Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 234
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Over die verzen uit Hooglied 'wek de liefde niet': Juist in de heilige band van het huwelijk mag en moet de liefde volledig gewekt worden (sterker nog: een huwelijk dat niet 'geconsumeerd' wordt, d.w.z. waarbij de echtgenoten niet minstens 1x met elkaar naar bed gaan, is niet eens geldig). Seks - ook binnen het huwelijk - behoort samen te gaan met het zich
volledig
aan elkaar geven van man en vrouw, en met potentiële vruchtbaarheid. Deze volledige zelfgave en vruchtbaarheid zijn op hun beurt weer onscheidbaar van elkaar. En dat betekent dat seks nooit plaats kan vinden zonder geslachtsgemeenschap, want het is nou juist de daad - het wordt ook niet voor niets 'dé daad' genoemd - waarin dat volledige geven en die vruchtbaarheid aan de orde komen. En trek je dat door, dan kunnen andere vormen van seks voor het huwelijk ook niet, aangezien je dan ook geen geslachtsgemeenschap mag hebben. Ook een conclusie is, dat als je getrouwd bent, maar even geen kinderen wilt hebben, je ook niet altijd seks kunt/mag hebben.
Kunstmatige voorbehoedsmiddelen gaan de vruchtbaarheid op onnatuurlijke wijze tegen en gaan daarmee ook - automatisch - de volledige zelfgave van de partners tegen. Daarom zijn ze niet toegestaan (en dit is geen 'stom' menselijk regeltje, maar dat begrijp je wellicht pas als je je realiseert wat zulke voorbehoedsmiddelen in de laatste halve eeuw teweeg hebben gebracht*). De enige wijze om niet zwanger te worden, is dan dus periodieke onthouding.
En dat houdt
niet
in: enkel geen geslachtsgemeenschap in de vruchtbare periodes, maar wel met de hand/mond/op wat voor creatieve manier dan ook. Want dan trek je alsnog deze vormen van seksuele intimiteit en de daad uit elkaar.

Stond dat niet in dit stukje wat Wateengedoe had getypt in het topic waaruit jij de spinoff hebt gedingest? Of zegt dit iets voor jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Das een lastige, mede omdat ik opgevoed ben door mijn ouders met de medeling dat het mag, dat er naar hun idee nergens in de bijbel staat dat het niet mag (en voor zover ik weet ook niet)

En daarbij ben ik aan de pil gegaan ivm met een zeer onregelmatige periode waar buiten het gebruik van de pil niet veel aan te doen was.

Voor mij was het dus ook vrijwel de enige oplossing om weer een normale cyclus te krijgen.

Meer vragen mag je gerust stellensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:16:08 schreef *Roos* het volgende:

Michiel bedankt
smile.gif

@Audiophile dat stukje was me niet opgevallen

Wat bedoel je sprecies met spinoff?(snap je zin niet helemaal)

Zijn alle forumleden het eens met het ge-quote stuk?ik ken namelijk zeker wel christenen die aan de pil zijn...

Ja vage zin, laat maar hangen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik ook de pil en ben christen. En ik gebruik de pil niet als anticonceptiemiddel, maar om ongeveer dezelfde reden als Taam. Zonder pil heb ik erg veel last van buikpijn tijdens de menstruatieperiode, en met pil is dat veel minder. Al ben ik er niet altijd blij mee dat ik zoiets moet oplossen met kunstmatig toegediende hormonen... mja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

{katholieke reactie}

Quote:

Op woensdag 24 januari 2007 16:56:44 schreef *Roos* het volgende:

Na aanleiding van dit topic:

Vroeg ik me het volgende af:

Mag een christen anticonceptie gebruiken?

Ja.

Quote:
Zo ja welke wel en welke niet?en waarom wel of niet?

Zeker niet: alles met abortieve werking, aangezien je hiermee bewust kiest voor het doden van een ongeboren vrucht, vernietiging van door God gegeven leven. Uit Psalm 139 kan je verstaan dat je al gekend bent vanaf de conceptie, en dat is dus leven dat je niet bewust mag vernietigen. Kortom, geen abortus, geen spiraal, geen pil, geen morning after pil.

Over andere vormen, die geen abortieve werking hebben dus, kan je heel lang in discussie, maar ik denk dat relevanter is wat je keuze doet voor je omgang met sexualiteit, dan dat je allerlei prachtige theoretische bouwsels bedenkt voor de ene of de andere keuze.

{/katholieke reactie}

Samengevoegde post 24-1-2007 17:34:38:

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:26:13 schreef xx-taam-xx het volgende:

Das een lastige, mede omdat ik opgevoed ben door mijn ouders met de medeling dat het mag, dat er naar hun idee nergens in de bijbel staat dat het niet mag (en voor zover ik weet ook niet)

Gij zult niet doden?

Psalm 139?

Ik denk dat er toch vrij redelijke Bijbelse gronden zijn om abortus af te wijzen. Is er een principieel verschil tussen abortus na 1 dag, na 10 dagen of na drie weken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 24 januari 2007 17:33:22 schreef diakio

[...]

Gij zult niet doden?

Psalm 139?

Ik denk dat er toch vrij redelijke Bijbelse gronden zijn om abortus af te wijzen. Is er een principieel verschil tussen abortus na 1 dag, na 10 dagen of na drie weken?

En sinds wanneer is abortus anticonceptie?? Daarbij had ik het over de gewone pil die voor mij mijn cyclus normaal weet te houden. En verre van moord afstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:37:00 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

En sinds wanneer is abortus anticonceptie?? Daarbij had ik het over de gewone pil die voor mij mijn cyclus normaal weet te houden. En verre van moord afstaat.

Lees de bijsluiter van de pil maar eens over de drievoudige werking:

1. voorkomen bevruchting

2. voorkomen innesteling als 1 faalt

3. aborterende werking als 2 faalt

Samengevoegde post 24-1-2007 17:39:08:

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:37:02 schreef SilverUnicorn het volgende:

Maar de gewone pil kan je toch niet op een zelfde lijn als abortus zetten?

Wat is precies het vereschil tussen het doden van een vrucht na 1 dag, na 10 dagen, na drie weken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:38:36 schreef diakio het volgende:

[...]

Lees de bijsluiter van de pil maar eens over de drievoudige werking:

1. voorkomen bevruchting

2. voorkomen innesteling als 1 faalt

3. aborterende werking als 2 faalt

Samengevoegde post 24-1-2007 17:39:08:

[...]

Wat is precies het vereschil tussen het doden van een vrucht na 1 dag, na 10 dagen, na drie weken?

1> voorkomt ovulatie (ook wel bekend als eisprong)

En wat heb je nodig om zwanger te worden...juistem, een eisprong.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van wikipedia.nl: "De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden."

De eisprong wordt dus verhinderd, dan is er sowieso geen sprake van een vrucht. Dat is het primaire doel van de anticonceptiepil. Dus dat doden van een vrucht vind ik tamelijk overdreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:41:58 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

1> voorkomt ovulatie (ook wel bekend als eisprong)

En wat heb je nodig om zwanger te worden...juistem, een eisprong.

Je kan bewust je ogen er voor sluiten, als je dat graag wil. Je kan ook zorgen dat je je informeert, en dan merken dat de pil een drievoudige werking heeft.

1. vboorkomen ovulatie

2. ALS DAT FAALT voorkomen innesteling

3. ALS DAT FAALT aborterende werking

Ik snap dat dat vervelend is, maar daarmee is het niet ineens onwaar.

Samengevoegde post 24-1-2007 17:45:11:

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:44:15 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

Daarbij dood ik geen vrucht aangezien ik de pil niet voor die reden slik.

Ah nee, natuurlijk. Als ik iemand dood rij, is die persoon niet echt dood, want daravoor stapte ik niet in de auto.

Samengevoegde post 24-1-2007 17:46:01:

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:43:57 schreef SilverUnicorn het volgende:

Van wikipedia.nl: "De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden."

De eisprong wordt dus verhinderd, dan is er sowieso geen sprake van een vrucht. Dat is het primaire doel van de anticonceptiepil. Dus dat doden van een vrucht vind ik tamelijk overdreven.

Maar niet minder waar. Wikipedia vertelt niet het hele verhaal, en de meeste bronnen die de pil propageren niet.

Maar sluit rustig je ogen, en doe alsof ik gek ben, als dat prettiger is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast lijkt mij de pil ook echt slecht voor je lichaam. Je stopt allerlei rotzooi in je lichaam, zoals hormonen en dergelijke, die er niet in thuis horen. Het gooit je hele lichaamshuishouding in de war en maakt je ook nog eens onvruchtbaar. Je lichaam heb je zo gekregen van God, dus ik zou er niet al te veel zooi ingooien.

Er was laatst nog een stuk in het nieuws over de pil. Nederlanse meisjes zouden grotere borsten hebben dan bijvoorbeeld Engelse meisjes van dezelfde leeftijd. Dit zou liggen aan het verschil van hormonen die de Nederlanse pil bevat.

Als mensen toch eens net zo goed voor hun lichaam zouden zorgen als voor hun auto, dan zou de mensheid al een stuk gezonder zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 24 januari 2007 17:46:14 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

dan moet een eicel wel eerst bevrucht zijn dank u wel

Dat gaat dan nogal moeilijk hé als je dat bewust tegenhoudt. Gaat misschien wel heel ver, maar een soort van moord met voorbedachte rade schiet me ineens te binnen?!? Nee, dat gaat wel erg ver....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 17:48:32 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Dat gaat dan nogal moeilijk hé als je dat bewust tegenhoudt. Gaat misschien wel heel ver, maar een soort van moord met voorbedachte rade schiet me ineens te binnen?!? Nee, dat gaat wel erg ver.

En abortus, hoe zou je dat noemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid