Spring naar bijdragen

Wat is jullie favoriete evangelie?


Wat is jullie favoriete evangelie?  

  1. 1. Wat is jullie favoriete evangelie?

    • Matteus
      3
    • Marcus
      1
    • Lucas
      1
    • Johannes
      13


Aanbevolen berichten

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 20:25:32 schreef Mark1987 het volgende:

Misschien leuk als je ook vertelt waarom, wordt anders een beetje een saai topic op deze manier
smile.gif

De diepe spirituele dimensie, bijv. in Johannes 1 en in het hogepriesterlijk gebed worshippy.gif Niet gezegd dat de synoptische Evangeliën géén spirituele diepgang hebben, want ze gaan over hetzelfde, maar de nadruk wordt wel anders gelegd.

Een voordeel aan de drie eerste Evangeliën vind ik dan weer wel, dat de instelling van de Eucharistie erin voorkomt smile.gif Maar wat Jezus daarover zegt in Joh. 6, en de voorafbeelding bij de bruiloft te Kana, zijn natuurlijk ook niet te versmaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 20:25:32 schreef Mark1987 het volgende:

Misschien leuk als je ook vertelt waarom, wordt anders een beetje een saai topic op deze manier
smile.gif

Ik vind Johannes het mooist omdat hij heel erg benadrukt dat God liefde is bijvoorbeeld. Hij was sowieso de apostel van wie Jezus het meest hield, en dat betekent ook wel wat voor me.

Ik heb gekozen voor Matteüs omdat hij als geen ander in beeld brengt dat Jezus niemand anders is als de beloofde Messias van de profeten. In Matteüs' evangelie staat de continuïteit van Gods verbond en de vervulling van Zijn beloftes centraal en dat spreekt me erg aan.

Verder houd ik erg van de sociale bewogenheid die uit het Matteüs-evangelie spreekt. Natuurlijk speelt het feit dat het Matteüs-evangelie de Bergrede bevat ook een rol.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheüs is vooral degene die de menswording van Gods Zoon benadrukt, inclusief de menselijke relaties, waarbij ook de vervulling van de Schriften een belangrijke klemtoon heeft. In dit 'menselijke' ligt, om maar even op de laatste reacties in te gaan, mijns inziens ook de reden dat de Bergrede in dit Evangelie ook het meest uitgebreid weergegeven wordt, waar de andere evangelisten een en ander veel beperkter verslaan.

Johannes is meer degene die het levenswerk van Jezus spirituele diepgang geeft. Hij is als het ware meer de filosoof in het gezelschap.

Deze combinatie spreekt mij enorm aan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk heb ik geen favoriet, alle vier spreken ze me op hun eigen wijze aan. Er één uitkiezen als favoriet zou betekenen dat ik er drie "laat liggen" waarin ook zoveel waardevols te vinden is.

Nee, mijn antwoord staat er niet bij. Vind ze alle vier waardevol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 28 januari 2007 11:52:21 schreef Tom het volgende:

Het feit dat een bepaald evangelie je in het bijzonder aanspreekt zegt toch niet dat jw de rest dan maar meteen uit je bijbel scheurt.
hamer.gif

Weet ik wel.. knipoog_dicht.gif Maar ik kan gewoon niet kiezen.. flower.gif Ligt aan mij, niet aan jou hoor. Ik vind het prima wanneer een ander wel een favoriet heeft.. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheus was het eerste evangelie (en volgens mij ook het eerste uit de Bijbel) dat ik las, en de woorden van de bergrede raakten mij. Ik was zeer onder de indruk en verbaasd dat een Bijbelboek begrijpelijk was en zelfs inspirerend. widegrin.gif Na dit evangelie gelezen te hebben kocht ik mijn eerste Bijbel en werd ik me bewust van het bestaan van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel heel bijzonder om te lezen hoezeer de Bergrede keuzebepalend lijkt te zijn. Temeer daar er bij velen van uitgegaan wordt dat deze alleen in Mattheüs voorkomt. Dit is niet het geval. Een aantal voorbeelden:

Mat 5:1-12 Luc 6:20-23

Mat 6:9-13 Luc 11:2-4

Luc 6:25-34 Luc 12:22-31

Mat 7:7-12 Luc 11:9-13

Mat 7:24-27 Luc 6:46-49

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 00:38:23 schreef Liset het volgende:

[...]

Ja, inderdaad
knipoog_dicht.gif

Nah, Johannes dan. Niet alleen omdat dit op afstand het meest mystieke is van de vier, maar vóór al, omdat het ons het inzicht in de waarheid van de Eucharistie zo duidelijk geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 00:52:18 schreef diakio het volgende:

Nah, Johannes dan. Niet alleen omdat dit op afstand het meest mystieke is van de vier, maar vóór al, omdat het ons het inzicht in de waarheid van de Eucharistie zo duidelijk geeft.

Ik Marcus. bloos.gif Maar dat komt waarschijnlijk omdatr ik een zwak voor Petrus heb. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid