Spring naar bijdragen

Waardering voor kerken


Ik heb me verdiept in andere stromingen / kerken dan mn 'eigen'.  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Ik heb me verdiept in andere stromingen / kerken dan mn 'eigen'.

    • Ja en ook heel breed
      5
    • Ja, maar niet heel breed
      4
    • Nee, maar sta er wel open voor
      0
    • Nee, want ik denk dat ik er al genoeg van weet!
      0
    • Nee, en ik sta er ook niet open voor
      0


Aanbevolen berichten

Hey allemaal, ik was eerst van plan een topic te starten over wat er allemaal wel niet mis is met de kerken. Ja, stomme ik... Maar zonet kreeg ik het eigenlijk meer op mn hart om een topic te starten over de goede dingen in kerken. De vraag:

"Wat vind jij positieve aspecten aan kerken waar je zelf niet lid van bent of heen gaat?"O ja, en uit welke kerk kom jij (of welke kring).

Expres vraag ik waardering over de kerken waar we juist zelf niet heen gaan, juist om de blik op andere kerken te verbreden. Ik hoop dat dit een waarderings-topic mag worden waar we positief en blij over elkaar kunnen spreken!

-----------

Ik heb even een poll aangemaakt over of jullie je wel in andere stromingen hebben verdiept. Ben ik wel benieuwd naar.

-------

_______

Ik zal zelf wel beginnen:

Ik kom zelf uit een pinkstergemeente-achtergrond, hoewel ik momenteel niet aangesloten ben bij een kerk.

Waardering:

- Rooms Katholieke kerk. Ik weet niet zo heel veel er van, maar waardeer de RK wel om haar nadruk op de Heiligheid van God. Sommige christenen zien God slechts als een 'liefdevolle God' terwijl ze vergeten dat perfecte liefde alleen kan bestaan in combinatie met heiligheid. In andere woorden: als God niet heilig was, had Hij ook geen perfecte liefde kunnen hebben.

Verder vind ik een sterk onderdeel van de RK dat ze exorcisme een plaats hebben gegeven. Hoewel dat in Nederland eigenlijk nog nauwelijks voorkomt, heb je in Rome al wel beroepsexcoristen en andere mensen die daar een bediening in hebben. In charismatische kringen hebben ze dit ook wel, maar hebben ze veel minder ervaring.

- Gereformeerde kerk (of moet ik zeggen PKN). Het woordgetrouwheid en dat men ook weet hoe men met het Woord om moet gaan. Men stelt ook de bijbel hoger in gezag als de kerk.

- Baptisten. Volwassendoop. Ik wil in dit topic hier niet inhoudelijk echt over discussieren, maar dit vind ik gewoon goed. Verder merk ik -soms tot mijn verbazing- op dat men in deze kringen vrij openstaat tot nieuwe vormen in de lithurgie (zoals een band op het podium en moderne liedjes). Bij andere kerken is dit niet echt zo, of daar is iets 'moderns' vanaf het begin al aanwezig. Niet dat dat 'moderne' per definitie goed is, maar wel het aanpassingsvermogen.

hmmm, van bepaalde andere kerken weet ik eigenlijk niet zo veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zeer veel bewondering voor de oosters-orthodoxe kerken. Aangezien zij vrijwel hetzelfde geloven als katholieken. (ondanks duizend jaar afscheiding, toch vrijwel dezelfde leer behouden is erg knap)

Ik hoop dat ook deze christenen zich spoedig weer bij de moeder kerk zullen voegen. En de ontwikkelingen zin hoopgevend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, inhoudelijk dan: ik heb grote waardering voor de gereformeerde bond, de GKv, en de gereformeerden synodaal, voorzover ik ze heb leren kennen. Het heeft veel tijd gekost, en uitzoekwerk tot in vreemde details, maar ik kan niet anders concluderen dan dat de gereformeerden er grosso modo in geslaagd zijn om in hun ijver dwalingen weg te snijden, weliswaar ook een hoop waarheid weg te snijden, maar ze hebben daar nauwelijks nieuwe dwalingen voor toegevoegd. Anders dan ze zelf in de praktijk soms lijken te weten, zijn ze zeer nauw verbonden met de Traditio van de Kerk. Maar als dat alles was, was het alleen maar een "ze zijn zo rot nog niet". Er staat echter ook iets puur positiefs bij dit alles: meer dan welke andere stroming in het christendom, voorzover ik kan waarnemen, zijn de gereformeerden er in geslaagd een uiterst consequente, principiele uitwerking te geven aan "Sola Scriptura", niet de 'ad absurdum'-variant, maar de variant met respect voor de Traditio, die ook de Kerk grondig en positief heeft beïnvloed in haar herwaardering van de Schrift.

Samengevoegde post 23-12-2006 18:46:42:

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:41:42 schreef huizena het volgende:

(o dat wist ik niet. En met 'geestelijke' bedoel je de geestelijke leider zeg maar..?)

(geestelijke = bisschop, priester, diaken)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook veel respect voor de PKN. Omdat zij het aandurven hun geschillen opzij te zetten en weer tot meer eenheid te komen. Daarnaast ben ik als katholiek vorig jaar uitgenodigd om mee te draaien met de beleidenis groep (waar mijn vriendin in zat), ik vond dit een zeer gastvrij aanbod en ben er ook op in gegaan.

De PKN hier staat ook altijd open voor samenwerking.

PS een zeer leuk en nuttig topic. Ik hoop dat veel mensen reageren met positieve dingen over andere kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic. Zelf zit ik de PKN, ik zal gewoon ook even de kerken langs.

Gereformeerde kerken: diepgaand schriftonderzoek, plek van de bijbel vind ik goed. De bijbel is echt gezaghebbend. De rust en orde in de diensten vind ik ook mooi.

RK: Veel aandacht voor symboliek en schitterende kathedralen. Ook dat de kerken altijd open zijn vind ik mooi, op zoek naar een plek om tot rust te komen kan je er altijd terecht. De deur staat altijd open.

Evangelische/Pinkster gemeenten (niet heel veel kennis van de richtingen/verschillen daar, dus doe ik bij elkaar): De aanbidding vind ik geweldig. Met het hele hart uitbundig God aanbidden. Ook zie ik er een sterke missionaire drang.

Tot zover de positieve punten die bij mij als eerste opkomen bij de meest bekende richtingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom uit de Gereformeerde Gemeente (de b evindelijk-gereformeerde hoek.

En ik heb waardering voor de Hersteld Hervormde Kerk, ik kerk daar één keer in de maand (is mijn bedoeling) het fijne daar vind ik dat ze normaal Nederlands spreken in de kerkdienst, het grote gebed plaatsvind voor de schriftlezing (waar ook gevraagd wordt voor de opening van het Woord door de heilige Geest). Daarnaast is het qua traditionele opvattingen bijna hetzelfde als mijn kerkgenootschap.

De Gereformeerde Bond binnen de PKN draag ik ook een warm hart toe, vooral omdat de predikanten daar een wetenschappelijke opleiding theologie hebben genoten waar de grondtalen verplicht zijn, dit is in mijn kerk niet zo namelijk. Predikanten worden intern opgeleid aan de Theologische School van de Gereformeerde Gemeente in Rotterdam, waar de grondtalen (naar mijn verteld is) een pré zijn, maar niet verplicht. Hier heb ik altijd wat vraagtekens bij gehad. Ook staat mij de flexibiliteit mij wel aan wat betreft de tradionele opvattingen, vrouwen dragen vaak een rok in de kerk, maar een broek is niet duivels of iets dergelijks.

De Christelijk Gereformeerde Kerk, voornamelijk qua theologie, ken hem verder nog niet als insider. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak geraakt werd en wordt door boeken of preken van predikanten als Velema, wel moet ik zeggen dat mijn hart bij de CGK vooral uit gaat naar de Bewaar het Pand-stroming ahoewel ik geen aversie heb richting de andere stroming (dit is wel het geval bij de Vrijzinnige vrijstaatjes in de PKN).

De Rooms-Katholieke, Oud-Katholiek en Syrisch-Ortodoxe Kerk (ik noem die drie omdat ik die van wat meer ken), ik vind het sacrale er fantastisch en heb mijn hart ook echt kunnen ophalen in Italië, ahoewel ik soms ook geraakt werd door de intense leegheid van heilige rituelen, het leek soms een soort van automatisme waarop de Mis werd bediend etcetra. Daarnaast voel ik wel wat voor een gecentraliseerd leergezag wat binnen het protestantisme nogal eens voorkomt, ik hou niet zo van theologische anarchie.

De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, ik moet deze wel noemen aangezien mijn vriendin daar belijdend lid is (ik ben dooplid in mijn gemeente), ik kan mij nog steeds niet geheel vinden in de kerkleer maar dit denk ik vooral een kwestie van tijd. Wel maak ik mij soms zorgen over de verregaande 'verevangelisering' van de GKv, maar daar ben ik niet de enigste in geloof ik (http://www.reformanda.nl http://www.eeninwaarheid.nl), ik ben geen voorstander van kerkscheuringen dat moge duidelijk zijn.

In het buitenland vind ik qua prediking de Free Baptist en Strict Baptist in GB erg fijn, alleen jammer van de volwassendoop. Ook de Free Presbyterian en de Anglicaanse Kerk vind ik mooi, vooral de laatst... God is zo aanwezig in het 'Book of Common Prayer', en de Wesminster Confessie is ook een krachtige cathechismus. In Duitsland gaan wij vaak naar de Evangelisch-Reformierte Gemeinde/Kirche, kleine kerkjes, weinig leden maar God is er aanwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic zet je wel tot nadenken smile.gif (klagen gaat sneller, maar waardering opnoemen is een betere insteek)

CGK - Preken met inhoud. Na een dienst heb ik het gevoel dat ik wat geleerd heb. Da's ook wel eens prettig smile.gif

PKN - vrouw in het ambt. Ik ben dat van huis uit gewend (mijn oma was ouderling, mijn tante is dominee) maar in mijn huidige kerk is het not done.

GKV - er waait een frisse wind door de vrijgemaakte kerken. Dit vind ik echt fijn om te zien! Bij atlethes in action ben ik op een conferentie zoveel vrijgemaakte jongeren tegengekomen die niet zomaar hun ouders achterna gingen en veilig in hun eigen wereldje bleven, maar echt passie hadden voor Jezus en er op uit wilde gaan.

Evangelische kerken (en andere hands-up-community) - Het zingen! Dat vind ik echt heel fijn! Voor de preek kom ik er niet, maar het zingen heb ik af en toe gewoon ff nodig!

Jeugdkerk - tja. jeugdkerk is geen kerk. Maar heeft toch wel de naam kerk, dus van mij mag het in het rijtje. Ik vind het leuke hiervan dat er jongeren komen uit verschillende kerken die toch samen een dienst maken en beleven. Om elkaar te ontmoeten en met elkaar erachter te komen dat je hetzelfde geloofd. Echt SUPER!

Katholieke kerk - De gebouwen zijn vaak indrukwekkend. De deuren die door de weeks open zijn en de stilte die mensen binnen kunnen vinden. Dat zijn dingen die ik echt waardeer van deze kerk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Orthodoxe kerken:

Aaah, de Goddelijke Liturgie... Aan hun intense liefde en grote zorg voor de liturgie kunnen veel katholieke parochies hier in Nederland nog eens een voorbeeld nemen. De orthodoxe kerk ademt een dramatische geschiedenis in haar liederen en rituelen en laat zien dat de orthodoxe kerken terecht zo nauw verbonden met de katholieke Kerk zijn.

Protestantse/gereformeerde kerken:

Deze kerken laten zich niet zomaar meeslepen door allerlei hypes en nieuweigheden, maar bekijken alles kritisch in het licht van het Woord en hun traditie. Ik vind het bijvoorbeeld uniek om weer op een site te lezen hoe een door mij vaak gezongen Opwekkingslied of een populair boek als Doelgericht Leven eens echt tegen het theologische licht gehouden wordt.

Evangelische/pentacostale (pinkster) kerken:

De opgewekte sfeer in een evangelische of pentacostale dienst kan erg aanstekelijk werken. Het is soms ook gewoon lekker om eens hard mee te zingen met een rijtje Opwekkingsliederen, of juist heel zacht hele rustige liederen te zingen. En het juichen voor God wat er weleens gebeurd mag ik eigenlijk best wel, het doet me toch wel denken aan Israël in het Oude Testament.

Baptisme:

Tja, ben officieel nog steeds baptist, maar als katholiek-in-wording zal ik niet anders kunnen dan mijn blijvende waardering uit te spreken voor de denominatie waarin ik opgegroeid ben. Het gemeentezijn op meer praktisch niveau, dus het gewoon samen dingen kunnen doen als eten in de kerk of zelfs als gemeente kamperen, heeft ook echt haar charmes. Het afscheid nemen straks zal nog een zware dobber worden, vermoed ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben opgevoed in een redelijk vrijzinnige sfeer/kerk. Ik waardeer de Christelijk gereformeerde kerk. Van wat ik er tot nu toe van weet, merk ik dat het een kerk is die open staat naar 'buitenstaanders', de preken zijn inhoudelijk en wat ik ook goed vind is dat er wel ruimte is voor vernieuwing. Er wordt tussendoor ook wel eens een opwekkingslied gezongen bijvoorbeeld (niet dat dat noodzakelijk is, maar voor jongere mensen 'trekt' het natuurlijk wel, voor zover dat van belang is) Dit beeld is trouwens gebaseerd op de CGK waar ik weleens geweest ben.

Ik krijg ook een steeds grotere waardering voor de RKK, het stomme is dat ik voordat ik op credible kwam, niet eens wist dat er katholieken waren die wérkelijk geloofden bloos.gif (ik had toen denk ik een erg evangelisch idee van hoe het christendom moest zijn puh2.gif). Maar ik leer veel op credible, en zo ook over de katholieke kerk (waarvoor een groot deel van mijn dank uitgaat naar diakio flower.gif ). Maar ik zie nu in dat de RKK toch wel erg veel dingen goed doet. Mijn gebrek aan waardering voor deze kerk eerder was dus eigenlijk een gebrek aan kennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 24 december 2006 13:03:30 schreef karin1204 het volgende:

Ik krijg ook een steeds grotere waardering voor de RKK, het stomme is dat ik voordat ik op credible kwam, niet eens wist dat er katholieken waren die wérkelijk geloofden
bloos.gif
(ik had toen denk ik een erg evangelisch idee van hoe het christendom moest zijn
puh2.gif
). Maar ik leer veel op credible, en zo ook over de katholieke kerk (waarvoor een groot deel van mijn dank uitgaat naar diakio
flower.gif
). Maar ik zie nu in dat de RKK toch wel erg veel dingen goed doet. Mijn gebrek aan waardering voor deze kerk eerder was dus eigenlijk een gebrek aan kennis.)

Dat had ik ook! ik dacht dat er in de katholieke kerk alleen nog maar oudere mensen zaten en totaal geen jongeren. Toen ik hoorde van de katholieke jongerendagen vroeg ik me ook af waar die jongeren vandaan zouden komen! Ik wist niet dat katholieken zo serieus met hun geloof bezig waren. Door credible weet ik nu wel anders. Nog steeds vraag ik me af of dit allemaal in de parochie bij mij in de buurt ook zo gaat, maar ik heb er wel meer waardering voor gekregen! Van de verhalen van Diakio en RobertF leer ik altijd toch wel veel, ik kijk dan telkens weer anders tegen de RKK aan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit in een evangelische gemeente officieel, maar het zingen lijkt eerder baptistisch (wat niet helemaal voor mij is) het is veel kinderliedjes.

Maar het liefst ga ik naar het brandpunt in Doorn van stichting 'Het Zoeklicht' omdat daar het zingen uit de Joh de heer is en dat je daar uit volle borst kunt zingen en omdat het vaak profetisch woord is. en altijd naar God's eer gericht.

Gereformeerde kerk - meestal netjes en zijn meestal minder met de wereld bezig.

Hervormd en PKN - begrijpen op bepaalde punten de bijbel meer dan de zwaardere gereformeerde.

Baptisen - lijkt me altijd gelukkig, en prijsen de Heer met hun hart met het zingen.

en de rest weet ik niet zo, ben eerder negatief jammergenoeg denk ik. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 21:04:29 schreef diakio het volgende:

[...]

Als je onwetend bent, en negatief, is dat inderdaad jammer.

ja, maakt ook niet uit God kan ook negatief denkende mensen gebruiken, voor de zwaardere dingen die in de bijbel staan te vertellen, maar ja gelukkig kan ik altijd nog iets positief wezen big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hervormd en PKN - begrijpen op bepaalde punten de bijbel meer dan de zwaardere gereformeerde.

Zoals welke kerken? Daarnaast; wat bedoel je met Hervormd én PKN, Hevormd is een onderdeel van de PKN.

Als je de Hersteld Hevormde Kerk bedoeld zie ik weer niet in waarom je dat noemt aangezien dat echt onder het kopje 'zwaarder gereformeerd' valt.

P.S. hoe zing je baptistisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 24 december 2006 21:14:04 schreef Bronze het volgende:

[...]

ja, maakt ook niet uit God kan ook negatief denkende mensen gebruiken, voor de zwaardere dingen die in de bijbel staan te vertellen, maar ja gelukkig kan ik altijd nog iets positief wezen
big-smile.gif

Ach, als negatief hetzelfde is als alles wat je niet kent veroordelen weet ik zo net nog niet of je wel zo heel buikbaar bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@huizena: dat is niet een antwoord op de vraag van de topicstarter smile.gif.

Allereerst een compliment aan de topicstarter: wat een ontzettend leuk en goed topic. Ik merk bij anderen en bij mezelf dat het wel moeilijk is om puur positief te blijven, je gaat toch heel snel weer de kant van het negatieve op. Ik zal een poging doen:

De Rooms Katholieke Kerk

Als mijn enthousiasme door blijft groeien ben ik over een aantal jaren wel katholiek engel.gif. Serieus: mijn waardering groeit steeds meer voor de RKK. Wat ik erg aansprekend vind is de duidelijkheid in de leer, de heiligheid in de liturgie en kerk, de vaste 'regels' die er zijn (zoals: niet naar de mis gaan is een doodzonde). Ook de eeuwenlange traditie en geschiedenis vind ik mooi, evenals de eenheid.

De Orthodox Gereformeerde Kerken (Christelijk Gereformeerd, Nederlands Gereformeerd, Gereformeerd Vrijgemaakt en dergelijke)

Ze zijn vaak praktischer in hun preken dan bij ons. Sjonge, ik weet niet wat voor positiefs ik over hun moet schrijven, maar ik sta heel positief tegenover deze stroming smile.gif.

Evangelische Beweging

Ik vind hun enthousiasme erg bewonderenswaardig, evenals de hartelijkheid waar veel Evangelische Gemeenten om bekend staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@huizena: Goed dat je bekeerd bent van je negatief perspectief. puh2.gif

Het goede aan kerken vind ik:

- God: Je gaat naar de kerk om God te ontmoeten en als je Hem zoekt, vind je Hem. Er is in ieder geval de mogelijkheid toe.

- Medechristenen: Er zijn medechristenen waarmee je kan praten, dingen kan delen en van kan leren. Zo kan je vriendschappen opbouwen.

- Woord: Je leert van God en Zijn Woord. Je leert het toepassen op je leven.

- Aanmoediging en volharding: Door die factoren wordt je aangemoedigd om te volharden in geloof, wat heel belangrijk is. De satan heeft zo minder kans om vat op ons te krijgen.

- Etc. (kan er zo snel niet op meer komen)

Toch goed topic! Sta je zelf ook eens stil wat je nou zit te doen daar. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 december 2006 22:32:28 schreef Zion13 het volgende:

@huizena: Goed dat je bekeerd bent van je negatief perspectief.
puh2.gif

Het goede aan kerken vind ik:

- God: Je gaat naar de kerk om God te ontmoeten en als je Hem zoekt, vind je Hem. Er is in ieder geval de mogelijkheid toe.

- Medechristenen: Er zijn medechristenen waarmee je kan praten, dingen kan delen en van kan leren. Zo kan je vriendschappen opbouwen.

- Woord: Je leert van God en Zijn Woord. Je leert het toepassen op je leven.

- Aanmoediging en volharding: Door die factoren wordt je aangemoedigd om te volharden in geloof, wat heel belangrijk is. De satan heeft zo minder kans om vat op ons te krijgen.

- Etc. (kan er zo snel niet op meer komen)

Toch goed topic! Sta je zelf ook eens stil wat je nou zit te doen daar.
puh2.gif

Heb je de eerste post van het topic gelezen? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf kom uit een Chr. gereformeerde kerk

rkk ==> mooie kathedralen..veel kerken zijn altijd open..

pkn ==> In Rozenburg is die zo belabbert dat ik zo gauw geen positief iets weet...hier geloof de dominee niet eens dat Jezus de zoon van God is...dat zegt wel genoeg denk ik?

gkv ==> De leer die daar verkondigt wordt is vrijwel hetzelfde als bij ons...ben het daar dus wel mee eens yes.gif

Evangelisch/pinkster ==> Duidelijk de muziek! en was pas bij zo kerk en daar werd gebeden door de gemeenteleden, die mochten dan iets zeggen en sommigen zetten dan ineens een lied in...kreeg er echt kippevel van, die liederen klonken zó mooi!

Gereformeerd ==> Meestal vrij trouwe kerkgangers, eerbiedig.

Meer weet ik zo gauw ff niet puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid