Spring naar bijdragen

Waardering voor kerken


Ik heb me verdiept in andere stromingen / kerken dan mn 'eigen'.  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Ik heb me verdiept in andere stromingen / kerken dan mn 'eigen'.

    • Ja en ook heel breed
      5
    • Ja, maar niet heel breed
      4
    • Nee, maar sta er wel open voor
      0
    • Nee, want ik denk dat ik er al genoeg van weet!
      0
    • Nee, en ik sta er ook niet open voor
      0


Aanbevolen berichten

RKK

Ik wordt dankzij Credible (en met name bepaalde users) ook steeds enthousiaster over de RKK... ik vind het aan één kant jammer dat er vaak negatief naar andere stromingen wordt gekeken, maar goed, dat gebeurt andersom even hard (in het geval van mijn oma zelfs nog harder). Maar wat ik zo mooi vind is dat katholieken vaak heel open zijn, als ik bij m'n tante binnenkom zie ik overal kruisjes hangen, Jezusbeeldjes staan, enz. Als je iemand met een kruisje om z'n nek ziet is dat vaak een katholiek. Ook vindt ik de rituelen en het respect voor het evangelie (staan tijdens de lezing) heel belangrijk. Dat mis ik nogal eens in andere kerken. Kortom: Thnx crediblers, ik heb nu veel meer respect voor de katholieke kerk. Waarom ik er nog geen deel van ben? Mijn hart gaat meer uit naar andere kerken:

Baptisten

Heel open, iedereen is welkom. Zij zien het ook echt als een doel om andere mensen met Jezus in contact te brengen, en dan heb ik het niet over domweg op straat gaan lopen vertellen, maar juist heel doelgericht te werk gaan. Ik houdt van de openheid en blijheid van de baptisten en ga er inmiddels ook meerdere keren per maand heen.

Evangelische/Pinkster/enz.-gemeenten

Hoewel ik soms bang ben dat het geloof té erg op God is gericht, waardoor de menselijkheid er soms bij in kan schieten, vindt ik het toch prachtige kerken. Hier heb je vaak echt het gevoel dat God héél dichtbij is, daarnaast is de aanbidding ook heel mooi.

PKN

Zit ik zelf, via mijn ouders, bij. De kerk bij ons is erg gesloten en staat niet echt open voor vernieuwing. Dit zorgt ervoor dat veel ouderen het daar echt naar hun zin hebben en hun thuisbasis gevonden hebben. Voor de meeste jongeren is een gewone eredienst echter niet te volgen. Gelukkig zijn er enorm veel initiatieven, zoals Kinderkerst, Jeugddiensten, Jeugdkapel, enz. Deze dingen maken dat ik me enorm thuis voel bij deze gemeente. Wat me erg aanspreekt is dat de boodschap altijd over mensen en zorgen voor je medemens gaat. Niet in de zin van "evangeliseer er maar op los", maar veel aardser: Er moet gewoon wat aan de armoede worden gedaan!

Voor de rest heb ik weinig/geen ervaring met andere kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg leuk topic!

RKK

Toen ik me net ging verdiepen in het christelijke geloof was ik erg negatief over de RKK. Mede door credible snap ik de uitgangspunten nu beter en heb ik meer waardering voor de RKK gekregen. Het is nog steeds niet mijn kerk, maar ik waardeer de RKK steeds meer (de huidige paus heeft daar ook deels mee te maken).

PKN

Ik heb totaal niets met de vrijzinnige flank van deze kerken, maar verder heeft de PKN ook mooie kanten. Ze zijn vrij open richting andere kerken en willen graag samenwerken.

Gereformeerde Gemeenten

Elke zondagochtend loop of rijd ik langs de GerGem hier in Dordrecht en ik heb een groot respect voor het feit dat om 9.45 (dienst begint om 10.00) uit alle hoeken en gaten honderden mensen toestromen. Daar kunnen ze in mijn eigen gemeente nog van leren.

Baptisten

Alleen maar positieve ervaringen mee. Open en warme mensen en veel overeenkomsten met de evangelische/pinkster stroming waar ik zelf vandaan kom.

Evangelisch/Pinkster

De muziek is geweldig, de hartelijkheid van de mensen is nog mooier. Ook de relatie met God die centraal staat is erg mooi. Jammer vind ik persoonlijk dat het woord (de preek) niet altijd even hoogstaand is. De meeste mensen in mijn gemeente delen dit echter niet met mij.

Over het algemeen heb ik veel waardering voor kerken die de Bijbel trouw volgen en geloven in de Schrift, en hun geloof ook willen (durven?) uitdragen.

Gb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Mijn ervaringen met verschillende kerkgenootschappen zjn vele.

Persoonlijke indrukken dus, van uiterst rechts naar links:

Oud Gereformeerde Gemeente. Hele noten die soms erg lang per noot duren. Preek die gaat over persoonlijke bekering die zo moeilijk te bereiken is (och mocht het nog maar eens gebeuren) Ellende, verlossing en dankbarheid zijn de thema's. Dankbaarheid wordt niet ervaren als vreugde.

Afkerig van alle aardse dingen.

Gereformeerde gemeenten. Rechtschapen in de leer volgens ds. Kersten. Vrolijkheid verschilt per plaats. Er is (kerkenraads-)moeite met de invloed die jongeren hebben op de geloofsontwikkeling.

Discussie over de oude waarden wordt amper gevoerd. Voorliefde voor eigen onderwijsinstellingen. Herkenning aan gewaad (hoed en rok dragen), gepraat (taal van Kanaan) gelaad (de mens is van nature te zondig om te genieten). Veel bijbelkennis bij de leden.

Gereformeerd Vrijgemaakt. Veel trekken van de Geref. Gem. als het gaat om alles binnen de eigen groep te organiseren en te houden. Vrijgemaakten hebben de neiging zich verheven te voelen boven andere geloofsgemeenschappen. Persoonlijke bekering is minder aan de orde: als je gedoopt bent en je leeft mee met de eigen kerk is verder alles goed. De interne sociale controle is groot.

Hersteld Hervormde Kerk. Zoekt zichzelf.Trekken zoals bij Ger.Gem.

Grote zoektocht tussen de fundamentele overtuiging en het volgen van de predikant.

Chr. Gereformeerde Kerk, Nederlands Gereformeerde Kerk: sympathiek, duidelijk in hun koers, veel open oog naar de wereld om de kerk heen. Heldere taal. Zoeken gelukkig samenwerking.

PKN Hervormde Gemeenten. Zoekend binnen de confessionele en orthodoxe waarden. Grote groep. Paatselijke verschillen. Keus voor verbondenheid in verscheidenheid. Respect voor andere meningen. Veel open discussie over de koers en liturgische veranderingen. Verschillende meningen over ruimte voor de inbreng van de jeugd in de gemeente. Gevoel voor de misisonaire en apostolaire opdracht.

PKN Gereformeerde kerken. Volgens mij tweeledig: schriftuurlijk overtuigde gemeentes en gemeentes waarbij alles mogelijk en bespreekbaar is. De plaatselijke verantwoordelijkheid in de oude kerkstructuur ligt hieraan denk ik ten grondslag.

PKN Gemeentes. Voortgekomen uit SOW. Liturgische ontwikkeling, actief in de wereld. Open samenwerking met andere stromingen.

Pinkstergroepen. Veel zingen; onrustige diensten met een vrolijke geloofsbeleving. spreken de zoekende jeugd erg aan.

Vrije Gemeentes. Meestal ontstaan uit onvrede in een oude situatie of product van actieve self-made evangelisten.

De ervaringen van slechts 1een mens, dus graag in te leveren voor reacties van mensen met meer inzicht dan ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic. smile.gif Dat me dat nog niet was opgevallen... ik doe er een paar...widegrin.gif

Oosters Orthodoxe Kerk

De Oosterse Kerk die ons westerse rationele denken in evenwicht moet brengen met haar mysterieuze inslag; aandacht voor de goddelijke werkelijkheid, iconen, de incarnatietheologie, "Christos Pantocrator" enzovoort. Dogmatisch gezien vrijwel gelijk aan de R.K.K. en ik hoop dan ook dat de Kerk van de eerste duizend jaar eens hersteld zal worden. big-smile.gif

Evangelischen

De evangelische gemeenten waardeer ik om hun doorleefd geloof. Alhoewel de "traditiechristenen" ook daar uiteindelijk vast wel zullen komen, vind het ik dat de evangelische gemeenten op een goede manier proberen aan te sluiten bij de hedendaagse samenleving. Hun openheid als gemeenschap en duidelijkheid over hun geloof zijn zeker belangrijke aspecten die mij zelf tot de stroming hebben getrokken. Ze zijn zich duidelijk bewust van hun "missie".

Charismatischen

De grens tussen evangelischen en charismatischen is niet erg duidelijk (de positieve punten van de evangelische bewegingen gaan veelal ook op voor de charismatische), maar ik wil toch in het bijzonder stil staan bij deze beweging omdat ik waardering heb voor hun enthousiasme en de openheid voor / uitstrekken naar de Geest en de charismata. Leuk dat er ook gemeenten zijn waar je mag juichen en dansen voor de Heer. knipoog_dicht.gif

Traditioneel protestanten

De traditionele reformatorische kerken (gereformeerd, hervormd en dergelijke) kan ik waarderen om hun respect voor traditie. Veelal is er veel meer ordening zowel structureel als geloofsinhoudelijk. Ook ademen deze kerken naar mijn idee veel meer "liturgie" uit, dan de eerdergenoemde bewegingen. En ook het besef van de zonde van de mens, is iets wat in deze tijd niet graag gehoord word maar wel degelijk onderdeel van onze christelijke erfenis is, en word naar mijn idee dat ook bewaard in bijvoorbeeld gereformeerde kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid