Spring naar bijdragen

Je huis zegenen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 09:46:32 schreef Liset het volgende:

[...]

Eeuh nee
smile.gif

Shoot, ik had al uitgelegd hoe ik dat bedoelde. Je wordst opgevoed met bepaalde religieuze denkbeelden, en daaruit voort vloeit vaak het geloof. Uiteraard zijn er mensen die vanuit 'het blinde heidendom' worden bekeerd tot de kerk, daar had ik het niet over.

Zoals ik al gezegt had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 11:53:52 schreef Hj het volgende:

[...]Jij doet eerst een bewering, maar zoals gewoonlijk zonder onderbouwing, in plaats daarvan moeten de mensen die er op reageren zich tegenover jou verantwoorden en gaan daardoor offtopic. Als jij nou gewoon een iets langere posting had gedaan met een langere onderbouwing dan die paar woorden was dit hele gezeur niet begonnen.

Zoals gewoonlijk zonder onderbouwing? Als je hier regelmatig op het forum zit snap je heel goed waarom ik die reactie plaats. Het gaat in dit topic over je huis zegenen met een klein uitstapje naar demonen uitdrijven. In al die tijd dat ik hier zit, dat is ruim twee en een half jaar heb ik nog nooit iemand gezien op het forum die achter elke deur een demoon ziet. Mijn reactie is in dit geval juist én daarbij ook nog on-topic. Iets wat ik van jou TOTAAL! niet kan zeggen. Je bent gefrustreerd en boos maar waarom moet je dat in elk topic waar ik zit zeggen? Ik wens je al het goede en veel zegen toe. Nu weer BOT misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 11:46:37 schreef Michie23 het volgende:

Nee dat doe ik niet, jij zegt dat ik lieg dus mag jij zeggen waarom ik lieg.

Goed, om je ter wille te zijn. Ik zie hier op Credible (in de bijna 2 jaar dat ik hier kom) een rijk 'boeket' aan verschillende kerken en geloofsgemeenschappen. De EB bestaat uit allerlei splittergroepingen (Pinkster, Bapt., Vrije Bapt, V.E.G., etc) Rijk aan verschillende meningen en verschillende interpretaties (die soms loodrecht tegen over elkaar staan en waaruit met regelmaat scheuringen ontstaan)

Jij komt jij met de bewering dat er hier geen splittergroepen zijn. Ik zeg dat je liegt en vraag aan jou waarom je hierover liegt..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, ik las zo her en der wat over reinigings rituelen vanuti de christelijke traditie. Het grappige is dat ze in andere tradities ook werken en dat er ongeveer dezelfde verhalen over te vinden zijn...zou de intentie/geestesgesteldheid van de persoon die het ritueel uitvoert/laat uitvoeren er iets mee te maken hebben, zou het een placebo effect kunnen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Michie eens, op dit forum ben ik ook nog nooit van dat soort charismatische christenen tegen gekomen, charismatici zijn hier wel maar dat wil niet zeggen dat een kudde exorcisten is die overal demonen achter zoeken, op de manier waarvan ik 'freakig' zei.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 07 januari 2007 12:25:09 schreef Iggi het volgende:

[...]

Goed, om je ter wille te zijn. Ik zie hier op Credible (in de bijna 2 jaar dat ik hier kom) een rijk 'boeket' aan verschillende kerken en geloofsgemeenschappen. De EB
bestaat uit
allerlei splittergroepingen (Pinkster, Bapt., Vrije Bapt, V.E.G., etc) Rijk aan verschillende meningen en verschillende interpretaties (die soms loodrecht tegen over elkaar staan en waaruit met regelmaat scheuringen ontstaan)

Jij komt jij met de bewering dat er hier geen splittergroepen zijn. Ik zeg dat je liegt en vraag aan
jou
waarom je hierover liegt..?

Omdat ik met splintergroep in dit geval een groep bedoel die constant demonen uitdrijft. Dat begreep ik tenminste uit de reactie van Audiophile, maar misschien bedoelde hij het anders. In mijn optiek, zoals ik al eerder aangaf lieg ik dus niet. En een opmerking van: jij liegt vind ik nogal een beschuldiging. Misschien kan je daar in het vervolg rekening mee houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik vind het ook een beschuldiging om iemand voor leugenaar uit te maken. Hierdoor een dringend verzoek om niet op de man te spelen, maar gewoon door te vragen als je meent dat iemand iets zegt wat niet waar is. Elkaar zomaar uitmaken voor leugenaar is hier niet gewenst.

Verzoek ook om weer BOT te gaan en te blijven bij het nut en de waarde van de huiszegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 11:53:52 schreef Hj het volgende:

[...]Jij doet eerst een bewering, maar zoals gewoonlijk zonder onderbouwing, in plaats daarvan moeten de mensen die er op reageren zich tegenover jou verantwoorden en gaan daardoor offtopic. Als jij nou gewoon een iets langere posting had gedaan met een langere onderbouwing dan die paar woorden was dit hele gezeur niet begonnen.

Niet om te zeuren, en niet omdat ik me niet net zo hard erger aan de one-liners van Michie, maar iemand een leugenaar noemen en dan eisen dat die persoon zich daartegen gaat verdedigen past prima in Stalinistische dictaturen, maar niet onder christenen. Met alle respect voor Iggi, maar ik vind dat Michie groot gelijk heeft dat hij dáár weigert op in te gaan.

Dat neemt niet weg dat het jammer is dat Michie, ook na jouw vraag, niet bereid of in staat blijkt, normaal inhoudelijk te reageren en dat daar eerst een forse beschuldiging voor nodig is.

Samengevoegde post 07-1-2007 13:42:12:

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 12:34:35 schreef RobertF het volgende:

En ik vind het ook een beschuldiging om iemand voor leugenaar uit te maken. Hierdoor een dringend verzoek om niet op de man te spelen, maar gewoon door te vragen als je meent dat iemand iets zegt wat niet waar is. Elkaar zomaar uitmaken voor leugenaar is hier niet gewenst.

Verzoek ook om weer BOT te gaan en te blijven bij het nut en de waarde van de huiszegen.

Sorry, las dit pas na mijn reactie. BOT maar weer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 07 januari 2007 13:40:30 schreef diakio het volgende:

[...]

Niet om te zeuren, en niet omdat ik me niet net zo hard erger aan de one-liners van Michie, maar iemand een leugenaar noemen en dan eisen dat die persoon zich daartegen gaat verdedigen past prima in Stalinistische dictaturen, maar niet onder christenen. Met alle respect voor Iggi, maar ik vind dat Michie groot gelijk heeft dat hij dáár weigert op in te gaan.

Daar heb je gelijk in, dat zou ik zelf ook niet doen. Wel vind ik dat er een oorzaak is voor zo'n reactie.

Verder BOT

HJ

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch nog even één off-topic reactie.

Quote:

Op zondag 07 januari 2007 12:28:27 schreef Michie23 het volgende:

Omdat ik met splintergroep in dit geval een groep bedoel die constant demonen uitdrijft.

Ok.

Quote:
Dat begreep ik tenminste uit de reactie van Audiophile, maar misschien bedoelde hij het anders.

Ik begreep het in 'algemeen opzicht' (zonder het feit wat ze doen, denken, geloven)

Quote:
In mijn optiek, zoals ik al eerder aangaf lieg ik dus niet.

Klopt, binnen jou optiek lieg je niet.

Quote:
En een opmerking van: jij liegt vind ik nogal een beschuldiging.

Mijn excuses daarvoor.

Quote:
Misschien kan je daar in het vervolg rekening mee houden?

yes.gif Jeps, zal pogen het een volgende keer anders te verwoorden.

Mocht je willen reageren doe dat dan maar in mijn profiel.

BOT dan maar weer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 12:25:09 schreef anastasia het volgende:

Hi, ik las zo her en der wat over reinigings rituelen vanuti de christelijke traditie. Het grappige is dat ze in andere tradities ook werken en dat er ongeveer dezelfde verhalen over te vinden zijn...zou de intentie/geestesgesteldheid van de persoon die het ritueel uitvoert/laat uitvoeren er iets mee te maken hebben, zou het een placebo effect kunnen zijn?

Of de geestesgesteldheid ertoe doet: ja

placebo effect: nee.

Ik denk dat de mens zijn kracht om dit soort dingen te doen haalt uit zijn religie. Het maakt niet zoveel uit welke, maar slechts om dat iemand er kracht uit haalt...Je moet er dus wel in geloven he!

x

Rosa

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees dit eens? Gevonden via Google met het woordje 'huiszegen'. Er is dus verschil tussen 'huiszegen' en 'huiszegening'. Die plaatjes zijn trouwens nog steeds te koop, en staan best wel lief op je voordeur. Meestal met afbeeldingen van het H. Hart van Jesus. (Een van mijn favorieten)

Uit de tijd van het "Rijke Roomsche Leven" (vóór 1960) stammen heel wat vrome gebruiken en devoties. Een daarvan is de grote aandacht voor de "huiszegen". Hier en daar leidde dit zelfs tot een zekere verering. Nu moet u een lief en leed gedeeld werd, waar belééfd werd dat de dood bij het leven hoort. Vanuit die overtuiging werd er veel en vurig gebeden om zegen over het gezin en zijn leden. Van daaruit valt dan ook te verklaren de bijzondere aandacht voor de huiszegen huis-zegen niet verwarren met de huis-zegening. Deze laatste was een actie, een handeling die altijd door een priester, en meestal door de pastoor, werd verricht. Het huis werd dan letterlijk gezegend, ingezegend met wijwater, gepaard gaande met toepasselijke gebeden. Dit gebeurde bij het betrekken van een nieuwe of vernieuwde woning. Maar ook bij wijze van intronisatie op of rond het feest van het Heilig Hart van Jezus. Het Heilig Hart-beeld kreeg daarbij een centrale plaats, werd op een troon(tje) geplaatst en huis en huisgezin werden bijzonder aan het Heilig Hart toegewijd. Soms werd dit in de daaropvolgende jaren nog eens herhaald. Een huiszegen was een plaat, een blad waarop een bijbeltekst of een stichtelijke spreuk stond afgedrukt ofwel een gebed om zegen over het huis en zijn bewoners. Deze plaat werd opgehangen in de woonkamer of de slaapkamer. De voorstellingen verwijzen duidelijk naar het gezin van Nazareth en daaronder staat op beide exemplaren met sierlijke letters een gebed geschreven dat door de gezinsleden bij tijd en wijle werd uitgesproken. Andere exemplaren tonen een andere voorstelling en andere spreuken die geen verdere uitleg behoeven: "Gekruiste Heer Jezus Christus, zegen dit huis en allen die er in wonen", "Heilige Maagd Maria, Koningin des hemels, bid uw lieven Zoon voor ons zondaars", "Dat de vier evangelisten dit huis ondersteunen", "Heilige Aartsengel Michael met uw engelen, verdedig ons in den strijd". Uit dit alles blijkt hoe het gezin als instelling algemeen gezien en gewaardeerd werd. Er was toen geen discussie over de betekenis van het gezin voor Kerk en Staat. Het gezin was de hoeksteen van de samenleving, de plaats waar mensen rust en geborgenheid vonden, de plaats waar kinderen zich veilig voelden en waar zij gevormd en (gelovig) werden opgevoed. De plaats waar een priesterroeping kon ontstaan en tot ontwikkeling komen.

... en het staat op deze webstek; link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of t interessant is om te melden, maar na aanleiding van m'n vorige post hier doe ik t maar even puh2.gif

Ik zit nog in het appartement van mn tante, maar dinsdag ga ik weer terug. Mijn moeder gaat morgen een afspraak maken met de voorganger om het huis te zegenen. Ik hoop dat dat ook wat rust brengt hier in huis.

Het schijnt dat de vorige bewoners ook molukse mensen waren, dus er is een kans dat er wel occulte dingen zijn gebeurd, maar dat is natuurlijk niet zeker.

Maar mijn moeder en ik hebben altijd een beladen gevoel als we hier naar binnen komen, dus ik hoop dat dat weg is als het huis gezegend is.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 08 januari 2007 00:49:23 schreef Liset het volgende:

Het schijnt dat de vorige bewoners ook molukse mensen waren, dus er is een kans dat er wel occulte dingen zijn gebeurd

Dit meen je toch niet he..?

Quote:
maar dat is natuurlijk niet zeker.

... ohhhh...

Vraag waarom bij voorbaat die veroordeling richting molukse mensen..?

Samengevoegde post 08-1-2007 8:13:04:

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 00:56:01 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

OOK op dit forum...
knipoog_dicht.gif

Je wilt toch niet zeggen dat Michie geen gelijk heeft he..? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 00:49:23 schreef Liset het volgende:

Ik weet niet of t interessant is om te melden, maar na aanleiding van m'n vorige post hier doe ik t maar even
puh2.gif

Ik zit nog in het appartement van mn tante, maar dinsdag ga ik weer terug. Mijn moeder gaat morgen een afspraak maken met de voorganger om het huis te zegenen. Ik hoop dat dat ook wat rust brengt hier in huis.

Het schijnt dat de vorige bewoners ook molukse mensen waren, dus er is een kans dat er wel occulte dingen zijn gebeurd, maar dat is natuurlijk niet zeker.

Maar mijn moeder en ik hebben altijd een beladen gevoel als we hier naar binnen komen, dus ik hoop dat dat weg is als het huis gezegend is..
smile.gif

Aaargh, vooroordeel. Veel, heel veel mensen van molukse afkomst zijn christenen hoor. 90% van de Molukse mensen die naar Nederland kwamen waren christen. Ik erger me nu even bovenmatig.

Quote:
Godsdienst en levensovertuiging

Er zit een verschil in de godsdienst van Molukkers in Nederland dan die van traditionele Molukkers. In de Molukken zelf is een redelijk gelijke verdeling tussen Christenen en Moslims. Het Nederlandse leger wilde in zijn leger liever christelijke Molukkers. Ongeveer 90% van de Molukkers die naar Nederland ging was christen. In de Molukken zelf is die verdeling nog wel aanwezig. Toen de Molukkers in Nederland kwamen was de kerk heel belangrijk voor ze. De kerk was een bindende factor in de Molukse gemeenschap. Dat was een wekelijkse bijeenkomst en een gevoel van saamhorigheid heerste hier. Als kind ging je mee naar de kerk, of je wilde of niet. Ook hier in nederland was de preek tijdens de dienst in het Maleis. In het begin was dit geen probleem, maar bij latere generaties Molukkers werd dit wel een probleem. Niet iedereen sprak nog goed Maleis, en zo werd de dienst voor somigen niet goed meer te volgen. Zo ontstonden er tweetalige diensten. In het Nederlands, en in het Maleis. Later gingen de jongeren zich ook afsplitsen van de traditionele kerken. Een verschijnsel dat ook in de Nederlandse cultuur herkenbaar is. Er ontstonden Molukse pinkstergemeenten. Hier gingen veel jongeren naartoe. Overigens zijn er nu in de Molukken zelf ook pinkstergemeenten. De diensten zijn veel vrijer dan bij traditionele kerken. Op deze manier blijft de kerkgang in stand, maar ook in de Molukse gemeenschap is sprake van secularisatie (afname van kerkgang).

bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 08:23:43 schreef anastasia het volgende:

[...]

Aaargh, vooroordeel. Veel, heel veel mensen van molukse afkomst zijn christenen hoor. 90% van de Molukse mensen die naar Nederland kwamen waren christen. Ik erger me nu even bovenmatig.

Maar wel protestanten he, dus daar moet je toch mee oppassen knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even over de verdeling moslims en christenen op de Molukken. Het is zo dat toen de Molukken nog onderdeel waren van Nederlands-Indië het aantal christenen vele malen groter was. Echter toen de Molukken veroverd werden door de Indonesiërs (een daad die onrechtmatig was en die nog steeds ongedaan moet worden gemaakt, desnoods met militair geweld (de Nederlandse regering heeft z'n lafheid hier wel laten zien)) hebben de Indonesische moslims er veel aan gedaan om het leven van de christelijke Molukkers zo moeilijk mogelijk te maken. Een van de pesterijen is dat er een volksverhuizing plaats heeft gevonden van moslims naar de molukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 12:26:25 schreef Harm-Jan het volgende:

Ik ben het met Michie eens, op dit forum ben ik ook nog nooit van dat soort charismatische christenen tegen gekomen, charismatici zijn hier wel maar dat wil niet zeggen dat een kudde exorcisten is die overal demonen achter zoeken, op de manier waarvan ik 'freakig' zei.

Ik vind dit nog steeds een zeer beledigende opmerking ten opzichte van EC-Christenen die hun geloof uitermate serieus nemen. Je kunt he niet met ze eens zijn maar dat zou je ook wel wat respectvoller mogen weergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid