Spring naar bijdragen

De Katharen


Aanbevolen berichten

Maar dat is niet zo moeilijk op te zoeken. Hoeveel mensen heten er Graal van de achternaam? En vooral als ze de voornaam ook in de familie laten. Je pakt het telefoonboek en gaat op zoek naar de heer/mevrouw H. Graal.

Maar als Dan Brown het zegt dan moet het wel waar zijn, want hij is echt heel goed in schrijven en onderbouwt alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Klopt. Op de eerste bladzijde van zijn boek staat immers dat het allemaal echt gebeurd dus dan zal het wel zo zijn. rofl.gif

Mijn punt is dat ik een beetje balorig word van die hype rond die katharen. Het Gamaliël-effect heeft uitgewezen dat ze niet op de waarheid gebaseerd zijn en het is goed dat ze niet meer bestaan. Als die leer zich nog verder had verspreid dan zouden ze nog meer mensen hun zielsheil in gevaar brengen met hun opvattingen.

In feite zijn de katharen overvalste moordenaars door mensen hun zielsheil in gebaar te brengen door ze op een dwaalspoor te brengen. Welke dood is immers erger? De tijdelijke of de eeuwige?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

In feite zijn de katharen overvalste moordenaars door mensen hun zielsheil in gebaar te brengen door ze op een dwaalspoor te brengen. Welke dood is immers erger? De tijdelijke of de eeuwige?

ROFLMAO

Allee zeg Tom, wat zeg je nu allemaal? Van de katharen kan de gemiddelde christen wel wat leren. Eenvoud, vredelievendheid, streven naar zuiverheid, gerichtheid, om maar wat te noemen.

Al lijkt het me dan weer niet aan te raden om JHWH te gaan zien als duivelse godheid, het ultieme kwaad etc. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ROFLMAO

Ik ben blij dat je het leuk vindt.

Quote:
Allee zeg Tom, wat zeg je nu allemaal? Van de katharen kan de gemiddelde christen wel wat leren.

Zoals? Godslastering, geschiedsvervalsing, stervenden op een dwaalspoor brengen met bangmakerij, vijandigheid aan het menselijk lichaam en antisemitisme? Inderdaad reuze leerzaam.

Quote:
Eenvoud, vredelievendheid, streven naar zuiverheid, gerichtheid, om maar wat te noemen.

Kwaliteiten die al 2000 jaar bij uitstek gepraktiseerd worden door de zonen en dochters van de Moederkerk.

Quote:
Al lijkt het me dan weer niet aan te raden om JHWH te gaan zien als duivelse godheid, het ultieme kwaad etc.
widegrin.gif

Niet aan te raden? Door zulke er zulke opvattingen op na te houden en ze zelfs op te dringen aan anderen (stervenden nota bene) hebben ze zichzelf bij de as van het ultieme kwaad gevoegd. Er zijn geen woorden om dergelijke misdaden tegen het evangelie goed te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat, was dat geen grapje? Ik was in de veronderstelling dat je balorigheid over was gegaan in meligheid.

Quote:
"ToM" schreef het volgende:

Zoals? Godslastering, geschiedsvervalsing, stervenden op een dwaalspoor brengen met bangmakerij, vijandigheid aan het menselijk lichaam en antisemitisme? Inderdaad reuze leerzaam.

Dat het alleen afgaan op de propagandamachine van de ergste vijand geen goede methode is om tot een realistisch beeld van een groepering te komen, bijvoorbeeld.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Kwaliteiten die al 2000 jaar bij uitstek gepraktiseerd worden door de zonen en dochters van de Moederkerk.

Absoluut, zwarte bladzijden kent de geschiedenis van de Moederkerk nu eenmaal niet.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Niet aan te raden? Door zulke er zulke opvattingen op na te houden en ze zelfs op te dringen aan anderen (stervenden nota bene) hebben ze zichzelf bij de as van het ultieme kwaad gevoegd. Er zijn geen woorden om dergelijke misdaden tegen het evangelie goed te praten.

Mwoh. Verschilletje in interpretatie, Jezus werd gezien als het perfecte voorbeeld van een verlicht mens, en degene die hem stuurde als de goede godheid. Mogen ze er ook es naastzitten? Niet iedereen is immers zo smetteloos perfect in het interpreteren en uitvoeren van de goddelijke boodschap als jouw kerk he?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

misschien geloofden ze echt dat hun geloof het ware was, en was het helemaal niet hun bedoeling om mensen van God weg te houden ofzo.

Dat maakt verder niet uit. Terroristen denken ook dat ze het goede doen en de juiste beslissingen nemen maar dat maakt de gevolgen van hun daden niet minder ernstig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Quote:

misschien geloofden ze echt dat hun geloof het ware was, en was het helemaal niet hun bedoeling om mensen van God weg te houden ofzo.

Dat klopt wel, maar terwijl deden ze het toch maar...

Wat Tom zegt klopt ongeveer, maar ook de reactie op Tom klopt gedeeltelijk denk ik.

Doordat een 'beweging' bepaalde dingen verkeerd interpreteert, worden mensen van God afgehouden. Maar elke beweging hier op aarde heeft last van verkeerde interprataties, sommigen meer dan anderen. Dit is op zich niet het einde, zolang je maar terug keert naar de realiteit... Ik verkies zelf om eerder gewoon christen te zijn ipv Katholiek, Pinkster of zelfs Kathaar genoemd te worden. Ik probeer te leven volgens de Bijbel, met aanvulling van God zelf die me dingen openbaart tijdens mijn leven. God is tenslotte reëel en helpt je ook waar je in de knoop zit.

Merk ook op dat wanneer je een goed geloof een ietstiepietsie 'aanpast' je een veel groter en blijvend effect krijgt dan wanneer je totaal van richting verandert. Kleine leugentjes zijn m.a.w. het meest te vrezen.

Mvg

Seb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

[...]Of dat jij gelijk een stempel drukt op iedereen die een andere mening heeft is de stem van de antichrist. Tenslotte maak je op deze manier de tegenstellingen alleen maar groter tussen wel en niet gelovigen.

In Johannes staat dat er een geest zou komen die ontkennen zou dat de Christus in het vlees gekomen was,

die wordt de antichrist genoemd.

Op de Tempelberg in Jeruzalem staan in de Koepelrots, naast de Al Aqsa moskee de woorden opgetekend:

God heeft geen zoon God, God heeft geen metgezel,

als zwarte steen des aanstoots,

die voor de (Messiaanse) Joden, de Noachieten en de Christenen, al bijna 1335 het dagelijks brandoffer onmogelijk maakt, en een gruwel is die verwoesting brengt.

Cause who is to blame for the hate that hate made ?

1335 + 666 (de komst van de antichrist) =

1335 + 691 (oplevering van de Koepelrots} =

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid