Spring naar bijdragen

Het grote vasten 2007 topic


Ga jij vasten?  

  1. 1. Ga jij vasten?

    • Ja, dat ga ik. En wel op de volgende manier.... (zie post)
      7
    • Nee, dat ga ik niet. Om de volgende reden... (zie post)
      5
    • Ik twijfel nog, omdat.... (zie post)
      1
    • Dat vertel ik liever niet (KKK 1755)
      1


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:39:25 schreef Thorgrem het volgende:

Ann als ik jou was dan zou ik idd niet de vasten periode invullen met het minderen van eten.

Lijkt me een goed advies.

Quote:
Wel zou je op andere manieren kunnen vasten die niets met eten te maken hebben.

Is al weer een prima raadgeving.

Je onthouden van wat je leuk en lekker vindt, wordt ons zelfs afgeraden:

Jesaja 58

5 Zou dat het vasten zijn dat ik verkies?

Is dat een dag van onthouding:

dat iemand het hoofd buigt als een riet

en zich met een rouwkleed neerlegt in het stof?

Noemen jullie dat soms vasten,

is dat een dag die de HEER behaagt?

Nee dus.

Het echte vasten heeft NIETS met onthouding ( van wat dan ook ) te maken.

Jesaja 58

6 IS DIT NIET HET VASTEN DAT IK VERKIES:

misdadige ketenen losmaken,

de banden van het juk ontbinden,

de verdrukten bevrijden,

en ieder juk breken?

Is het niet: je brood delen met de hongerige,

onderdak bieden aan armen zonder huis,

iemand kleden die naakt rondloopt,

je bekommeren om je medemensen?

Dan breekt je licht door als de dageraad,

je zult voorspoedig herstellen.

Je gerechtigheid gaat voor je uit,

de majesteit van de HEER vormt je achterhoede.

Dan geeft de HEER antwoord als je roept;

als je om hulp schreeuwt, zegt hij: ‘Hier ben ik.’

Wanneer je het juk van de onderdrukking uitbant,

de beschuldigende vinger en de kwaadsprekerij,

wanneer je de hongerige schenkt

wat je zelf nodig hebt

en de verdrukte gul onthaalt,

dan zal je licht in het donker schijnen,

je duisternis wordt als het licht van het middaguur.

De HEER zal je voortdurend leiden,

hij zal je verkwikken in dorre streken,

hij maakt je botten sterk en krachtig.

Je zult zijn als een goed bevloeide tuin,

als een bron waarvan het water nooit opdroogt.

Je eigen mensen zullen weer opbouwen

wat al eeuwenlang verwoest ligt;

fundamenten, door vroegere generaties gelegd,

zullen weer worden hersteld.

Dan zal men je noemen

‘Hersteller van muren’, ‘Herbouwer van straten’.

Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat

en geen handel drijft op mijn heilige dag,

wanneer je de sabbat als een dag van vreugde ziet,

de dag van de HEER als een heilige dag,

wanneer je hem in ere houdt door niet je gang te gaan,

geen handel te drijven of zaken te bespreken,

dan vind je vreugde in de HEER.

Ik zal je laten rijden over de hoogten van de aarde

en je laten genieten van het land

dat ik je voorvader Jakob in bezit heb gegeven.

De HEER heeft gesproken!

En voor Ann die een psycholoog nodig denkt te hebben, een paar praktische tips, welke ik zelf NOOIT weer wil missen:

Eet zo weinig mogelijk varkensvlees.

Drink geen wijn, en liever helemaal geen alcohol.

Was ’s avonds net voor half zes, je voeten met koud water, geen zeep.

Pak je vast aan Genesis 6:3 en Prediker 12:7 , deze beide verzen getuigen dat G’ds Geest in alle mensen woont, dus ook in jou Ann.

Je bent goed zoals je bent Ann, G’d heeft jou gemaakt in de baarmoeder, dus Hij wist precies wat Hij deed toen Hij jou formeerde.

Sta geen enkele negatieve gedachte over jezelf toe.

En dan klim je omhoog Ann, zeker weten!

Hou van jezelf zoals je bent, het mag. smile.gif

Ik hou van jou Ann.

Liefs, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op donderdag 28 december 2006 21:23:10 schreef Michie23 het volgende:

Ik zei Christenen om iets aan te geven, het gaat mij niet om de naam. De naam Jezus komt ook niet voor in het OT maar op heel veel plekken kan je toch over Jezus lezen.

Het zal aan mij liggen maar nog steeds snap ik er helemaal niets van. Kan je het duidelijker uitleggen..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Liefjes, jullie zijn offtopic knipoog_dicht.gif. Michie bedoelt dat het hem niet uitmaakt of je het nu christenen noemt of niet, mensen die Christus verwachtten/volgden waren ook 'christenen'. Dus in het OT waren ook christenen. Als ik het niet goed heb, en je wil er over doorpraten, open je maar een nieuw topic of je gaat in profielen verder.

Nu graag BOT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 december 2006 16:17:25 schreef kimberly-18 het volgende:

en nee, ik eet niks, ik drink alleen water en als ik me niet goed voel eet ik ook niks want dan vul ik mij wel met hemels voedsel (de bijbel of zo hihi)

* LaRosa ziet kimberley nu met mes en vork en een servet om haar net achter een bord zitten, waar een bijbel op ligt...op een met wit linnen gedekte tafel met zilveren kandelaars, het hele plaatje puh2.gif

Ik vind Iriacynthes manier van vasten ook wel gaaf. Make up draag ik zelden, maar wel altijd sierraden. Om mijn gaatjes in mijn oren te behouden zou ik dan wel simpele knopjes dragen. Sobere kleding gaat me dan weer te ver: je ziet er dan wel heel erg uit als 'kijk, ik vast', zeker als je weet wat voor jurken ik normaal draag puh2.gif Staat er in de bijbel niet dat je bij het vasten je feestkleding aan moet trekken en je vrolijkste hoofd op moet zetten? Iriacynthe, dit is geen aanval op jou, omdat jouw manier van vasten juist gaat over soberheid van uiterlijk. Maar omdat ik toch vooral de traditionele manier wou doen, lijkt het voor mij geen goed plan. Maar die seirraden denk ik over te nemen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 22:41:20 schreef NienkeJ het volgende:

Liefjes, jullie zijn offtopic
knipoog_dicht.gif
. Michie bedoelt dat het hem niet uitmaakt of je het nu christenen noemt of niet, mensen die Christus verwachtten/volgden waren ook 'christenen'. Dus in het OT waren ook christenen. Als ik het niet goed heb, en je wil er over doorpraten, open je maar een nieuw topic of je gaat in profielen verder.

Nu graag BOT.

Wat een onzin. Dus Joden zijn christenen? Ik denk dat je daarmee het Joodse volk zwaar te kort doet.

Samengevoegde post 28-12-2006 23:06:05:

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 22:43:14 schreef LaRosa het volgende:

[...]

* LaRosa ziet kimberley nu met mes en vork en een servet om haar net achter een bord zitten, waar een bijbel op ligt...op een met wit linnen gedekte tafel met zilveren kandelaars, het hele plaatje
puh2.gif

Ik vind Iriacynthes manier van vasten ook wel gaaf. Make up draag ik zelden, maar wel altijd sierraden. Om mijn gaatjes in mijn oren te behouden zou ik dan wel simpele knopjes dragen. Sobere kleding gaat me dan weer te ver: je ziet er dan wel heel erg uit als 'kijk, ik vast', zeker als je weet wat voor jurken ik normaal draag
puh2.gif
Staat er in de bijbel niet dat je bij het vasten je feestkleding aan moet trekken en je vrolijkste hoofd op moet zetten? Iriacynthe, dit is geen aanval op jou, omdat jouw manier van vasten juist gaat over soberheid van uiterlijk. Maar omdat ik toch vooral de traditionele manier wou doen, lijkt het voor mij geen goed plan. Maar die seirraden denk ik over te nemen
smile.gif

Men moet niet aan je kunnen zien dat je aan het vasten bent. Anders krijg je medelijden van mensen en dat is nou juist niet de bedoeling smile.gif Over feestkleding en vrolijke hoofden heb ik echter weinig gelezen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm....ik weet niet meer waar het staat, maar er staat ergens zoiets als trek een feestgewaad aan, parfumeer je hoofd, trek een vrolijk gezicht, want mensen die zielig doen tijdens het vasten hebben hun loon op aarde al gehad. Of gooi ik nu teksten door elkaar, ik weet het niet meer....ben niet zo bijbelvast vrees ik knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 28 december 2006 23:13:47 schreef LaRosa het volgende:

Uhm....ik weet niet meer waar het staat, maar er staat ergens zoiets als trek een feestgewaad aan, parfumeer je hoofd, trek een vrolijk gezicht, want mensen die zielig doen tijdens het vasten hebben hun loon op aarde al gehad. Of gooi ik nu teksten door elkaar, ik weet het niet meer....ben niet zo bijbelvast vrees ik
knipoog_dicht.gif

Of dat precies de tekst was weet ik niet. De strekking van je verhaal klopt iig wel en dat is het belangrijkst smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, ik bedoel ook niet dat ik er ineens super-anders wil gaan uitzien, op zich zal ik waarschijnlijk ongeveer de zelfde kledij dragen als anders. Het is voor mij eerder symbolisch: minder aandacht besteden aan het uiterlijk en op die manier hopelijk bewust wat meer aan het innerlijk. En aangezien ik typisch zo iemand ben die zich uren kan opmaken lijkt het mij niet slecht om daar een tijdje afstand van te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Jaja beste users het komt steeds dichter bij en ik heb toch nog wel een zeer belangrijk vraagje.

Zoals velen hier zullen weten gaat voor katholieken de zondag in op zaterdag avond. Vandaar ook dat ik zo nu en dan nog een mis nuchter meemaak zonder naschokken (grappig bedoelde maar niet geheel correcte weergave van de waarheid).

Afijn, ik houd dus wel van een snabbeltje en een drankje op de zaterdag avond. Nou ga ik straks vasten en viel me het vorig jaar zwaar om pas na 12 uur 's nachts helemaal los te gaan.

Geld voor het vasten ook dat de zaterdag avond eigenlijk als zondag teld? En dat ik dus zondag avond gewoon weer vast? En wat is het preciese tijdstip, is dat 6 of 7 uur in de avond?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op zaterdag 03 februari 2007 17:10:51 schreef Thorgrem het volgende:

Jaja beste users het komt steeds dichter bij en ik heb toch nog wel een zeer belangrijk vraagje.

Zoals velen hier zullen weten gaat voor katholieken de zondag in op zaterdag avond. Vandaar ook dat ik zo nu en dan nog een mis nuchter meemaak zonder naschokken (grappig bedoelde maar niet geheel correcte weergave van de waarheid).

widegrin.gif jouw café-gedrag begint legendarisch te worden

Quote:
Afijn, ik houd dus wel van een snabbeltje en een drankje op de zaterdag avond. Nou ga ik straks vasten en viel me het vorig jaar zwaar om pas na 12 uur 's nachts helemaal los te gaan.

Geld voor het vasten ook dat de zaterdag avond eigenlijk als zondag teld? En dat ik dus zondag avond gewoon weer vast? En wat is het preciese tijdstip, is dat 6 of 7 uur in de avond?

rofl.gif Gij farizeeër! flower.gif

Je hebt alleen op Aswoensdag en Goede Vrijdag nog een "echte" vastendag, als ik me niet vergis. Dus als jij meer wil doen (en dat valt toe te juichen bro), bepaal je zelf hoe. Ik zou me niet schuldig voelen als je je vasten zo in richt dat je het:

1. vol weet te houden

2. een feest weet te houden

Als je een askruisje gaat halen, luister dan heel goed naar de lezingen. Ze bevatten het antwoord imho.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dan zal ik wel heel goed opletten. En wellicht na die tijd mijn priester het nog even vragen als hij weer wat wollig heeft gepraat. Ik heb het graag erg helder en duidelijk. puh2.gif

Ondanks dat het niet verplicht is om 40 dagen te vasten ga ik het wel doen (natuurlijk op mijn eigen manier). Het past mij niet om dan vervolgens mijn eigen gestelde regels te overtreden omdat het eigenlijk toch niet hoeft. En na een week vasten wil ik op zondag wel eens patat gaan eten aangezien je zondagen niet vast volgens de traditie (en ik ben dol op tradities). Vandaar dat ik wou weten wanneer de zondag bij het vasten begind en eindigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

smile.gif snap ik. Overigens, de lezingen zijn voorgeschreven, daar kan je priester geen wolligheid aan toevoegen, hooguit preekt hij er beroerd over

Ik weet het verder niet, uit gaan op zaterdagavond zou, denk ik, voor de traditionele katholiek van pakweg een generatie of twee geleden, niet aan de orde zijn, zeker niet in de vasten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:54:04 schreef Thorgrem het volgende:

Ja ook dat snap ik, maar ja moderne tijd he
knipoog_dicht.gif
Ik ben en ik blijf natuurlijk een kind van mijn tijd. Maar uitgaan minderd de laatste tijd zowieso al erg. Het lijkt wel of ik volwassen wordt, bha wat een naregheid.

Ach broeder, het begint tijd te worden de melk achter je te laten en over te gaan op vast voedsel widegrin.gifrofl.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 13:00:27 schreef diakio het volgende:

Ik weet niet wat exact de "regels" zijn, maar ik ga zelf me beperken tot water en melk.

Ok.

Ik ga vanavond denk ik nog even uit eten met mijn vriendin om voor het laatst te kunnen genieten van een heerlijke maaltijd.

Ben trouwens benieuwd hoe Kimberly en Michie hun vastentijd gaan invullen en of ze al eens geoefend hadden met 40 dagen niets eten en slechts water drinken... Jammer dat ze niet meer aanwezig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hora est!

De vastentijd is dan nu eindelijk aangebroken met Aswoensdag. De carnavalskleren en -muziek mogen weer voor een jaar de kast in, nu is het tijd voor boete en as. Moge alle vastende en zich bezinnende christenen, zowel katholieken als protestanten, Gods zegen en nabijheid ondervinden tijdens deze bijzondere tijd vóór Pasen.

Pas op dat jullie je gerechtigheid niet doen voor het oog van de mensen, om door hen gezien te worden. Anders wacht je geen loon bij jullie Vader in de hemel. Dus wanneer je barmhartig bent, loop er dan niet mee te koop, zoals de schijnheiligen dat doen in de synagogen en op straat, om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. Maar als jij barmhartig bent, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechter doet, opdat je barmhartigheid in het verborgene gebeurt; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen.

En wanneer je bidt, wees dan niet als de schijnheiligen; zij staan graag in de synagogen en op de hoeken van de straten te bidden, om op te vallen bij de mensen. Ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. Maar als je bidt, ga dan je binnenkamer in, doe de deur dicht, bid tot je Vader, die in het verborgene is; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen.

Wanneer je vast, zet dan geen somber gezicht zoals de schijnheiligen, want zij vertrekken hun gezicht om met hun vasten op te vallen bij de mensen. Ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. Maar als jij vast, zalf dan je hoofd en was je gezicht, opdat het bij de mensen niet opvalt dat je vast, maar wel bij je Vader, die in het verborgene is; en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen. (Matteüs 6:1-6, 16-18)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid