Spring naar bijdragen

Bijbel en de RK Kerk


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 00:34:52 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Nog los van dat je nu al weer een parabel reduceert tot soundbite (zie ver
) wat heb jij nou helemaal met Jezus te maken? Jij accepteert Hem niet, lastert Zijn Kerk? En inderdaad, ik wijs je op je inconsequent gedrag, jij baseert je alleen op de Tenach zeg je, maar als er iets in staat wat je niet uitkomt, dan negeer je het.

Ik heb ook mijn leven aan Jezus gegeven, ben gedoopt door onderdompeling, en gebruik steeds meer de Tenach als leidraad, net als Jezus, dus wat doe ik dan verkeerd?

Maar om steeds zo scheldend met elkaar om te gaan, daar voel ik niets voor.

Daarom groet ik jullie en wens iedereen alle goeds toe! flower.gif

En mocht ik iemand gekwetst hebben, dan spijt mij dat oprecht.

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 379
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 19:32:42 schreef Pier het volgende:

Ik heb ook mijn leven aan Jezus gegeven, ben gedoopt door onderdompeling, en gebruik steeds meer de Tenach als leidraad, net als Jezus, dus wat doe ik dan verkeerd?

In ultimo ga ik daar niet over. Overigens, Jezus gebruikte niet zozeer de Tenach als leidraad, er zijn veel aanwijzingen dat Hij de Septuagint gebruikte.

Quote:
Maar om steeds zo scheldend met elkaar om te gaan, daar voel ik niets voor.

Nee, ik ook niet, maar jij praat over de Kerk, de bruid van Christus, op een manier die mij pijn doet, zo simpel ligt dat. Je kunt over zaken van mening verschillen, maar het is de toon die de muziek maakt.

Quote:
Daarom groet ik jullie en wens iedereen alle goeds toe!
flower.gif

Van hetzelfde he? flower.gif

Quote:
En mocht ik iemand gekwetst hebben, dan spijt mij dat oprecht.

Bij deze dan geaccepteerd. smile.gif

Quote:
Shalom, Pier.

Dominus Vobiscuum!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 februari 2007 13:30:51 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Wij hebben daarentegen een goed onderbouwde reden, nl. het verschil tussen de eeuwige wet en tijdelijke wetgeving, veel van die OT wetten gelden niet voor ex-heidenen en hebben dat ook nooit gedaan.

Beste Pius, ik wil je deze reactie toch niet onthouden.

Van de link die jij gaf:

> The Law of Moses was always and only meant to be observed by the Jewish people

En schaft Jezus deze Wet van Mozes af voor het joodse volk?

Nee, Hij betoogt juist het omgekeerde:

Mat 5

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Voor het joodse volk is er dus, wat Jezus betreft, niets aan de wetten van Mozes veranderd, voor hen geldt nog steeds datgene wat je in ons Oude Testament kunt vinden.

Nu gaan we naar Handelingen 21 :

18 De volgende dag ging Paulus met ons naar Jakobus, bij wie alle oudsten waren samengekomen. 19 Nadat Paulus hen begroet had, vertelde hij tot in bijzonderheden wat God door zijn verkondigingswerk onder de heidenen tot stand had gebracht. 20 Toen ze dat hoorden, prezen en eerden ze God en zeiden: ‘Je hebt kunnen zien, broeder, dat ook vele duizenden Joden het geloof hebben aanvaard, en allen leven vol overtuiging volgens de wet.

21 Nu is hun verteld dat jij de Joden die onder de heidenen wonen aanspoort tot ontrouw aan Mozes; je zou beweren dat ze hun kinderen niet hoeven te besnijden en dat ze zich niet aan de voorschriften hoeven te houden. 22 Hoe weerleggen we dit? Ze zullen ongetwijfeld horen van je komst. 23 Doe daarom wat wij je zeggen. Er zijn bij ons vier mannen die een gelofte hebben afgelegd. 24 Neem hen met je mee, laat je samen met hen reinigen en betaal voor hen de kosten van de offers, waarna ze hun haar kunnen laten afscheren. Dan zal iedereen inzien dat de verhalen die over jou worden verteld onwaar zijn, en dat ook jij doet wat de wet voorschrijft. 25 Wat betreft de heidenen die het geloof hebben aanvaard, hen hebben we schriftelijk op de hoogte gesteld van onze beslissing dat ze zich in acht moeten nemen voor vlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, voor bloed, voor vlees waar nog bloed in zit, en voor ontucht.’ 26 Daarop nam Paulus de vier mannen met zich mee. De volgende dag liet hij zich samen met hen reinigen en ging de tempel binnen, waar hij bekendmaakte wanneer de reinigingsperiode zou aflopen, zodat daarna voor ieder van hen het offer gebracht kon worden. <>

In vers 21 heerst het wantrouwen dat Paulus de Joodse mensen ( onder de heidenen ) van de wet van Mozes af wil brengen, maar Paulus accepteert hun gelofte-voorstel om dit te gaan weerleggen.

Belangrijke conclusies zijn nu:

1. Na bekering tot Jezus verandert er voor Joodse mensen niets: ze kunnen gewoon de wet van Mozes ( besnijdenis, geen varkensvlees , koosjere vis enz. ) blijven volgen, zoals altijd. Jezus heeft het niet afgeschaft en ook Paulus is het hier ( in Handelingen ) mee eens. Jakobus en alle oudsten zijn hier eveneens getuigen.

2. Volgens o.a. de site van de Statenvertaling zijn de Evangeliën en Handelingen van latere datum dan de brieven van Paulus: dus nadat Paulus zijn ideeën over de leer van Jezus uiteen had gezet en nadat hij al christelijke gemeenten had gesticht.

3. Paulus komt ook niet voor in het veel later geschreven Openbaringen:

Openbaringen 21

14 En de muur der stad had twaalf fundamenten en daarop de twaalf namen van de twaalf apostelen des Lams.

Geen fundament voor Paulus, de 13e apostel?

Rom 1

1 Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God,

4. Paulus komt ook niet voor in de Koran.

Alles wat na Paulus is geschreven, daarin wordt hij óf niet genoemd, óf zijn mening ( tegen de wet van Mozes ) wordt niet ondersteund.

En dat geeft toch zeer te denken, want ‘ the Law of Christ (1 Cor. 9:21, Gal. 6:2) ‘ zoals jouw site dit noemt, is nu juist gebaseerd op de brieven van Paulus…

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ik denk dat je het hele nieuwe testament moet bestuderen wil je weten hoe het in elkaar steekt. Paulus is op een gegeven moment woest: 'Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekend gemaakt? Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? Bent u werkelijk zo dwaas om weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest?....Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: 'Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.' Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: 'De rechtvaardige zal leven door geloof.' De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: 'Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.' Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: 'Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.' Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

...

Zie Galaten 3:19: waarom dan toch de wet?

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helena,

In mijn bericht heb ik het niet over ons ( de heidenen ) maar over het joodse volk, en voor Zijn Joodse volk heeft Jezus de wet van Mozes niet afgeschaft.

En in Handelingen 21 kun je zelf lezen dat ook Jakobus en alle oudsten er op staan dat de wet voor Joodse mensen gehandhaafd blijft en ook Paulus krijgt opdracht om zich hier aan te onderwerpen, en hij doet dat.

Dus geldt de wet van Mozes ( wat het Joodse volk aangaat ) voor altijd en eeuwig. En dat lees je ook al van bepaalde gebruiken die G’d in het Oude Testament aan hen voorschrijft: als altoosdurende instellingen ( sabbat, besnijdenis enz. ) voor het joodse volk.

Maar de RKK en/of ‘kerk’ zegt, als ik het goed begrijp: de wet van Mozes is tijdelijk en wat Paulus in zijn eigen brieven voorschrijft, dat is eeuwig en daar moet ook het joodse volk zich aan onderwerpen.

Een tegengestelde redenering dus.

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 05 februari 2007 15:28:34 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Wat mij momenteel stoort is dat de Katholieken hier de RKK bestempelen als "Zijn Kerk" of "Gods Kerk". Dat sluit dus uit dat wij (niet-katholieken) deel uitmaken van Gods Gemeente.

Klinkt bekend, dat stoorde mij aanvankelijk ook en dat heeft tot de nodige aanvaringen geleid.

De RKK wordt door katholieken inderdaad als enige ware Kerk gezien, gesticht door Christus en overgedragen aan Petrus.

Dit wil echter niet zeggen dat zij niet-katholieken uitsluit als deel van Gods gemeente, alleen van de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik, ik vind het opvallend dat jij eerst de katholieke kerk bestempelt als niet-christelijk, wat zoals je zelf wel beseft een héél grote en uitsluitende belediging is, en dan in opstand komt wanneer katholieken niet-katholieken uitsluiten van de kerk, terwijl er toch nergens gezegd wordt dat niet-katholieken geen christenen zijn ofzo. Dus jij mag naar hartelust claims maken die anderen uitsluiten, maar als een persoon of een kerk waar jij het niet mee eens bent dat doet kan het niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Da's mijn punt: Ik geef mijn mening en zeg erbij waarom. Op basis van wat ik geloof over de RKK, concludeer ik dat het geen christelijke kerk kan zijn.

Maar wat Pius hier deed was, gewoon de RKK gelijk stellen met Gods Kerk, dat is dus hetzelfde als zeggen dat iedereen daarbuiten niet bij Gods Kerk hoort en dus geen christen is. Volgens mij is elke christen deel van Gods Kerk.

Wat mij dus stoort is dat jullie hetzelfde doen als ik. Ik mag dus niet op basis van mijn geloof concluderen dat de RKK geen christelijk orgaan is, maar jullie mogen dat wél, zonder verdere uitleg.

In het kort: Jullie doen hetzelfde als waar ik van beschuldigd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankje Joost.

Ik weet zelf vrij weinig over de houding van de kerk naar niet-katholieke christenen toe, maar ik weet wel zeker dat zij deze ook gewoon ziet als christenen. Jij legt Pius (en bij uitbreiding de kerk) hier wel bepaalde woorden in de mond, maar je schijnt jouw visie op wat de kerk zegt over niet-katholieken nogal te verwarren met wat de kerk daar écht over zegt.

Katholieken geloven zelf dat de katholieke kerk de kerk is die God bedoeld heeft, die Hij gesticht heeft met Petrus als eerste paus. Dat er meer dan tien eeuwen later bepaalde groepen zich van deze kerk afgescheurd hebben wil dus zeggen dat zij zich afgescheurd hebben van Gods kerk, zoals katholieken dat opvatten. Hierdoor zijn zij dus duidelijk geen lid meer van de kerk. Ik zie niet waarom dat zo'n probleem voor je is, protestanten willen toch ook helemaal geen lid zijn van de katholieke kerk? En het is toch vrij logisch dat de kerk zichzelf ziet als Gods kerk, waarom zouden mensen bij die kerk willen horen als zij die niet zouden zien als de ware kerk, de kerk die kerk is zoals God het bedoeld heeft? Dat katholieken niet-katholieken zouden zien als niet christelijk heb jij er zelf bij gehaald, ik heb geen enkele katholiek zoiets horen beweren. In de kerk is, vooral de laatste decennia, oecumene net heel belangrijk.

Trouwens, pas een beetje op met dat ge-jullie. Wie zijn 'jullie'? Je doelt daarmee duidelijk op de katholieken, maar tegen wie gebruikte je dat net? Tegen Joost, tegen mij? Het kan misschien geen kwaad om even na te gaan of dat 'jullie' wel toepasselijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 05 februari 2007 15:56:49 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Da's mijn punt: Ik geef mijn mening en zeg erbij waarom. Op basis van wat ik geloof over de RKK, concludeer ik dat het geen christelijke kerk kan zijn.

Maar wat Pius hier deed was, gewoon de RKK gelijk stellen met Gods Kerk, dat is dus hetzelfde als zeggen dat iedereen daarbuiten niet bij Gods Kerk hoort en dus geen christen is. Volgens mij is elke christen deel van Gods Kerk.

Wat mij dus stoort is dat jullie hetzelfde doen als ik. Ik mag dus niet op basis van mijn geloof concluderen dat de RKK geen christelijk orgaan is, maar jullie mogen dat wél, zonder verdere uitleg.

In het kort: Jullie doen hetzelfde als waar ik van beschuldigd wordt.

Nee, want zoals al terecht is opgemerkt, zien we Christenen die een geldige doop hebben ontvangen als mede-Christenen (en dus eigenlijk een beetje katholiek). Bovendien is het niet automatisch zo dat iedere Christen maar gered zal worden, net zoals het niet automatisch zo is dat iedere niet-Christen verloren zal gaan.

Je zou de desbetreffende passages erover eens nsa kunnen lezen in de Katechismus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:51:14 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Erg jammer zo hoor. Ik kan in je eerste post ook geen Bijbelse onderbouwing van al je bevindingen vinden.

Je doet een aantal behoorlijke beschuldigingen waar wij vervolgens vrij sportief mee omgaan en dan verwacht jij dat we ook nog een Bijbelse onderbouwing gaan geven tegen jouw beweringen die uit de losse pols zijn gedaan? Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.

Rome en de Bijbel

Indien niet anders vermeld komen de Schriftaanhalingen uit de Statenvertaling 1977 ,

en voor het Grieks de Textus Receptus (Stephanus) 1550

De verwanten van Jezus - MATTHEUS 12

46 En toen Hij nog tot de scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broeders stonden buiten, zoekende Hem te spreken. 47 En iemand zeide tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders staan [daar] buiten, zoekende U te spreken. 48 Maar Hij, antwoordende, zeide tot hem die Hem [dat] zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders? 49 En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. 50 Want zo wie de wil van Mijn Vader doet Die in de hemelen is, die is Mijn broeder , en zuster , en moeder.

De Heer had broers, maar hun geloof in Hem stond aanvankelijk op een laag pitje - ook zo zijn moeder. Jezus gaf Maria helemaal niet de status van ‘Moeder van God’ of ‘Koningin des Hemels’, zoals blijkt.

De verwanten van Jezus - LUKAS 8

19 En Zijn moeder en [Zijn] broeders kwamen tot Hem, en konden bij Hem niet komen, vanwege de schare. 20 En Hem werd geboodschapt [van enigen], die zeiden: Uw moeder en Uw broeders staan daar buiten, begerende U te zien. 21 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Mijn moeder en Mijn broeders zijn dezen, die Gods Woord horen, en dat doen.

De verwanten van Jezus - MARKUS 3

31 Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem, en riepen Hem. 32 En de schare zat rondom Hem; en zij zeiden tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders daar buiten zoeken U. 33 En Hij ant-woordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders? 34 En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. 35 Want zo wie de wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder.

Verwerping van Jezus in Nazareth - MATTHEUS 13

54 En gekomen zijnde in Zijn vaderland, leerde Hij hen in hun synagoge, zodat zij zich ontzetten, en zeiden: Van waar [komt] Deze die wijsheid en die krachten? 55 Is Deze niet de Zoon van de timmerman? en is Zijn moeder niet genaamd Maria, en Zijn broeders Jakobus en Joses, en Simon en Judas? 56 En Zijn zusters, zijn zij niet allen bij ons? Van waar [komt] dan Deze dit alles? 57 En zij werden aan Hem geërgerd. Maar Jezus zeide tot hen: Een profeet is niet onge-eerd, dan in zijn vaderland, en in zijn huis. 58 En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.

De Heer Jezus had dus 4 (half)broers en minstens 2 (half)zussen: kinderen van Jozef en Maria, geboren ná Hem.

De bruiloft in Kana - JOHANNES 2

1 En op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galiléa; en de moeder van Jezus was aldaar. 2 En Jezus was ook genodigd, en Zijn discipelen, tot de bruiloft. 3 En toen er wijn ontbrak, zeide de moeder van Jezus tot Hem: Zij hebben geen wijn. 4 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u [te doen?] Mijn ure is nog niet gekomen. 5 Zijn moeder De eerste druk van de Statenvertaling (SV) verscheen in 1637. Het bijzondere van deze reformatorische Bijbelverta-ling is vooral dat zij direct uit de grondtalen Hebreeuws, Aramees en Grieks vertaald werd - net als de King James Ver-sion (1611) - en niet meer gebaseerd was op de Vulgata, de algemeen gebruikte Latijnse vertaling (382-405) van Hiëro-nymus. De zgn. Jongbloed-editie kwam er in 1750 omdat de oude versie haast onleesbaar was geworden door de evolu-tie van het Nederlands. In de uitgave van 1977 werd het Nederlands opnieuw een beetje aangepast. De vertaling als zodanig bleef altijd behouden. Moderne vertalingen (sinds 1881) kan men beter mijden omdat deze mishandeld werden door vrijzinnigen en schipperaars. Zo zijn Bijbels die gebaseerd zijn op teksten van Westcott en Hort en Nestlé-Aland, corrupt te noemen. In het bijzonder de ‘bijbels’ in de omgangstaal, zoals de ‘Groot Nieuws Bijbel’, zijn dóór en dóór besmet en beslist te weren.

De Textus Receptus (TR), volgens de uitgave van de Parijse drukker Robert Etienne (Stephanus) in 1550, heeft als basis gediend voor de Reformatiebijbels, zoals de King James Version 1611 en de Nederlandse Statenvertaling 1637.

Gr. adelphoi: broers, bloedverwanten.

Gr. adelphos: broer; vgl. echter adelphideos: neef, zoon van broer of zus. (Prisma G/N).

Gr. adelphè: zus; vgl. echter adelphidè: nicht, dochter van broer of zus. (Prisma G/N).

zeide tot de dienaars: Zo wat Hij u zal zeggen, doet [dat]. 6 En aldaar waren zes stenen watervaten gesteld, naar de rei-niging der Joden, elk houdende twee of drie metreten. 7 Jezus zeide tot hen: Vult de watervaten met water. En zij vulden ze tot boven toe. 8 En Hij zeide tot hen: Schept nu, en draagt het tot de hofmeester; en zij droegen het. 9 Toen nu de hofmeester het water, dat wijn geworden was, geproefd had (en hij wist niet, van waar [de wijn] was; maar de dienaren, die het water geschept hadden, wisten het), zo riep de hofmeester de bruidegom. 10 En zeide tot hem: Alle man zet eerst de goede wijn voor, en wanneer men goed gedronken heeft, alsdan de mindere; [maar] gij hebt de goede wijn tot nu toe bewaard. 11 Dit beginsel der tekenen heeft Jezus gedaan te Kana in Galiléa, en heeft Zijn heerlijkheid geopenbaard; en Zijn discipelen geloofden in Hem. 12 Daarna ging Hij af naar Kapérnaüm, Hij, en Zijn moeder, en Zijn broeders, en Zijn discipelen; en zij bleven aldaar niet vele dagen.

U ziet hier duidelijk het onderscheid gemaakt tussen de broers van de Heer en zijn discipelen. Maria, ‘de Moeder van God’ zoals de katholieken haar noemen, blijkt ook hier haar Zoon niet te hebben begrepen. De Heer noemt haar dan ook ‘vrouw’.

Ongeloof bij Jezus’ broers - JOHANNES 7

1 En na dezen wandelde Jezus in Galiléa; want Hij wilde in Judéa niet wandelen, omdat de Joden Hem zochten te do-den. 2 En het feest der Joden, [namelijk] het [loof]hutten zetten, was nabij. 3 Zo zeiden dan Zijn broeders tot Hem: Vertrek van hier, en ga heen in Judéa, opdat ook Uw discipelen Uw werken mogen aanschouwen, die Gij doet. 4 Want niemand doet iets in het verborgen, en zoekt zelf, dat men openlijk van hem spreke. Indien Gij deze dingen doet, zo openbaar Uzelf aan de wereld. 5 Want ook Zijn broeders geloofden niet in Hem. 6 Jezus dan zeide tot hen: Mijn tijd is nog niet hier, maar uw tijd is altijd bereid. 7 De wereld kan u niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig, dat haar werken boos zijn. 8 Gaat gij op tot dit feest; Ik ga nog niet op tot dit feest; want Mijn tijd is nog niet vervuld. 9 En toen Hij deze dingen tot hen gezegd had, bleef Hij in Galiléa.

Het onderscheid tussen de broers van Jezus en zijn discipelen is hier erg duidelijk.

Vasthouden aan het hoofd - KOLOSSENZEN 2

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk van de feest[dag], of van de nieuwe maan, of van de sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. 18 Dat [dan] niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses; 19 En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijke was-dom. 20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast? 21 [Namelijk] raak niet, en smaak niet, en roer niet aan. 22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, [ingevoerd] naar de geboden en leringen der mensen; 23 Die wel hebben een [schijn]rede van wijsheid in eigenwillige [gods]dienst en nederigheid, en [in] het lichaam niet te sparen, [doch] zijn niet in enige waarde, [maar] tot verzadiging van het vlees.

Vergelijk dit met b.v. het katholieke monnikenleven.

Opzieners en dienaars - 1TIMOTHEUS 3

1 Dit is een getrouw woord: zo iemand tot het ambt van een opziener lust heeft, die begeert een voortreffelijk werk. 2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, be-kwaam om te leren; 3 Niet genegen tot de wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig. 4 Die zijn eigen huis wèl regeert, [zijn] kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid; 5 (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?) 6 Geen nieuwe-ling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle. 7 En hij moet ook een goed getuigenis hebben van hen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en [in] de strik des duivels. 8 De diakenen eveneens [moeten] eerbaar [zijn], niet tweetongig, niet die zich tot veel wijn begeven, geen vuil-gewinzoekers; 9 Houdende de verborgen-heid des geloofs in een rein geweten. 10 En dat dezen ook eerst beproefd worden, [en] dat zij daarna dienen, zo zij on-bestraffelijk zijn. 11 De vrouwen eveneens [moeten] eerbaar [zijn], geen lasteraarsters, wakker, getrouw in alles. 12 Dat de diakenen mannen van één vrouw zijn, die [hun] kinderen en hun eigen huizen wèl regeren. 13 Want die wèl gediend hebben, verkrijgen voor zichzelf een goede opgang, en veel vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.

‘Opziener’ staat in de (Griekse) grondtekst als ‘episkopos’ (vandaar het katholieke ‘episkopaat’). In de Katholieke Petrus Canisius vertaling staat: ‘De bisschop dan moet onberispelijk zijn, slechts éénmaal gehuwd’.

Afval in latere tijden - 1TIMOTHEUS 4

1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen , 2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten [als] met een brandijzer toegeschroeid; 3 Verbiedende te huwen, [gebiedende] zich van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend. 4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde; 5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en [door] het gebed.

Nergens leert de Bijbel het ‘celibaat’. Het is een katholiek uitvindsel uit latere eeuwen, een lering van ... demonen!

Huwelijk en echtscheiding - 1KORINTHIERS 7

1 Aangaande nu de dingen, waarover gij mij geschreven hebt: het is een mens goed geen vrouw aan te raken. 2 Maar vanwege de hoererijen zal iedere [man] zijn eigen vrouw hebben, en iedere [vrouw] zal haar eigen man hebben. 3 De man zal aan de vrouw de schuldige goedwilligheid betalen; en evenzo ook de vrouw aan de man. 4 De vrouw heeft de macht niet over haar eigen lichaam, maar de man; en evenzo ook de man heeft de macht niet over zijn eigen lichaam, maar de vrouw. 5 Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met [beider] toestemming voor een tijd, opdat gij u aan vasten en bidden moogt wijden; en komt weer bijeen, opdat de satan u niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden. 6 Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel. 7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, zoals ikzelf [ben]; maar een ieder heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo. 8 Doch ik zeg de ongetrouwden, en de weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, zoals ik. 9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden. 10 Doch de getrouwden gebied niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van de man niet scheide. 11 En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met de man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate. 12 Maar de anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en deze tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate. 13 En een vrouw, die een ongelovige man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.

Nogmaals: nergens leert de Bijbel het ‘celibaat’.

Genezing van Petrus’ schoonmoeder en anderen - MATTHEUS 8

14 En Jezus gekomen zijnde in het huis van Petrus, zag de moeder van zijn vrouw [te bed] liggen, hebbende de koorts. 15 En Hij raakte haar hand aan, en de koorts verliet haar; en zij stond op, en diende hen. 16 En toen het laat geworden was, hebben zij velen, van de duivel bezeten, tot Hem gebracht, en Hij wierp de [boze] geesten uit met het woord, en Hij genas allen, die kwalijk gesteld waren; 17 Opdat vervuld zou worden, dat gesproken was door Jesaja, de profeet, zeggende: Hij heeft onze krankheden [op Zich] genomen, en onze [ziekten] gedragen.

U ziet dat de zogenaamde ‘eerste paus’ een schoonmoeder had.

Genezing van Petrus’ schoonmoeder en anderen - MARKUS 1

29 En van stonde aan uit de synagoge gegaan zijnde, kwamen zij in het huis van Simon en Andréas, met Jakobus en Johannes. 30 En de moeder van Simons vrouw lag met de koorts; en terstond zeiden zij Hem van haar. 31 En Hij, tot haar gaande, vatte haar hand, en richtte haar op; en terstond verliet haar de koorts, en zij diende hen. 32 Toen het nu avond geworden was, toen de zon onderging, brachten zij tot Hem allen, die kwalijk gesteld, en door de duivel bezeten waren. 33 En de gehele stad was bijeenvergaderd omtrent de deur. 34 En Hij genas er velen, die door verscheidene ziekten kwalijk gesteld waren; en wierp vele duivelen uit, en liet de duivelen niet toe te spreken, omdat zij Hem kenden.

Genezing van Petrus’ schoonmoeder en anderen - LUKAS 4

38 En [Jezus], opgestaan zijnde uit de synagoge, ging in het huis van Simon; en de moeder van Simons vrouw was met een grote koorts bevangen, en zij baden Hem voor haar. 39 En staande boven haar, bestrafte Hij de koorts, en [de koorts] verliet haar; en zij van stonde aan opstaande, diende hen. 40 En toen de zon onderging, brachten allen, die kran-ken hadden, met verscheidene ziekten [bevangen], die tot Hem, en Hij legde een ieder van hen de handen op, en genas ze. 41 En er voeren ook duivelen uit van velen, roepende en zeggende: Gij zijt de Christus, de Zoon Gods! En [hen] bestraffende, liet Hij die niet spreken, omdat zij wisten, dat Hij de Christus was.

Rede tegen de schriftgeleerden en farizeeën - MATTHEUS 23

1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, 2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeeën zijn gezeten op de stoel van Mozes; 3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt [dat] en doet [het]; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet. 4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen van de mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren. 5 En al hun werken doen zij, om door de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klede-ren groot. 6 En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen; 7 Ook de be-groetingen op de markten, en door de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi! 8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Eén is uw Meester, [namelijk] Christus; en gij zijt allen broeders. 9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Eén is uw Vader, [namelijk] Die in de hemelen is. 10 Noch zult gij meesters genoemd worden; want Eén is uw Meester, [namelijk] Christus. 11 Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn. 12 En wie zich-zelf verhogen zal, [die] zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, [die] zal verhoogd worden. 13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, aange-zien gij [daar] niet ingaat, noch hen, die ingaan zouden, laat ingaan. 14 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en [dat] onder de schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen. 15 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij reist zee en land rond, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der hel, tweemaal meer dan gij [zijt]. 16 Wee u, gij blinde leidslieden …

De katholieke priesterlijke hiërarchie is dus volledig on-bijbels.

Namen als ‘Paus’ en ‘Pater’ betekenen ‘papa’ en ‘vader’, hetgeen de Heer Jezus verbiedt te gebruiken.

De farizeeën en schriftgeleerden uit Jezus’ tijd dienen voor ons als beeld van de kerkelijke afval in de eeuwen na-dien.

Het gebed van de Zoon tot de Vader - JOHANNES 17

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

De paus laat zich ook ‘Heilige Vader’ noemen, een benaming die Jezus gebruikte voor Zijn Vader, namelijk God. Een mens die zichzelf ‘Heilige Vader’ noemt pleegt heiligschennis!

Zorg om de kudde - 1PETRUS 5

1 De ouderlingen, die onder u zijn, vermaan ik, die een medeouderling, en getuige van het lijden van Christus ben, en deelachtig de heerlijkheid, die geopenbaard zal worden: 2 Weidt de kudde Gods, die onder u is …

Petrus is ‘mede-oudste’ (co-presbuteros) en geen hiërarchische overste. Hij heeft enkel moreel gezag.

Onderlinge gesprekken - LK22

24 En er werd ook twisting onder hen, wie van hen scheen de meeste te zijn. 25 En Hij zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen; en die macht over hen hebben, worden weldadige [heren] genaamd. 26 Doch gij niet alzo; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste, en die leidsman is, als een die dient. 27 Want wie is meerder, die aanzit, of die dient? Is het niet die aanzit? Maar Ik ben in het midden van u, als een die dient. 28 En gij zijt degenen, die met Mij steeds gebleven zijt in Mijn verzoekingen. 29 En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijk Mijn Vader Mij [dat] verordineerd heeft; 30 Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oor-delende de twaalf geslachten Israëls.

Geen onderscheid tussen ‘geestelijken’ en ‘leken’, of dergelijke uitvindsels. Jezus zegt niet dat Petrus de grootste is.

1PETRUS 2

8 Hun [namelijk], die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn. 9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden van Hem, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; 10 Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die [eertijds] niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.

De Schrift kent slechts één priesterschap, nl. dat van alle gelovigen.

Christelijke vrijheid - GALATEN 5

1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet weer met het juk der dienstbaar-heid bevangen.

Hier staat tegenover: ‘De paus bezit de volle en hoogste macht over alle kerken en christenen afzonderlijk’ (Canon 331 en 332 van het nieuwe Kerkelijke Wetboek).

De belofte van de Voorspraak - JOHANNES 14

15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. 16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in eeuwigheid; 17 [Namelijk] de Geest der waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij u, en zal in u zijn. 18 Ik zal u geen we-zen laten; Ik kom [weer] tot u. 19 Nog een kleine [tijd], en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven. 20 In die dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader [ben], en gij in Mij, en Ik in u.

Niet de paus, maar de Heilige Geest (hier ‘Parakletos’: Helper, Voorspraak) vervangt Jezus op aarde. Door de aan-wezigheid van de Heilige Geest is de Heer Jezus aanwezig bij alle gelovigen.

Eén in Christus - EFEZIERS 2

11 Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van hen, die ge-naamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt; 12 Dat gij in die tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld. 13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus. 14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en de middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende, 15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, [namelijk] de wet der geboden in inzettingen [bestaande]; opdat Hij die twee in Zichzelf tot een nieuwe mens zou scheppen, vrede makende; 16 En [opdat] Hij die beiden met God in één lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap daaraan gedood hebbende. 17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en hen, die nabij waren. 18 Want door Hem hebben wij beiden de toe-gang door één Geest tot de Vader. 19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heili-gen, en huisgenoten Gods; 20 Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; 21 Op Welke het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heilige tempel in de Heere; 22 Op Welke ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.

Niet Petrus is alléén de rots, maar alle apostelen, terwijl Jezus zelf hoeksteen is. Zij vormen samen het fundament van de Gemeente (de Kerk).

Paulus weerstaat Petrus in Antiochië - GALATEN 2

11 En toen Petrus te Antiochië gekomen was, weerstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was. 12 Want eer sommigen van Jakobus gekomen waren, at hij mee met de heidenen; maar toen zij gekomen waren, onttrok hij [zich] en scheidde zichzelf af, vrezende voor hen, die uit de besnijdenis waren. 13 En ook de andere Joden veinsden met hem; alzo dat ook Bárnabas mede afgetrokken werd door hun veinzen. 14 Maar toen ik zag, dat zij niet recht wandelden naar de waarheid van het Evangelie, zeide ik tot Petrus in aller tegenwoordigheid: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidense wijze leeft, en niet naar Joodse wijze, waarom noodzaakt gij de heidenen naar de Joodse wijze te leven?

Hier zie je dat de zgn. ‘paus’ wordt terechtgewezen … omdat hij ook maar een falend mens is.

Petrus en Cornelius - HANDELINGEN 10

25 En toen het geschiedde, dat Petrus inkwam, ging hem Cornelius tegemoet, en vallende aan [zijn] voeten, aanbad hij. 26 Maar Petrus richtte hem op, zeggende: Sta op, ik ben ook zelf een mens.

Petrus stond zichzelf geen ‘pauselijke verering’ toe, geen knieval!

De gezindheid van Christus - FILIPPENZEN 2

1 Indien er dan enige vertroosting is in Christus, indien er enige troost is der liefde, indien er enige gemeenschap is des Geestes, indien er enige innerlijke bewegingen en ontfermingen zijn; 2 Zo vervult mijn blijdschap, dat gij moogt eens-gezind zijn, dezelfde liefde hebbende, van één gemoed [en] van één gevoelen zijnde. 3 [Doet] geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf. 4 Een ieder zie niet op het zijne, maar een ieder [zie] ook op hetgeen van de anderen is. 5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; 6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; 7 Maar heeft Zichzelf vernie-tigd, de gestaltenis van een dienstknecht aangenomen hebbende, en is de mensen gelijk geworden; 8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelf vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja, de dood des kruises. 9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven alle naam is; 10 Opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie van hen, die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. 11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid van God de Vader.

‘Christelijke’ leiders hebben, door de eeuwen heen, niet de gestalte van Jezus aangenomen: niet de gedaante van een slaaf aangenomen; niet zichzelf vernederd tot dienstknecht.

De eenheid van de Geest - EF4

1 Zo bid ik u dan, ik, de gevangene in de Heere, dat gij wandelt waardig de roeping, met welke gij geroepen zijt; 2 Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; 3 U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door de band des vredes. 4 Eén lichaam is het, en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt tot één hoop uwer roeping; 5 Eén Heere, één geloof, één doop, 6 Eén God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.

Paulus noemt allerlei vormen van eenheid, maar niet één paus.

De overlevering van de ouden - MATTHEUS 15

1 Toen kwamen tot Jezus [enige] Schriftgeleerden en Farizeeën, die van Jeruzalem [waren], zeggende: 2 Waarom over-treden Uw discipelen de inzetting der ouden? Want zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood zullen eten. 3 Maar Hij, antwoordende, zeide tot hen: Waarom overtreedt ook gij het gebod Gods, door uw inzetting? 4 Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal de dood sterven. 5 Maar gij zegt: Zo wie tot vader of moeder zal zeggen: [Het is] een gave, zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen; en zijn vader of zijn moeder geenszins zal eren, [die voldoet]. 6 En gij hebt [alzo] Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzet-ting. 7 Gij geveinsden! Terecht heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende: 8 Dit volk nadert tot Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver van Mij; 9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, [die] geboden van mensen [zijn]. 10 En toen Hij de schare tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort en verstaat. 11 Hetgeen de mond ingaat, verontreinigt de mens niet; maar hetgeen de mond uitgaat, dat verontreinigt de mens. 12 Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij [wel], dat de Farizeeën deze rede horen-de, geërgerd zijn geweest? 13 Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden. 14 Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde de blinde leidt, zo zullen zij beiden in de gracht vallen.

Deze Schriftplaats is opgetekend ten behoeve van christenen doorheen alle eeuwen (zoals álle Schrift is: Rom. 15:4). Net zoals in Jezus’ tijd overtreden kerkelijke leiders ook in onze tijd de geboden en inzettingen Gods, terwil-le van hun eigen overleveringen. Zij maken Gods Woord krachteloos omwille van hun kerkelijke tradities. Hun hart is ver van Christus afgedwaald en zij leren daarom inzettingen en gebruiken van mensen; dwaalleer die doorspekt is met tal van afgodische vereringen en riten.

Slot

‘Komt tot Mij’ - MATTHEUS 11

25 In die zelfde tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt ze de kinderkens geopenbaard. 26 Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U. 27 Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, noch iemand kent de Vader dan de Zoon, en die het de Zoon wil openbaren. 28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. 29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. 30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

De Heer is gekomen om het ware licht te brengen aan mensen die Hij typeert als ‘kleine kinderen’.

Alle hoogmoedigen en lafhartigen hebben niets aan de Goddelijke Schriftuur; ze verstaan er niets van, omdat hun hart zich niet in de juiste toestand bevindt. Zij bezitten niet de nederige onderwerpende geest zoals die van een kind. Daarom zorgt God ervoor dat hun alles verborgen wordt, zodat zij - al zouden zij het willen - niets van de Heilige Schrift verstaan.

Bent u zo’n ‘kind’? Of blijft u verdergaan met degenen die als ‘blinde leidslieden’ zijn getypeerd, dwalend in on-goddelijke kerkelijke inzettingen en tradities, produkten van mensen, die alleen maar naar de hel leiden.

Samengevoegde post 13-2-2007 13:29:15:

Quote:
Op zaterdag 03 februari 2007 00:07:02 schreef Pius_XII het volgende:

[...]In ultimo ga ik daar niet over. Overigens, Jezus gebruikte niet zozeer de Tenach als leidraad, er zijn veel aanwijzingen dat Hij de Septuagint gebruikte.[...]Nee, ik ook niet, maar jij praat over de Kerk, de bruid van Christus, op een manier die mij pijn doet, zo simpel ligt dat. Je kunt over zaken van mening verschillen, maar het is de toon die de muziek maakt.[...]Van hetzelfde he?
flower.gif
[...]Bij deze dan geaccepteerd.
smile.gif
[...]

Dominus Vobiscuum!

Is de Bijbel de enige autoriteit voor geloof en praktijk? De Rooms-katholieke kerk zegt van niet. Het Tweede Vaticaans Concilie bevestigt dit: “… Daarom moeten beide, overlevering en Schrift, met gelijke toewijding, vroomheid en eerbied worden aanvaard en vereerd†(Vatticanum II, “Dog-matische constitutie over de goddelijke openbaringâ€, Hoofdstuk II, Art. 9). Rome heeft zijn tradi-ties verheven tot een status die gelijk staat aan de Heilige Schrift.

Ik ontvang regelmatig brieven en e-mails van katholieken die me aan de tand voelen over de autori-teit van de Bijbel. Zij beseffen dat zij de katholieke leer strikt vanuit de Bijbel niet kunnen verdedi-gen. Als enkel de Bijbel de gezagsbron is voor geloof en praktijk, dan kan vanuit de Schrift gemak-kelijk aangetoond worden dat de katholieke kerk vals is. De autoriteit van de Bijbel ligt daarom aan de basis van het verschil tussen het Rooms-katholicisme en kerken die hun leer en praktijk strikt baseren op de Heilige Schrift.

Hierna volgt een voorbeeld van de vele vragen die ik heb ontvangen:

“Ik heb niets in de Bijbel gevonden dat zegt dat hij moet gebruikt worden als de enige autoriteit. Het schijnt mij toe dat de Bijbel zelf een soort van traditie is, want hij was vele jaren na de dood van de apostelen niet eens vastgesteld in zijn huidige vorm. Wij moesten op iemand vertrouwen voor zijn authenticiteit en volledigheid. Ik heb in de Schrift de vermaning gevonden om de goede tradi-ties te volgen, of die nu geschreven zijn of gesproken. Natuurlijk begrijp ik wel dat het verkeerd is ‘tradities van mensen’ te volgenâ€. (E-mail van een katholiek die ‘Way of Life’ artikels vond op het internet, 2 maart 1999).

ANTWOORD: U zegt me dat u niets in de Bijbel hebt gevonden dat zegt dat de Bijbel moet gehan-teerd worden als de enige autoriteit. Ik kan u enkel zeggen dat u de Bijbel dan niet zorgvuldig hebt gelezen. Beschouw bijvoorbeeld 2 Timotheüs 3:16-17:

“Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaakt toegerustâ€.

Alleen de Schrift is ons gegeven door inspiratie van God en is in staat de mens Gods volkomen te maken. Niets anders is door God geïnspireerd. Niets anders is nodig. De katholieke traditie is geen Heilige Schrift, en is daarom niet door God geïnspireerd, en ze is daarom niet noodwendig om de mens Gods perfect te maken. Ik zeg dit over de autoriteit van 2 Timotheüs 3:16-17. Alleen al deze passage van de Bijbel weerlegt de Rooms-katholieke leer dat haar traditie gelijk is aan de Schrift. Enkel de Heilige Schrift kan gelijk staan aan Gods Schriftuur, omdat enkel de Heilige Schrift door God geïnspireerd is.

U beweert: “de Bijbel zelf is een soort van traditieâ€. In zekere zin is dat waar, maar niet in de bete-kenis dat de Schrift louter een van zovele gezaghebbende tradities is. Enkel de Bijbel is door God geïnspireerde traditie. Dat is het wat de Bijbel zo apart maakt tegenover al het andere. De Bijbel maakt er aanspraak op het geïnspireerde Woord van God te zijn. Meer dan 2000 keer gebruikt de Bijbel uitdrukkingen als “Alzo zegt de HEERE â€. De heilige Schrift stelt zich altijd op als de abso-lute maatstaf voor waarheid. Zie bijvoorbeeld Jesaja 8:20:

“Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebbenâ€.

Zij die anders denken over de Schrift zijn in duisternis. De Heer Jezus Christus waarschuwde ern-stig de Farizeeën omdat zij bij de Schrift hun eigen menselijke traditie als gezaghebbend toevoeg-den.

“Toen kwamen tot Jezus enige Schriftgeleerden en Farizeeën, die van Jeruzalem waren, zeg-gende: 2 Waarom overtreden Uw discipelen de inzetting der ouden? Want zij wassen hun han-den niet, wanneer zij brood zullen eten. 3 Maar Hij, antwoordende, zeide tot hen: Waarom overtreedt ook gij het gebod Gods, door uw inzetting?3 4 Want God heeft geboden, zeggen-de: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal de dood sterven. 5 Maar gij zegt: Zo wie tot vader of moeder zal zeggen: Het is een gave, zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen; en zijn vader of zijn moeder geenszins zal eren, die voldoet. 6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting3. 7 Gij geveinsden! Terecht heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende: 8 Dit volk nadert tot Mij met hun mond, en eert Mij met de lip-pen, maar hun hart houdt zich ver van Mij; 9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijnâ€. (Mattheüs 15:1-9).

De katholieke kerk spreekt met haar dogma’s de Heilige Schrift tegen, net zoals de Farizeeën. De Roomse kerk bezit geen bijbelse autoriteit voor haar priesterschap, bijvoorbeeld, en het priester-schap vormt het hart van het Rooms-katholicisme. De Heer Jezus Christus is de Hogepriester van de gelovige, de complete en volmaakte vervulling van het oudtestamentische priesterschap (zie het boek Hebreeën). Christus bracht het volmaakte slachtoffer, en dat is niet voor herhaling vatbaar (Hebreeën 9-10). Alleen Christus is naar de orde van Melchizedek (Hebreeën 7:21-27). Het is gods-lasterlijk voor katholieke priesters om gewijd te worden naar deze orde. Christus installeerde geen bijzonder priesterschap voor de nieuwtestamentische kerken. Elk wedergeboren kind van God is, in het nieuwe verbond, een lid van het koninklijke priesterschap (1 Petrus 2:5, 9).

U zei: “Ik heb in de Schrift de vermaning gevonden om de goede tradities te volgen, of die nu ge-schreven zijn of gesprokenâ€. U moet gedacht hebben aan 2 Thessalonicenzen 2:15:

“Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen3, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onze zendbrief†(2 Thessalonicenzen 2:15).

Dit werd geschreven door de apostel Paulus. Hij refereerde niet naar tradities van mensen in het algemeen, maar naar de tradities geleerd door de apostelen door inspiratie van God. Wij weten dit door Schrift met Schrift te vergelijken, en dat is de enige goede manier om de Bijbel te interprete-ren. Door vergelijking van 2 Timotheüs 2:15 met 2 Timotheüs 3:16-17 en met Mattheüs 15:1-9, bijvoorbeeld, leren we dat alle traditie en lering van mensen moet onderworpen zijn aan de geïnspi-reerde Schriften.

Het volgende is een andere passage waarin de apostel Paulus over de traditie spreekt:

“En wij bevelen u, broeders, in de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt van een iedere broeder, die ongeregeld wandelt, en niet naar de inzetting3, die hij van ons ontvangen heeft†(2 Thessalonicenzen 3:6).

Bemerk dat in beide passages (2 Th 2:15 en 3:6) Paulus zijn leer gebruikt, en die van de andere apostelen, als de maatstaf van waarheid. Dit is zo omdat zij door Jezus Christus gekozen waren om de eerste kerken op te richten en om de Schriften te completeren. Als ik 2 Th 2:15 en 3:6 gehoor-zaam, en een vergelijking maak van de katholieke traditie met de leer van de apostelen, dan moet ik het katholicisme afwijzen, omdat het tegengesteld is aan het patroon dat uitgezet werd door de apos-telen van de Heer. De apostelen leerden niet dat er een paus is. De apostelen leerden niet dat het Avondmaal van de Heer een offer is van enige soort. De apostelen leerden niet dat Maria zondeloos is, of eeuwig maagd, of lichamelijk opgevaren is naar de hemel, of dat zij de ‘koningin des hemels’ is, of dat christenen tot haar moeten bidden. De apostelen leerden niet dat hun ambten moesten voortgezet worden na hun dood en zij gaven geen instructie voor apostolische successie. De aposte-len leerden niet dat de kerken sacramenten moesten hebben. De apostelen leerden niet dat er bijzon-dere heiligen zijn tot wie christenen mogen bidden. Dit zijn nog maar enkele van de katholieke tra-dities die tegengesteld zijn aan de leer van de apostelen in het Nieuwe Testament.

U zegt: “Wij moesten op iemand vertrouwen voor zijn authenticiteit en volledigheidâ€. U hebt gelijk. Ik heb de keus om op de Bijbel te vertrouwen als het gezaghebbend en volledige Woord van God, of ik kan op de Rooms-katholieke kerk vertrouwen. De Bijbel bewijst op ontelbare manieren zich-zelf als het geïnspireerde Woord van God: vervulde profetieën, zijn samenhangende eenheid niette-genstaande de Bijbel werd geschreven over een periode van vele honderden jaren, zijn kracht om levens te veranderen, zijn universele aantrekkingskracht, het getuigenis van Jezus Christus, het ge-tuigenis van de apostelen (bestudeer b.v. het boek Handelingen om te zien wat de apostelen dachten van de Schrift). Van de andere kant bewijst de Rooms-katholieke kerk van zichzelf dat ze vals is volgens elke maatstaf die ik gebruik. De Bijbel spreekt zichzelf niet tegen, maar de pausen hebben zich voortdurend tegengesproken. Ik heb de keus van de apostelen te vertrouwen of de pausen. De apostelen waren niet moreel verwerpelijk, noch spraken zij de Schrift tegen. Alles wat zij leerden was in absolute overeenstemming met de Schrift. De pausen, van de andere kant, waren moreel verwerpelijk en zij hebben de Schrift tegengesproken door hun tradities. Ik vind het erg gemakke-lijk de apostelen te vertrouwen en de pausen af te wijzen.

U zei verder: “Natuurlijk begrijp ik wel dat het verkeerd is ‘tradities van mensen’ te volgenâ€. Dit is het probleem: hoe kan u weten wat de verkeerde ‘tradities van mensen’ zijn indien u de Bijbel af-wijst als absolute gezagsbron? Wat is uw absolute maatstaf voor waarheid? Wat is uw gezagsbron?

U zal zonder twijfel antwoorden dat de formele leer van de katholieke kerk door haar pausen en bisschoppen en concilies u zullen zeggen welke tradities waar zijn en welke tradities vals zijn. Als antwoord hierop wil ik besluiten met de volgende uitdagingen:

1.       Toon me waar Jezus Christus de Rooms-katholieke kerk stichtte en haar autoriteit gaf.

2.       Toon me waar Jezus Christus het ambt van paus instelde en waar Hij een voortzetting van zo’n ambt bepaalde.

3.       Toon me waar Jezus Christus het katholieke priesterschap instelde.

Van mijn kant kan ik u aantonen waar Jezus Christus de eenvoudige nieuwtestamentische kerken stichtte. Ik bezit de schriftuurlijke autoriteit voor het geloven van het Evangelie (dat de behoudenis is door de genade van Christus alleen, door Zijn volmaakte verzoening alleen, door geloof alleen, en zonder werken en sacramenten - Romeinen 3:23-26; 1 Korinthiërs 15:1-4) en voor het type van kerk dat ik bijwoon. Mijn geloof is in Jezus Christus, en ik leer van Hem door de Schriften die Hij inspi-reerde. Elke leer en traditie van mensen, die in tegenspraak is met deze geïnspireerde Schriften, wijs ik af op grond van het gezag van Gods Woord. Deze beslissingen hebben eeuwige consequenties, en ik weiger de eeuwige redding van mijn ziel vast te haken aan iets anders dan de allerhoogste Au-toriteit.

“Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods†(Romeinen 10:17).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw, je hebt de handschoen stevig opgenomen, hulde!

Ik ga er even van uit dat de uitspraken die je hier doet, in overeenstemming zijn met je geloof. Wellicht zou je daarover iets willen toelichten:

Quote:
Jezus gaf Maria helemaal niet de status van ‘Moeder van God’

Wat hier botst is het ontdekken van theologie aan de hand van de Goddelijke openbaring, die o.a. neergeslagen is in de Bijbel, en sola scriptura ad absurdum. Je stelt dat "Rome" hier onbijbels redeneert, maar ik wijs je er op dat ook de gehele reformatie hier hetzelfde redeneert, en voorzover mij bekend ook een fors deel van de evangelische beweging. Wat is namelijk het punt: je vergist je, als je denkt dat het Theotokos, waarover je hier spreekt, iets over Maria zegt, het is een puur christologisch leerstuk. Aangezien je nogal fel van leer trekt tegen de katholieke Kerk, ga ik er van uit dat je wéét waarover je praat, en dus dat ik je nu niets nieuws vertel. Je wil ongetwijfeld wel een vraag voor me beantwoorden:

uit wat je schrijft blijkt dat je niet gelooft dat Jezus Christus volledig mens is en volledig God. Immers, dat is de kern van het leerstuk dat je hier zojuist "onbijbels" hebt verklaard. Zou je dat willen bevestigen? Het lijkt me namelijk wel handig om te weten van elkaar vanuit welk geloof we praten.

Quote:
Vergelijk dit met b.v. het katholieke monnikenleven.

Ik heb me daar redelijk in verdiept, maar misschien is het toch handiger als je zelf vertelt wat je hiermee bedoelt. Mij ontgaat je probleem namelijk.

Quote:
Nergens leert de Bijbel het ‘celibaat’. Het is een katholiek uitvindsel uit latere eeuwen, een lering van ... demonen!

OK, dus de apostel Paulus is een demon, dat is ook goed om te weten.

Quote:
U ziet dat de zogenaamde ‘eerste paus’ een schoonmoeder had.

Wat niemand ontkent, dus dat heeft weinig nieuwswaarde.

Quote:
Namen als ‘Paus’ en ‘Pater’ betekenen ‘papa’ en ‘vader’, hetgeen de Heer Jezus verbiedt te gebruiken.

Kortom, de wet van Mozes, die ons leert onze vader en moeder te eren is door Jezus ingetrokken.

Quote:
Hier staat tegenover: ‘De paus bezit de volle en hoogste macht over alle kerken en christenen afzonderlijk’ (Canon 331 en 332 van het nieuwe Kerkelijke Wetboek).

Kortom, je miskent dat Paulus ons leert ons naar het wereldlijk gezag te voegen danwel je miskent het gezag van Jezus. NB: dat jij niet gelooft dat de paus dat gezag als stedehouder Christi uitoefent, doet hier niets aan af. Je betoogt immers niet dat dat gezag niet bestaat om die reden, maar dat het niet bestaat omdat het tegen christelijke vrijheid in zou gaan.

Quote:
Niet de paus, maar de Heilige Geest (hier ‘Parakletos’: Helper, Voorspraak) vervangt Jezus op aarde. Door de aan-wezigheid van de Heilige Geest is de Heer Jezus aanwezig bij alle gelovigen.

Wederom niets nieuws, en geen strijdigheid met de leer van de Kerk.

Quote:
Niet Petrus is alléén de rots, maar alle apostelen, terwijl Jezus zelf hoeksteen is. Zij vormen samen het fundament van de Gemeente (de Kerk).

Geen nieuws, gewoon kerkelijke leer.

Quote:
Hier zie je dat de zgn. ‘paus’ wordt terechtgewezen … omdat hij ook maar een falend mens is.

Geen nieuws, gewoon kerkelijke leer.

Quote:
‘Christelijke’ leiders hebben, door de eeuwen heen, niet de gestalte van Jezus aangenomen: niet de gedaante van een slaaf aangenomen; niet zichzelf vernederd tot dienstknecht.

Mening, geen feit.

Quote:
Paulus noemt allerlei vormen van eenheid, maar niet één paus.

Iemand uit de soal scriptura ad absurdum hoek, die over eenheid praat. Je hebt gevoel voor humor.

Kortom, even samenvattend vanuit welk geloof jij blijkt te spreken:

- Je ontkent Jezus' Godheid of Jezus mensheid

- De apostel Paulus is een demon, en de brieven van Paulus noem je onbijbels

- Je wijst de tien geboden af

- Je fulmineert tegen niet bestaande zaken

- Je hebt gevoel voor humor

Boeiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over dat Heilige Vader. Dat Heilige slaat op het ambt, en in het NT wordt ook meerdere malen gerefereerd aan een spirtueel vader-zoonschap: Hand. 7:2, Rom. 9:10, 1Tim. 2:7, 2 Tim. 1:11, 1 Kor. 12:28, Ef. 4:11, 1 Kor. 4:17, 1 Tim. 1:2, 1 Tim 1:18, Fil. 2:22, Tit 1:4, 1 Kor. 4:14?15, 1 Petr. 5:13, 2 Kor. 12:14, Gal. 4:19, 1 Joh. 2:1 en 1 Joh. 2:13?14.

Ik zal straks even op wat hoofdpunten ingaan, maar is het niet netjes om eerst wat bronnen te vermelden? nl. deze:

link

en deze:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn de bevindingen van iemand die 35 jaar katholiek is geweest, en toen eindelijk de waarheid gevonden heeft en tot geloof is gekomen in de Here Jezus, ja en dan ga je de waarheid zien.!!

Waarom noemen jullie dit een Christelijk forum, het heeft niets met Christelijk te maken, - knip -

Denk erom dat je geen ongefundeerde uitspraken doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:08:27 schreef Levi het volgende:

Misschien kun je ook uitleggen waarom dit geen christelijk forum is, in plaats van zomaar iets te roepen?

Omdat jullie de waarheid verdraaien met een ander evangelie, en als je de Bijbel een klein beetje kent, weet je wie dat doet vervloekt zijn,daar hoef je niet van te schrikken, maar je bent geestelijk dood, geen relatie met God de Vader

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:12:09 schreef Jepk het volgende:

[...]

Omdat jullie de waarheid verdraaien met een ander evangelie, en als je de Bijbel een klein beetje kent, weet je wie dat doet vervloekt zijn,daar hoef je niet van te schrikken, maar je bent geestelijk dood, geen relatie met God de Vader

Volgens mij snap jij de defenitie van het woord 'forum' niet helemaal.

Een forum is een plaats waar mensen samenkomen om met elkaar te spreken of te discussiëren. Voor een discussie heb je geen mensen nodig die het allemaal met elkaar eens zijn, maar juist mensen met verschillende meningen.

Wat wij onder christelijk verstaan staat in de FAQ en binnen die richtlijnen mag ieder hier zijn mening uiteenzetten. Maar: onderbouwd, bijvoorbeeld door middel van bijbelteksten, enzovoort.

je bent geheel en al vrij om een discussie aan te gaan met mensen die een andere mening zijn toegedaan dan jij, maar dan wel onder de voorwaarden dat je jouw stellingen degelijk onderbouwd en dat je respect hebt voor de mening van de ander. Dat houdt dus niet in dat je het met die mening eens zou moeten zijn, maar het houdt wel in dat je niet zomaar zonder onderbouwing kan roepen: 'X is niet christelijk'; of: 'Y predikt een valse Christus'. Als je dát vind, dan moet je kunnen onderbouwen waarom dat zo zou zijn.

Mocht je het niet eens zijn met dit beleid, dan kun je daarover verder praten in het Feedback-forum.

Hier wil ik de oproep doen om verder te gaan met de inhoudlijke discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:21:54 schreef Jepk het volgende:

Nee, ik ben niet vrij om de discussie aan te gaan

Jawel hoor, dat is iedereen.

Quote:
omdat jullie alles verwijderen wat tegen het Katholieke geloof in gaat

Nee, we verwijderen smaad, laster en ongefundeerde uitspraken.

Quote:
want dan is het opeens beledigend

Zeker als het ongefundeerd is inderdaad, dan moeten wij als crew daar tegen optreden. Je bent op de hoogte van de FAQ neem ik aan.

Quote:
terwijl alle katholieken hier de Christelijke gelovigen af lopen te zeiken

Als dat zo is kan je een topicreport doen door op het uitroepteken bij de post te drukken. Geef dan duidelijk aan waarom je die post "afzeiken" vind en de crew zal de post onder de loep nemen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid