Spring naar bijdragen

Man heerst over vrouw?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 21:10:15 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Sowieso zijn vrouwelijke regeringsleiders nou niet bepaald het bewijs van het feministische credo dat vrouwen het toch echt véél beter zouden doen dan mannen.

Eerder een argument om sgp te stemmen rofl.gif oeps, wat zeg ik nou? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 22:05:13 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ook op Tineke zoals ik?
worshippy.gif

Op de vrouw over wie (en tegen wie widegrin.gif ) Prem op BNR zei: "maar Tineke, als ik CU zou stemmen, zou ik op jou stemmen, want jij bent echt véél aantrekkelijker dan die Rouvoet!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 10:55:22 schreef visje23 het volgende:

Ik vraag me dit af hé: ik ben best wel feministisch. Dus het is *slik*
puh2.gif
als ik het volgende tegenkom.

[...]

Het staat er dus is het zo; maar zijn er nuances aan te brengen: heersen kun je ook opvatten als beschermer. Maargoed nu is mijn opvatting dat mannen nogal gauw misbruik maken van macht dus dit letterlijk kunnen nemen en hun vrouw onder de duim houden.

Ik ben naarstig op zoek naar de nuances. Kan ze alleen niet vinden maar misschien zoek ik verkeerd (biblija)

Vraag: kun je op veel plaatsen als er staat mens - ook vrouw lezen?

Ik heb geen idee of hier al een topic over is, btw.
smile.gif

Samengevoegde post 23-11-2006 10:57:14:

Ow en nog een vraag:
puh2.gif
hoe zit het dan met de vrouwelijke dieren. Die hebben allemaal ook een zware bevalling maar die hebben niet van de boom van kennis gegeten.
knipoog_dicht.gif

Echt weer zo'n geval van "het staat er, maar ik wil het niet accepteren, dus ik ga hard mijn best doen om er iets gunstigers van te maken". Maar dat zeggen we natuurlijk niet, we noemen het "filosoferen". Als het er staat, dan is dat God's wil, he?

En ja, onze vierpotige vrienden moeten nu opdraaien voor Eva's stommiteit. Óf de Bijbel is gewoon door een mens geschreven en is niet geloofwaardig voor iedereen die een beetje scherpzinnig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:26:44 schreef diakio het volgende:

Terzijde, als je ziet met welk gemak de meeste zoogdieren hun jongen ter wereld brengen, en je hebt wel eens een menselijke bevalling van dichtbij gezien, zou je echt niet beweren dat "dieren allemaal ook een zware bevalling hebben"

Idd, dieren hebben geen pijn bij het bevallen. Natuurlijk is het allemaal gevoelig enzo, maar niet te vergelijken bij ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Idd, dieren hebben geen pijn bij het bevallen. Natuurlijk is het allemaal gevoelig enzo, maar niet te vergelijken bij ons.

Dat is de straf op de zonde (in 1 Genesis staat 'vanaf n u zul je met smart kinderen baren'), niet dat het daarom opeens leuker is of minder pijnlijk hoor. Het doet pijn, allebeide kanten hebben zo hun negatieve dingen. Ik ben blij dat ik mannelijk ben wat sommige dingen betreft andere dingen weer niet.

Overigens.. ik heb wel eens een koe uit zijn scheuren, die moest worden afgemaakt. Dat gebeurd in onze cultuur nog maar weinig met bevallingen van mensen.

Ik heb vannacht een droom gehad

Ik heb weer iets geleerd

Ik zag de wereld op z'n kop

En alles omgekeerd

De avond was de ochtend

Ik werd wakker in de nacht

En alle dingen dansten voor m'n ogen

En ik zag

De wissel van de wacht

Vrouwen aan de macht

De wissel van de wacht

Vrouwen aan de macht

De regering was gevallen

Voor de wet van vrouw'lijk schoon

De generaal bracht alleen nog maar

De kinderen naar school

Geen vrouw achter de schermen meer

Geen man als marionet

De koningin had met gevoel

De koning mat gezet

Het was mooier dan ik dacht

Wat ik zag vanacht

De wissel van de wacht

Vrouwen aan de macht

Nee vrouwen zijn geen engelen

Dat hoor je niet van mij

Maar alles moet veranderen

En het wordt langzaam tijd...

Voor een...

Wissel van de macht

Vrouwen aan de macht

Dat is wat ik zag

In een droom vanacht

Ik zag de vrouwen aan de macht

En wat een mooie toekomst

Vrouwen aan de macht

Ze nemen ons uit eten

En ze betalen het gelag

Wij luisteren en lachen

Zij doen voor ons hun best

En ze maken carrière

En ze sterven van de stress

Het is mooier dan ik dacht

Wat ik zag vannacht

De wissel van de wacht

Vrouwen aan de macht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:40:04 schreef Harm-Jan het volgende:

Oh en dat heb ik misschien ooit nog wel later als ik samen met mijn vrouw dat traject doorloopt, waar ik mijn vrouw erg veel pijn zie hebben en er niets aan kan doen..

Maar ik zal nog wel hebben... 'HELP IK HEB MIJN VROUW ZWANGER GEMAAKT'..

Hahaha.. het lijkt me voor een man wel erg machteloos om je vrouw daar zo te zien pijn leiden nosmile.gif Maar dan krijg je uiteindelijk het mooiste cadeau wat je van God kunt krijgen party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de islam is het dat de man de 'voogd' of 'beschermer' is over de vrouw, dat is de betekenis van het woord 'Wali' in die vers. Maar in de islam zijn de man en vrouw als gelijken in essentie, beloning van aanbidding, etc. Maar ze zijn niet als gelijke in de eigenschappen die ze bezitten. Omdat volgens de islam alles in paren is geschapen, evenals bijv. de zon en de maan. Ieder heeft zijn eigen eigenschappen, waardoor ze elkaar juist aanvullen.

En dat is volgens mij wat er bedoeld wordt met de bijbeltexten die ik in deze topic heb gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:41:45 schreef ArjanH. het volgende:

Wel een rare vergelijking vrouw en koe
verbaasd.gif

1. Lezen

2. Liset zei dat dieren geen pijn hadden bij een bevalling

3. Ik heb een koe uit zien scheuren

4. Vrouwen scheuren ook uit/in tijdens een bevalling. (de een erger dan de ander).

Dus ik maak nergens een vergelijking tussen een vrouw en een koe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:44:35 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]

1. Lezen

2. Liset zei dat dieren geen pijn hadden bij een bevalling

3. Ik heb een koe uit zien scheuren

4. Vrouwen scheuren ook uit/in tijdens een bevalling. (de een erger dan de ander).

Dus ik maak nergens een vergelijking tussen een vrouw en een koe.

Haha, geweldig. Maargoed, gelukkig gebeurt dat maar sporadisch bij dieren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel is het zo dat over het algemeen de bevalling bij dieren wat makkelijker gaat.

Met de evolutie is dat geloof ik uit te leggen met dat dit de prijs voor het recht op lopen van ons mensjes is. (onze veel voorkomende rugklachten is een andere prijs)

Temminste, zoiets staat me bij van een artikel in de NG...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:36:03 schreef Harm-Jan het volgende:

Overigens.. ik heb wel eens een koe uit zijn scheuren, die moest worden afgemaakt. Dat gebeurd in onze cultuur nog maar weinig met bevallingen van mensen.

Uitscheuren wel hoor. Mensen afmaken idd zelden knipoog_dicht.gif

Samengevoegde post 25-11-2006 14:53:46:

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:51:06 schreef Gorthaur het volgende:

Wel is het zo dat over het algemeen de bevalling bij dieren wat makkelijker gaat.

Met de evolutie is dat geloof ik uit te leggen met dat dit de prijs voor het recht op lopen van ons mensjes is. (onze veel voorkomende rugklachten is een andere prijs)

Temminste, zoiets staat me bij van een artikel in de NG...

alsikmenietvergistenminste, is het een combi: groot hoofd van de baby past eigenlijk niet & rechtop lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:51:06 schreef Gorthaur het volgende:

Wel is het zo dat over het algemeen de bevalling bij dieren wat makkelijker gaat.

Met de evolutie is dat geloof ik uit te leggen met dat dit de prijs voor het recht op lopen van ons mensjes is. (onze veel voorkomende rugklachten is een andere prijs)

Temminste, zoiets staat me bij van een artikel in de NG...

Mij ook, en ook de reactie van een zekere dame daarop in de NG van vorige maand dat echt niet alles zomaar te wijten was aan het recht op lopen..

Rugklachten ontstaan vooral vanwege onze verkeerde tilhouding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik heb wel een nuancering als je daar naar zoekt. Ik zal vooral ingaan op twee teksten uit het scheppingsverhaal.

De eerste gaat over dat God de vrouw gemaakt heeft als 'helper' voor de man. Nu kun je er in lezen dat de vrouw dus 'een hulpje voor erbij' is. Maar dat zegt de bijbel niet. Het woord voor 'helper' word in de originele tekst ook gebruikt als men God zelf wil aanduiden als 'Helper' van Israel. In die zin is de vrouw dus de grote helper, de steun van de man. De man is aangewezen op de vrouw voor hulp en kan eigenlijk niet zonder haar!

2e Tekst is die, die jij (visje) bij het begin van de topic noemde. Dat God zegt dat de man over de vrouw zal heersen enzovoorts... Als je de tekst in z'n context leest, zie je dat God eigenlijk een vloek uitspreekt. Of, anders gezegt, de mensen hebben de vloek zelf over zich gehaald. Dat de man dus over de vrouw heerst is gevolg van de zondeval en is één van de erge gevolgen daarvan! Zo heeft God het dus niet bedoelt!

God ziet de man en vrouw gelijk en wilde eigenlijk niet dat de een over de ander zou heersen. Dat zie je ook doordat God vrouwen in het Oude Testament gebruikt (in een cultuur die mannen vooropzet!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid