Spring naar bijdragen

Klopt iets niet in de Bijbel...


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

hey,

ik las eens in de Bijbel en ik las dat stukje dat Kain Abel doodsloeg. God komt erachter:

10 ‘Wat heb je gedaan?’ zei de HEER. ‘Hoor toch hoe het bloed van je broer uit de aarde naar mij schreeuwt. 11 Daarom: vervloekt ben jij! Ga weg van deze plek, waar de aarde haar mond heeft opengesperd om het bloed van je broer te ontvangen, het bloed dat jij vergoten hebt. 12 Ook al bewerk je het land, het zal je niets meer opbrengen. Dolend en dwalend zul je over de aarde gaan.’ 13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’ 15 Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan. 16 Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod, (4:16) Nod – Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’.een land ten oosten van Eden.

Nu het vage...Adam en Eva waren de eerste mensen op aarde. hun zonen waren kain en abel...dan is er verder toch niemand op de wereld die Kain kon doden? of ben ik nou gek?verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

uhm misschien moet je wat breder kijken binnen de tijd. Wanneer Kain Abel doodsloeg staat er niet aangezien adam en eva 900 jaar leefden hadden ze ondertussen nog VEEEEEL meer kindern kunnen krijgen die ook weer VEEEEL kinderen konden krijgen en die ook weer VEEEL kinderen krijgen etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:33:13 schreef Gorthaur het volgende:

Als
er niemand is heb je gelijk. Alleen waren Kaïn en Abel wel eerste kinderen?

Daarbij, wat maakt het uit. Het gaat om het verhaal en de boodschap die daar in zit, niet om hoe het kan dat er zelfs dorpen waren in Kaïns tijd.
smile.gif

Ook al zit er enig cynisme in het antwoord van Goth smile.gif toch geeft hij al een beetje het antwoord. Nergens staat hou oud Kain en Abel waren, daarbij staat bijv ook nergens in de bijbel hoelang Adam en Eva in de tuin leefde voordat ze eruit werden gegooid.

TEvens staat er in Gen 3:

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren;

Had Eva hiervoor nog geen kinderen gekregen dan? Zo nee, dan weet ze niet eens wat baren/dracht is en of dat wel/geen pijn doet.

Tevens werden ze allemaal vele honderden jaren oud en reken maar even uit hoe snel je heel veel mensen hebt en dan kan het allemaal prima.

Ook staat er in Gen 1:

28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde,

Al met al is het niet zo heel eenvoudig om dit chronologisch uit de bijbel te halen hoe dit nu allemaal zit smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:57:28 schreef Dave het volgende:

[...]

Ook al zit er enig cynisme in het antwoord van Goth
smile.gif
toch geeft hij al een beetje het antwoord. Nergens staat hou oud Kain en Abel waren, daarbij staat bijv ook nergens in de bijbel hoelang Adam en Eva in de tuin leefde voordat ze eruit werden gegooid.

TEvens staat er in Gen 3:

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren;

Had Eva hiervoor nog geen kinderen gekregen dan? Zo nee, dan weet ze niet eens wat baren/dracht is en of dat wel/geen pijn doet.

Tevens werden ze allemaal vele honderden jaren oud en reken maar even uit hoe snel je heel veel mensen hebt en dan kan het allemaal prima.

Ook staat er in Gen 1:

28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde,

Al met al is het niet zo heel eenvoudig om dit chronologisch uit de bijbel te halen hoe dit nu allemaal zit
smile.gif

Er staat wel in de bijbel hoe oud Adam was toen Seth geboren werd. En er staat hoe lang Adam bij elkaar op aarde geleeft heeft.

Genesis 5:

3 Toen Adam 130 jaar was, verwekte hij een zoon die op hem leek, die zijn evenbeeld was. Hij noemde hem Set. 4 Na de geboorte van Set duurde Adams leven nog 800 jaar. Hij verwekte zonen en dochters. 5 In totaal leefde hij 930 jaar. Daarna stierf hij.

Adam en Eva hadden dus 130 jaar de tijd gehad om hele steden en dorpen te vullen.

groetjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Buiten het feit dat het heel lastig is om alles in chronologische volgorde te zetten, zijn sommige er het niet over eens of je alles zo letterlijk moet nemen. Niet dat ik bij deze de bijbel in twijfel wil laten trekken. Neem als voorbeeld, het stukje waarin in God 1 ademteug gelijk stelt aan 1000 jaar.

Daarmee kun je het logisch krijgen zoals hierboven al gezegd wordt.

Dat is ook gelijk een beetje het probleem met het grootste gedeelte van het oude testament. Het nieuwe testament is wat tijdsbesef een stuk nauwkeuriger, hier wordt vaak verteld in welk jaar iets gebeurd of beschreven is. Daarna kun je wel weer twijfelen over de echtheid van die datum, maar goed dan gaan we wel weer een beetje ver knipoog_dicht.gif

Anyway, als adam (en eva misschien ook wel) ruim 930 leefden hebben ze meer dan genoeg tijd gehad om hele volkstammen te produceren..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 18:41:03 schreef Eric het volgende:

[...]

Neem als voorbeeld, het stukje waarin in God 1 ademteug gelijk stelt aan 1000 jaar. Daarmee kun je het logisch krijgen zoals hierboven al gezegd wordt.

[...]

Nou.. eerlijk gezegd maakt dat het niet per definitie duidelijker. Ik kan me namelijk nog voorstellen dat een oppermachtig, onsterfelijk wezen de tijd anders ervaart als wij, en dat een mensenleven voor Hem in dat opzicht vrijwel even snel gaat als een ademteug, maar.... De bijbel zegt niks over de hoeveelheid ademteugen die God nam tijdens het bestaan van Adam en Eva. Toch? (Of ben ik nou aan het zeuren? smile.gif )

Quote:
Anyway, als adam (en eva misschien ook wel) ruim 930 leefden hebben ze meer dan genoeg tijd gehad om hele volkstammen te produceren..

Jeetje, inderdaad..! Tenminste.. als Adam's zaadcelletjes een beetje vitaal bleven en Eva's eitjes niet op. Anyway, wat ik altijd beangstigend heb gevonden aan die gedachte is dat het menselijk ras dus kennelijk is gefundeerd op een horde mensen die zich te buiten gingen aan inteelt.

Brrrr... noparty.gif

Edit: maar hey, was er ook niet een Lilith? Een dame die nog voor Eva werd geschapen en die into eh.. experimenten met posities enzo was? Of kent het Oude Testament van het Christendom haar niet? Heeft zij geen kinderen gebaard?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 20:34:00 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Edit: maar hey, was er ook niet een Lilith? Een dame die nog voor Eva werd geschapen en die into eh.. experimenten met posities enzo was? Of kent het Christendom haar niet? Heeft zij geen kinderen gebaard?

Het protestantse christendom kent haar iig niet. Maar ze zou best wel voor kunnen komen in één of ander apocrief geschrift. Ik weet iig wel zeker dat Lewis haar in één van zijn Narnia-boeken ook noemt. Maar dan ook als zijnde geen mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 20:55:29 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Thnx Gorthaur, ik had 'm ook net zitten lezen! Spannende dame dus, maar niet iemand die je aan je moeder wil voorstellen. (Zit dat Burney reliëf ook niet in de beginscénes van 'The Exorcist'?) Geen menselijke kinderen overigens dus, schijnbaar.

Volgens joodse mystiek was lilith er eerder dan adam en dus ook eva. De rede dat ze het paradijs verlaatte is omdat ze niet met adam wilde liggen nadat deze met de dieren in het veld had gelegen, je kunt je vast voorstellen wat dat betekende. Ze wilde ook niet door adam overheerst worden en verlaatte dus het paradijs. Het verlaten van het paradijs resulteerde dat haar kinderen niet menselijk(maar ook niet per se demonisch) waren(de reuzen uit het oude testament, zo weten we ook waar die vandaan kwamen). Ze word ook wel gerelateerd met een van de eerste mensen die met enochiaanse engelen in contact is gekomen en zo aan kennis is gekomen.

Later is ze gerelateerd met een babylonische godheid Ishtar. De godsdiensten die deze verdrongen en ook in de joodse mystiek is ze waarschijnlijk tot demon of zelfs hoer van demonen gebombadeerd(dat was niet netjes foei), terwijl in oorsprong ze staat voor vrijheid en het brengen van kennis aan de mens. Ishtar zelf was een godin van de liefde en dus is ze ook weer in relatie met Venus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel eens gedacht dat Adam en Eva de enigste mensen in het hof van Eden waren. Het hof van Eden was niet de hele aarde, want op het moment dat ze verjaagd worden lees je ook dat God een engel voor de poort plaats. Dus blijkbaar is er buiten dat hof nog meer geweest. Wie weet ook wel mensen? Zou zomaar kunnen, gewoon een gedachtegang.

Zou er in de bijbel namelijk alles staan wat er op aarde gebeurt was, dan zouden er ook dingen in staan als: jezus ging toen voor 8 uur slapen, stond daarna op, strekte zich uit en ging naar het toilet. Vervolgens maakte hij een praatje met Petrus over hoe hij geslapen had die nacht (enz enz, you'll get the picture)

Link naar bericht
Deel via andere websites

God wist het allang. Daarom vraagt Hij het nog ff.

Samengevoegde post 19-10-2006 9:59:10:

Quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 00:47:35 schreef numidium het volgende:

[...]

Volgens joodse mystiek was lilith er eerder dan adam en dus ook eva. De rede dat ze het paradijs verlaatte is omdat ze niet met adam wilde liggen nadat deze met de dieren in het veld had gelegen, je kunt je vast voorstellen wat dat betekende. Ze wilde ook niet door adam overheerst worden en verlaatte dus het paradijs. Het verlaten van het paradijs resulteerde dat haar kinderen niet menselijk(maar ook niet per se demonisch) waren(de reuzen uit het oude testament, zo weten we ook waar die vandaan kwamen). Ze word ook wel gerelateerd met een van de eerste mensen die met enochiaanse engelen in contact is gekomen en zo aan kennis is gekomen.

Later is ze gerelateerd met een babylonische godheid Ishtar. De godsdiensten die deze verdrongen en ook in de joodse mystiek is ze waarschijnlijk tot demon of zelfs hoer van demonen gebombadeerd(dat was niet netjes foei), terwijl in oorsprong ze staat voor vrijheid en het brengen van kennis aan de mens. Ishtar zelf was een godin van de liefde en dus is ze ook weer in relatie met Venus.

Lillith komt volgens mij ook voor in het Satanisme?

Lilith wordt vereerd als een krachtig feministisch symbool. Niet alleen door traditioneel/theïstische satanisten, maar ook door sommige stromingen in het eclectische paganisme, wicca, en een aantal etnisch joodse feministes. Bij laatstgenoemde groepen wordt echter geheel de connectie met het satanisme ontkend, terwijl traditioneel Lilith wordt gezien als de gemalin van Satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 00:52:11 schreef Nynthe het volgende:

Ik heb wel eens gedacht dat Adam en Eva de enigste mensen in het hof van Eden waren. Het hof van Eden was niet de hele aarde, want op het moment dat ze verjaagd worden lees je ook dat God een engel voor de poort plaats. Dus blijkbaar is er buiten dat hof nog meer geweest. Wie weet ook wel mensen? Zou zomaar kunnen, gewoon een gedachtegang.

...

Gewoon een kwestie van de tekst goed lezen:

'15 God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken.'.

De mens werd in de tuin gebracht. De mens kwam dus van buiten de tuin, was buiten de tuin geschapen...

In de simpelste woorden, kunnen de meest diepgaande betekenissen verborgen liggen knipoog_dicht.gif

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Misschien heeft God wel meerdere mensen geschapen, behalve Adam en Eva. Ik hang deze theorie persoonlijk niet aan, maar het is mogelijk, toch? smile.gif

En trouwens, de theorie dat Adam en Eva nog meer kinderen en kleinkinderen hadden die zich op andere plaatsen vestigden is heel aanneembaar smile.gif

Maar uiteindelijk gaat het om de boodschap van het verhaal, dat is het belangrijkste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Genesis 5:3-5) . . . En Adam leefde voorts honderd dertig jaar. Toen werd hij de vader van een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld, en hij gaf hem de naam Seth. 4 En de dagen van Adam nadat hij de vader van Seth was geworden, werden achthonderd jaar. Intussen werd hij de vader van zonen en dochters. 5 Zo bedroegen al de dagen van Adam die hij leefde, negenhonderd dertig jaar en hij stierf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op zaterdag 11 november 2006 12:10:37 schreef Harm-Jan het volgende:

Dan zouden er dus mensen zijn die niet vielen bij de zondeval van Adam en die kunnen nu dus nog volmaakt leven.

Hier zit de clue van het verhaal. Als er nog een ander wezen geschapen zou zijn dan Adam dan is het ten eerste verwonderlijk dat hier geen vermelding van gemaakt is, God staat erom bekend dat hij pikante details niet uit de weg gaat.

Ten tweede zou het het hele verlossingsplan teniet doen aangezien niet de hele mensheid gevallen zou zijn.

En ten derde vind ik het nogal een hellend vlak om middeleeuwse mythologie te verweven met het Woord van God.

Voor de rest ging de discussie hier niet over geloof ik,

Niemand weet hoelang Adam en Eva in de hof van Eden zijn geweest aangezien de Bijbel hier geen melding van maakt. Als we kijken naar de leeftijd van Adam en de chronologie in de Bijbel kunnen we wel een gissing maken.

- De Bijbel maakt pas melding van kinderen na de verdrijving uit de hof.

- Adam was 130 toen hij Seth verwekte

- Kain en Abel waren van een leeftijd dat zij zelf in staat waren om offers aan God te brengen.

- Seth werd verwekt nadat Abel gedood was

Dus: Seth werd verwekt toen Adam 130 jaar was en Abel dood was. Abel was geen kind meer, dus waarschijnlijk tussen de 15-25 jaar. Dus Adam had in theorie dus +/- 100 jaar in Eden kunnen zijn voor de zondeval.

Verder had God de mens genetisch perfect geschapen (het was zeer goed) en het huwelijk is pas veel later vastgelegd in de Bijbel. Er was geen enkele reden waarom Kain niet zijn zus tot vrouw zou kunnen nemen in die tijd (tegenwoordig is het niet meer genetisch en maatschappelijk verantwoord)

My 2 cents,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:33:13 schreef Gorthaur het volgende:

Als
er niemand is heb je gelijk. Alleen waren Kaïn en Abel wel eerste kinderen?

Daarbij, wat maakt het uit. Het gaat om het verhaal en de boodschap die daar in zit, niet om hoe het kan dat er zelfs dorpen waren in Kaïns tijd.
smile.gif

Hier heeft u toch wel gevaarlijke 'Dominee Verlinden-achtige' neigingen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 11 november 2006 11:59:36 schreef Agony het volgende:

Misschien heeft God wel meerdere mensen geschapen, behalve Adam en Eva.

Is heel goed mogelijk. Dat de Bijbel daar - als het zo is - geen melding van maakt, wil alleen maar zeggen dat het voor ons niet belangrijk is om dat te weten.

Ik stel me dan voor dat God die eventuele andere mensen pas ná de zondeval heeft geschapen en dat ze zich als een sneltrein voortplantten. Zo kon Kaïn ook makkelijk een vrouw vinden. die mogelijk van zijn eigen leeftijd was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid