Quote:

Kom zelf ook dan met duidelijke argumenten..

Als je eerst even je laster argumenteerd dan zal ik er wat steekhoudens tegenover zetten. tot nu toe blijf je weigen het te onderbouwen en blijft het dus bij wat losse kreten.

Quote:

als jij vind dat dat de juiste beleving van t geloof is..

Als jij vind dat het de juiste beleving is van het christendom om je broeders te lasteren en tot op het bot te beledigen....

Quote:

red dan deze broeder en overtuig m om wel naar de rkk te gaan

Ik hoef niemand te overtuigen. Zolang ik niet lastig gevallen wordt zal ik anderen niet lastig vallen. Dat sommige christenen nou menen dat zij elk zieltje moeten bekeren voor de eigen gemeente en daarbij vooral hard tegen de RKK moeten trappen zegt voor mij heel veel.

Op eigen kracht red je het niet en daarom geef je maar af op anderen, erg christelijk.

Quote:

[...]

ik heb dat al gedaan,moet ik dat nu allemaal hier gaan neerzette..je kan er gewoon naar google,en als je de juiste termen niet weet, let me know

Komt t je de keel uit??dit is een forum beste man..dan kunne reactie en meningen komen

A google ja heel serieus. Geef me even de stroming/gemeente waar jij inzit en ik zal daar eens even wat op googlen, kijken of je het dan nog zo leuk vindt.

Reacties en meningen prima, maar dan niet iets wat al een keer of 300 is langsgekomen. En dan ook nog met dezelfde onderbouwing (helemaal niets dus).

Dit is een discussie forum en niet een forum waar je je laster zonder enige onderbouwing neer mag gooien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heerlijk, zo'n discussie! Ook credible.nl heeft zo haar eigen rituelen; eens in de zoveel (zeer weinig) tijd komt er weer iemand, die niets, maar dan ook niets van andere topics over de RKK (geprezen zij haar naam!) heeft gelezen, en meteen weer begint met de aloude fabeltjes die over de RKK (geprezen zij haar naam!) de ronde doen, zoals;

1. De roomsen aanbidden beelden.

2. de roomsen aanbidden Maria.

3. de roomsen moeten een eerste communie doen, anders zijn ze geen lid van de kerk.

Nou, die roomsen die ik ken, aanbidden geen van allen beelden, maar ze leven in de verwachting van het komende Rijk. Dat doen ze in het volle besef, dat zij lid zijn van de gemeenschap van de RKK (geprezen zij haar naam!), en aangezien Christus Jesus de dood heeft overwonnen en gedood (volgens de leer van de RKK, geprezen zij haar naam!) kunnen wij ons in ons gebed gewoon richten tot die overledenen, die niet 'dood' volgens wereldlijke begrippen zijn, maar geboren tot een nieuw leven voor God! Wij vragen die heiligen, voor ons te bidden. Wij aanbidden die heiligen geenszins.

Maria is de Moeder van Jesus. Zij was mens, en is ten hemel opgenomen, net als bijvoorbeeld Elia. onze nieuwe vrind gil zegt ergens, "net zoals Jesus". Oei, welk een ketterij! Jesus is ten hemel opgenomen?! Volgens de leer van de RKK (geprezen zij haar naam!) is Jesus verrezen, en zélf opgevaren ten hemel! Da's andere koek!

En dan nog de H. Communie. Dat is Jesus Christus in levende lijve! Het is voor de roomschen een feest, Hem voor het eerst in levende lijve te mogen ontmoeten, en Hem op je tong te ontvangen. Iedere vezel van jouw lichaam, iedere cel zal gevuld worden met Hem. En als je dat voor de eerste keer mee mag maken, dan mag je daar best wel een feestje van maken. En dat feestje noemde die roomschen dan 'de Eerste Heilige Communie doen'.

Wie zich niet aan de regels van de RKK (geprezen zij haar naam!) houdt, wordt niet buitengesloten, maar plaatst zichzelf buiten de gemeenschap. Je kunt dan gaan lopen janken en snotteren van 'o, wat ben ik zielig', maar... wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten. Ik zit al jaren op mijn blaren. En ja, ik heb er dagelijks last van. Maar ik jank niet, en ik snotter ook niet. Ik verwijt de RKK (geprezen zij haar naam!) ook niets. Die is door Jesus Christus gesticht, en al 2000 jaren houdt de H. Geest de koers. Wie denkt dat de RKK (geprezen zij haar naam!) onchristelijke dingen doet, gelooft, leert, etc., staat nog maar één ding te doen; bidden tot God, dat Hij deze arme zondaar het licht schenkt om de RKK (geprezen zij haar naam!) eindelijk te zien zoals zij is; de Bruid van Christus, het Lichaam van Christus, de door Christus op de Rots (Petrus) gegrondveste en gebouwde Gemeenschap der Heiligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 maart 2007 17:01:07 schreef JoostG het volgende:

[...]

Heb jij dat al eens gezien? Ik niet, hoor.

Had ik je al eens uitgenodigd om mee te gaan naar de kerk? Bij deze dan, en als jij liever blijft staan als ik kniel voor Christus, of voor de Zoete Moeder, of voor mijn patroon, dan mag je best blijven staan hoor widegrin.gif

Terzijde, als iemand mij voor beeldenaanbidder mag uitmaken, zou ik dan terug mogen schelden, en er op wijzen dat zo iemand de Vijand meer dient dan hij of zij zelf door heeft? Of zou ik dan bij mezelf moeten denken dat we helaas met iemand te maken hebben die zichzelf op de rechterstoel heeft gehesen zonder enig benul? Dat laatste maar he? Laat ik dat maar doen.

Samengevoegde post 02-3-2007 0:05:15:

Quote:
Op donderdag 01 maart 2007 20:16:17 schreef de vegaloog het volgende:

Heerlijk, zo'n discussie! Ook credible.nl heeft zo haar eigen rituelen; eens in de zoveel (zeer weinig) tijd komt er weer iemand, die niets, maar dan ook niets van andere topics over de RKK (geprezen zij haar naam!) heeft gelezen, en meteen weer begint met de aloude fabeltjes die over de RKK (geprezen zij haar naam!) de ronde doen, zoals;

1. De roomsen aanbidden beelden.

2. de roomsen aanbidden Maria.

3. de roomsen moeten een eerste communie doen, anders zijn ze geen lid van de kerk.

Nou, die roomsen die ik ken, aanbidden geen van allen beelden, maar ze leven in de verwachting van het komende Rijk. Dat doen ze in het volle besef, dat zij lid zijn van de gemeenschap van de RKK (geprezen zij haar naam!), en aangezien Christus Jesus de dood heeft overwonnen en gedood (volgens de leer van de RKK, geprezen zij haar naam!) kunnen wij ons in ons gebed gewoon richten tot die overledenen, die niet 'dood' volgens wereldlijke begrippen zijn, maar geboren tot een nieuw leven voor God! Wij vragen die heiligen, voor ons te bidden. Wij aanbidden die heiligen geenszins.

Maria is de Moeder van Jesus. Zij was mens, en is ten hemel opgenomen, net als bijvoorbeeld Elia. onze nieuwe vrind gil zegt ergens, "net zoals Jesus". Oei, welk een ketterij! Jesus is ten hemel opgenomen?! Volgens de leer van de RKK (geprezen zij haar naam!) is Jesus verrezen, en zélf opgevaren ten hemel! Da's andere koek!

En dan nog de H. Communie. Dat is Jesus Christus in levende lijve! Het is voor de roomschen een feest, Hem voor het eerst in levende lijve te mogen ontmoeten, en Hem op je tong te ontvangen. Iedere vezel van jouw lichaam, iedere cel zal gevuld worden met Hem. En als je dat voor de eerste keer mee mag maken, dan mag je daar best wel een feestje van maken. En dat feestje noemde die roomschen dan 'de Eerste Heilige Communie doen'.

Wie zich niet aan de regels van de RKK (geprezen zij haar naam!) houdt, wordt niet buitengesloten, maar plaatst zichzelf buiten de gemeenschap. Je kunt dan gaan lopen janken en snotteren van 'o, wat ben ik zielig', maar... wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten. Ik zit al jaren op mijn blaren. En ja, ik heb er dagelijks last van. Maar ik jank niet, en ik snotter ook niet. Ik verwijt de RKK (geprezen zij haar naam!) ook niets. Die is door Jesus Christus gesticht, en al 2000 jaren houdt de H. Geest de koers. Wie denkt dat de RKK (geprezen zij haar naam!) onchristelijke dingen doet, gelooft, leert, etc., staat nog maar één ding te doen; bidden tot God, dat Hij deze arme zondaar het licht schenkt om de RKK (geprezen zij haar naam!) eindelijk te zien zoals zij is; de Bruid van Christus, het Lichaam van Christus, de door Christus op de Rots (Petrus) gegrondveste en gebouwde Gemeenschap der Heiligen.

worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat voor tekst wil je nou precies? Is me niet helemaal duidelijk.

Als ik je nu zou vragen om n tekst waaruit blijkt dat we ons moeten laten dopen,zou je hier duidelijke teksten neer kunnen zetten waaruit ook duidelijk blijkt wat,waarom en hoe...

Heb nog steeds nix duidelijk overtuigends gelezen over de comunie...

Alleen over dat w christus's lichaam moeten herdenken middels brood (hostie)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 09:55:51 schreef God is love het volgende:

[...]

Heb nog steeds nix duidelijk overtuigends gelezen over de comunie...

Alleen over dat w christus's lichaam moeten herdenken middels brood (hostie)

Wellicht heb je een wat subjectieve benadering. Ik vond de teksten namelijk erg helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 maart 2007 17:01:07 schreef JoostG het volgende:

[...]

Heb jij dat al eens gezien? Ik niet, hoor.

Misschien moet je is wat verder kijken dan je eigen kerk...In Zuid-Amerika bijv.(overwegend RK) hebben bijna alle mensen wel n beeldj in huis, in de meeste gevalle van Maria..Die mensen gaan op hun knieeen,en kussen zelfs het beeldje..sorry hoor, maar vind dan echt dat je de Trinity te kort doet.Was deze zomer in Suriname,daar hadden ze in de RKK een kruis met het gemartelde lichaam van Jezus hangen,de RKK bij mij in de buurt ook,waarom wil je Christus zo herinnerd hebben,snap t argument wel dat t symbolisch is,maar dat kan ook zonder lichaam van Christus,en alleen met n kruis

(Zuid Amerika gebruik ik alleen als voorbeeld)

Samengevoegde post 02-3-2007 10:07:23:

Quote:
Op donderdag 01 maart 2007 17:14:11 schreef Samantha_vdV het volgende:

[...]

Jep, dat heb ik vaak zat gezien.

Ik ga trouwens op mijn knieën voor mijn bed, om te bidden.

Moet ik nou mijn bed wegdoen?

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, maar omdat jij vindt dat je genoeg hebt aan alleen een kruis wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.

Het beeld zelf wordt niet aanbeden, veel mensen hebben echter behoefte aan iets visueels of iets om aan te kunnen raken. Ik vind niet dat dat de triniteit tekort doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 10:05:32 schreef God is love het volgende:

[...]

Misschien moet je is wat verder kijken dan je eigen kerk...In Zuid-Amerika bijv.(overwegend RK) hebben bijna alle mensen wel n beeldj in huis, in de meeste gevalle van Maria..Die mensen gaan op hun knieeen,en kussen zelfs het beeldje..sorry hoor, maar vind dan echt dat je de Trinity te kort doet.Was deze zomer in Suriname,daar hadden ze in de RKK een kruis met het gemartelde lichaam van Jezus hangen,de RKK bij mij in de buurt ook,waarom wil je Christus zo herinnerd hebben,snap t argument wel dat t symbolisch is,maar dat kan ook zonder lichaam van Christus,en alleen met n kruis

(Zuid Amerika gebruik ik alleen als voorbeeld)

Oh, dus omdat jij vind dat het ook anders kan, veroorloof je je dit soort beledigende onzin verhalen? Zit dat nou lekker, zo op Christus' rechterstoel?

Quote:

Samengevoegde post 02-3-2007 10:07:23:

[...]

rofl.gif

Je beseft dat je hier lacht om jezelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 10:05:32 schreef God is love het volgende:

Was deze zomer in Suriname,daar hadden ze in de RKK een kruis met het gemartelde lichaam van Jezus hangen,de RKK bij mij in de buurt ook,waarom wil je Christus zo herinnerd hebben,snap t argument wel dat t symbolisch is,maar dat kan ook zonder lichaam van Christus,en alleen met n kruis

Moeilijk is dat he, de lijdende Christus accepteren. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 10:37:40 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Moeilijk is dat he, de lijdende Christus accepteren.
nosmile.gif

Tuurlijk is dat voor veel mensen erg moeilijk. Die kijken niet wat zij voor God kunnen doen, maar vooral wat God voor hun kan betekenen. Daar past het leven als een kruis dragen niet bij en dus ook geen lijdende Christus.

Met het kruis waaraan Christus hangt zitten wel meer betekenissen. Zoals bijvoorbeeld dat het aangeeft dat Jezus naast 100% God ook echt 100% mens was en dat zijn leiden dus echt was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[

Quote:
Aantallen zeggen vrij weinig idd. Maar het toont wel even aan dat die verdraaide denkbeelden van jou maar door een zeer klein groepje aangehangen worden. De meeste niet katholieke christenen zijn het welliswaar niet met de RKK eens maar gaan geen forum volspuwen met onzin die uit de grote teennagel gezogen lijkt te zijn.

hier ga je heel hard de mist in,nu vind je dat aantallen nix zegge,maar even ervoor kom je met je 2/3 van de christene die RK zijn.

Dus die 1/3 van de christene die net als ik ''verdraaide denkbeelden'' hebben volgens jou zitten er ver naast?

Volgens sommige schattingen zijn er bijna 2 miljard christene,dan is die 1/3 toch bijna 600 miljoen mensen..Dus over welk zeer kleine groepje heb jij het??

Quote:
Lees wat verder, je bent net vandaag komen kijken. Wat jij uitkraamt zijn ook niet bepaald overtuigende argumenten. Sterker nog het slaat helemaal nergens op.

Slaat helemaal nergens op,alsjeblieft hoor..

Als je nu iemand die nix van t geloof weet een bijbel geeft en zegt dit is t ware geloof,lees en concludeer..

Hij gaat weinig vinden over de rituele die de RKK heeft...

Quote:
Om een discussie te beginnen op een eerlijke manier moet je idd een beetje van elkaar weten. Dat jij het bij lasteren houd en verder niets van jezelf prijs wil geven om zo niet kwetsbaar te worden is typisch voor mensen zoals jij.

De Topic ging erover beste man, dus reageer ik op waar deze topic over gaat..ik weet ook niks van jou,dus wat is je probleem nou met eerlijke manier..je kan toch gewoon vragen?

Is dat typisch iets voor mensen als ik? en wat voor mensen zijn dat dan? er is me niks gevraagd,dus hoe concludeer jij dat ik niks van mezelf prijs wil geven..Snap niet echt waar dit moddergooien vandaan komt

omdat je t zo graag wil weten,Ben niet van n bepaalde gemeente,stap regelmatig een kerk binnen..in de meeste gevallen is dit een pinkstergemeente..

Quote:
Als je eerst even je laster argumenteerd dan zal ik er wat steekhoudens tegenover zetten. tot nu toe blijf je weigen het te onderbouwen en blijft het dus bij wat losse kreten.

Wat nou laster,omdat ik een andere interpetatie heb van t Schrift?

Wat beargumenteer jij dan,alle argumente die ik hier lees zijn tekste uit de bijbel,een interpetatie dus

[

Quote:
Als jij vind dat het de juiste beleving is van het christendom om je broeders te lasteren en tot op het bot te beledigen....

nou nou,overdrijven is ook n vak, jij bent de enige hier die n beetje denigrerend over andermans mening praat hoor..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik zeg niet 1/3. Veel van de 1/3 doen gewoon hun eigen ding zonder dat ze ergens anders tegen aan hoeven te schoppen.

Je vind dat ik overdrijf? Dat vind ik niet, en zo de reacties te zien vinden anderen dat ook niet.

Misschien kunnen we God is love de basisbeginselen van de RKK eens uit gaan leggen. Dat zal zijn wereldje verruimen en dan weet hij gelijk een aantal dingen.

Ik heb nu je hele post gelezen en ik zal best willen antwoorden, maar ik heb een idee dat die stalen plaat voor je hoofd te dik is.

Maar vertel me dan in wat voor gemeente/stroming jij zit. Tot nu toe weiger je dat te vertellen.

Zodra je bereid bent om op een gelijkwaardige manier het gesprek in te gaan met respect voor je gesprekspartners zal ik graag een groot deel van je vragen beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 10:51:28 schreef God is love het volgende:

hier ga je heel hard de mist in,nu vind je dat aantallen nix zegge,maar even ervoor kom je met je 2/3 van de christene die RK zijn.

Dus die 1/3 van de christene die net als ik ''verdraaide denkbeelden'' hebben volgens jou zitten er ver naast?

Volgens sommige schattingen zijn er bijna 2 miljard christene,dan is die 1/3 toch bijna 600 miljoen mensen..Dus over welk zeer kleine groepje heb jij het??

Je maakt de fout om die 1/3 als één grote coherente groep te zien, het Protestantisme bestaat uit 30000 verschillende groeperingen, die allemaal onderling nog weer zeer verdeeld zijn. Bovendien lijken de grotere kerken (Lutherana, Anglicana en de Calvinisten) allemaal ieder in hun eigen opzicht nog veel op de katholieke Kerk, de Lutherana in Johannisch opzicht, de Anglicana in Petrinisch opzicht en ge Calvinisten in Paulinisch opzicht.

Quote:

Slaat helemaal nergens op,alsjeblieft hoor..

Als je nu iemand die nix van t geloof weet een bijbel geeft en zegt dit is t ware geloof,lees en concludeer..

Hij gaat weinig vinden over de rituele die de RKK heeft...

Nee, dat is precies het hele punt, als je iemand zomaar een Bijbel geeft zonder catechese kan het werkelijk alle kanten opgaan. Overigens is het katholicisme meer Bijbels dan wel ander geloof ook, als je tenminste niet je eigen interpretatie voor laat gaan, maar het vergelijkt met de historische feiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 10:51:28 schreef God is love het volgende:

Als je nu iemand die nix van t geloof weet een bijbel geeft en zegt dit is t ware geloof,lees en concludeer..

Dan laat je zien dat je van het christelijk geloof een geloof in een boek hebt gemaakt, zoals de moslims doen.

Goed dat je zelf zo helder laat zien waarom je hele verhaal op drijfzand is gebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 10:10:07 schreef diakio het volgende:

[...]Oh, dus omdat jij vind dat het ook anders kan, veroorloof je je dit soort beledigende onzin verhalen? Zit dat nou lekker, zo op Christus' rechterstoel?

[...]

Je beseft dat je hier lacht om jezelf?

voor ik op de rest reageer...vond t gewoon n grappige opmerking,lach helemaal niemand uit...

je zoekt echt naar dingen trouwens..

nix rechterstoel,durf gewoon n kritische blik te werpen op kerken van tegenwoordig..en dat ontbreekt meenig RK

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 11:05:48 schreef God is love het volgende:

[...]

voor ik op de rest reageer...vond t gewoon n grappige opmerking,lach helemaal niemand uit...

je zoekt echt naar dingen trouwens..

nix rechterstoel,durf gewoon n kritische blik te werpen op kerken van tegenwoordig..en dat ontbreekt meenig RK

En wederom matig je je een oordeel aan. Maar een oordeel, of zelfs een kritische blik, die getuigt van onbenul over datgene waarover je je uitspreekt, veroordeelt alleen jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 maart 2007 11:05:48 schreef God is love het volgende:

[...]

voor ik op de rest reageer...vond t gewoon n grappige opmerking,lach helemaal niemand uit...

je zoekt echt naar dingen trouwens..

nix rechterstoel,durf gewoon n kritische blik te werpen op kerken van tegenwoordig..en dat ontbreekt meenig RK

Sorry dan is mijn opmerking niet overgekomen zoals ik hem bedoeld had. Het was namelijk niet grappig, maar sarcastisch bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nix rechterstoel,durf gewoon n kritische blik te werpen op kerken van tegenwoordig..en dat ontbreekt meenig RK

Je zou kunnen proberen gewoon Nederlands te typen, maar dat is maar een klein puntje. Ik vind het betrekkelijk arrogant om te stellen dat er tegenwoordig niet kritisch naar kerken gekekend zou worden.

Dat wordt er wel zeer zeker bekijk de vele verschillende kerkbladen (maar ook universitaire studies en theologische boeken/bladen) daarin wordt duidelijk gekeken naar het fenomeen kerk, zowel institutionair, visionair, missionair als geestelijk. Wat jij bedoeld is dat jongeren naar hun eigen kerk moeten gaan kijken op basis van eigen interpretatie. Als ik oprecht kritiek wil hebben op mijn kerk kan dat pas als ik de theologie en dogmatiek heb doorgenomen waarin bijvoorbeeld dingen als 'kerk' (instituut) en 'Kerk' (lichaam van Christus) uitelkaar worden gehaald.

Als jongeren op die manier bezig waren met kritiek hebben op hun kerkverband zou dat best mooi zijn, als zij op grond van de Bijbel en de uitleg daarvan kunnen zeggen (met deugdelijke argumenten) waarom dit niet zou zijn, en waarom het dan al wel honderd jaar zo is (in mijn kerkverband) en hoe het zou moeten zijn.

En dat is er nauwelijks. Jongeren kunnen alleen kritiek geven omdat ze het niet leuk vinden in hun kerk, de kerk te wettisch zou zijn en omdat ze niets mogen. Op basis van een aantal Bijbelteksten vinden ze dan zelf iets en ga met die intrepretatie aan de wandel (of aan het zwalken). Als een jongere échte kritiek wil hebben, zal hij eerst wat meer moeten lezen en niet alleen aan moeten komen zetten met 'de Bijbel zegt:'..

De grootste fout die gemaakt wordt is namelijk dat 'in de Bijbel staat:' en 'de Bijbel zegt:' dezelfde zouden zijn. En dat geld niet alleen voor refo jongeren, dat gaat net zo goed op voor evangelo, grefo of katho

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om "God is love" wat broodnodig inzicht te geven in hoe de RKK omgaat met de Bijbel en hoe dat past binnen de Traditio heb ik voor hem enkele stukken uit de kathechismus van de katholieke kerk opgezocht die daarover gaan. Om iets van het katholicisme te kunnen begrijpen is deze kennis nodig. Anders blijven we steeds op hetzelfde punt steken met vragen als: Dat is niet Bijbels, waar staat dat in de Bijbel en de Bijbel is de enige bron van Gods woord enz enz.

Ik hoop dat je na het lezen van onderstaande stukken tekst een beter idee hebt wat de RKK nou is en waarom niet alles wat zij leert letterlijk in de Bijbel terug te vinden is.

Ik hoop van harte dat dit tot een betere verstandhouding lijd in dit topic .

Alle teksten zijn natuurlijk na te lezen op: link

Of als je liever op onderwerp zoekt: link

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 2: Het doorgeven van de goddelijke openbaring

II. De verhouding tussen de Overlevering en de heilige Schrift

Een gemeenschappelijke bron...

80

'Ze zijn onderling nauw verbonden en hebben deel aan elkaar. Want beide, voortkomend uit dezelfde goddelijke bron, vloeien als het ware in elkaar over en zijn gericht op hetzelfde doel'.1 Beide stellen in de kerk het mysterie van Christus tegenwoordig, die beloofd heeft bij de zijnen te blijven 'alle dagen tot aan de voleinding der wereld' (Mt. 28,20), en ze maken dit vruchtbaar.

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 2: Het doorgeven van de goddelijke openbaring

II. De verhouding tussen de Overlevering en de heilige Schrift

...twee verschillende manieren van doorgeven

81

'De heilige Schrift is het woord van God, in zoverre dit onder ingeving van de heilige Geest schriftelijk wordt vastgelegd.' 'De heilige Overlevering bewaart het woord van God, dat door Christus, de Heer; en door de heilige Geest aan de apostelen is toevertrouwd, en geeft het integraal door aan hun opvolgers, opdat zij, verlicht door de Geest van de waarheid, dit door hun prediking trouw bewaren, verklaren en verspreiden'.

82

Hieruit volgt dat de kerk, waaraan de overdracht en de interpretatie van de openbaring is toevertrouwd, 'niet uit de heilige Schrift alleen haar zekerheid put omtrent al het geopenbaarde. Derhalve moet men beide met eenzelfde liefde, eerbied en respect aanvaarden en vereren'.

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 2: Het doorgeven van de goddelijke openbaring

II. De verhouding tussen de Overlevering en de heilige Schrift

Apostolische Overlevering en kerkelijke overleveringen

83

De Overlevering waarvan hier sprake is, komt van de apostelen en zij geeft door wat de apostelen ontvangen hebben van het onderricht en het voorbeeld van Jezus en wat zij door de heilige Geest geleerd hebben. Immers, de eerste generatie christenen had nog geen geschreven Nieuwe Testament en het Nieuwe Testament getuigt zelf van het ontwikkelingsproces van de levende Overlevering.

Hiervan dient men de theologische, leerstellige, liturgische of devotionele 'overleveringen' te onderscheiden die in de loop van de tijd in de plaatselijke kerken ontstaan zijn. Dit zijn bijzondere vormen van overlevering waarin de grote Overlevering op een aan verschillende plaatsen en verschillende tijdperken aangepaste manier tot uitdrukking wordt gebracht. In het licht van de grote Overlevering kunnen deze gehandhaafd, veranderd of ook afgeschaft worden onder leiding van het leergezag van de kerk.

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 2: Het doorgeven van de goddelijke openbaring

III. De interpretatie van het erfgoed van het geloof Het erfgoed van het geloof dat aan de kerk in haar totaliteit is toevertrouwd

84

'De heilige schat' van het geloof ('depositum fidei'), die vervat ligt in de heilige Overlevering en de heilige Schrift, is door de apostelen aan de kerk in haar totaliteit toevertrouwd. 'Door aan deze geloofsschat vast te houden volhardt het hele heilige volk, verenigd met zijn herders, voortdurend in de leer van de apostelen en in het gemeenschappelijk leven, in het breken van het brood en het gebed, zodat er tussen bisschoppen en gelovigen een uitzonderlijke eensgezindheid ontstaat in het behouden, beleven en belijden van het overgeleverde geloof'.

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 2: Het doorgeven van de goddelijke openbaring

III. De interpretatie van het erfgoed van het geloof Het erfgoed van het geloof dat aan de kerk in haar totaliteit is toevertrouwd

De groei in het geloofsverstaan

95

'Het is dus duidelijk dat de heilige Overlevering, de heilige Schrift en het leergezag van de kerk krachtens Gods alwijze raadsbesluit zo met elkaar verbonden en verenigd zijn dat het ene niet kan bestaan zonder de twee andere en dat ze alle tezamen, elk op zijn eigen wijze, onder de werking van de ene heilige Geest, het heil van de zielen krachtig bevorderen'.1

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 2: Het doorgeven van de goddelijke openbaring

IN HET KORT

97

'De heilige Overlevering en de heilige Schrift vormen één heilige schat van het woord Gods'1 waarin de op aarde pelgrimerende kerk, als in een spiegel, God aanschouwt, bron van al die rijkdom.

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 3: De heilige Schrift

III. De heilige Geest als tolk van de Schrift

113

2. Vervolgens de Schrift lezen in 'de levende Overlevering van heel de kerk '. Volgens een uitdrukking van de Kerkvaders laat de heilige Schrift zich beter lezen in het hart van de kerk dan in de stoffelijk uitdrukkingsmiddelen. Daarom bewaart de kerk in haar Overlevering de levende herinnering aan het woord van God en is het de heilige Geest die haar de geestelijke uitleg van de Schrift schenkt ('... volgens de geestelijke betekenis welke de Geest aan de kerk schenkt'.)

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

EERSTE SECTIE : 'IK GELOOF' - 'WIJ GELOVEN'

TWEEDE HOOFDSTUK: God ontmoet de mens

ARTIKEL 3: De heilige Schrift

IV. De canon van de Schrift

120

Het is de apostolische Overlevering die de kerk liet onderscheiden welke geschriften gerekend dienden te worden tot de lijst van de heilige boeken. Deze gehele lijst wordt 'canon' van de Schrift genoemd. Ze bevat voor het Oude Testament 46 geschriften (45, indien men Jer. en Klaagl. als één geheel beschouwt) en 27 voor het Nieuwe Testament:

Voor het Oude Testament zijn dit: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium, Jozua, Rechters, Ruth, de twee boeken Samuël, de twee boeken Koningen, de twee boeken Kronieken, Ezra en Nehemia, Tobit, Judit, Ester, de twee boeken Makkabeeën, job, Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied, Wijsheid, Wijsheid van Jezus Sirach, Jesaja, Jeremia, Klaagliederen, Baruch, Ezechiël, Daniël, Hosea, Joël, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharias, Maleachi.

Voor het Nieuwe Testament zijn dit: de evangelies van Matte³s, Marcus, Lucas en Johannes, de Handelingen van de apostelen, de brieven van de heilige Paulus: aan de christenen van Rome, de eerste en de tweede brief aan de christenen van Korinte, de brief aan de Galaten, de brief aan de christenen van Efeze, Filippi en Kolosse, de eerste en de tweede brief aan de christenen van Tessalonica, de eerste en de tweede brief aan Timote³s, de brief aan Titus, aan Filemon; de brief aan de Hebreeën, de brief van Jakobus, de eerste en de tweede brief van Petrus, de drie brieven van Johannes, de brief van judas en de Apokalyps.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid