Spring naar bijdragen

Bestaan er nog profeten?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 23 september 2006 20:47:31 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Hoi Levi,

ik heb ook het gevoel dat we langs elkaar heenpraten, hoewel ik mijn vorige post toch echt baseerde op jouw eigen interpretatie van de bijbeltekst die je in een eerdere post aanhaalde:

[...]

Óf ik heb jouw interpretatie verkeerd geïnterpreteerd...

Anyway, ik ben nu dus écht benieuwd welke randvoorwaarden de bijbel concreet stelt. (Die intuïtieve kennis bijvoorbeeld?)

Ah, oké. Ik haalde de boodschap van 'Vrede, geluk en voorspoed' maar even aan als voorbeeld. Daarmee is niet gezegd dat dit de enige boodschap is die een profeet uit zou dragen.

Mijns inziens ontvangt een profeet de woorden vand e Allerheiligste en dat hoeft niet altijd een boodschap van vrede en voorspoed te zijn.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 23 september 2006 21:28:35 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Blijft de vraag hoe we dergelijke heerschappen hedentendage wél kunnen herkennen.

Toetsen aan de bijbel. Toetsen aan de kerk. Vragen om bevestiging, om tekenen, etc.

Als ik denk aan Samuel, dan kreeg bijv. Saul zat van die tekenen.

In de bijbel staat trouwens een schitterend stukje over dit dilema:

Deuteronomium 18:21

Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Gorthaur,

Het probleem met een profeet herkennen aan het feit dat zijn voorspelling uitkomt, is dat je het pas achteraf kunt beoordelen. Het filteren van oprechte vs. valse profeten wordt op die manier vrij tricky, vooral als ze lange-termijn voorspellingen gaan doen. Neem bijvoorbeeld Johannes, die op het zonnige Patmos een kleurrijk beeld neerzette van alle ellende die we zullen ervaren tijdens de apocalyps. Geen idee of hij een 'echte' was, want tot op heden hebben we zijn profetieën nog niet kunnen beoordelen. (Iets waar ik persoonlijk best blij mee ben knipoog_dicht.gif )

En wat voor consequenties heeft deze zienswijze voor sommige stromingen? Ik weet bijvoorbeeld dat de Jehova's getuigen en de andere daaraan verwante stromingen al meerdere malen hebben voorspeld dat het einde der (aardse) tijden zou aanbreken. En telkens opnieuw blijkt er dan toch weer een inschattingsfout te zijn gemaakt. Van de heren Miller, Russel en Rutherford etc. zouden we dus oprecht mogen aannemen dat ze valse profeten waren. (?)

Tot slot: In je voorbeeld van Samuël & Saul daarentegen komt Samuëls voorspelling inderdaad wel degelijk uit. Saul verliest zijn koningschap nadat hij niet precies heeft gehandeld zoals God dat van hem verwacht. Schrijnend in dit voorbeeld echter, vindt ik het feit dat Saul op een paar momenten echt oprecht denkt te handelen (13 - offeren van dieren voor de strijd) of zich gewoonweg vergist in hoe hij Gods boodschap moet interpreteren (15 - Hij kiest ervoor om zijn vijand, koning Agag, het leven te sparen, terwijl God eist dat alles en iedereen moet worden afgeslacht). Arme gozer, want hij doet oprecht zijn best. (Los daarvan vindt ik sommige van deze passages ook weer typische voorbeelden van hoe 'hardcore' het oude testament soms kan zijn ten opzichte van het nieuwe, maar da's natuurlijk meer een persoonlijk probleem).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Profeten, dat ligt eraan wat je onder profeten verstaat. Wanneer het gaat over voorspellen en werkelijk gebeuren van hetgeen voorspelt is zou je zelfs een horoscoop profetisch kunnen noemen.

De gave van profetie, de bijbel is er duidelijk over in

1 Korinthe 13:8-10

1Co 13:8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

1Co 13:9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;

1Co 13:10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

Nee de gave van profetie bestaat niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je dat het alleen maar vroeger was, bv in de tijd van Handelingen. Dat God nou geen profetieën meer uitspreekt door mensen heen?

Ik kan je zo geen bijbeltekst geven. Maar God, is dezelfde als 2000 jaar geleden, gisteren, vandaag en morgen. Ik geloof dat er zeker door mensen nog een profetie wordt uitgesprokensmile.gif

En de bijbelteksten die je opnoemt gaat over de Liefde, en inderdaad als je de Liefde van God niet heb dan verdwijnen ze. Maar dat wil niet zeggen dat de gave nu zo maar weg! Echt niet. God geeft de gaven aan ieder christensmile.gif Blessingssmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ bride:

Het volmaakte is gekomen ja.

@ ArjanH:

Quote:
Denk je dat het alleen maar vroeger was, bv in de tijd van Handelingen. Dat God nou geen profetieën meer uitspreekt door mensen heen?

De bijbel laat ons zien dat de gave van profetie een Apostolische gave was. Dus voor een beperkte tijd daarna is deze verdwenen.

(Even ter verduidelijking ik praat over de gave van profetie, niet over profeteren zelf.)

Quote:

Ik kan je zo geen bijbeltekst geven. Maar God, is dezelfde als 2000 jaar geleden, gisteren, vandaag en morgen. Ik geloof dat er zeker door mensen nog een profetie wordt uitgesproken

Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid?

(Hebreeën 13 : 8):

Deze tekst wordt vaak gebruikt om te laten zien dat Jezus vandaag dezelfde wonderen en tekenen doet, als in de tijd dat Hij hier op aarde was.

Jezus Christus is altijd Dezelfde, maar dit betekent niet dat Hij altijd op dezelfde manier met mensen handelt.

Zo verscheen Hij in het oude testament als de Engels des Heeren. In het begin van nieuwe testament was Hij als mens op aarde.

Nu is Hij als Hogepriester in de hemel en en tijdens het Duizendjarig Vrederijk regeert Hij als Koning op aarde.

De bijbel leert ons datde gave profetie stopt zodra het volmaakte komt.

Quote:

En de bijbelteksten die je opnoemt gaat over de Liefde, en inderdaad als je de Liefde van God niet heb dan verdwijnen ze. Maar dat wil niet zeggen dat de gave nu zo maar weg! Echt niet. God geeft de gaven aan ieder christen Blessings

Deze verzen gaan niet over de liefde, de liefde is het enige wat zal overblijven. Deze verzen vertellen ons wat er gaat verdwijnen/verdwenen is en op welk tijdstip. vervolgens blijft in vers 13 alleen nog de liefde over.

Tongentaal: zal verstommen

Vervolgens profete en wijsheid: wanneer het volmaakte komt

Dan geloof en hoop: wanneer de Heere Jezus Christus wederkomt.

Uiteindelijk zal maar één ding overblijven en dat is liefde daar zij eeuwig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, ben het niet met je eens! Ook zoals je 1 Kor. 13 uitlegt. Inderdaad als je niet de Agape Liefde heb, zal dat verstommen, dan dient het tot niets. Dan heeft het geen nut om te profeteren, dan is alles vanuit jezelf, egoistisch en op eigen kracht.

Maar het goed nieuws is, dat als je de agapa liefde heb; dat we wonderen en tekenen zullen doen in de Naam van Jezus. Lees maar wat Jezus zeg in marcus 16. Als je een discipel bent van Hem. En elk toegewijd christen. Kan dat en mag dat. En het is een opdracht! Lees 1 Korinte 12 maar over de gaven, Efeze 4 vs 11, en Romeinen 12smile.gif

Gaven van God die houden niet zo maar op te bestaan. En dient allemaal tot nut in God's gemeentesmile.gif

God's Grote zegensmile.gif

ArjanH.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ey ArjanH, ik ga even je reply in stukjes hakken anders kom ik er niet uit.

Quote:

Sorry, ben het niet met je eens!

dat kan

Quote:

Ook zoals je 1 Kor. 13 uitlegt.

Dat zou dan dus moeten op de manier die jij hieronder beschreven hebt?

Nou ik ben niet degene die dat verzonnen heeft maar het was Paulus onder inspiratie van de Heilige Geest die opschreef dat deze zaken zouden ophouden.

Quote:

Inderdaad als je niet de Agape Liefde heb, zal dat verstommen, dan dnt het tot niets. Dan heeft het geen nut om te profeteren, dan is alles vanuit jezelf, egoistisch en op eigen kracht.

Paulus is er in vers 1-7 inderdaad vrij duidelijk over dat het vrij weinig zin heeft om deze gaven te benutten wanneer het zonder liefde gebeurd.

Vers 8 begint hij echter met het vertellen dat deze liefde altijd zal blijven bestaan.

De liefde vergaat nimmermeer;

Vervolgens noemt Paulus een aantal verschijnselen die wel zullen ophouden.

maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

1 De liefde vergaat nimmermeer

2 Profetieën, zij zullen afgedaan hebben (grondtekst: weggedaan worden)

3 Tongen, zij zullen verstommen (grondtekst: ophouden)

4 Kennis zij zal afgedaan hebben (weggedaan worden).

Vers 1-7 gaan over het feit dat de gaven geen nut hebben als de liefde daar niet is. Wat ook klopt anders konden ze niet tot opbouw van de gemeente gebruikt worden.

vers 8-10 verteld ons dat liefde eeuwig zal bestaan en welke andere zaken niet eeuwig zullen bestaan maar zullen ophouden.

Andere manieren om dit te verklaren zijn er niet, of je moet willen zeggen dat we vers 8-10 niet letterlijk moeten nemen.

Quote:

Maar het goed nieuws is, dat als je de agapa liefde heb; dat we wonderen en tekenen zullen doen in de Naam van Jezus.

zozo, wonderen en tekenen?

En voor wie zijn die tekenen dan?

Quote:

Lees maar wat Jezus zeg in marcus 16. Als je een discipel bent van Hem. En elk toegewijd christen. Kan dat en mag dat.

Laten we samen lezen ok?

Mar 16:17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.

De Heere Jezus Christus spreekt hier over tekenen.

Waarom? Lees 2 verzen terug

Mar 16:15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.

Tegen wie zij Hij deze boodschap?

De Apostelen, Joden

Quote:

lees 1 Korinte 12 maar over de gaven, Efeze 4 vs 11, en Romeinen 12

Ik heb ze gelezen, ze bevestigen hetgeen Paulus voorzegd is in 1 Korinthe 13:8. Sterker nog ze laten zelfs al de afname van genadegaven zien in het NT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Auke,

Als de Allerhoogste eeuwig onveranderlijk is, waarom zouden er dan - terwijl we uit de bijbel duidelijk leren dat er altijd al profeten geweest zijn - tegenwoordig geen profeten meer zijn, terwijl voor deze tijd juist de belofte geldt dat Hij Zijn Geest uit wil storten over alle mensen?

Daarnaast leert Paulus inderdaad dat al die gaven zullen verdwijnen, maar hij stelt daarbij duidelijk dat ze pas zullen verdwijnen als het volmaakte gekomen is. Eerder vroeg ook al iemand aan jou: Is het volmaakte al gekomen?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 september 2006 15:52:32 schreef Auke het volgende:

@ Levi, Merk en hopeloos

Het woord dat in 1 Kor. 13 word gebruikt "het volmaakte" is een onzijdig woord in de grammatica.

Dit geeft aan dat het niet een referentie kan zijn naar een persoon.

Daarmee is deel 2 van mijn vraag niet beantwoord en deel 1 van mijn vraag laat je gewoon al helemaal weg.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ levi

Nee die heb ik er apart uitgehaald en daar ben ik momenteel mee bezig.

De vraag over het volmaakte hadden jullie alle drie gemeen vandaar dat ik hem sneller dan de jou eerste gedeelte kon beantwoorden.

@ hopeloos

Quote:

maar dat is nog geen antwoord op de vraag...

Vind je het niet leuker om dat zelf te ontdekken? Daar het je nu duidelijk geworden is dat het niet naar de Heere Jezus Christus verwijst.

Moet Paulus er blijkbaar wat anders mee bedoeld hebben..

Link naar bericht
Deel via andere websites

euhm... Eigenlijk hou ik me er niet echt mee bezig... Ik heb belangrijkere dingen aan m'n hoofd die me nogal bezighouden. Was gewoon nieuwsgierig en het viel me op dat je geen antwoord gaf op de vraag die gesteld werd. Maargoed, als iemand wel zin heeft om zich erin te verdiepen hoor ik het antwoord vanzelf wel puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Auke,

Quote:

Als de Allerhoogste eeuwig onveranderlijk is, waarom zouden er dan - terwijl we uit de bijbel duidelijk leren dat er altijd al profeten geweest zijn - tegenwoordig geen profeten meer zijn.

Waarom waren er profeten in het OT en wat profeteerden zij?

Ik mag aannemen dat je dat zelf wel kunt uitzoeken en verklaren.

Waarom was er in het nieuwe testament profetie

In de tijd dat het Nieuwe Testament nog niet geschreven was, toen de profetie en de kennis nog niet verzegeld waren in het geschreven Woord, werd er tijdens de samenkomsten van de eerste Gemeentes, door de Geest spontaan een woord van kennis en een profetie tot stichting ingegeven.

Maar je geeft het antwoordt zelf al, in je eigen reply...

Profeten zijn niet meer nodig wanneer het volmaakte gekomen is.

Na Johannes heeft niemand meer de wijsheid gehad om nog iets toe te voegen aan de bijbel.

Wij hebben tegenwoordig de bijbel Gods volmaakte Woord.

Quote:

terwijl voor deze tijd juist de belofte geldt dat Hij Zijn Geest uit wil storten over alle mensen? [/qoute]

Doel je hiermee op op Joel 2:28 of bedoel je hiermee dat de doop in de Heilige Geest de toegang betekent tot de genadegaven?

Daarnaast leert Paulus inderdaad dat al die gaven zullen verdwijnen, maar hij stelt daarbij duidelijk dat ze pas zullen verdwijnen als het volmaakte gekomen is. Eerder vroeg ook al iemand aan jou: Is het volmaakte al gekomen?

Het was Bride die dat vroeg en daar heb ik 2 replies geleden al antwoord op gegeven.

Ja het volmaakte is gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vertel je dit ook even aan de profeten die er nu nog zijn? Anna Mendez bijvoorbeeld? Of mijn zus die deze gave ook heeftsmile.gif

Kijk het gaat mij er niet om dat ik gelijk moet hebben, alleen als je zegt dat het volmaakte er is. Het volmaakte is er pas als Jezus terugkomt! Na dat Hij de gemeente heeft opgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 september 2006 16:55:13 schreef Auke het volgende:

@ Auke,

[...]

Waarom waren er profeten in het OT en wat profeteerden zij?

Ik mag aannemen dat je dat zelf wel kunt uitzoeken en verklaren.

Waarom was er in het nieuwe testament profetie

In de tijd dat het Nieuwe Testament nog niet geschreven was, toen de profetie en de kennis nog niet verzegeld waren in het geschreven Woord, werd er tijdens de samenkomsten van de eerste Gemeentes, door de Geest spontaan een woord van kennis en een profetie tot stichting ingegeven.

Maar je geeft het antwoordt zelf al, in je eigen reply...

Profeten zijn niet meer nodig wanneer het volmaakte gekomen is.

Na Johannes heeft niemand meer de wijsheid gehad om nog iets toe te voegen aan de bijbel.

'10 Na enkele dagen kwam er een profeet uit Judea, die Agabus heette. 11 Hij zocht ons op, pakte Paulus’ gordel en bond daarmee zijn eigen handen en voeten vast. Toen zei hij: ‘Dit zegt de heilige Geest: “Zo zal de man van wie deze gordel is, worden vastgebonden door de Joden in Jeruzalem, die hem aan de heidenen zullen uitleveren.â€' (Handelingen 21)

Op zich is deze profetie er niet een die betrekking heeft op alle christenen, maar slechts op Paulus. Doordat Paulus dit weet, kan hij berusten in zijn lot en in vertrouwen op de Allerhoogste alles ondergaan. Het is dus een stichtende, persoonlijke profetie.

Zou de Heer in onze dagen niet meer persoonlijk stichtend tot ons willen spreken, zodat wij weten dat - wat er ook gebeuren zal - Hij Degene is die alles zal leiden en besturen?

1 Korinthe 12:

'2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven.'

Een god die taal noch teken geeft, is dus voor de heidenen; niet voor christenen.

Want onze G*d geeft dus wel taal en teken, of - zoals we ook zouden kunnen zeggen - laat van Zich horen.

Als je nou werkelijk denkt dat de profetie alleen voor de eerste christenen was, omdat daarna alles volmaakt zou zijn geweest, dan mag je mij eens uitleggen waarom in naam van het christendom er zoveel oorlogen hebben plaatsgevonden en er zo ontzettend veel mensen ter dood zijn gebracht door mensen die zich christelijk noemden.

Quote:
Wij hebben tegenwoordig de bijbel
Gods volmaakte Woord.

Lezen we de volledige tekst uit Korinthe 13, dan staat er:

'Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.'

Er staat vrij duidelijk dat ons kennen te kort schiet en ons profeteren beperkt is.

Hoe kan de bijbel dan het volmaakte woord van G*d zijn, als het bestaat uit profetieën die beperkt zijn?

Profeteren gebeurt slechts doordat mensen daartoe door de Heilige Geest gedreven worden, stelt Petrus. Op het moment dat mensen profeteren zijn zij dus vervuld van de Geest. Ons profeteren is beperkt omdat wij aardse mensen zijn, met een zondig lichaam. Wanneer wij ons zondige lichaam niet meer hebben, maar een volmaakt lichaam hebben ontvangen, zullen we dus ook volkomen vervuld zijn met de Heilige Geest; niet zo beperkt als nu.

Wat dat betreft is de mededeling van Paulus dus geheel juist: pás als het volmaakte gekomen is, zal ons beperkte profeteren ophouden. Logisch: alles wat we dan spreken is van de Geest, omdat we daar totaal van vervuld zullen zijn.

De conclusie die jij trekt als zou de bijbel het volmaakte woord van G*d zijn is een onjuiste. Dat blijkt zoals ik hierboven al heb aangegeven uit het feit dat ons profeteren beperkt is, maar ook uit het feit dat we elkaar op grond van een volmaakt woord aan het 'bestrijden' zijn... hamer.gif

Quote:
[...] Het was Bride die dat vroeg en daar heb ik 2 replies geleden al antwoord op gegeven.

Ja het volmaakte is gekomen.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Vertel je dit ook even aan de profeten die er nu nog zijn? Anna Mendez bijvoorbeeld? Of mijn zus die deze gave ook heeft

Al zou ik over ze struikelen ik zou ze beiden niet herkennen.

Daarbij zouden we ons dan gaan begeven op het gebied "van ervaringen". en ik heb de nare gewoonte mij enkel door Gods Woord te laten leiden. En niet wat andere mensen wel of niet hebben.

Een horoscoop komt ook zo nu en dan uit en het schijnt dat Jomanda ook wel eens iemand heeft genezen.

Quote:
Kijk het gaat mij er niet om dat ik gelijk moet hebben, alleen als je zegt dat het volmaakte er is. Het volmaakte is er pas als Jezus terugkomt! Na dat Hij de gemeente heeft opgenomen.

Lees 1 reply terug en je hebt het antwoord.

@ lev ik zal vanavond op jou reply ingaan.

Samengevoegde post 25-9-2006 21:06:13:

Quote:
10 Na enkele dagen kwam er een profeet uit Judea, die Agabus heette. 11 Hij zocht ons op, pakte Paulus’ gordel en bond daarmee zijn eigen handen en voeten vast. Toen zei hij: ‘Dit zegt de heilige Geest: “Zo zal de man van wie deze gordel is, worden vastgebonden door de Joden in Jeruzalem, die hem aan de heidenen zullen uitleveren.â€' (Handelingen 21)

Op zich is deze profetie er niet een die betrekking heeft op alle christenen, maar slechts op Paulus. Doordat Paulus dit weet, kan hij berusten in zijn lot en in vertrouwen op de Allerhoogste alles ondergaan. Het is dus een stichtende, persoonlijke profetie.

ja.......?

Quote:

Zou de Heer in onze dagen niet meer persoonlijk stichtend tot ons willen spreken, zodat wij weten dat - wat er ook gebeuren zal - Hij Degene is die alles zal leiden en besturen?

Hij spreekt tot ons, door zijn Woord. Niet door gaven die al vele eeuwen geleden hebben afgedaan.

Overgins weet je wie dat wel weer gaat doen, de anti-christ.

Welke zal komen met tekenen en wonderen!

En op dat laatste kan ik alleen maar amen zeggen.

Quote:
1 Korinthe 12:

'2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven.'

Een god die taal noch teken geeft, is dus voor de heidenen; niet voor christenen.

Want onze G*d geeft dus wel taal en teken, of - zoals we ook zouden kunnen zeggen - laat van Zich horen.

Enkele regels hieromder vraag je mij de hele tekst erbij te pakken. Wel laten we dat nog eens eens doen, want in dezelfde tekst staat ook beschreven welke zaken nog zullen blijven.

Geloof- Hoop- Liefde. En enkel Liefde blijft daar zij eeuwig is.

Nu dan

Er moet dus een periode zijn waarin de drie genoemde gaven zouden verdwenen zijn, terwijl geloof hoop en liefde nog steeds voortduren.

Ook van geloof wordt gezegd dat het zal ophouden, nl. wanneer het voor het aanschouwen plaats maakt.

Dan zal ook de hoop ophouden, omdat de hoop vervuld wordt. Wij weten ook wanneer dit gebeuren zal.

Het geloof zal ophouden bij de opname.

De Heere Jezus Christes zegt tegen Thomas:

"Omdat ge gezien hebt, gelooft ge, zalig zijn zij die niet zien en nochtans geloven."

Er komt echter een dag, wanneer het geloof zal wijken voor het aanschouwen.

"Wij zullen Hem zien, gelijk Hij is en we zullen Hem gelijk zijn" (1 Johannes 3:2)

Hoe kan men hopen op hetgeen men ziet?"

Gedurende deze tijd waarin de hoop blijft, verwachten we de wederkomst van de Heere en alles, wat met deze hoop verbonden is. Als Hij echter wedergekomen is, dan hopen we niet langer! De hoop die voor de duur der genadetijd blijft, wordt dan zichtbaar vervuld. Wanneer echter hoop en geloof bij de wederkomst van de Heere zouden ophouden, dan moet in overeenstemming daarmee profetie, tongen en bijzondere kennis vroeger opgehouden zijn. Dat blijkt uit de samenhang van dit schriftgedeelte.

Echter in Pinkster en Charistmatische gemeentes jaagd men op de gaven van de Geest, men moet ervaren men moet een teken of wonder hebben, van geloven is nauwelijks nog sprake.

Maar de Bijbel zegt, dat wij zouden "Niet zien en toch geloven."

Wie dat niet wil, is een eenvoudige prooi voor welke tegenstander dan ook.

Quote:
Als je nou werkelijk denkt dat de profetie alleen voor de eerste christenen was, omdat daarna alles volmaakt zou zijn geweest, dan mag je mij eens uitleggen waarom in naam van het christendom er zoveel oorlogen hebben plaatsgevonden en er zo ontzettend veel mensen ter dood zijn gebracht door mensen die zich christelijk noemden.

Ik zeg niet dat alles volmaakt is, dat doe jij nu. Maar mij heb je dat nooit horen zeggen. Wat ik wel zeg is dat Gods Woord (de bijbel) volmaakt is.

Quote:
Lezen we de volledige tekst uit Korinthe 13, dan staat er
puh2.gif
rofetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.'

Er staat vrij duidelijk dat ons kennen te kort schiet en ons profeteren beperkt is.

Hoe kan de bijbel dan het volmaakte woord van G*d zijn, als het bestaat uit profetieën die beperkt zijn?

Misschien had je zelf ondertussen ook al gerealiseerd dat op het moment dat Paulus deze brieven schreef er inderdaad nog gewoon sprake was van de gave van profetie en kennis.

Waarom waren die gaven er nog?

Omdat men slechts ten dele kende.

En daarom gaat Paulus verder, zal wanneer het volmaakte komt zal wat ten dele is verdwijnen. Paulus wist toen al dat hetgeen geprofeteerd werd slechts ten dele was en dat hetgeen men kende beperkt was. Omdat men nog niet in bezit was van het volmaakte woord van van God.

De bijbel.

Quote:
Profeteren gebeurt slechts doordat mensen daartoe door de Heilige Geest gedreven worden, stelt Petrus. Op het moment dat mensen profeteren zijn zij dus vervuld van de Geest. Ons profeteren is beperkt omdat wij aardse mensen zijn, met een zondig lichaam. Wanneer wij ons zondige lichaam niet meer hebben, maar een volmaakt lichaam hebben ontvangen, zullen we dus ook volkomen vervuld zijn met de Heilige Geest; niet zo beperkt als nu.

Wat dat betreft is de mededeling van Paulus dus geheel juist: pás als het volmaakte gekomen is, zal ons beperkte profeteren ophouden. Logisch: alles wat we dan spreken is van de Geest, omdat we daar totaal van vervuld zullen zijn.

Je doelt op 1 Petrus 1 :8-12??

Quote:
De conclusie die jij trekt als zou de bijbel het volmaakte woord van G*d zijn is een onjuiste. Dat blijkt zoals ik hierboven al heb aangegeven uit het feit dat ons profeteren beperkt is, maar ook uit het feit dat we elkaar op grond van een volmaakt woord aan het 'bestrijden' zijn...

Wij bestrijden elkaar, omdat wij het niet met elkaar eens zijn over de uitleg van dit woord. Eén van ons heeft gelijk of wie weet zitten we er allebei naast. Dat betekent dat of jij of ik of allebei verkeerd leest(zen).

Maar dat doet niets af aan de volmaaktheid van het woord.

De bijbel is compleet, af, volmaakt. Er kan niks meer aan toegevoegd worden.

Maar nu we een aantal zaken besproken hebben zo , laat mij eens wat vragen.

Nu dan, de bijbel laat ons zien dat de gaven van de Geest enkel door handlegging der Apostelen verkregen kon worden.

Er zijn hier slechts twee uitzonderingen op

1.      Op de Pinksterdag hebben de Apostelen de Gaven ontvangen door de directe uitstorting van de Heilige Geest. (Handelingen. 2:1-4). Dit kon op dit punt ook niet anders zijn daar het de eerste keer was dat de Heilige Geest de Apostelen vervulde.

2.      En in Handelingen 10 krijgt Cornelius en zijn huis de gaven van tongentaal zonder handoplegging.De reden hiervan is dat Cornelius de eerste persoon was buiten het Jodendom die bekeerd werd en het feit dat zij ook deze gaven ontvangen hadden was een teken en dus een onomstotelijk bewijs voor de Joden dat nu ook de niet-Joden genade konden ontvangen.

Nu mijn vragen aan de voorstanders van geestes gaven?

Wie waren de Apostelen?

En hoe kon men Apostel worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. De mensen die Jezus riep om zijn apostelen te zijn.

2. Door Jezus te volgen, intiem met Hem om te gaan, zijn principes en zijn hart leren kennen, zijn Vriend, Volgeling en Vertrouweling te worden en gedoopt te worden in de Heilige Geest waardoor ze kracht krijgen om erop uit te gaan en Gods koninkrijk gestalte gaan geven in deze wereld.

Samengevoegde post 25-9-2006 21:14:40:

Ana Mendez!!

Eindelijk mezelf ertoe gezet om es wat boeken van haar aan te schaffen. Vond het lange tijd te pittig. Es kijken. Houd jullie wel op de hoogte! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar basseer je punt 2 op?

Samengevoegde post 25-9-2006 22:43:15:

Quote:
Ana Mendez!!

Eindelijk mezelf ertoe gezet om es wat boeken van haar aan te schaffen. Vond het lange tijd te pittig. Es kijken. Houd jullie wel op de hoogte!

Lees eerst even dit, scheelt weer een hoop geld.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid