Spring naar bijdragen

Documentaire "Jesus Camp"


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 137
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:04:00 schreef Thorgrem het volgende:

Uit dat topic:

ik was opeens in een kerk dienst.

er waren meisjes aan het dansen, met ballonnen en doekjes.

ze hadden allemaal hele fel gekleurde jurken/doeken aan...

overal hingen slingers en ballonnen.

het was een langwerpig gebouw bruin met groen en grijs.

er waren daar kinderen heel veel,

en ze werden zo geraakt door God.

jongentjes van 7 of 8 jaar lagen op de grond,

in totale aanbidding. meisjes huilde en riepen naar God

dat ze zo dankbaar waren en zo veel van Hem hielden.

++++++

Ik zie hier geen gebouw de kinderen liggen immers in het zand en maar bitter weinig velle kleding. Ik zie geen slingers of balonnen of doekjes.

zoals je hopelijk zelf ook wel kan bedenken stuurde God me niet voor 1 dag naar 1 dorp naar 1 tehuis naar 1 aanbiddings dienst.

deze jongentjes lagen buiten, tijdens een aanbiddings dienst, wie buiten werd gehouden...

ik wil niet heel het verhaal niet neer zetten want dat wat ik kwijt wou staat in het geuigenissen topic

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, aan die diashow heb ik ook helemaal niets. Daarnaast had je me wel even kunnen waarschuwen voor het gekrijs wat opeens begon aangezien ik een koptelefoon op had knipoog_dicht.gif. Wat je met deze verzameling foto's en krijsende kinderen wil zeggen ontgaat me een beetje. Ik hoop dat je dat nog even duidelijk kan maken en ook weer terug kan koppelen aan dit topic want volgens mij dwalen we steeds verder af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het filmpje gezien en hier is duidelijk een geval van indoctrinatie bezig. Kinderen worden voordat ze voor zichzelf kunnen nadenken, ingeprent met een ontzettende angst voor de duivel en de hel. Dit zorgt ervoor dat zij een wij-zij denkbeeld krijgen, oftewel wie niet voor ons is is tegen ons, wat niet van God komt, komt dus automatisch van de Satan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 23:15:03 schreef De_Intrigant het volgende:

Ik heb het filmpje gezien en hier is duidelijk een geval van indoctrinatie bezig. Kinderen worden voordat ze voor zichzelf kunnen nadenken, ingeprent met een ontzettende angst voor de duivel en de hel.

Weet je, ik heb beide termen geen enkele keer voorbij horen komen in het filmpje, maar als jij het beter gehoord hebt dan ik, dan word ik graag geïnformeerd.

En vooralsnog vind ik indoctrinatie nog steeds iets heel natuurlijks, iets waar elke opvoeder zich bijna voortdurend mee bezig houdt. Het wordt idd pas eng als het indoctrinatie is over een onderwerp waar wij het niet mee eens zijn. Pas dan gaan we moord en brand schreeuwen, overigens een begrijpelijke reactie.

Maar aan de hand van dit filmpje kan ik niet zeggen of er hier sprake is van een misdadige vorm van indoctrinatie. Dat de kinderen daar Bush zouden aanbidden vind ik een twijfelachtige vorm van conclusies trekken op grond van nog geen seconde beeld daarover zonder dat daarbij verder gevraagd wordt naar wat voor motieven dat kind misschien zelf had.

En verder laat ik voor mijzelf ook gewoon de mogelijkheid open dat God daar wel gewoon heel erg aan het werk is. Hoewel Hij zich daarbij misschien wel in een hoop Amerikaans-evangelische bochten moet wringen. Maar God kan met elke kromme stok, toch een rechte slag uitdelen.

Op mij komt dit filmpje over als zeer 'story-achtig' gebracht. En dat bedoel ik in de zin van, dat er sensatie wordt gezocht, en als je die zoekt, zul je die ook zeker vinden. Je haalt er nog eens een 'onafhankelijk' deskundige bij en je verhaal is natuurlijk meteen betrouwbaar. muur.gif

Als ik dit zie, dan zie ik journalistiek van de onderste plank. Beelden worden suggestief gemonteerd, en betrokkenen worden maar beperkt aan het woord gelaten over waar ze mee bezig zijn. En krijgen hier iig niet de kans om in te gaan op de soms behoorlijk forse beschuldigingen die gedaan worden.

Quote:
Dit zorgt ervoor dat zij een wij-zij denkbeeld krijgen, oftewel wie niet voor ons is is tegen ons, wat niet van God komt, komt dus automatisch van de Satan!

Op zich zei Jezus eens letterlijk hetzelfde, dus zo erg is die uitspraak niet.

En verder kan het in mijn ogen best zo zijn dat er een hoop fout is bij die kinderkampen. Maar daar kan ik aan de hand van dit filmpje geen enkele uitspraak over doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:23:37 schreef kimberly-18 het volgende:

whow wat een reactie's op aanbiddende kinderen zeg...

volgens mij is Jezus duidelijk:

Marcus 10:14-16

De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. 14 Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ?Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. 15 Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan. ? 16 Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

---------------------------------------------------------

als wij de leerlingen zijn, dan word Jezus nu boos.

wij willen ze weg houden bij God. weet je hoeveel kinderen behoefte er aan hebben om God te aanbidden. als kinderen gedegen onderwijs nuttigen op een zondagschool ect. dan bouwen ZIJZELF van kleins af aan, aan een relatie met Jezus.. wat prachtig zeg...

wij vinden dat kinderen zich normaal moeten gedragen, en Jezus niet mogen aanbidden omdat ze daar te klein voor zijn, maar hoevelen van jullie bidden wel niet geef me het geloof van een kind??

''Hem te laten aanraken''

de kinderen wilde aangeraakt worden door Jezus.

waarom zouden kinderen nu niet meer willen aangeraakt worden??

'wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan. ?

volgens mij kunnen wij hier wat van leren!!

Juist ja, er staat toch echt in je bijbeltekst 'hou ze niet tegen' en niet: vertel ze wat ze moeten doen door tegen ze te schreeuwen. Dat vindt ik een onwijs verschil. Kinderen zijn nog puur en hebben dus geen vrouw nodig of enige vorm van 'leren' hoe ze God moeten aanbidden op een kamp. Dat kunnen ze in hun eigen natuurlijk e onschuld en puurheid het beste.

Daarnaast wil ik erop wijzen dat kinderen nog erg beinvloedbaar zijn. Heb je wel eens een groep kinderen van de basisschool gezien waar er eentje begon te hyperventileren? Heb je vervolgens wel eens gezien hoeveel er binnen een maand dezelfde 'klachten' vertonen? Kinderen missen nog een stukje relativatie, en dat kan prachtig zijn. Maar even mensen, tuurlijk ga je zelf huilen en schreeuwen en op de grond vallen als iedereen dat doet om je heen, dan wordt je idd overspoelt met emoties waarvan je niet weet wat je ermee aanmoet.

Ik vind dit niks met kinderelijke wensen te maken hebben, maar met groepsgedrag. Kuddegedrag. En dat maakt mij bang. Dit lijkt niet op een eigen keuze,om door God aangeraakt te worden, maar op een opvolgen van het geschreeuw van die dame.

Samengevoegde post 23-9-2006 13:44:01:

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:35:26 schreef kimberly-18 het volgende:

een film?

hier heb je een link...

misschien heb je daar wat aan?

Sorry hoor, maar die filmpjes van die amerikaanse vlag dis.gif Sorry Kimberley, ik ben niet zo'n drama iemand, niet zo'n amerikaanse manier van geloof. Nu ga ik zeker ook naar de hel, zoals dat meisje geheel overstuur schreeuwt?

Dit is toch niet mooi meer, dit is toch angstaanjagend. Dit is toch het soort radicaliteit wat een wij-zij cultuur oproept, wat gevaarlijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, we hebben hier duidelijk te maken met een kamp van radicaal-charismatische signatuur, gemengd met het Amerikaanse patriotisme. Voor de doorgewinterde charismaat is dit inderdaad bekende kost. Hij kent geen wonderen meer, want elk wonder is voor hem volkomen normaal. Lijkt mij trouwens wel tragisch, je nergens meer over kunnen verwonderen, maar goed, dat is een ander verhaal. Mijns inziens zijn deze kampen zeer bedenkelijk. Ik zal uiteenzetten waarom.

De cabaretier Lebbis heeft eens een prachtig lied geschreven, genaamd "Sanne." Het lied is gericht tegen een baby en hij zingt ondermeer:

Wij gaan jou verpesten

Met trots en met haat

Met kennis en met feiten

Met liefde die alles verslaat

En dan moet jij gaan kiezen

Ben je tegen of voor?

Worden vrienden zo je vijanden

En lopen, lopen ze door?

Hieraan moest ik denken toen ik van dit kamp hoorde. Kinderen die volgepompt worden met haat voor abortusplegers, homoseksuelen, andersgelovigen en misschien ook wel christenen die hun geloof anders vormgeven dan met al die manifestaties. Het zou zomaar kunnen dat ze andere kerken op die manifestaties en niet op het geloof gaan afrekenen. Ze krijgen simplistische antwoorden op moeilijke vragen en eenzijdige visies op de heilige Geest. Pure, onschuldige kinderen, die al meningen over zaken hebben waar ze nog niet eens écht het fijne over hebben gehoord. Een kind van zeven die de oorlog tegen Irak kan analyseren? Kom nou zeg. Toch zie je hem daar marcheren en tegen een portret van Bush scanderen (het is duidelijk geen aanbidding, maar toch).

Wat ik ook mis, is opbouw in het geloofsleven van het kind. In andere kerken zie je een hele levensweg die het kind afgaat: gedoopt als baby, in de katholieke kerk eerste communie op de basisschool en het vormsel na de basisschool, of bij de protestanten belijdenis bij de volwassenwording. Zo kan het kind rustig groeien in het geloof en krijgt hij alles stukje bij beetje. Het kind hoeft niet meteen verantwoordelijkheid te dragen voor zijn geloof, omdat hij de Geest nog niet heeft en dus ook niet die gaven. In dit kamp lijken kinderen alles wel in één keer te krijgen. Ze moeten meteen allerlei gaven hebben en meteen allerlei standpunten. Volgens mij klopt dat gewoon niet.

Tenslotte doet die charismatische oorlogsretoriek mij nog altijd een beetje huiveren. Mooi dat je zo de oorlogsretoriek in het OT betekenis voor vandaag kunt geven, maar het is ook heel gevaarlijk. Voor je het weet sta je écht met een geweer in een abortuskliniek. Of met een haatdragend spandoek bij bijvoorbeeld een homobegrafenis. En dat soort dingen gebeuren écht, dat is niet overdreven. Ik vraag me daarom ook ernstig af of zo'n kamp wel duidelijke grenzen geeft, of dat ze de kinderen rustig laat begaan, omdat "God ze immers aanraakt en je Hem niet mag beperken." De vraag is of kinderen de grens tussen "geestelijke oorlog" en een echte oorlog nog wel zien. Zéker als ze zelfs als soldaatjes rondmarcheren en tegen Bush scanderen.

Het is logisch dat op zo'n kamp kinderen worden onderricht in het geloof, op een leuke, beeldende en voor kinderen aansprekende manier. Maar volgens mij gaat dit verder dan enkel leuk uitbeelden. Kinderen worden op heftige wijze onderricht in simplistische, haatdragende standpunten, worden geacht metéén volwassen gelovigen te zijn met gaven van de Geest en worden voortdurend geconfronteerd met oorlogsretoriek, zodat ze gemakkelijker openstaan voor een échte oorlog. Misschien is mijn post dan ook meer een aanklacht tegen de radicaal-charismatische tak in het christendom, dan tegen zo'n kamp. Zo'n kamp is immers slechts een vrucht daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RobertF

Waaruit maak jij op dat die kinderen worden volgepompt met haat voor homoseksuelen en mensen die abortus plegen?

Even in het midden of het echt is, maar ik zag dus een meisje soort van huilend zeggen; no more, no more, no more.... Ik maak daar geen haat uit op. Ik maak daaruit op dat ze het toch wel behoorlijk jammer vind dat er nog abortus plaats vindt. Ik ben geen 'God hates fags' of dergelijke uitspraken tegengekomen.

En natuurlijk schuilt hierin het gevaar dat de kinderen van dit overstappen naar haat. Maar overal zijn er gevaren. Maar ik zie hier geen haat die aangeleerd wordt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
@ RobertF

Waaruit maak jij op dat die kinderen worden volgepompt met haat voor homoseksuelen en mensen die abortus plegen?

Sjaloom Eli7,

Juist omdat er zo heftig wordt gehuild en gebeden dat die afschuwelijke abortus toch gestopt mag worden, geeft deze kinderen meteen een minder prettig gevoel bij abortusplegers. Natuurlijk, abortus is verschrikkelijk, maar bij dit soort manifestaties is de kans enorm groot dat die kinderen abortusplegers gaan haten, omdat ze zulke gruwelijke dingen doen. Vergeet niet: het zijn nog maar kinderen. Die zien niet meteen de complexiteit van het probleem en ik heb ook niet echt het idee dat ze die ooit te horen krijgen. Misschien vergis ik me hoor, maar ik denk het toch niet.

Daarnaast is het volgens mij wel redelijk bekend dat het hier om een radicaal-charismatisch kamp gaat en dat met name in Amerika zulke christenen bepaald niet even, ja, genuanceerd over de genoemde zaken denken. Het is dan jammer dat kinderen in zo'n kamp er op zo'n heftige wijze mee worden geconfronteerd. Daarom zei ik: mijn post is eigenlijk meer een aanklacht tegen die stroming dan tegen het kamp. Het kamp gehoorzaamd slechts haar kerk en, hoe wrang ook, dat is iets wat je als gelovige behoort te doen: je kerk gehoorzamen of er wegwezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me ook niet goed om kinderen meteen een heel duidelijke en radicale mening aan te praten over homoseksualiteit en abortus, aangezien dat dingen zijn waar kinderen normaal gezien nog niet echt mee bezig zijn. Een kind snapt toch nog niet echt helemaal hoe dat nu zit met relaties, seks, verliefd zijn, trouwen, kinderen krijgen, enzovoort. Ik vind ook niet dat je van een kind kan verwachten dat het begrijpt hoe het is om gevoelens te krijgen voor iemand van het zelfde geslacht, of hoe het is om ongewenst zwanger te worden en jezelf niet in staat achten om voor dat kind te zorgen. Het lijkt me een pak wijzer om iemand pas over zoiets te laten oordelen wanneer hij of zij ook in staat is om de complexiteit van het probleem in te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waarom niet? Later gaat het vaak fout met jongeren en daar is maar 1 oorzaak van: De niet duidelijke opvoeding.

Sjaloom Michie23,

Opvoeding in die zin van sociale grenzen weten en weten hoe je in de samenleving moet participeren. Er zijn ook mensen die én voor abortus zijn, én keurig opgevoed zijn en ook hele aardige mensen zijn. Niet elke voorstander is meteen onbeschoft en asociaal. Net zoals niet elke tegenstander beleefd en vriendelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over een aantal dingen moet je als ouder zeker duidelijk zijn, maar ik vind dat er nu eenmaal problemen zijn waar kinderen normaal nog niet mee in aanraking komen en die vaak ook te moeilijk zijn voor kinderen. Mijns inziens kan je beter wachten met die te bespreken tot ze iets ouder zijn en beter beseffen waar het over gaat. Ik vind niet dat je van een kind dat nauwelijks tegoei weet hoe kinderen ter wereld gebracht worden kan verwachten dat het een genuanceerde mening kan hebben over abortus. Als je die kinderen dan toch een standpunt aanpraat ben ik bang dat je extremisme creëert, en dat lijkt mij nooit goed. Zijn extreme, ongenuanceerde standpunten ook niet de reden dat bepaalde christenen het nodig vinden om abortusklinieken in brand te steken? Dit is nu een behoorlijk erg voorbeeld en ik zeg niet dat alle kinderen die naar zo'n kamp gaan zo gaan worden, maar ik denk persoonlijk wel dat het zo'n toestanden in de hand werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:13:11 schreef Michie23 het volgende:

Waarom niet? Later gaat het vaak fout met jongeren en daar is maar 1 oorzaak van: De niet duidelijke opvoeding.

Sorry hoor, maar dat is wel heel kort door de bocht. Ik als 4de jaars Pabo student kan zo een compleet verslag schrijven met wat er allemaal wel niet mis kan gaan bij de morele opvoeding van kinderen. Duidelijkheid is goed hoor, maar over complexe zaken die absoluut niet in de leefwereld van het kind liggen en die niet te bevatten zijn voor kinderen moet je ze geen extreme standpunten aan leren.

Je moet kinderen opvoeden vanuit je eigen waarde en normen en dan maar hopen dat de opvoeding uiteindelijk het gewenste resultaat heeft, maar de keus is aan het volwassen wordende kind om de lessen aan te nemen of niet. Je moet kinderen niet opvoeden tot iets, dat zorgt voor onherstelbare schade aan het volwassen wordende kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:
Op woensdag 20 september 2006 20:05:10 schreef TimonK het volgende:

Ik durf op zich wel met zekerheid te zeggen dat er daar geen afbeelding van Bush aanbeden wordt. En als er al een bepaald soort van overdreven eerbied ofzo zou zijn, dan iig nog steeds minder dan wat sommige protestanten als katholieke aanbidding van beelden beschouwen.

En verder zie ik het vooral als een redelijk typisch Amerikaans verschijnsel. Het idee om sterk in uitersten en in 'wij tegen zij' te denken. Dat zie je niet alleen op christelijk niveau. Maar ook op het gebied van de buitenlandpolitiek van Bush (hoewel die ook evangelisch christen schijnt te zijn...). In die zin nog niet heel erg schokkend.

En over het in tongen spreken en het huilen ed, kan ik niet zoveel zeggen. Het zou inderdaad kunnen dat het fout is, maar wat mij betreft kan het net zo goed, gewoon wel goed zijn.

De meeste andere aangehaalde dingen zijn ook redelijk typisch amerikaans. En als kritikaster hebben ze een liberaal feministe uit de kast gehaald.
puh2.gif
En ik denk op zich dat er niet veel mensen zijn die qua denkbeelden zo zeer tegenover de amerikaans-evangelische christenen staan als zij. Dus zorgt er voor mij ook voor dat ik haar verhaal met een korreltje zout neem.
knipoog_dicht.gif

En het zou op zich best brain wash kunnen zijn. Tot op zekere hoogte is elke opvoeding indoctrinatie, in min of meerdere mate. De grens naar brain wash is dan soms ook moeilijk te trekken. Maar ik kan uit de informatie uit dit artikel nog niet opmaken dat hier echt van een brain wash sprake is.

Ik denk wel dat hier sprake is van brainwash, en als dat niet zo is, dan toch wel op zijn minst van indoctrinatie.

Hier worden christelijke kinderen getraind op dezelfde wijze als waarop moslim fundies getraind worden door Al Qaida en dergelijke groeperingen.

Deze arme kinderen krijgen zo een ontzettend zwart wit wereldbeeld.

Hier een link naar de hele video van anderhalf uur.

Kijk en huiver......

Ik kan sinds deze video trouwens ook in tongen spreken!

"Oh we love you Jesus, sho-ko-ko-sha-ra-ka-ka-ma Lo-ra-sha-kata-shakana"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit geweldig!! God wil echt kinderen gaan gebruiken.. niet langer bijbelverhaaltje en een knutseltje maar vuur bij die kids, onderwijs uit de bijbel!! Super.. hier word ik blij van!!

Even over die dans.. dat leger gedoe heeft met geestelijke oorlogsvoering te maken.. Geweldig dat die kinderen willen vechten om het koninkrijk van God te brengen op aarde.. verder vinden kinderen het supertof om zich te verkleden en te dansen of drama te doen.. prachtige combinatie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook geweldig! Eindelijk kunnen we als christenen iets tegenover al die extreme moslims zetten. Dat deze kinderen later als echte martelaren mogen sterven in de strijd tegen de ongelovige honden.

Het is toch geweldig om onze eigen (alleen dan christelijke) hitlerjugend te hebben. Allemaal gebrainwashde kinderen die klaar staan om zonder vragen bevelen van de grote leider uit te voeren. Zo zijn er op verschillende abortus klinieken al aanslagen gepleegd in de VS.

Maar ik zal de gehele video eens gaan bekijken misschien dat ik dan nog meer enthousiasme heb over dit schiterende initiatief dat tegenwicht kan bieden aan groepen als al qaeda, de taliban, grijze wolven, enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid