Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 13:30:42 schreef Gods Princess het volgende:

Ik houd er niet zo van, doet me een beetje denken aan het aflaten kopen uit de middeleeuwen. Je kunt heel goed zelf bidden, is mijn mening

Het doet mij eigenlijk helemaal niet aan aflaten denken. Enig idee wat een aflaat is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

KNR: ’Adopteer geen zuster’

"Gods genade is gratis"

Geplaatst door Theo Borgermans op

vr 5 jan '07 om 22:10u (Bron: KNR)

UTRECHT (RKnieuws.net) - In verschillende media verscheen afgelopen dagen een bericht over een succesvol adoptieprogramma van zusters in de Verenigde Staten.

Uit deze berichtgeving blijkt het volgende. Vanaf omgerekend 120 euro bidt een zuster een heel jaar elke dag voor haar weldoener. Betalen kan per creditcard, desnoods in termijnen. Het initiatief Adopt-A-Sister ontstond toen de congregatie van de zusters salesianen in New Jersey geld nodig had om voor de oudste leden te kunnen zorgen. Het project heeft sinds de start in 1991 miljoenen dollars opgebracht. Zo lieten de zusters van de opbrengst in North Haledon een bejaardenhuis bouwen van 3,8 miljoen dollar.

“Het is een directe lijn met God en het is goedkoper dan elk telefoontje’’, aldus een enthousiaste klant tegenover de Amerikaanse tv-zender NBC. Niet alleen rooms-katholieken, maar ook andere christenen en joden adopteerden inmiddels een zuster.

In ruil voor de donatie krijgt de weldoener zijn ‘eigen’ zuster. Die bidt niet alleen dagelijks voor de adoptant, maar treedt ook graag met hem of haar in contact. Daarom krijgt de adoptant adres en telefoonnummer van de zuster. En net als bij veel andere adopties op afstand krijgt de weldoener een foto van de geadopteerde.

Voorzover bekend wordt er in Nederland door religieuzen niet op deze manier voor anderen gebeden, stelt de Konferentie van Nederlandse Religieuzen (KNR). Wel nemen velen ‘om niet’ anderen op in hun gebed. Dat strookt ook beter met God’s genade, die gratis is en waarvoor geen tegenprestatie verlangd wordt. Gelukkig is in de Lage Landen de marktwerking nog niet zo ver doorgedrongen als in de Verenigde Staten, aldus KNR.

"Het woord ‘adoptie’, waarvan bij deze actie sprake is, is op zijn zachtst gezegd misleidend, omdat het de associatie wekt van toe-eigening. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de slotpassage in het bericht, waar sprake is van een weldoener, die de beschikking krijgt over zijn ‘eigen’ zuster inclusief foto en adresgegevens. Maar zusters zijn geen bezit van weldoeners. Ze zijn van zichzelf en leiden een Godgewijd leven. Daarin is voor commerciële bijbedoelingen geen ruimte", zo stelt de KNR tenslotte.

-----------

Het geld wordt dus goed besteed als daar nog twijfels over waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, het is een kwestie van: jij ondersteunt een zuster en zij ondersteunt jou. Niets mis mee natuurlijk. Sterker nog, die zuster geeft zelfs enorm veel meer dan de adoptant, want in hoeverre is de waarde van voortdurend gebed in geld uit te drukken?

Zo blijkt maar weer dat sommige christenen best creatief willen zijn, maar niet zodra er, slik, geld bij komt kijken. Dan is het meteen simonie, niet conform Gods genade, et cetera. Tja, geld hè? Moet je nooit aanzitten, vinden mensen niet zo leuk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 18:31:15 schreef Libanon Nakszynski het volgende:

Ik ben tegen adoptie van nonnen.

Pinguïns horen thuis op de zuidpool.

Nou nou jij bent wel een hele grote jongen dat je dit zo durft te zeggen.

Ik vraag me af of je ook zo flink zou zijn als ik tegen over je zou staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:38:46 schreef Dutchie het volgende:

haha, dit is opzich wel grappig, maar ik prefereer toch echt wel als iemand zelf genoeg om mij geeft om voor me te gaan bidden

Mee eens.

Buiten dat, zou dat nou echt werken, geld neertellen voor een gebed?

Wat is de volgende stap, veilingen voor gebedjes?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid