Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Van ad.nl:

Quote:

Adopteer een non

NEW YORK - Het adoptieprogramma van nonnen in de Verenigde Staten blijkt uiterst succesvol.

Vanaf omgerekend 120 euro bidt een zuster een heel jaar elke dag voor haar weldoener. Betalingen kunnen per creditcard, desnoods in termijnen.

Adopt-A-Sister ontstond toen de congregatie van de zusters salesianen in New Jersey geld nodig had om voor de oudste leden te kunnen zorgen. Het idee bracht al miljoenen dollars op.

,,Het is een directe lijn met God en het is goedkoper dan elk telefoontje'', aldus een enthousiaste klant tegen Amerikaanse media. Niet alleen rooms-katholieken, maar ook andere christenen en joden adopteerden inmiddels een non.

(ANP)

Eerst dacht ik boeje... weer zo'n Amerikaanse actie, maar de reacties erop brachten me toch wat in verwarring.

Hier een paar voorbeelden:

Quote:

Simon the Sorcerer bood ook geld om gezegend te worden door de volgelingen van Jezus. Hij werd weggestuurd. Je kan 'zaligheid' niet kopen. Staat in het nieuwe testement. De nonnen verlochenen dus hun geloof.

Quote:

De Bijbel van Jezus Christus is de richtlijn voor rooms en orthodox Katholieken op deze aarde. Dat gelovigen 120 euro bijdragen aan nonen die het cultureel erfgoed van het christendom onderhouden en nonnen daarvoor bidden is normaal. Met het opgehaalde geld worden geen wapens en bommen voor terreurakties mee betaalt maar het brengen naar de wereld en het eren van de woorden van Jezus Christus.

Quote:

Ik vind niet dat religie zich voor de commercie mag lenen, en deze nonnen die geld ontvangen voor deze praktijken zouden gestraft moeten worden.

Het lijkt op demonisering van de beschaving en de kerk mag hier niet mee mengen. Het is walgelijk!

Quote:

De Katholieke Kerk barst van het geld en toch proberen zij geld van de gewone burger af te troggelen.

Laat die paus maar een paar van zijn kunstschatten verkopen en die nonnen zijn onder de pannen voor een paar jaar.

Zelf vind ik het wel een leuke actie. Je helpt de nonnen ermee en, in tegenstelling tot meneer M.

Quote:

Wat een onzin! Je gaat toch niet iemand betalen om voor jou te bidden. Wat een flauwekul zeg. Als je dan geloofd dat bidden helpt dan geloof je toch ook niet dat het helpt als een ander dat voor je doet.

Maar goed wel slim van die nonnetjes..

geloof ik wél dat het helpt.

Maar ik heb er verder geen goede onderbouwing voor, te weinig voorkennis over het Katholicisme en het Klooster. Dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er niet zo voor. Waarom iemand voor je laten bidden terwijl je dat heel goed zelf kan?

Als je in God gelooft, neem ik aan dat je zelf ook contact met hem wilt.

Als je niet in God gelooft, laat je ook niet voor je bidden.

Ik stel me zo voor dat mensen dit doen die er zelf niet zo op zitten te wachten, maar vanuit een slecht geweten dit toch maar laten doen. Ik denk niet dat dit dan heel veel zin heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@-eva-: als je niet kan bidden? Bijvoorbeeld: alle gelovigen om jou heen hebben 'zijn' aanwezigheid al gevoeld. Jij begrijpt er niks van, en weet niet waarom je nou gelooft. Je kan je ook niks voorstellen bij een God of zoiets dergelijks. Dan kan je toch niet bidden? Iemand of iets waarin je niet gelooft, kan je niet tot bidden.

Aan de andere kant: als je niet kan bidden, zou je dan wel willen dat iemand anders dat voor je doet? Lijkt mij niet, maar ja, er zullen vast wel mensen zijn.

Ik vind het alsnog niet zo'n geweldig idee. In de beginpost staat ook het volgende:

Quote:
Simon the Sorcerer bood ook geld om gezegend te worden door de volgelingen van Jezus. Hij werd weggestuurd. Je kan 'zaligheid' niet kopen. Staat in het nieuwe testament. De nonnen verlochenen dus hun geloof.

Ik ben het hier wel mee eens. Niet zo'n beste actie dus, als je het mij vraagt.

Maar het blijven Amerikanen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, die nonnen hebben geld nodig en in plaats van er zomaar om te bedelen, beloven ze voor je te bidden. Ik denk dat mensen die er toch wel iets mee hebben, hierdoor over de streep getrokken worden om geld te gaan doneren. En voor iemand bidden is nooit verkeerd, toch? Wij bidden zelf toch ook vaak voor anderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 03 januari 2007 18:53:40 schreef Hester het volgende:

Tsja, die nonnen hebben geld nodig en in plaats van er zomaar om te bedelen, beloven ze voor je te bidden.

In principe een goed idee. Maar je geloof verkopen, ben ik niet voor.

Quote:
Ik denk dat mensen die er toch wel iets mee hebben, hierdoor over de streep getrokken worden om geld te gaan doneren. En voor iemand bidden is nooit verkeerd, toch? Wij bidden zelf toch ook vaak voor anderen?

Ja, je bidt wel voor anderen, maar omdat je om diegene geeft. Niet om het geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 03 januari 2007 18:56:30 schreef Anne13 het volgende:

In principe een goed idee. Maar je geloof verkopen, ben ik niet voor.

Ik heb niet de indruk dat het die nonnen bidden voor geld. Ze vragen gewoon om geld en omdat men het op prijs stelt, bidden ze voor hun donateurs.

Quote:
Ja, je bidt wel voor anderen, maar omdat je om diegene geeft. Niet om het geld.

Nou ja, voor het geld... ik denk dat het evengoed een oprecht gebed kan zijn. Het zijn nonnen, ik neem aan dat die weten wat ze doen. Maakt het uit of je iemand kent? Wij bidden toch ook voor de zielige kindjes in Afrika, die we ook niet persoonlijk kennen? Je kunt iemand wel niet persoonlijk kennen, maar belangrijk genoeg vinden om in je gebed bij God te brengen. Ik zou zelfs denken dat elk mens het sowieso waard is. Dus in dat opzicht zie ik het probleem niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 03 januari 2007 19:00:56 schreef Hester het volgende:

[...]Ik heb niet de indruk dat het die nonnen bidden voor geld. Ze vragen gewoon om geld en omdat men het op prijs stelt, bidden ze voor hun donateurs.

Maar het is wel zo: als je geld geeft, bidden wij elke dag, een jaar lang, voor je. Niet zo van: je geeft geld en daarom bidden ze maar voor hun donateurs. Ze zouden het niet een jaar lang, elke dag voor je doen als je het geld niet gaf, dat geloof ik niet.

Quote:
[...]Nou ja, voor het geld... ik denk dat het evengoed een oprecht gebed kan zijn. Het zijn nonnen, ik neem aan dat die weten wat ze doen. Maakt het uit of je iemand kent? Wij bidden toch ook voor de zielige kindjes in Afrika, die we ook niet persoonlijk kennen? Je kunt iemand wel niet persoonlijk kennen, maar belangrijk genoeg vinden om in je gebed bij God te brengen. Ik zou zelfs denken dat elk mens het sowieso waard is. Dus in dat opzicht zie ik het probleem niet zo.

Ja, da's wel waar. Maar het blijft een feit dat ze er geld voor vragen. Ik denk dat de mensen die geld storten, het ook wel zouden doen als er niet voor hun gebeden zou worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 03 januari 2007 19:32:52 schreef annia het volgende:

De manier waarop het in het artikel in de eerste post wordt neergezet vind ik een beetje jammer. 'het is een direct lijntje met God'. Alsof je daar 120 euro voor moet neerleggen. Ik hou hier niet zo van.

Ik had precies hetzelfde in gedachten... noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het allemaal erg overdreven weer. De vergelijking tussen deze actie en de daden van Simon de Tovenaar vind ik tamelijk belachelijk. Simon probeerde de heilige Geest te kopen van de apostelen, dat is iets anders als mensen die uit dankbaarheid voor je bidden lijkt me zo. Misschien zouden mensen eens na kunnen denken voor ze mensen zomaar en passant beschuldigen van zware zondes als simonie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Simon the Sorcerer bood ook geld om gezegend te worden door de volgelingen van Jezus. Hij werd weggestuurd. Je kan 'zaligheid' niet kopen. Staat in het nieuwe testement. De nonnen verlochenen dus hun geloof.

Ik lees het net nog eens na. Voor je laten bidden voor geld is toch iets heel anders dan zaligheid kopen?

edit: schreef Tom ook al

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 20:39:55 schreef Joener het volgende:

[...]

Ik lees het net nog eens na. Voor je laten bidden voor geld is toch iets heel anders dan zaligheid kopen?

Natuurlijk is dat iets anders. Simon probeerde een geestelijke gave te kopen terwijl die nonnen niet anders doen als uit dankbaarheid voor mensen bidden.

Als ik een bisschop omkoop om mij tot priester te wijden dan is dat simonie. Als ik iemand help en die bidt vervolgens voor mij niet natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 18:48:55 schreef Anne13 het volgende:

@-eva-: als je niet kan bidden? Bijvoorbeeld: alle gelovigen om jou heen hebben 'zijn' aanwezigheid al gevoeld. Jij begrijpt er niks van, en weet niet waarom je nou gelooft. Je kan je ook niks voorstellen bij een God of zoiets dergelijks. Dan kan je toch niet bidden? Iemand of iets waarin je niet gelooft, kan je niet tot bidden.

Ik bedoelde kunnen ook alsin de mogelijkheid hebben tot. Bovendien vind ik dat iedereen kan bidden. In de situatie die je net beschrijft zou je toch ook kunnen bidden met de vraag of je die aanwezigheid zou mogen voelen?

Ik denk, dat als er in iemand het verlangen ligt om God te leren kennen, dan kan iemand zeker wel bidden. Als dat verlangen er niet is, is het wel moeilijk, maar dan betaal je ook niet zoveel geld daarvoor.

Bovendien vind ik het, hoe het beschreven staat in het artikel, nogal lijken op: betalen voor bidden. Het idee als dank voor de gift voor iemand bidden is al minder erg mijns inziens, maar ik ben het alsnog niet mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 22:29:26 schreef Michie23 het volgende:

Ik vind het erg jammer dat ze geld vragen en zeker de titel adopteer een non er aan geven. Bij adopteren denk ik aan kindjes die het keihard nodig hebben. Voor 120 euri kan je er 4 sponsoren
smile.gif

Die nonnen hebben dat geld ook nodig, anders zou die hele actie er niet zijn. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt beter bier en kaas maken en dat verkopen om van rond te komen; probeer eens een trappistenbier en/of trappistenkaas, allebei zeer rijk van smaak en het geld zorgt voor instandhouding van de kloosters. Mocht je geen bier en kaas lusten dan kun je altijd nog prima kaarsen kopen in Egmond binnen! :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid