Spring naar bijdragen

Documentaire "Jesus Camp"


Aanbevolen berichten

Mijn grootste probleem met dit hele Jesus Camp is dat het niet vrijwilig gebeurt vanuit de kinderen...

Deze kinderen worden erheen gestuurd door hun ouders om ze in de schoolvakantie kwijt te zijn aangezien de ouders gewoon moeten werken en dus geen tijd hebben voor hun kinderen...

Verder de manier waarop gedrilt word vind ik ronduit verwerpelijk... De scheidslijn tussen geestelijke oorlogsvoering en 'gewone' oorlogsvoering is hier wel heel dun en het is maar de vraag of deze kinderen het verschil überhaupt kennen en/of begrijpen en dat in een maatschapij waarin wapens direct onder handberijk liggen.

Jezus leert ons onze vijanden lief te hebben... niet om ze te haten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 137
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat ik zie van dit kamp geeft me een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant denk ik dat het goed is dat kinderen méér leren dan alleen de standaard-bijbelverhaal-en-kleurplaat die ze meestal op een normale zondag krijgen. Ik denk ook écht wel dat God er werkt.

En aan de andere kant zie ik ook dat kinderen heel erg gedrilld worden om vooral maar met God bezig te zijn, en dat is hier verkeerd geuit.

ikzelf ben deze zomer meegegaan als leidster bij een Christelijk kinderkamp. Was erg goed, maar ik heb me af en toe echt afgevraagd of we nu niet heel erg veel aan het preken waren. De grens is echt snel overschreden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 07:55:27 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Ja, vast door die kinderen
hamer.gif

Niet door jonge kinderen nee, maar kinderen worden ook ouder. Als je als kind al zo volgegoten wordt met haat dan wil ik niet weten wat voor volwassen persoon daar uit komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 05 december 2006 12:45:35 schreef Michie23 het volgende:

Dus hoe iemand wordt zegt altijd iets over de jeugd?

Nou uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Maar idd het verleden van iemand en de manier waarop iemand is opgevoed maken een groot deel uit van de mens die gevormd wordt.

Helaas doet de link het niet meer, dus ik kan de volledige versie niet kijken boosrood.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 14:39:12 schreef Mark1987 het volgende:

Ik kwam net een video tegen op het internet dat een interview laat zien met die leidster van dat Jesus Camp. Ze probeert de punten waar de meeste kritiek op is geweest te verklaren. See for yourself:

Ik kan niet zeggen dat ze een erg sterk betoog voerde. Ik kijk er nog steeds op dezelfde manier tegenaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 05 december 2006 17:36:34 schreef Mark1987 het volgende:

Ik pleit ook nergens voor of tegen, ik geef alleen informatie door
knipoog_dicht.gif

Maar persoonlijk vond ik wat ze zei over Bush wel verhelderend. Bidden voor iemand is nog altijd anders dan iemand aanbidden.

Ik persoonlijk vond het dan wel een heel erg vreemde manier om voor iemand te bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 10:54:01 schreef RobertF het volgende:

Ik vraag me weleens af: stel dat dit een kamp zou zijn geweest van de Jehovah's Getuigen, van de Moonsekte of van misschien wel de Scientology Church? Zou er dan nog enige twijfel bestaan over of dit mind-control of hersenspoeling is of niet?

Natuurlijk niet!

Jezus Camp dame die bekritiseerde Moslims over indoctrinatie van kinderen, een typisch geval van de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 05 december 2006 19:07:55 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Mark1987,

Wat bedoel je hiermee te zeggen (gewoon een vraagje hoor)?

Ik bedoel te zeggen dat ik het idee heb dat dit soort uitbundigheid meestal alleen voorkomt in charismatische kringen. Dus verder niks tegen de RKK ofzo, gewoon een indruk die ik heb knipoog_dicht.gif

Samengevoegde post 05-12-2006 20:28:31:

Quote:

Op dinsdag 05 december 2006 18:58:39 schreef De_Intrigant het volgende:

[...]

Natuurlijk niet!

Jezus Camp dame die bekritiseerde Moslims over indoctrinatie van kinderen, een typisch geval van de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!

En waar zegt ze dat precies? Het enige wat ik heb gehoord is dat ze de extremistische moslims bekritiseerd, dat is wat anders dan indoctrinatie zelf. Ze zegt zelfs aan het einde van de documentaire dat IEDEREEN indoctrineert. Of je een kind nu atheïstisch, islamtisch of vrij opvoed, het is altijd indoctrinatie.

Samengevoegde post 05-12-2006 20:38:25:

Ik heb de docu trouwens net helemaal gezien, en ik moet zeggen dat ik er erg positief tegenover sta. Het is een typisch evangelisch kamp dat kinderen laat zien hoe helemaal voor Jezus te leven, en ik kan niets anders doen dan dat aanmoedigen. En het is echt onzin dat die kinderen haat wordt aangepraat. Ik ben nergens in die hele documentaire iets tegengekomen wat ook maar daarop kan duiden. Er wordt verteld wat zonden zijn, ja, en daar lijkt me niets verkeerd aan. En vervolgens wordt er gebeden voor die zonden als abortus, dat het mag stoppen. Ze leggen gewoon alles in de handen van God. Is dat haat?

Ook het feit dat deze kinderen niet zouden weten wat het verschil is tussen fysieke oorlog en geestelijke oorlog is onzin. Deze kinderen weten precies waar ze het over hebben, en weten dat zelf ook goed uit te leggen, wat blijkt uit de documentaire.

Als ik kinderen had en in de VS zou wonen zou ik ze zeker naar dat kamp sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel vind ik het jammer dat hier en daar het enthousiasme ten koste moet gaan van de gewone zondagscholen. Zo'n kamp zou dan véél beter zijn dan het standaard "bijbelverhaal met knutseltje," want in zo'n kamp leren kinderen pas écht wat leven met Jezus is...

Op mij komt dat wat denigrerend over en doet zo'n opmerking bepaald niet recht aan het vele goede kinderwerk wat ook hier in Nederland wordt verricht. En niet alleen op zondag tijdens de dienst, maar ook door de week. De meeste zondagscholen en kinderclubs doen echt hun best er elke week iets bijzonders van te maken.

Ik denk dat je best waardering mag hebben voor wat er in allerlei kerken zoal gebeurd. Nee, kinderen vallen er misschien niet in de Geest of huilen er misschien niet om abortus. Maar ze krijgen vaak wel een goed programma mee, waarmee ze op een aansprekende wijze de basisbeginselen van het geloof leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik ook met je eens Robert. Dit doet niets af aan de andere zondagscholen. Mijn reactie was vooral bedoeld om een tegenwicht te bieden tegen alle kritiek op dit kamp.

Ik vind dat het zeker mogelijk moet zijn om dit soort kampen te organiseren en ik vind er niets verkeerd aan, zoals ik eerder al zei. Maar het kan heel goed zijn dat het niet in de geloofsbeleving past van de ouders en/of kinderen, en dan zijn er inderdaad genoeg "alternatieven."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 10:54:01 schreef RobertF het volgende:

Ik vraag me weleens af: stel dat dit een kamp zou zijn geweest van de Jehovah's Getuigen, van de Moonsekte of van misschien wel de Scientology Church? Zou er dan nog enige twijfel bestaan over of dit mind-control of hersenspoeling is of niet?

Ja, maar tegelijkertijd kan je een 2e vraag stellen: “Waarom wordt het Oude-Perzische Rijk wel gezien als een gevaar voor de wereld en Amerika niet.†Dat zijn ook van die variaties op een thema

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 10:54:01 schreef RobertF het volgende:

Ik vraag me weleens af: stel dat dit een kamp zou zijn geweest van de Jehovah's Getuigen, van de Moonsekte of van misschien wel de Scientology Church? Zou er dan nog enige twijfel bestaan over of dit mind-control of hersenspoeling is of niet?

Dan waren de rapen gaar natuurlijk. Daarom verbaas ik me er ook zo over. Als dit een islamitisch kamp was dan was het ongehoord en moet het verboden worden. Maar nu een stel extremistische christenen zoiets doen schijnt het koek en ei te zijn.

Op de een of andere manier schijnt het niet tot iedereen door te dringen dat dit vergelijkbaar is met extremistische moslims.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 12:34:28 schreef Thorgrem het volgende:

Op de een of andere manier schijnt het niet tot iedereen door te dringen dat dit vergelijkbaar is met extremistische moslims.

Waar zie jij de handgranaten en explosieven in de docu...?

Kom op zeg, je denkt toch niet echt dat die kinderen geweld gaan gebruiken. Als je de hele docu hebt gezien weet je ook dat die kinderen juist worden aangespoort om te bidden. Dat is iets heel anders dan aanzetten tot haat. Er wordt ze geleerd wat goed en slecht is, en geweld valt zeker ook voor hun onder het kopje slecht. In de docu zie je dat ze gaan protesteren tegen abortus. Vaak zie je dan mensen in menigtes lopen met spandoeken en het uitschreeuwen, maar dat is al vele malen gewelddadiger dan de manier waarop die kinderen dat deden: met een stuk tape op de mond met daarop "live" op het bordes vlak bij het witte huis gaan staan.

Waar is al die aanzet tot haat en geweld dan toch waar jullie het over hebben...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee je hebt gelijk. Wat ik bedooelde is dat dit kamp een opstap naar extremisme is. Christen extremisme wat al meerdere mensenlevens heeft gekost.

Sorry hoor, maar hoe dik moet het er bovenop liggen om te zien dat die kinderen haat ingepompt krijgen?

En ik heb nog steeds de volledige versie niet gezien aangezien de link niet meer werkt, maar ik betwijfel of het iets aan mijn denkbeeld zal veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 06 december 2006 12:50:05 schreef Thorgrem het volgende:

Nee je hebt gelijk. Wat ik bedooelde is dat dit kamp een opstap naar extremisme is. Christen extremisme wat al meerdere mensenlevens heeft gekost.

Sorry hoor, maar hoe dik moet het er bovenop liggen om te zien dat die kinderen haat ingepompt krijgen?

En ik heb nog steeds de volledige versie niet gezien aangezien de link niet meer werkt, maar ik betwijfel of het iets aan mijn denkbeeld zal veranderen.

Download dan aub zsm die docu, dan kunnen we deze discussie eindelijk eens inhoudelijk voeren... beetje raar dat zoveel mensen hun mening al klaar hebben zonder er alles van te weten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 06 december 2006 13:02:15 schreef Mark1987 het volgende:

[...]

Download dan aub zsm die docu, dan kunnen we deze discussie eindelijk eens inhoudelijk voeren... beetje raar dat zoveel mensen hun mening al klaar hebben zonder er alles van te weten

Ik heb me er over ingelezen (in het begin van de discussie, dat is al enige tijd geleden) daarnaast zijn er meerdere video fragmenten langsgekomen. Genoeg dus om een mening te kunnen vormen voor de meesten.

De film is niet te downloaden (limewire).

Maar waarover wil je het inhoudelijk hebben? De massa hysterie, het dringend opleggen van denkbeelden aan kinderen, kinderen naar een kamp sturen waar ze zelf niet voor kiezen, militaire toneelstukjes waarin kinderen marcheren en stokken gebruiken als wapen, het aanbidden/extreem vereren van een regeringsleider enz enz. Zeg het maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 06 december 2006 13:12:20 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Ik heb me er over ingelezen (in het begin van de discussie, dat is al enige tijd geleden) daarnaast zijn er meerdere video fragmenten langsgekomen. Genoeg dus om een mening te kunnen vormen voor de meesten.

Ik heb het hele topic gelezen, dus ik weet wat voor info er beschikbaar is. Ik weet ook dat fragmenten van een film net zo erg uit de context gerukt kunnen worden als Bijbelteksten.

Quote:
De film is niet te downloaden (limewire).

Ik heb hem via een torrent site gedownload, weet niet of je daar bekend mee bent, dan moet je dat maar even proberen.

Quote:
Maar waarover wil je het inhoudelijk hebben? De massa hysterie,

Dat bedoel ik dus, als je de docu had gezien wist je dat het niet 1 en al massahysterie is. Ik ben zelfs totaal geen hysterie tegengekomen voor zover ik weet...

Quote:
het dringend opleggen van denkbeelden aan kinderen,

Indoctrinatie dus, en zoals al eerder gezegd kun je dat nooit voorkomen bij een opvoeding.

Quote:
kinderen naar een kamp sturen waar ze zelf niet voor kiezen,

De docu volgt 2 gezinnen die naar dit kamp gaan, en ik kan je zeggen dat de kinderen echt dolenthousiast zijn erover. Zij hebben zelf de keus voor God gemaakt en zelf gekozen om hun leven helemaal aan Hem over te geven. Ze hebben er dus ook zelf voor gekozen naar dat kamp te gaan.

Quote:
militaire toneelstukjes waarin kinderen marcheren en stokken gebruiken als wapen,

Ze gebruiken stokken om mee te dansen, en niet als wapen. En de muziek waar ze op dansen spoort de kinderen aan te profeteren: Gods woord doorgeven. En Gods woord staat vol met boodschappen van liefde.

Quote:
het aanbidden/extreem vereren van een regeringsleider enz enz. Zeg het maar.

Nogmaals, als je de docu had gezien had je geweten dat het geen aanbidding of verering is. De leidster vroeg de kinderen om een zegen uit te spreken over Bush. Dat is toch net wat anders. Ik moet wel zeggen dat de manier waarop bij mij ook wel wat vreemd overkomt, maar ik weet zeker dat er geen foute bedoelingen achter zitten.

Wat ik zie als ik naar deze documentaire kijk is een groep kinderen die zelf hebben besloten dat zij op een radicale manier voor God willen leven, en daarin volledig ondersteund worden door hun ouders. Natuurlijk is de eerste stap door de ouders zelf gezet, maar als je die kinderen hoort praten kun je niet twijfelen aan het feit dat ze dit zelf ook willen. Indoctrinatie? Absoluut. Maar ik zou liever hebben dat mijn kinderen radicaal liefde uitstralen, het evangelie willen verkondigen en daarmee de wereld verbeteren dan dat ze thuis de hele dag achter de TV zitten. Maar dat is een persoonlijke mening, en ik heb ook wel begrip voor mensen die het daar niet mee eens zijn knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid