Spring naar bijdragen

Wat is jullie favoriete evangelie?


Wat is jullie favoriete evangelie?  

  1. 1. Wat is jullie favoriete evangelie?

    • Matteus
      3
    • Marcus
      1
    • Lucas
      1
    • Johannes
      13


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 18:52:18 schreef Liset het volgende:

[...]

Hoe kom je erbij dat het een evangelie is dan?
hamer.gif

Rom.1.1:

‘Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, a f g e z o n d e r d tot verkondiging van het evangelie van God’

Rom.2.16:

‘…ten dage, dat God het in de mensen verborgene, oordeelt volgens m ij n evangelie, door Christus Jezus’

Galaten 2.2:

‘….En ik legde hun het evangelie voor, dat ik onder de heidenen verkondig….’

Galaten 2.7:

‘……toen zij zagen, dat aan mij het evangelie der voorhuid (heidenen) was toevertrouwd, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis….’

Handelingen 14.27b:

‘….en dat Hij (God) ook voor de heidenen een deur des geloofs had geopend’

2 Timotheus 1.11:

‘En ik ben daartoe aangesteld als verkondiger en een leraar onder de heidenen…’

Wat Galaten 2.2 betreft, zoals je wellicht weet, waren er Joden in de heidengemeente binnengedrongen, die de besnijdenis wilden invoeren. Welnu, Paulus legde hun het evangelie voor, dat híj onder de heidenen verkondigd had, wat natuurlijk niet hetzelfde was! Het was – immers géén evangelie der besnijdenis, wat óók blijkt uit Galaten 2.7, waar Petrus en Paulus de afspraak hadden gemaakt, dat Petrus het evangelie der besnijdenis zou verkondigen onder de besnedenen en Paulus dat der voorhuid onder de heidenen.

En wat die deur des geloofs voor de heidenen betreft, dat is een klinkklaar bewijs, dat die ‘deur des geloofs' voor ons, heidenen, in het evangelie der besnijdenis nog gesloten was!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 19:45:59 schreef TimonK het volgende:

Maar de vraag is hier welke evangelie van de vier bijbelboeken (mattheus, marcus, lucas en Johannes) men het mooiste vind.
knipoog_dicht.gif
Een beetje ontopic blijven daarom graag.

Dat stond er niet bij! En aangezien het evangelie van Petrus ook een evangelie is, ben ik niet buiten me'n boekje gegaan. Is het evangelie van Paulus dan geen bijbelboek(en)? Ik heb toch aangetoond, dat hij spreekt over 'Mijn evangelie'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 20:34:11 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Dat stond er niet bij! En aangezien het evangelie van Petrus ook een evangelie is, ben ik niet buiten me'n boekje gegaan. Is het evangelie van Paulus dan geen bijbelboek(en)? Ik heb toch aangetoond, dat hij spreekt over 'Mijn evangelie'

Maar gast, als je gewoon doorleest kan ieder weldenkend mens toch wel snappen wat er precies bedoeld wordt? Beetje schijnheilig om het nu op begrijpend lezen te gooien om je visie op bepaalde zaken weer eens in volle glorie te etaleren. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat stond er niet bij! En aangezien het evangelie van Petrus ook een evangelie is, ben ik niet buiten me'n boekje gegaan. Is het evangelie van Paulus dan geen bijbelboek(en)? Ik heb toch aangetoond, dat hij spreekt over 'Mijn evangelie'

In de poll worden slechts 4 mogelijkheden gegeven. flower.gif

Verder zijn er nog allerlei andere evangeliën, zoals dat van Thomas en andere gnostische evangeliën. Maar daar gaat het hier ook niet over. Het evangelie van Jezus Christus had op zich ook best genoemd kunnen worden. De vraag is echter welke van de 4 evangeliën hier het mooiste wordt gevonden. Namelijk die 4 die in Bijbelboekvorm bekend staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welk evangelie is het móóiste? Is dat eigenlijk wel een relevante vraag, als we weten, dat de evangeliën eigenlijk leerstéllige boeken zijn? Natuurlijk mogen wij best oog hebben voor mooi of mooier, maar daar is het vermoedelijk niet om begonnen bij de bijbelschrijvers!Zo onderscheidt het evangelie van Johannes zich in veel opzichten van de synoptische evangeliën: Mattheus, Marcus en Lucas. Een voor de hand liggend verschil tussen de 3 synoptisch evangeliën en dat van Johannes, is bijvoorbeeld, dat het in de synoptische evangeliën meer over de ‘historische’ Jezus gaat, als de zoon van David , terwijl Johannes veelmeer de kerygmatische Christus verkondigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen fan van het christelijke evangelie. Als er een evangelie is dat mijn bijzondere aandacht heeft, dan is dat het Q-evangelie met zijn verhalende uitbreidingen oftewel ruwweg Markus 1-13 MIN de "passie-intrusies" Markus 2:13-3:6, Markus 6:14-29, Markus 9:9-13, 30-32, 10:33-34. Daarnaast uiteraard nog de delen van Mattheus en Lucas die uit datzelfde Q-evangelie afkomstig zijn.

Ik heb toch maar op het Markus evangelie gestemd, omdat dit weliswaar niet de alleroudste basis vormt, maar wel het oudste is van de vier evangelien, die de drie andere schrijvers als hun "frame" hebben gebruikt om hun eigen verhaal mee op te kunnen bouwen.

Vooral in het tweede deel van Markus (14-16 plus de bovengenoemde intrusies) vind je de christelijke mythe in zijn meest pure vorm. De andere evangelies vind ik te gekunsteld en als het ware "tweedehands-evangelies".

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid