Spring naar bijdragen

Het grote vasten 2007 topic


Ga jij vasten?  

  1. 1. Ga jij vasten?

    • Ja, dat ga ik. En wel op de volgende manier.... (zie post)
      7
    • Nee, dat ga ik niet. Om de volgende reden... (zie post)
      5
    • Ik twijfel nog, omdat.... (zie post)
      1
    • Dat vertel ik liever niet (KKK 1755)
      1


Aanbevolen berichten

De vasten periode staat al bijna weer voor de deur voor katholieken en andere geïnteresseerden. De vasten tijd duurt van aswoensdag (na carneval) tot pasen.

De KKK zegt het volgende over vasten (enkel relevante stukken gekozen):

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

       TWEEDE SECTIE : DE BELIJDENIS VAN HET CHRISTELIJK GELOOF DE GELOOFSBELIJDENISSEN

              TWEEDE HOOFDSTUK: Ik geloof in Jezus Christus, de enige Zoon van God

                     ARTIKEL 3: 'Jezus Christus is ontvangen van de heilige Geest, geboren uit de maagd Maria'

                            PARAGRAAF 3: De mysteries van het leven van Christus

III. De mysteries van het openbare leven van Jezus

De bekoring van Jezus

540

De bekoring van Jezus laat zien hoe Gods Zoon - in tegenstelling tot wat de Satan Hem voorstelt en de mensen1 Hem willen toeschrijven - Messias is. Daarom heeft Christus de verleider voor ons overwonnen: 'Want wij hebben een hogepriester die in staat is mee te voelen met onze zwakheden. Hij werd zelf op allerlei manieren op de proef gesteld, precies zoals wij, afgezien dan van de zonde' (Heb. 4,15). De kerk verenigt zich ieder jaar gedurende de veertig dagen van de grote vasten met het mysterie van Jezus in de woestijn.

DEEL II: DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE

       TWEEDE SECTIE: DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK

              TWEEDE HOOFDSTUK: De sacramenten van genezing

                     ARTIKEL 4: Het sacrament van boete en verzoening

IV. De inwendige boetvaardigheid

1430

Zoals dit reeds bij de profeten het geval was, beoogt Jezus' oproep tot bekering en boete niet op de eerste plaats uiterlijke werken -'zak en as', vasten en verstervingen- maar de bekering van het hart, de innerlijke boetvaardigheid. Zonder deze innerlijke bekering blijven de werken van boetvaardigheid vruchteloos en leugenachtig; de innerlijke bekering daarentegen zet ertoe aan deze houding uit te drukken in zichtbare tekens, gebaren en werken van boetvaardigheid.

DEEL II: DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE

       TWEEDE SECTIE: DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK

              TWEEDE HOOFDSTUK: De sacramenten van genezing

                     ARTIKEL 4: Het sacrament van boete en verzoening

V. De veelvuldige vormen van boetedoening in het christelijk leven

1438

Boetetijden en boetedagen tijdens het liturgisch jaar (de vastentijd, elke vrijdag ter gedachtenis van de dood van de Heer) zijn voor de kerk gelegenheden bij uitstek om boete te doen.1 Deze tijden zijn uitermate geschikt voor retraites, boetevieringen, bedevaarten als teken van boete, dingen die men zich vrijwillig ontzegt, zoals vasten en aalmoezen geven en broederlijk delen (liefde- en missiewerken).

DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS

       EERSTE SECTIE: DE ROEPING VAN DE MENS: HET LEVEN IN DE GEEST

              EERSTE HOOFDSTUK: De waardigheid van de menselijke persoon

                     ARTIKEL 4: De moraliteit van de menselijke daden

II. Goede daden en slechte daden

1755

De moreel goede daad veronderstelt tegelijkertijd de goedheid van het object, van het doel en van de omstandigheden. Een slecht doel bederft de daad, zelfs indien het object in zichzelf goed is (zoals bidden en vasten 'om door de mensen gezien te worden').

Het object van de keuze kan op zichzelf het geheel van een daad bederven. Er zijn concrete gedragingen - zoals ontucht - waarvoor men nooit mag kiezen, omdat de keuze voor deze daden een wanorde van de wil, een moreel kwaad is.

Dit topic is dus niet bedoeld om te laten zien hoe goed je wel niet bent door te vasten zoals in KKK 1755 beschreven staat. We hebben om dat tegen te gaan oa de anonimiteit van internet.

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel van de aanwezigen hier er over na denken om te gaan vasten in deze periode en hoe ze dat willen gaan invullen.

Zelf ga ik wel vasten, maar weet ik nog niet precies hoe ik het helemaal ga invullen.

(Poll wordt gemaakt)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zelf geloof dat als we God zoeken, door ons op Hem te richten. Van Zijn Woord te eten, onze zonden belijden, te bidden en te vasten dat God verandering geeft in ons leven, land en onze wereld.

2 Kronieken 7 vs 14

...en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen.

Ik denk dat wat hier staat het doel is van vastensmile.gif Bless

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 15:45:41 schreef ArjanH. het volgende:

Ik zelf geloof dat als we God zoeken, door ons op Hem te richten. Van Zijn Woord te eten, onze zonden belijden, te bidden en te vasten dat God verandering geeft in ons leven, land en onze wereld.

2 Kronieken 7 vs 14

...en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen.

Ik denk dat wat hier staat het doel is van vasten
smile.gif
Bless

Nog geen antwoord op mijn vraag. Ga jij vasten ja of nee, en waarom niet of wel en hoe als je het wel doet?

Over wat de betekenis of het doel van vasten is gaan we het hier niet hebben in mijn openingspost heb ik vrij helder neergezet wat ik er onder versta.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet vasten in de periode volgens de katholieke traditie. Ik heb wel erg goeie ervaringen vasten. Heb weleens gevast, was erg bijzonder waar in God mij veel heeft laten zien. Dat je ook echt afhankelijk van wordt op dat moment. En eigenlijk kan dat voor mij het hele jaar door. Om zeg maar een datum te plannen iov met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:02:53 schreef ArjanH. het volgende:

Ik zal niet vasten in de periode volgens de katholieke traditie. Ik heb wel erg goeie ervaringen vasten. Heb weleens gevast, was erg bijzonder waar in God mij veel heeft laten zien. Dat je ook echt afhankelijk van wordt op dat moment. En eigenlijk kan dat voor mij het hele jaar door. Om zeg maar een datum te plannen iov met God.

Katholieken zijn vrij om zelf invulling te geven aan de vasten periode.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 15:55:43 schreef Princess. het volgende:

[...]

Neen ik ga niet vasten, zou wel willen. Maar ik moet eerst eens goed leren eten voordat ik er paar dagen mee stop
puh2.gif

Juist dat goed leren eten kan al een vorm van vasten in zich hebben. Hoe bewust eten wij? Hoeveel eet je elke dag? Heb je al die voedingsstoffen echt nodig? Bedenk eens wat je met het deel kunt doen dat je overhoudt als je je echt gaat beperken tot het nodige.

Een dergelijke bewustwording is een soortement van continu vasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:31:32 schreef HenkG het volgende:

[...]

Juist dat goed leren eten kan al een vorm van vasten in zich hebben. Hoe bewust eten wij? Hoeveel eet je elke dag? Heb je al die voedingsstoffen echt nodig? Bedenk eens wat je met het deel kunt doen dat je overhoudt als je je echt gaat beperken tot het nodige.

Een dergelijke bewustwording is een soortement van continu vasten.

Juist ja, je kunt het idd heel breed zien. Ook hoeft vasten niet altijd betrekking te hebben op eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:34:33 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Juist ja, je kunt het idd heel breed zien. Ook hoeft vasten niet altijd betrekking te hebben op eten.

ja, je kunt ook denken, naar wat heb ik vandaag gekeken en wat heb ik gezien en gelezen? waar heb ik over gedacht en wat heb ik gevoeld? waar is mijn aandacht naar uit gegaan? was mijn aandacht actief of passief, was het constructief, nutteloos, of zelfs destructief?

ik denk dat zo'n oplettendheid en vasten qua 'geestelijk voedsel' misschien nog lastiger is.. vooral vanwege denk en voel-gewoonten... die zijn minder duidelijk aanwezig dan eetgewoonten, daar zie je letterlijk wat je doet en wat je eet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:01:39 schreef diakio het volgende:

[...]

De veertigdagentijd voor Pasen, begint ruim veertig dagen voor Pasen
widegrin.gif

widegrin.gif jaha, dat snapte ik wel, maar ik had zo graag gezien dat jullie een datum gaven, zodat ik niets uit hoef te gaan rekenen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:08:13 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

widegrin.gif
jaha, dat snapte ik wel, maar ik had zo graag gezien dat jullie een datum gaven, zodat ik niets uit hoef te gaan rekenen
puh2.gif

Aswoensdag is in 2007 op 21 februari. smile.gif Daarna 40 dagen vasten tot aan pasen, zondagen tellen niet mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, dankjewel smile.gif

Ik wil wel gaan vasten, in de katholieke vastenperiode want het lijkt me een goede voorbereiding op Pasen, en dan hoef ik zelf niet te bedenken wanneer en hoelang.

Ik weet nog niet hoe ik ga vasten, waarvan ik me ga onthouden, en waar niet van. Ik wil niet heel veel minder eten, want dan val ik af en dat kan ik niet gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga wel vasten. Hoe ik het precies invulling geef weet ik nog niet. Tot nu toe dacht ik aan het volgende. 3 maaltijden per dag waarvan 2 broodmaaltijden met bv kaas en een avondmaal simpel aardappelen groente vlees. Zonder tussendoortjes, toetjes of snacks. Geen alcohol of frisdrank.

Elke dag een stuk Bijbel lezen. Wat vaker naar de dagsluiting van het klooster gaan. En zo nog wat meer dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 20:17:28 schreef ArjanH. het volgende:

En wat zijn dan de dingen waar je voor gaat vasten dan? Ben benieuwd, wat verwacht je van God? Wat wil je van leren van God?

Ben benieuwd
smile.gif
Bless

Nou, dit eigenlijk: "de innerlijke bekering daarentegen zet ertoe aan deze houding uit te drukken in zichtbare tekens, gebaren en werken van boetvaardigheid.

"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 20:20:32 schreef diakio het volgende:

[...]

Nou, dit eigenlijk: "de innerlijke bekering daarentegen zet ertoe aan deze houding uit te drukken in zichtbare tekens, gebaren en werken van boetvaardigheid.

"

Dat ja, dat leek me nogal duidelijk in de openings post aangegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:57:16 schreef Thorgrem het volgende:

Ik ga wel vasten. Hoe ik het precies invulling geef weet ik nog niet. Tot nu toe dacht ik aan het volgende. 3 maaltijden per dag waarvan 2 broodmaaltijden met bv kaas en een avondmaal simpel aardappelen groente vlees. Zonder tussendoortjes, toetjes of snacks. Geen alcohol of frisdrank.

Elke dag een stuk Bijbel lezen. Wat vaker naar de dagsluiting van het klooster gaan. En zo nog wat meer dingen.

zo eet ik elke dag...

behalve smorgens kellogs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, 2x/dag eten (sober, doch gezond ontbijt en avondeten) - zonder tussendoortjes of het tussendoor drinken van caloriehoudende dranken (vruchtensap, melk enz.); geen koffie, alcohol of vette vis (ik eet sowieso al geen vlees). Op de zondagen eet ik normaal en zal dan extra kunnen genieten van het eten wat ik anders zo gewoon vind. Wellicht, maar daarvoor moet ik eerst zien hoe zwaar dit me al valt, zal ik op vrijdagen vasten zoals in de ramadan, d.w.z. overdag ook niets drinken. De laatste dagen van de Goede Week eet ik wellicht alleen droog brood, of helemaal niets. Ik zie tegen die tijd wel weer hoe het dan gaat - het is de eerste keer dat ik zo streng zal vasten en er zal wel heel wat (ongewenst) gewichtsverlies zijn. De laatste week breng ik in ieder geval in het klooster door (t/m de ochtend op Paaszondag).

Ik bid (zoals gewoonlijk) de getijden, die dan helemaal in het teken van de Veertigdagentijd staan. Verder weet ik niet of ik extra tijd voor bezinnig heb. Ik hoop van wel, maar ik heb wel in mei CSE van mijn Latijn en Grieks, dus misschien moet ik daarvoor 'bikkelen' op dat moment. Zoals gezegd, ga ik in de Goede Week naar het klooster. Dat lijkt me heel erg bijzonder, om de voorbereiding op Pasen zo intensief mee te mogen maken worshippy.gif

Een geplande zakenreis naar Israël probeer ik uit te stellen tot enkele weken na Pasen (dan kan ik daar ook culinair gaan genieten en er weer wat kilootjes bijkweken knipoog_dicht.gif) Als die zakenreis echter toch in maart moet, zal ik daar ook niet lunchen, maar ik denk niet dat ik dan heel sober kan dineren (men voelt zich in een restaurant al gauw beledigd, als je om rijst met bonen ofzo vraag widegrin.gif). Enfin, we'll see smile.gif Mijn baas weet er in ieder geval van, dat ik graag in april ga. Maar ook/juist in Israël kijkt er niemand raar van op als je om religieuze redenen vast.

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 17:46:38 schreef diakio het volgende:

Ja. En inderdaad, het gaat bepaald om méér dan "weinig eten". Vasten is geen methode om af te vallen. (Zij die mij kennen weten dat ik het vasten aardig weet te verbergen wat dat betreft
widegrin.gif
)

Ik zal dat wel niet kunnen verbergen, maar ja, bij iemand die een website 'afslanken met krachttraining' heeft, mét een gedeelte over hoe op gezonde wijze aan te komen, komt dat in de Paastijd wel weer in orde smile.gif

Samengevoegde post 24-12-2006 9:21:56:

Quote:
Op zondag 24 december 2006 08:04:50 schreef Ann het volgende:

zo eet ik elke dag...

behalve smorgens kellogs

Iedereen moet een manier vinden die bij hem past. Stel je vor dat iemand zowat leeft van de snackbar (niet gezegd dat dat bij Thorgrem is, hè), dan kun je niet verwachten dat diegene ineens 6 weken op water en brood gaat, bijv.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 09:20:35 schreef wateengedoe2 het volgende:

(men voelt zich in een restaurant al gauw beledigd, als je om rijst met bonen ofzo vraag
widegrin.gif
). Enfin, we'll see
smile.gif

In Israël kan je in een restaurant eens proberen of je een bord linzen kan krijgen. Kijken wat er gebeurt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid