Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

hallo,

al enige tijd loop ik rond met een vraag. mag ik of mag ik nu niet zwart werken?

het gaat dan om het volgende. bij bepaalde beroepen is het makkelijk geld verdienen door het zogenoemde "beunen" op zaterdag. sinds kort ben ik ook werkzaam in één van deze beroepen en ook mij wordt gevraagd ergens te komen beunen... niet alleen zaterdag maar meerdere dagen...

heel toevallig heb ik hier recentelijk een aantal preken over gehoord en heb ik er een aantal dingen over gelezen.

de teksten die vooral bij mij zijn blijven hangen zijn de volgenden: (ik weet ze niet precies, excuses) "de overheid is aangesteld door God" & "geef wat de keizer toekomt" & "betaal je belastingen en accijnzen aan wie je dat moet betalen".

al een aantal keren heb ik mensen gezegd dat ik zwart werken niet goed kan keuren omdat, mijns inziens, God dit niet wil hebben. nu ben ik dan gevraagd om ergens te werken/helpen. deze persoon wil hier graag geld voor geven, maar iets in mij zegt dat ik, mede door mijn eigen oordeel, dit niet moet doen.

nu is het vreemde, het voelt als schijnheiligheid omdat bijna niemand in mijn kennissenkring dit ook zo doet.

nu ben ik heel erg benieuwd wat nou de mening zal zijn van mensen hier. ik hoop dat er mensen zijn, die met argumenten, willen proberen uit te leggen wat zij hier van vinden.

alvast bedankt!!!

johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan ga je daar werken, krijg je er geld voor, en geef je dat op aan de belastingdienst.

Moet je dat ook aan die mensen zeggen.

Sla je 2 vliegen in 1 klap, je helpt mensen, door voor hun te klussen, én je laat zien wat het is om eerlijk te zijn.

Ook al verdiend de overheid al zat aan ons, regels zijn regels, en daar moeten we ons (van God) aan houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zwart werken is als je bewust het voor de overheid zwijgt dat je werkt voor geld. Doe je een klusje en iemand beloon je daarvoor omdat tie weet dat je weinig geld hebt en zo iets extra hebt, dan is daar iets voor te zeggen dat je niks op geeft aan de overheid. En dit gebeurt sporadisch, omdat wie goed doet goed ontmoet Maar heb je een echte baan met een vol salaris en je werkt dat expres zwart bij omdat je het geld wel lekker vind en op die manier een ergenis voor de overheid wordt en daardoor minder geld overhoudt voor uitkeringen, dan zeg ik nee..

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 15 oktober 2006 16:54:34 schreef Manu het volgende:

zwart werken is als je bewust het voor de overheid zwijgt dat je werkt voor geld. Doe je een klusje en iemand beloon je daarvoor omdat tie weet dat je weinig geld hebt en zo iets extra hebt, dan is daar iets voor te zeggen dat je niks op geeft aan de overheid. En dit gebeurt sporadisch, omdat wie goed doet goed ontmoet Maar heb je een echte baan met een vol salaris en je werkt dat expres zwart bij omdat je het geld wel lekker vind en op die manier een ergenis voor de overheid wordt en daardoor minder geld overhoudt voor uitkeringen, dan zeg ik nee..

Groet

Dan wil ik de vraag wel eens anders stellen. Stel: jij zit midden in een verbouwing en een goede kameraad/buurman zit in de bouw. Deze is bereid om jou op zaterdag en in de avonduren te helpen met de bouw. Of iemand wil je wel een dagje helpen straten tegen een kleine beloning.

Neem jij dit aanbod dan aan of zeg je dan ook nee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 15 oktober 2006 16:54:34 schreef Manu het volgende:

zwart werken is als je bewust het voor de overheid zwijgt dat je werkt voor geld. Doe je een klusje en iemand beloon je daarvoor omdat tie weet dat je weinig geld hebt en zo iets extra hebt, dan is daar iets voor te zeggen dat je niks op geeft aan de overheid. En dit gebeurt sporadisch, omdat wie goed doet goed ontmoet Maar heb je een echte baan met een vol salaris en je werkt dat expres zwart bij omdat je het geld wel lekker vind en op die manier een ergenis voor de overheid wordt en daardoor minder geld overhoudt voor uitkeringen, dan zeg ik nee..

Groet

is het wel z'n grote ergenis voor de overheid... zwartwerkers hoe hard het ook ontkent kan worden heb je nodig voor de nerderlandse economie, want wat gebeurd er met zwart geld...

Dit wordt natuurlijk niet op de bank gezet, maar gelijk uitgegeven waardoor de economie weer gestimuleerd wordt... de staat loopt misschien een paasr centen mis, maar het lijkt mij beter voor de werkverschaffing dan de plannen die de staat ermee heeft...

Als ze bang zijn dat er daardoor minder geld overblijft voor de uitkeringen worden ze maar nog strenger met de uitkering en schoppen ze nog meer mensen dan ze al doen aan het werk en alleen de mensen die het echt, maar dan ook echt nodig hebben, omdat ze niet meer aan het werk kunnen komen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het niet mag van God.

Je kan met allerlei smoesjes aankomen als 'Iedereen doet het' of 'de overheid heeft geld zat' of het zelfs ophemelen door te beweren dat het de economie stimuleert, maar uiteindelijk moeten we God gehoorzamen, en zoals eerder in dit topic gezegd moet je God geven wat hem toekomt en de overheid wat haar toekomt.

Lijkt me duidelijk!

Structureel zwartwerken waar jij het volgens mij over hebt is volgens mij en volgens mij ook volgens de Bijbel niet de bedoeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 15 oktober 2006 17:12:29 schreef living stone het volgende:

[...]

is het wel z'n grote ergenis voor de overheid... zwartwerkers hoe hard het ook ontkent kan worden heb je nodig voor de nerderlandse economie, want wat gebeurd er met zwart geld...

Dit wordt natuurlijk niet op de bank gezet, maar gelijk uitgegeven waardoor de economie weer gestimuleerd wordt... de staat loopt misschien een paasr centen mis, maar het lijkt mij beter voor de werkverschaffing dan de plannen die de staat ermee heeft...

Als ze bang zijn dat er daardoor minder geld overblijft voor de uitkeringen worden ze maar nog strenger met de uitkering en schoppen ze nog meer mensen dan ze al doen aan het werk en alleen de mensen die het echt, maar dan ook echt nodig hebben, omdat ze niet meer aan het werk kunnen komen...

rofl.gifwidegrin.gifrofl.gif

Een betere smoes heb ik in jaren niet gehoord... hulde!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 15 oktober 2006 16:52:24 schreef SilverUnicorn het volgende:

Als je er echt zo mee zit kun je je bijverdiensten gewoon opgeven bij de belastingdienst. Maar ik ga eerlijk gezegd niet de 10 euro die ik op een avond met oppassen op m'n neefjes en nichtjes verdien opgeven...

Je hoeft het ook pas vanaf een bepaald bedrag op te geven, dus dat scheelt weer. knipoog_dicht.gif

En verder is het de verantwoordelijkheid van de 'werkgever' om ervoor te zorgen dat het allemaal aan de belastingdienst gemeld wordt. Die werkgever moet dan ook het grootste deel van de belastingen betalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zwart werken kan idd niet, maar ruilen wel smile.gif Dus sluit je aan bij een ruilhandel systeem. Jekrijgt dan "punten" voor een klus die je bij een ander weer kunt inruilen....

Dus als je bij een pianolerares werkt hoef je je kinderen niet te dwingen pianoles t e nemen. Maar je ruilt ze b.v. in bij iemand die fantastische taarten kan bakken voor de verjaardagstaart van haar leven voor een goede vri3endin of kiddo's

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 15 oktober 2006 17:07:03 schreef Johan het volgende:

[...]

Dan wil ik de vraag wel eens anders stellen. Stel: jij zit midden in een verbouwing en een goede kameraad/buurman zit in de bouw. Deze is bereid om jou op zaterdag en in de avonduren te helpen met de bouw. Of iemand wil je wel een dagje helpen straten tegen een kleine beloning.

Neem jij dit aanbod dan aan of zeg je dan ook nee?

Kijk je helpt iemand, daar is niks ergs mee en als je hem een krat bier of een fles wijn kado geeft, dan beloon je hem waar niemand iets van kan zeggen. Als je zelf persoonlijk jezelf gaat aanbieden om te helpen bij een verbouwing tegen loon dat je niet opgeeft, dan ben je fout bezig. Kijk, iemand helpen doe je belangenloos, als die persoon dan zegt, hier heb je een boekenbon dan kun je dat aannemen. Als die buurman je wilt helpen met de bouw, tuurlijk geen probleem, maar als hij daar zwart geld voor wil zien, dan denk ik dat je een buurman hebt waar de hart op de verkeerde plek zit. Als je zelf zegt dat je buurman mag helpen tegen een beloning, omdat je weet dat hij het geld echt goed kan gebruiken, dan is er niks op tegen. Maak zelf die afweging wat goed is. Je zult er altijd voor beloond worden als je het goede uit je hart doet.

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben tegen stelen maar ik vind zwartwerken geen diefstal. Als ik overwerk pikt de staat veel meer aan belasting, ergens word je dus gestraft wanneer je je in wil zetten. Bij mij op het bedrijf is het heel druk en om mensen aan het overwerken te krijgen moeten ze vette bonussen geven, anders is het gewoon de moeite niet.

Dit soort dingen is gewoon ronduit belachelijk, zeker gezien ik totaal geen zeggenschap heb over wat er met mijn centjes gebeurt, behalve dan die ene stem die ik uit mag brengen, jippikajee!! Buiten dat vind ik 1/3e van mijn salaris wat ingenomen word wel nogal wat. Goed, zorg en defensie en veiligheid kost nou eenmaal wat, maar aan de andere kant krijg ik gewoon het gevoel dat de staat alles uit je probeert te zuigen waar de staat dat maar kan.

Daarom vind ik dat als ik mn hennepje verbouw (op verantwoordelijke wijze) en af en toe wat bijklus om wat extra's te kunnen kopen, ik daar niets fout mee doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 16 oktober 2006 00:03:02 schreef anastasia het volgende:

Zwart werken kan idd niet, maar ruilen wel
smile.gif
Dus sluit je aan bij een ruilhandel systeem. Jekrijgt dan "punten" voor een klus die je bij een ander weer kunt inruilen....

Dus als je bij een pianolerares werkt hoef je je kinderen niet te dwingen pianoles t e nemen. Maar je ruilt ze b.v. in bij iemand die fantastische taarten kan bakken voor de verjaardagstaart van haar leven voor een goede vri3endin of kiddo's

Dit is feitelijk niet waar. Belast is in Nederland (en vermoedelijk in België) niet "geld dat je ontvangt", maar beloning die je krijgt voor werk. Loon in geld en loon in natura zijn fiscaal gezien precies hetzelfde. Sterker, met het opzetten van een punten-systeem voor ruilhandel, overtreedt je ook nog eens bancaire wetgeving. We hebben namelijk al zo'n puntensysteem, dat heet "de Euro". En alleen de Nederlandsche Bank mag in Nederland een dergelijk monetair systeem opzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Numidium: je praat als Fortuyn; geen wonder dat die bij de stemwijzer bij jou op nr 1 kwam widegrin.gif

Quote:

Op donderdag 19 oktober 2006 00:34:16 schreef numidium het volgende:
Ik ben tegen stelen maar ik vind zwartwerken geen diefstal.

Ah*... Ik ben tegen moord, maar ik vind abortus geen moord.

Ik ben tegen verkrachting, maar als een meisje met een kort rokje over straat loopt, lokt ze het zelf uit en is het natuurlijk geen verkrachting te noemen.

Ik ben ook tegen martelen en lijfstraffen, maar ik vind dat een opgepakte pedofiel best ff flink in zijn ballen getrapt mag worden door de politie, dat heeft ie wel verdiend.

enz. enz.

* Disclaimer: de aangehaalde punten geven niet noodzakelijkerwijs mijn persoonlijke mening weer

Het postmoderne denken: "als ik iets niet vind, dan is het ook niet zo".

Quote:
Als ik overwerk pikt de staat veel meer aan belasting, ergens word je dus gestraft wanneer je je in wil zetten. Bij mij op het bedrijf is het heel druk en om mensen aan het overwerken te krijgen moeten ze vette bonussen geven, anders is het gewoon de moeite niet.

Als het structureel zo druk is, kunnen ze beter overwegen om er nieuwe mensen bij aan te nemen. Dat heeft dan meer met je werkgever dan met de staat te maken. En als je af en toe moet overwerken, moet je niet zeuren, als je er ook nog voor betaald krijgt (ik neem aan dat de staat niet ineens zóveel belasting eist, dat je er netto minder aan overhoudt dan wanneer je niet overwerkt ...). Als ik moet overwerken, krijg ik daar geen rooie rotcent voor.

Quote:
Dit soort dingen is gewoon ronduit belachelijk, zeker gezien ik totaal geen zeggenschap heb over wat er met mijn centjes gebeurt, behalve dan die ene stem die ik uit mag brengen, jippikajee!!

Je hoeft niet te blijven lijden onder deze vreselijke, onrechtvaardige regelgeving hoor. Je kunt ook naar de VS emigreren. Of naar Burkina Faso.

Quote:
Buiten dat vind ik 1/3e van mijn salaris wat ingenomen word wel nogal wat. Goed, zorg en defensie en veiligheid kost nou eenmaal wat, maar aan de andere kant krijg ik gewoon het gevoel dat de staat alles uit je probeert te zuigen waar de staat dat maar kan.

Ik vind zeker, dat de staat wel wat efficiënter met het belastinggeld kan omgaan. Dat is echter nogal wat anders dan 'uit proberen te zuigen waar je bijstaat'. De staat heeft geen winstmotief. En die dingen die jij opnoemt, kosten inderdaad best wel wat. Jammer dat er ook niet wat meer geld in onderwijs en wetenschappelijk onderzoek wordt gestoken, om maar eens iets geks te noemen. Daar had ik best wat meer belasting voor willen betalen.

Quote:
Daarom vind ik dat als ik mn hennepje verbouw (op verantwoordelijke wijze) en af en toe wat bijklus om wat extra's te kunnen kopen, ik daar niets fout mee doe.

Ik vind van wel.

Regels gelden niet alleen voor jou als je het met ze eens bent. Voor zover de regels in dit land niet met die van God en de Kerk in het geding komen, heb je ze maar te slikken. En voor zover ze daar wél mee in het geding komen, is burgerlijke ongehoorzaamheid (of in het geval van het naziregime bijv.) actieve tegenstand beter op z'n plaats. Als je dat allemaal niks vind, kun je beter emigreren naar een land waar de regels beter overeenkomen met jouw mening.

Ik hoop trouwens - w.b. die wietplanten - van harte voor je dat je niet in Amersfoort woont. Als ze je pakken met een thuiswietkwekerij (zal niet over 2 planten gaan), krijg je een gigantische boete en een strafblad, een evt. uitkering wordt stopgezet, je wordt uit je huis geschopt als je huurt, en als je stroom jat (maar ik neem aan dat je dat niet doet, tenzij je dat ook 'op verantwoordelijke wijze' vindt knipoog_dicht.gif) mag je dat ook allemaal braaf terugbetalen en wordt (als je überhaupt mag blijven wonen waar je woont) de stroom afgesloten. Auwtsj...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 15 oktober 2006 17:12:29 schreef living stone het volgende:

is het wel z'n grote ergenis voor de overheid... zwartwerkers hoe hard het ook ontkent kan worden heb je nodig voor de nerderlandse economie, want wat gebeurd er met zwart geld...

Dit wordt natuurlijk niet op de bank gezet, maar gelijk uitgegeven waardoor de economie weer gestimuleerd wordt... de staat loopt misschien een paasr centen mis, maar het lijkt mij beter voor de werkverschaffing dan de plannen die de staat ermee heeft...

Inderdaad zou je al het zwart geld uit de economie halen, dan houd je weinig meer over van de economie. Iemand heeft ooit eens gezegd dat het de smeerolie van de economie is, juist omdat het direct circuleert en blijft rond circuleren. Met de komst van Euro is veel zwart geld uit de markt gehaald (er moet ook niet teveel in rond gaan), maar ik denk dat het meeste al weer terug is.

Dit keurt het zwartwerken an sich niet goed, maar de invloed op de economie is groot en kan voor een overheid reden zijn hier niet te hard tegen in te gaan.

@Weg2:

Goede post.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid