Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Je hoeft niet zo overdreven te reageren beste Diakio. Sluit rustig je ogen? Ik kan ook lezen, ik zie ook wel wat werking 2 en 3 inhouden. Er is hier gewoon verschil van mening. Zoals je ziet gebruiken Taam en ik de pil eerder als medicijn dan als het anticonceptiemiddel dat het is. Voor Taam kan ik niet spreken, maar voor mezelf wel: ik ga geen seks hebben voor het huwelijk. Dus die aborterende werking zal op mij voor die tijd niet van werking zijn (of ik moet verkracht worden, God verhoede het...). Snappie? Beter kan ik het denk ik niet uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 234
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:49:39 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

1> ik sluit mijn ogen niet

2> ik luister wel

3> ik ben maagd dus kan met geen mogelijkheid een moord, met of zonder voorbedachte rade op mijn geweten hebben.

Gekke ik maar denken dat als topicstarter over anticonceptie wil praten, het hier over anticonceptie gaat. Jij zegt dat de pil geschikt is voor een christen, dan neem je verantwoordelijkheid voor het advies de pil te gebruiken als anticonceptiemiddel.

Samengevoegde post 24-1-2007 17:52:13:

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:49:48 schreef SilverUnicorn het volgende:

Je hoeft niet zo overdreven te reageren beste Diakio. Sluit rustig je ogen? Ik kan ook lezen, ik zie ook wel wat werking 2 en 3 inhouden. Er is hier gewoon verschil van mening. Zoals je ziet gebruiken Taam en ik de pil eerder als medicijn dan als het anticonceptiemiddel dat het is. Voor Taam kan ik niet spreken, maar voor mezelf wel: ik ga geen seks hebben voor het huwelijk. Dus die aborterende werking zal op mij voor die tijd niet van werking zijn (of ik moet verkracht worden, God verhoede het...). Snappie? Beter kan ik het denk ik niet uitleggen.

Nogmaals, als TS vraagt naar anticonceptie, en twee christenen komen vertellen "" ik ben christen, ik gebruik de pil, en dat mag", dan is het echt je vereschuilen als je nu komt vertellen dat je niet bedoelde dat de pil a;ls anticonceptiemiddel kan. MINIMAAL was jullie bijdrage dan totaal off-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:46:31 schreef Renaldo het volgende:

Daarnaast lijkt mij de pil ook echt slecht voor je lichaam. Je stopt allerlei rotzooi in je lichaam, zoals hormonen en dergelijke, die er niet in thuis horen. Het gooit je hele lichaamshuishouding in de war en maakt je ook nog eens onvruchtbaar. Je lichaam heb je zo gekregen van God, dus ik zou er niet al te veel zooi ingooien.

Er was laatst nog een stuk in het nieuws over de pil. Nederlanse meisjes zouden grotere borsten hebben dan bijvoorbeeld Engelse meisjes van dezelfde leeftijd. Dit zou liggen aan het verschil van hormonen die de Nederlanse pil bevat.

Als mensen toch eens net zo goed voor hun lichaam zouden zorgen als voor hun auto, dan zou de mensheid al een stuk gezonder zijn.

Tuurlijk zijn die hormonen daar wel thuis, alleen in andere mate dan natuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:50:51 schreef diakio het volgende:

[...]

Nogmaals, als TS vraagt naar anticonceptie, en twee christenen komen vertellen "" ik ben christen, ik gebruik de pil, en dat mag", dan is het echt je vereschuilen als je nu komt vertellen dat je niet bedoelde dat de pil a;ls anticonceptiemiddel kan. MINIMAAL was jullie bijdrage dan totaal off-topic.

Jij mag wel je mening geven en wij de onze niet? Waar is dit hele forum dan voor? muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 24 januari 2007 17:57:23 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Je wou zeggen dat je wel vruchtbaar bent tijden het slikken van pil? Lekker nuttig dan
verbaasd.gif

oke ik lees het verkeerd ik dacht dat je na het stoppen van de pil bedoeld.

Het is juist de bedoeling van de anticonceptie pil dat je geen eisprong hebt (dus niet vruchtbaar bent) zodat je niet zwanger kan worden...Daar is het voor bedoeld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:54:53 schreef SilverUnicorn het volgende:

[...]

Jij mag wel je mening geven en wij de onze niet? Waar is dit hele forum dan voor?
muur.gif

Heel gek, maar jullie geven, nadat ik reageer, ineens aan dat jullie reactie volstrekt off topic was. Of zeg je nu toch dat de pil geschikt is voor anticonceptie? Dan is het on-topic, maar was die hele "we zijn nog niet getrouwd" reactie irrelevant, en zal je toch eens moeten uitleggen waarom abortus voor een christen acceptabel is. He is van tweeën een, en als je weigert gewoon op argumenten in gesprek te gaan, is het vrij onzindelijk om mij dit soort verwijten te komen maken.

Ik heb feiten gegeven, ik heb Bijbelse onderbouwing bij mijn intepretatie gegeven.

Jullie hebben onduidelijkheid geschapen over wat je nu eigenlijk vindt over de pil als anticonceptiemiddel, en je weigert op argumenten in gesprek te gaan.

En dan nog verwijten maken, je moet maar lef hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:57:23 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Je wou zeggen dat je wel vruchtbaar bent tijden het slikken van pil? Lekker nuttig dan
verbaasd.gif

Onvruchtbaar in deze context is denk ik meer opgevat als van nature of vanwege een andere reden dan de pil onvruchtbaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit schreef de TS:

Vroeg ik me het volgende af:

Mag een christen anticonceptie gebruiken?

Zo ja welke wel en welke niet?en waarom wel of niet?

Graag hoor ik jullie mening

Mag een christen anticonceptie gebruiken? Antwoord van Taam en mij: ja.

Zo ja welke? In ons geval de pil. Met daarbij ons argument.

Dat was onze mening. Wat is hieraan nou off-topic? Als jij het niet met ons een bent Diakio, hoef je nog niet zo kattig te doen. Dit is onze mening, dat de jouwe. Dan kunnen we het daar toch bij laten zonder weer zo'n ruzie-sfeer te krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dit schreef de TS:

Vroeg ik me het volgende af:

Mag een christen anticonceptie gebruiken?

Zo ja welke wel en welke niet?en waarom wel of niet?

Graag hoor ik jullie mening

Mag een christen anticonceptie gebruiken? Antwoord van Taam en mij: ja.

Zo ja welke? In ons geval de pil. Met daarbij ons argument.

Dat was onze mening. Wat is hieraan nou off-topic? Als jij het niet met ons een bent Diakio, hoef je nog niet zo kattig te doen. Dit is onze mening, dat de jouwe. Dan kunnen we het daar toch bij laten zonder weer zo'n ruzie-sfeer te krijgen?

Sjaloom SilverUnicorn,

Probleem is dat het in dit topic over anticonceptie(middelen) gaat. De pil wordt daarbij ook als anticonceptiepil genoemd, wat terecht is. Vervolgens zeggen jij en xx-taam-xx dat jullie ook de pil gebruiken, waarop diakio dan zegt dat jullie de pil niet als anticonceptie moeten gebruiken. Dat doet hij, omdat dit topic immers over anticonceptie gaat, dus het voorkomen van conceptie.

Vervolgens zeggen jullie dat jullie geen seks hebben en er dus geen sprake is van conceptie. In dat geval gebruiken jullie de pil niet als anticonceptie, maar lijken hem wel aan te raden als anticonceptiemiddel. Immers, dit topic gaat over anticonceptie en nergens anders over. Dus als jullie dan zeggen de pil aan te raden en hem zelf ook te gebruiken, is het net alsof jullie wel anticonceptie toepassen, wat dus niet kan, aangezien jullie geen seks hebben.

Jullie reacties zijn daardoor off-topic, omdat bij jullie er geen sprake is van anticonceptie. De vraag die jullie jezelf dus zullen moeten stellen is: stel dat je seks hebt met je getrouwde partner, zou je dan nog steeds de pil gebruiken? Zo ja, dan komen dus de posts van diakio in beeld, want dan wordt de pil wél een anticonceptiemiddel, met mogelijk abortieve werking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:38:36 schreef diakio het volgende:

[...]

Lees de bijsluiter van de pil maar eens over de drievoudige werking:

1. voorkomen bevruchting

2. voorkomen innesteling als 1 faalt

3. aborterende werking als 2 faalt

In hoeverre is het wel toegestaan als je bijv in levensgevaar komt als je eventueel zwanger zou worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

In hoeverre is het wel toegestaan als je bijv in levensgevaar komt als je eventueel zwanger zou worden?

Sjaloom Princess.,

Je kunt ook op natuurlijke wijze zwangerschap voorkomen. De meest veilige methode is natuurlijk nooit seks hebben, maar die optie is voor gehuwden niet geschikt. Wat je dán kunt doen, is seks hebben op de momenten dat je het minst vruchtbaar bent.

Elke vrouw heeft een maandelijkse cylcus, waarin een periode van vrijwel geen vruchtbaarheid zit. De kunst is dan om bij jezelf te onderzoeken wanneer die periode bij jou aandient. Enkel in die periode seks hebben is vrijwel net zo veilig als de pil.

Het is misschien minder romantisch, omdat je dan niet zomaar op elk moment seks kunt hebben, maar dat moet je er denk ik gewoon voor over hebben. Vooral als een zwangerschap inderdaad levensgevaarlijk kan zijn. Want elke abortieve werking moet je voorkomen, lijkt mij zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:10:35 schreef Princess. het volgende:

[...]

In hoeverre is het wel toegestaan als je bijv in levensgevaar komt als je eventueel zwanger zou worden?

Dan is condoom wel toegestaan maar de pil niet. (tenminste, dat begrijp ik uit de reacties van Diakio.. am i right?)

Sjonge, ik schrik hier toch van. Ik dacht altijd vrij makkelijk over de pil, omdat ik dacht dat deze geen aborterende werking had. En ik was altijd tegen de morning-after-pil, omdat deze wel een aborterende werking heeft. Maar nu blijkt de gewone pil dus ook een aborterende werking te hebben wanneer de eicel per ongeluk toch bevrucht wordt nosmile.gif.

En geldt dit ook voor bijvoorbeeld de prikpil ed?

En zijn er nog andere manieren van anti-conceptie behalve condoom en periodieke onthouding?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:29:59 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Princess.,

Je kunt ook op natuurlijke wijze zwangerschap voorkomen. De meest veilige methode is natuurlijk nooit seks hebben, maar die optie is voor gehuwden niet geschikt. Wat je dán kunt doen, is seks hebben op de momenten dat je het minst vruchtbaar bent.

Elke vrouw heeft een maandelijkse cylcus, waarin een periode van vrijwel geen vruchtbaarheid zit. De kunst is dan om bij jezelf te onderzoeken wanneer die periode bij jou aandient. Enkel in die periode seks hebben is vrijwel net zo veilig als de pil.

Het is misschien minder romantisch, omdat je dan niet zomaar op elk moment seks kunt hebben, maar dat moet je er denk ik gewoon voor over hebben. Vooral als een zwangerschap inderdaad levensgevaarlijk kan zijn. Want elke abortieve werking moet je voorkomen, lijkt mij zo.

Je hebt hier wel een grote kans dat je wel zwanger wordt, vooral als je een erg onregelmatige periode hebt.. dan lijkt mij een condoom toch de beste oplossing, aangezien je dan ook niet per ongeluk zwanger kan worden en dan wel zou moeten kiezen tussen abortus of zelf doodziek worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk ben ik voor het gebruik van anticonceptie. Ik geloof namelijk dat het krijgen van kinderen niet het belangrijkste is binnen een huwelijk en dat als je kinderen wilt krijgen je zelf hiervoor een keuze moet kunnen maken over het hoe en wanneer. Ik ben er zelf namelijk van overtuigd dat het niet goed is om vrij snel na de trouwdag een kind te krijgen. Leer eerst maar eens met elkaar te leven, voordat je daar nog een kind aan toevoegd. Ik geloof namelijk dat het van groot belang is om een goede basis samen te hebben voordat je die aan een kind wilt gaan geven. Wanneer je die nog niet hebt, kan dit voor grote problemen zorgen voor het kind.

Ook kan ik me voorstellen dat je het liever even uitstelt vanwege studie, huis, baan en dat soort dingen omdat je eerst bepaalde dingen voor elkaar wilt hebben voordat je een kind op de wereld zet.

Neem bijvoorbeeld het condoom: Als je hem goed gebruikt dan is er geen sprake van bevruchting en dus heeft het condoom geen aborterende werking voor wie dat een vervelend idee vind.

Zelf gebruik ik een anticonceptiemiddel die ervoor zorgt dat ik geen eisprong heb. Niet dat ik daar bewust voor gekozen heb, maar het is dan toch een mooi extra iets.

Ik vind het soms schokkend dat mensen zich nog zo hardnekkig volhouden aan het anti anticonceptie idee. Hoeveel tienermoeders ken ik wel niet die niet aan de pil wilden omdat ze te bang waren voor de reactie van hun ouders? Ik kan me voorstellen dat je seks voor het huwelijk niet wil aanmoedigen, maar ik denk dat het naïef is om te denken dat door geen anticonceptie te geven er geen gemeenschap zal plaatsvinden. Ik heb dan liever dat de grote gevolgen zoveel mogelijk beperkt worden dan dat jonge meisjes een kind krijgen. En ja, alle meisjes die ik ken zijn fantastische moeders en hun kindjes komen niets te kort. Maar als je het gaat vragen, hadden ze hun kindje liever iets later gehad.

Je kan bij je huisarts vragen naar anticonceptie middelen die geen aborterende werking hebben. Op deze manier voorkom je een zwangerschap maar heb je toch een 'zuiver' geweten als het aankomt op de vernietiging van het vruchtje.

De tijd dat hormonale anticonceptie grote invloed had op je gemoedstoestand en lichaam is trouwens lang geleden. Tegenwoordig zitten er zo weinig hormonen in deze middelen dat je er niets meer van merkt (en ja, ik spreek uit ervaring ja)

Uiteraard blijft het een medicijn en dus is er altijd kans op bijwerkingen (maar lees voor de lol eens de bijsluiter van een paracetamol en ga na bij jezelf van hoeveel van die bijwerkingen je daadwerkelijk last hebt.... ik bedoel maar)

Anticonceptiemiddelen maken je overigens niet permanent onvruchtbaar. Neem bijvoorbeeld de nuvaring of microgynon. Bij beide ben je na het stoppen meteen weer vruchtbaar. Bij de prikpil kan dit even duren, maar het verschilt allemaal per middel. Dus mocht je je daar druk over maken, overleg dat dan ook even met je huisarts.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:29:59 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Princess.,

Je kunt ook op natuurlijke wijze zwangerschap voorkomen. De meest veilige methode is natuurlijk nooit seks hebben, maar die optie is voor gehuwden niet geschikt. Wat je dán kunt doen, is seks hebben op de momenten dat je het minst vruchtbaar bent.

Elke vrouw heeft een maandelijkse cylcus, waarin een periode van vrijwel geen vruchtbaarheid zit. De kunst is dan om bij jezelf te onderzoeken wanneer die periode bij jou aandient. Enkel in die periode seks hebben is vrijwel net zo veilig als de pil.

Het is misschien minder romantisch, omdat je dan niet zomaar op elk moment seks kunt hebben, maar dat moet je er denk ik gewoon voor over hebben. Vooral als een zwangerschap inderdaad levensgevaarlijk kan zijn. Want elke abortieve werking moet je voorkomen, lijkt mij zo.

Herman Finkers:

Voor periodieke onthouding moet je vrouw een regelmatige cyclus hebben, en je moet veel van kinderen houden.

Oftewel: ik vind dat een onverantwoorde manier wanneer een zwangerschap levensgevaarlijk voor de vrouw zou zijn smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:10:35 schreef Princess. het volgende:

In hoeverre is het wel toegestaan als je bijv in levensgevaar komt als je eventueel zwanger zou worden?

Welke situatie heb je dan voor ogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:44:20 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

Herman Finkers:

Voor periodieke onthouding moet je vrouw een regelmatige cyclus hebben, en je moet veel van kinderen houden.

Oftewel: ik vind dat een onverantwoorde manier wanneer een zwangerschap levensgevaarlijk voor de vrouw zou zijn
smile.gif

Jup ik ook, want dan had ik nu waarschijnlijk geen mama meer gehad nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:45:14 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Welke situatie heb je dan voor ogen?

Nou mijn moeder krijgt een ontzettend hoge bloeddruk *meteen al de eerste week van de zwangerschap* Liep al bijna niet goed af toen ik geboren werd en na mijn zusje ook niet, dus is het haar eigenlijk verboden in het ziekenhuis, omdat ze anders zou kunnen sterven of ze kan invalide worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid