Spring naar bijdragen

Bestaan er nog profeten?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal. Leuk om eens zo'n actief forum te zien! Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het bestaan van profeten. Er is veel over geschreven, maar het blijft mij een beetje onduidelijk hoe mensen er over denken. Op wat voor manier verschilt een profeet nou eigenlijk van 'gewone' mensen? En bestaan ze nu nog steeds of is het iets van vroeger? En als ze nog bestaan, hoe kun je ze herkennen? Wat weten ze wat de meeste mensen niet weten? Of is het dat ze iets kunnen dat ander mensen niet kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk op zich dat de gave van profetie heel ruim gezien kan worden. Voor mezelf zie ik profetie als het spreken van de woorden van God. En in die zin denk ik dat bijvoorbeeld het uitleggen van de Bijbel aan iemand, profetie kan zijn. Of als je voor iemand bid, dat de woorden die je spreekt, de woorden zijn die God wil dat je bid, en dat je daardoor ook aan het profeteren bent. smile.gif

Een profeet is iemand die gewoon superveel en supergoed kan profeteren. En in die zin heb je mi een lastig te trekken kwalitatieve scheidslijn.

Maar in mijn ogen is op zich ieder christen een klein profeetje. Omdat iedereen iets van God kan vertellen aan een ander. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 september 2006 19:16:21 schreef MissTery het volgende:

Hallo allemaal. Leuk om eens zo'n actief forum te zien! Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het bestaan van profeten. Er is veel over geschreven, maar het blijft mij een beetje onduidelijk hoe mensen er over denken. Op wat voor manier verschilt een profeet nou eigenlijk van 'gewone' mensen?

Ze verschillen niet van gewone mensen. Profeten zijn mensen die de gave van profetie hebben ontvangen. Door die gave van profetie zijn zij in staat datgene te spreken wat de Eeuwige ons wil vertellen. Profeten kunnen zowel mannen als vrouwen zijn.

In handelingen 19 zien we een mooie combinatie van al deze dingen:

'9 Hij had vier ongetrouwde dochters, die de gave van de profetie bezaten. 10 Na enkele dagen kwam er een profeet uit Judea, die Agabus heette. 11 Hij zocht ons op, pakte Paulus’ gordel en bond daarmee zijn eigen handen en voeten vast. Toen zei hij: ‘Dit zegt de heilige Geest: “Zo zal de man van wie deze gordel is, worden vastgebonden door de Joden in Jeruzalem, die hem aan de heidenen zullen uitleveren.â€â€™'

Overigens maakt de bijbel ook nog een onderscheid tussen profeten en profetessen die de gave van profetie hebben én het ambt van profeet. Dit wordt namelijk afzonderlijk als één van de ambtsbedieningen genoemd:

'11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst.' (Efeziërs 4).

Quote:
En bestaan ze nu nog steeds of is het iets van vroeger?

De bijbel spreekt er niet van dat zowel het ambt van profeet, alsook de gave van profetie zou moeten verdwijnen. Blijkens de bijbel zou dat altijd aanwezig moeten zijn:

'19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft.' (1 Tess. 5)

Quote:
En als ze nog bestaan, hoe kun je ze herkennen?

Je kunt ze eraan herkennen dat zij profeteren, zoals ook in Handelingen 19 staat wat ik hierboven aanhaalde.

Quote:
Wat weten ze wat de meeste mensen niet weten? Of is het dat ze iets kunnen dat ander mensen niet kunnen?

Als profeten profeteren, dan brengen ze een boodschap van de Allerhoogste over. Zodra zij spreken weten de toehoorders om hen heen ook alles wat zij weten.

Ik denk dat iedereen de gave van profetie kan krijgen, want Paulus spoort daar iedereen toe aan:

'Kortom, broeders en zusters, streef ernaar te profeteren' (1 Korinthe 14)

Daarnaast is het ambt van profeet niet voor iedereen weg gelegd, want - zoals ik het geloof - moet je altijd tot een ambt worden geroepen.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn visie:

Elke christen kan profeteren.

(Jezus zegt dat zijn schapen zijn stem horen. Profeteren is niets anders dan Gods stem horen en die uitspreken naar anderen. Namens God spreken)

Maar niet elke christen is profeet.

Het ambt van profeet is iets anders. Das vaak een leidende functie binnen een gemeente. (als onderdeel van de vijfvoudige bediening uit Ef.4)

Het ambt van profeet is vaak richtinggevend: Welke koers moet de gemeente varen? Wat wil God dat we op dit moment doen?

Nog een verschil is dat iemand met het ambt van profeet elk moment kan profeteren. Wij hebben wel een paar mensen die dat echt hebben in onze kerk. Bijv. een paar jaar geleden hadden we een dienst dat iedereen die een woord wilde naar voren mocht komen. Herman Haan sprak over iedereen een woord uit. En men, het was zo raak. Hij sprak niet over mijn toekomst, maar over mijn verleden. En hij zei exact de dingen die hij niet kon weten. Toen en toen gebeurde dat, dat maakte dat jij je zo ging voelen en God gaat dit en dit doen!

Exacte tijden erbij.

Een christen die profeteert doet dat vaak als de Heilige Geest hem daar specifiek kracht voor verleent.

Tijdens een samenkomst kan de kracht van God (zalving) aanwezig zijn om te profeteren. Dan stappen veel mensen uit en delen hun woord.

Ik weet nog wel dat ik bij Sorensen was in Brugge en in dat huis... ik moest gewoon profeteren. Dan zit je echt in een flow ofzo. het ene woord na het andere. Heb ik niet heel vaak. Maar dan geeft God het specifiek denk ik?

Zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 september 2006 01:37:42 schreef Michiel het volgende:

@Levi:

Hoe zit het dan met de tekst dat er ook nog valse profeten op zullen staan? Hoe kunnen we weten dat een profetie van de Eeuwige is?

Johannes heeft daar een mooie visie op:

‘1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.’

De taal van de wereld is een andere, dan de geestelijke taal. De boodschap is hetzelfde: vrede, geluk en voorspoed, maar voor de wereld houdt dat soms iets anders in dan voor de gemeenschap van heiligen. Hoe kan Jesaja anders profeteren dat onze Heer de Vredevorst genoemd zal worden, terwijl Hij zelf zegt dat Hij niet gekomen is om vrede te brengen, maar het zwaard?

De taal van de wereld zegt ons dat we vrede, geluk en voorspoed kunnen bereiken uit onszelf, of zonder tussenkomst van Jezus, of door bijvoorbeeld militairen naar een gebied te sturen. De taal van de Eeuwige zegt iets anders: bidden voor onze vijanden, de mensen liefhebben die ons haten, enz. Profetieën die van valse profeten komen, zullen dus altijd (al is het maar met een minimaal verschil) afwijken van datgene wat ons in de bijbel geleerd wordt.

Bovendien zullen profetieën die van de Eeuwige afkomstig zijn, altijd uitkomen, leert Mozes.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wow, bedankt voor zo veel reacties!

Helaas is het me niet veel duidelijker geworden.

Johannes' "mooie visie" helpt ook niet veel. Valse profeten kunnen het ook gelezen hebben weten heus wel te veinzen dat ze werkelijk de "Geest van God" vertegenwoordigen. En volgens mij trappen we er massaal in. Behalve dan mensen die werkelijk een profeet zijn; die weten wel beter.

Hier een stukje logica: er bestaat maar één realiteit. Als profeten meer van die realiteit kennen dan, laten we zeggen, de gemiddelde mens, dan zouden ze het met elkaar eens moeten zijn over fundamentele zaken. Stel nu eens 1000 zogenaamde profeten een aantal fundamentele vragen, zoals: wie ben ik; waar kom ik vandaan; waarom ben ik hier? En heel veel vragen meer. Je zou zien dat de overgrote meerderheid tegenstrijdige antwoorden geeft. Maar als er maar één realiteit bestaat, dan kan maar één antwoord de juiste zijn, en het zou dus blijken dat de meeste 'profeten' helemaal geen profeten kunnen zijn. Waarschijnlijk is het maar een zeer klein percentage van de bevolking die "de Eeuwige" werkelijk kent. En waarschijnlijk worden ze niet eens herkent door de 'gemiddelde' mens. Als ze gehoord zouden worden, dan zouden ze toch in staat moeten zijn de verschillende religies naar het goede te wijzen? Dat is nog niet gebeurt, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat heel veel mensen profeet zijn.

Of ben ik onlogisch of kortzichtig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

een erg interessant topic, met leuke bijdragen. Al lezende vroeg ik me echter het volgende af:

Zou je een nieuwe profeet herkennen? Jij, persoonlijk? Als ik christen was zou ik eerlijk gezegd namelijk vrij sceptisch zijn in deze tijd. Doorbraken in technologie en immer vorderende inzichten in de psychologie hebben ervoor gezorgd dat wij de wereld tegenwoordig anders zien dan 2000 jaar geleden. Een ziener met een heilsboodschap wordt vandaag de dag eerder met argwaan ontvangen dan met lofgezang. Zou een hedendaagse profeet misschien niet een groot risico lopen om in aanmerking te komen voor een behandeling door de GGD? Of in ieder geval niet serieus worden genomen?

Ik stel deze vraag niet om te kwetsen.. Hij is geheel oprecht. Ik heb namelijk het gevoel dat dit serieus een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Edit:

@MissTery, nee je vraag is niet onlogisch of kortzichtig, maar juist erg interessant. Er zijn (voor zover ik met een brak hoofd kan bedenken) drie mogelijkheden voor een antwoord:

1 - Er zijn meerdere goden, die gebruikmaken van meerdere boodschappers.

2 - Er is maar één god, veel profeten zijn vals

3 - Er is geen god, álle profeten zijn vals.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad... als hier in mijn woonplaats een man zou komen wiens vader in de timmerfabriek werkt, waarvan bekend is dat zijn vrouw zwanger was voor het huwelijk. Als die persoon tijdens de cathechesatie de dominee en de ouderlingen de les zou lezen en soms andere denkbeelden had.. Als hij buiten bij ons in het bos gaat rondtrekken met een groepje mensen en hij zo nu en dan de dominees van mijn kerk uit maakt voor 'adderengebroed'..

En dan óók nog eens zegt dat hij de zoon van God is? We zouden hem buiten de stad slepen en Hem stenigen ík als eerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 00:25:18 schreef Raido het volgende:

En dan óók nog eens zegt dat hij de zoon van God is? We zouden hem buiten de stad slepen en Hem stenigen ík als eerste.

Zo leren we dus dat Raido zonder zonden is...

@Strangelove:

Dat is nu de essentie van het topic om te zien of je een profeet zou kunnen herkennen. Het materiaal in de bijbel kan daarvoor als referentie materiaal dienen denk ik. Ook heeft Levi een tekst gedeelte aangehaald, waardoor we herkenning mogelijk kunnen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Michiel,

klopt en ik heb 'm ook gelezen. Maar weet je, hij is zo.. obscuur. Een profeet die de taal spreekt van de wereld is kennelijk niet goed als er ook geen geestelijk aspect aan zit. Maar wat nou wordt bedoeld met dat geestelijke aspect vind ik erg moeilijk om te doorgronden. Bedoelt de bijbel een soort van intuïtieve kennis? Ik ken iemand die zich intuïtief aangetrokken voelt tot een Idiase guru die ook een vredesboodschap verkondigt. Naast hem zijn er wereldwijd vele anderen die hetzelfde voelen. Toch denk ik dat vele christenen de arme man zullen zien als een valse profeet. Hoe je het ook wendt of keert.. de tekst hierboven blijft vrij generiek en geeft weinig houvast om een goddelijke profeet ook echt als dusdanig te herkennen.

Edit 1: Spelling en voorbeeld hierboven.

Edit 2: De Dr. kreeg een brainwave die kritisch is, maar niet bedoelt om te beledigen...

Volgens de tekst van Levi dient een profeet dus een (zowel mondelinge als geestelijke) vredesboodschap uit te stralen. Niet één alleen voor de volgelingen van God, nee een universele, waaraan iedereen mag deelnemen. Immers: men moet bidden voor de vijand, de vijand vergeven en misschien ook sluiten in het hart. Allemaal dingen die eigenlijk heel mooi zijn.

Maar: controverse. Want: Mozes, de één van de alleralleraller belangrijkste profeten die het Christelijke geloof kent, gaf een heel speciale invulling aan deze boodschap: Nadat hij met de 10 geboden van de Horeb afdaalde zag hij zijn volk een andere godheid aanbidden. Dat kon natuurlijk niet, naar zijn mening, en zonder pardon werden de afvalligen afgeslacht. Niet terechtgewezen dus door een mondeling geuitte of intuïtief geestelijk aangevoelde berisping, nee.. er werden volgens de overlevering die dag ongeveer 3000 mensen afgeslacht. Dat staat echt in schril contrast met de hier geopperde opvattingen over een profeet en de eisen waaraan die zou moeten voldoen. (Vandaag de dag zou men wellicht zelfs een bataljon VN'ers naar de Sinaï-woestijn toesturen om de orde te bewaren).

Hoe moet ik een dergelijke profeet interpreteren? Mag ik hem zelfs wel als een profeet zien, wanneer ik de geciteerde bijbeltekst erbij neem? Ik kan me namelijk voorstellen dat Mozes nou niet bepaald een sfeer van innerlijke rust en gelukzaligheid uitstraalde naar de afvalligen met hun gouden kalf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@ Raido,

“We zouden hem buiten de stad slepen en Hem stenigen ík als eerste.â€

Dapper van je om toe te geven. Ik hoop alleen wel dat je het figuurlijk bedoelt en niet letterlijk knipoog_dicht.gif

@ Michiel,

"Ook heeft Levi een tekst gedeelte aangehaald, waardoor we herkenning mogelijk kunnen maken."

Ik waag het te betwijfelen. Ik denk dat we de zaken onderschatten als we denken dat valse profeten zich maar moeilijk kunnen voordoen als echte. Met het genoemde stukje tekst in hand komen we geen stap verder. Het is niet een soort zeef waar valse profeten in achterblijven terwijl de echte eruit gezeefd worden. Het is niet genoeg om een profeet te kunnen herkennen. Volgens mij HEBBEN wij zelfs helemaal geen goede zeef, nu niet tenminste, nog niet, en daarom is het allemaal nog zo'n zooitje.

@ Dr. Strangelove,

"Maar wat wordt bedoeld met dat geestelijke aspect vind ik erg moeilijk om te doorgronden. Bedoelt de bijbel een soort van intuïtieve kennis?"

Oeoeoe!! Goeie vraag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 21:33:44 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Maar: controverse. Want: Mozes, de één van de
alleralleraller
belangrijkste profeten die het Christelijke geloof kent, gaf een heel speciale invulling aan deze boodschap: Nadat hij met de 10 geboden van de Horeb afdaalde zag hij zijn volk een andere godheid aanbidden. Dat kon natuurlijk niet, naar zijn mening, en zonder pardon werden de afvalligen afgeslacht. Niet terechtgewezen dus door een mondeling geuitte of intuïtief geestelijk aangevoelde berisping, nee.. er werden volgens de overlevering die dag ongeveer
3000
mensen afgeslacht.

Maar niet door Mozes himself was mijn stellige overtuiging. Bijna elke profeet in de Bijbel kondigt oordeel aan, maar voegt daaraan toe een oproep tot bekering. En dat laatste is wat de vredesboodschap is in mijn ogen.

Quote:

Dat staat echt in schril contrast met de hier geopperde opvattingen over een profeet en de eisen waaraan die zou moeten voldoen. (Vandaag de dag zou men wellicht zelfs een bataljon VN'ers naar de Sinaï-woestijn toesturen om de orde te bewaren).

Hoe moet ik een dergelijke profeet interpreteren? Mag ik hem zelfs wel als een profeet zien, wanneer ik de geciteerde bijbeltekst erbij neem? Ik kan me namelijk voorstellen dat Mozes nou niet bepaald een sfeer van innerlijke rust en gelukzaligheid uitstraalde naar de afvalligen met hun gouden kalf.

Gelukkig kon Mozes, omdat hij naar het beeld van God geschapen is, net zoals God toornig worden om het onrecht dat hij zag. Daar is niets mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 23:46:00 schreef MissTery het volgende:

Ik waag het te betwijfelen. Ik denk dat we de zaken onderschatten als we denken dat valse profeten zich maar moeilijk kunnen voordoen als echte.

Klopt.

Quote:
Met het genoemde stukje tekst in hand komen we geen stap verder. Het is niet een soort zeef waar valse profeten in achterblijven terwijl de echte eruit gezeefd worden. Het is niet genoeg om een profeet te kunnen herkennen.

Wat dan wel volgens jou?

Quote:
]Volgens mij HEBBEN wij zelfs helemaal geen goede zeef, nu niet tenminste, nog niet, en daarom is het allemaal nog zo'n zooitje.

Ik denk wel dat we een zeef hebben, maar dat we die niet gebruiken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 september 2006 23:50:27 schreef Eli7 het volgende:

Maar niet door Mozes himself was mijn stellige overtuiging.

Hmmm, maar als de slachting niet werd aangesticht door Mozes, door wie dan wel. God? Da's natuurlijk een legitiem antwoord, maar wel één dat ik persoonlijk vrij.. naargeestig en zelfs primitief vindt, naast de boodschap van vrede en verdraagzaamheid die tegenwoordig vaak wordt uitgedragen.

Quote:
Bijna elke profeet in de Bijbel kondigt oordeel aan, maar voegt daaraan toe een oproep tot bekering. En dat laatste is wat de vredesboodschap is in mijn ogen.

Eerlijk gezegd noem ik dat, in het licht van Mozes, geen vredesboodschap uitdragen maar meer een geladen pistool tegen iemands slaap zetten en beleefd vragen: "Bekering, mijnheer?"

Quote:
Gelukkig kon Mozes, omdat hij naar het beeld van God geschapen is, net zoals God toornig worden om het onrecht dat hij zag. Daar is niets mis mee.

Het woord 'gelukkig' vind ik zelf eigenlijk niet zo supergeschikt. En: hoe kun je nu enerzijds je schepping een warm hart toedragen (want de heilsboodschap gelt voor iedereen) en haar anderzijds in toorn laten afslachten. Zou het niet beter met elkaar in overeenstemming zijn geweest als er een vreedzaam teken van macht was geweest om het punt duidelijk te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik geloof nou eenmaal in een God, die behalve liefde, ook nog eens rechtvaardig is en dergelijke. Zelfs als je met het pistool tegen je slapen de keuze wordt gegeven om voor God te dienen, heb je iig nog een keuze. Het feit wil dat veel mensen dan nog steeds niet zoveel van God moeten hebben. Sowieso niet zoveel van God moeten hebben.

Ik wil ook niet zeggen dat ik het allemaal uit kan leggen. Maar ik heb er op zich geen problemen mee. God is gewoon meer dan alleen maar een lieve peetoom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 september 2006 21:33:44 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Hey Michiel,

klopt en ik heb 'm ook gelezen. Maar weet je, hij is zo.. obscuur. Een profeet die de taal spreekt van de wereld is kennelijk niet goed als er ook geen geestelijk aspect aan zit. Maar wat nou wordt bedoeld met dat geestelijke aspect vind ik erg moeilijk om te doorgronden. Bedoelt de bijbel een soort van intuïtieve kennis? Ik ken iemand die zich intuïtief aangetrokken voelt tot een Idiase guru die ook een vredesboodschap verkondigt. Naast hem zijn er wereldwijd vele anderen die hetzelfde voelen. Toch denk ik dat vele christenen de arme man zullen zien als een valse profeet. Hoe je het ook wendt of keert.. de tekst hierboven blijft vrij generiek en geeft weinig houvast om een goddelijke profeet ook echt als dusdanig te herkennen.

Edit 1: Spelling en voorbeeld hierboven.

Edit 2: De Dr. kreeg een brainwave die kritisch is, maar niet bedoelt om te beledigen...

Volgens de tekst van Levi dient een profeet dus een (zowel mondelinge als geestelijke)
vredesboodschap
uit te stralen. Niet één alleen voor de volgelingen van God, nee een universele, waaraan iedereen mag deelnemen. Immers: men moet bidden voor de vijand, de vijand vergeven en misschien ook sluiten in het hart. Allemaal dingen die eigenlijk heel mooi zijn.

Ik wil hier de kanttekening plaatsen dat je nu zelf een mening vormt wát nu de boodschap van een profeet zou moeten zijn. Dat komt op mij enigszins onrealistisch over.

Nergens staat in de bijbel geschreven dat een profeet een vredesboodschap uit zou moeten stralen.

Het vormen van een dergelijke mening heeft tot gevolg dat je (inderdaad) in conflic komt met andere bijbelpassage's op momenten dat die teksten niet overeenkomen met de door jouw gevormde mening.

Hiervan getuigt ook de rest van je post:

Quote:
Maar: controverse. Want: Mozes, de één van de
alleralleraller
belangrijkste profeten die het Christelijke geloof kent, gaf een heel speciale invulling aan deze boodschap: Nadat hij met de 10 geboden van de Horeb afdaalde zag hij zijn volk een andere godheid aanbidden. Dat kon natuurlijk niet, naar zijn mening, en zonder pardon werden de afvalligen afgeslacht. Niet terechtgewezen dus door een mondeling geuitte of intuïtief geestelijk aangevoelde berisping, nee.. er werden volgens de overlevering die dag ongeveer
3000
mensen afgeslacht. Dat staat echt in schril contrast met de hier geopperde opvattingen over een profeet en de eisen waaraan die zou moeten voldoen. (Vandaag de dag zou men wellicht zelfs een bataljon VN'ers naar de Sinaï-woestijn toesturen om de orde te bewaren).

Hoe moet ik een dergelijke profeet interpreteren? Mag ik hem zelfs wel als een profeet zien, wanneer ik de geciteerde bijbeltekst erbij neem? Ik kan me namelijk voorstellen dat Mozes nou niet bepaald een sfeer van innerlijke rust en gelukzaligheid uitstraalde naar de afvalligen met hun gouden kalf.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 september 2006 23:43:09 schreef Michie23 het volgende:
Ja er zijn nog zat profeten net als apostelen overigens
smile.gif

Michie23, bij deze wil ik je wijzen op de e-mail van 7 juli die je ontving na aanleiding van je postgedrag. Dit is een hint, ik ga er dan ook vanuit dat je hierop let in de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Levi,

Klopt helemaal: ik geef inderdaad mijn eigen interpretatie aan het begrip profeet, evenals de kenmerken waaraan een dergelijk iemand aan zou moeten voldoen. Maar dat illustreert meteen ook een beetje mijn eerdere punt: Iedereen kijkt op een andere wijze naar de wereld, waardoor boodschappen van een eventuele profeet per definitie niet bij iedereen zullen landen.

Zonder de factor intuïtieve herkenning denk ik dus dat het prophet-spotting überhaupt niet echt gaat lukken. Overigens ben ik nog steeds oprecht benieuwd of ik dat zo moet interpreteren. Het is namelijk een element waarvan ik betwijfel of kan voorkomen op grote schaal. Zelfs in de dagen van Jezus lukte dat immers niet: Grote schares mensen hebben hem tot aan zijn kruisdood (en ook daarna) nooit als verlosser geaccepteerd.

Maargoed, een profeet mag dus een wereldse boodschap uitdragen met zwaard, geweer, of stinger-raket, terwijl de geestelijke boodschap één van vrede blijft. Ik ben benieuwd hoe de aanbidders van het gouden kalf deze nuance konden waarderen. Stel je het volgende tafereel voor:

"Hey eh.. Samuel was het, niet? Juist. Zeg, moet je luisteren. Ik weet dat we samen een lange barre tocht door de woestijn hebben gemaakt enzo, maarre: Ik wil je toch even dit stuk ijzer door je ingewanden boren. Ja, nee, tuurlijk, dat is ook niet leuk, maar je hebt zowel mij als God toch flink lopen irriteren met dat beeld van je. Ik voel me gewoon even lichtelijk vertoornd. Nee... God houdt van iedereen, tuurlijk! Maar je snapt, ik ben een profeet en ik moet die heilsboodschap toch duidelijk proberen over te brengen. Daar mag ik 'werelds' gezien dus best even dit agendapunt voor afhandelen. Bedenk wel: geestelijk gezien is er niks aan de hand... het streven blijft 'Vrede op aarde en in de hemel' enzo en je wordt een mooi voorbeeld voor volgende generaties. Dus blijf alsjeblieft gewoon even stilstaan want dit duurt maar een minuutje, oke? ...Zoooooo... huplakee!... Next!"

Overigens roept deze zienswijze meteen weer vragen bij me op, want:

In de media vandaag de dag is veel aandacht voor religieus geweld en radicale denkbeelden. De paus maakte recent een opmerking om te onderstrepen dat hij religeuze motieven voor geweld verwerpt, die prompt weer controverse oproept bij streng gelovige islamieten. Velen zien dit als een briljante onderstreping hoe rechtlijnig mensen geloof kunnen interpreteren en hoe gevaarlijk dat kan zijn. In het licht van deze discussie is het echter misschien helemaal niet rechtlijnig of primitief... Want hebben we hier niet gewoon te te maken met de wereldse factor van een heilsboodschap door een profeet?

Edit: toevoeging bizarre conversatie die Dr. Strangelove onder de douche verzon om zijn worsteling op dit punt duidelijk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dr. Strangelove,

Ik denk dat ik óf de strekking van je post niet goed begrijp, óf dat we 'langs elkaar heen praten'.

Ik lees in je post steeds dat een profeet een heilsboodschap, of een boodschap van vrede uit zou moeten dragen, terwijl ik dat nergens in de bijbel terug vind.

Met andere woorden: je kan niet zeggen (anders dan op grond van de bijbel) dat een profeet dít of dát zou moeten uitdragen of profeteren, of dat zijn profetieën een bepaalde strekking zouden moeten hebben, want het gevolg is dan dat je zelf in de knoop komt met allerlei andere zaken.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Levi,

ik heb ook het gevoel dat we langs elkaar heenpraten, hoewel ik mijn vorige post toch echt baseerde op jouw eigen interpretatie van de bijbeltekst die je in een eerdere post aanhaalde:

Quote:
Op donderdag 21 september 2006 09:35:01 schreef Levi het volgende:

[...]

De taal van de wereld is een andere, dan de geestelijke taal. De boodschap is hetzelfde: vrede, geluk en voorspoed, maar voor de wereld houdt dat soms iets anders in dan voor de gemeenschap van heiligen. Hoe kan Jesaja anders profeteren dat onze Heer de Vredevorst genoemd zal worden, terwijl Hij zelf zegt dat Hij niet gekomen is om vrede te brengen, maar het zwaard?

De taal van de wereld zegt ons dat we vrede, geluk en voorspoed kunnen bereiken uit onszelf, of zonder tussenkomst van Jezus, of door bijvoorbeeld militairen naar een gebied te sturen. De taal van de Eeuwige zegt iets anders: bidden voor onze vijanden, de mensen liefhebben die ons haten, enz.

[...]

Óf ik heb jouw interpretatie verkeerd geïnterpreteerd... knipoog_dicht.gif

Anyway, ik ben nu dus écht benieuwd welke randvoorwaarden de bijbel concreet aan profeten stelt, (Die intuïtieve kennis bijvoorbeeld?) en eigenlijk ook wel hoe de boodschappen die ze uitdragen kunnen worden onderscheden van foute boodschappen. Want als wij hier al niet uitkomen, hoe moeilijk wordt het dan op nog grotere schaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid