Spring naar bijdragen

Madrid bant magere modellen


Aanbevolen berichten

(bron: quotenet)

Madrid bant magere modellen

Ondermaats volgens Madrid-norm

De modewereld in Madrid is in rep en roer, omdat de organistatie van de modeweek deelname van magere modellen heeft verboden. Dertig procent van de modellen die vorige keer meeliepen, komt dit jaar de catwalk niet op.

Cathy Gould, van het New Yorkse modellenagentschap Elite vindt het schandalig en ziet het besluit als een vorm van discriminatie van modellen en beperking van de vrijheid van modeontwerpers. Volgens Leonor Perez Pita, directeur van de modeweek, zal het even wennen zijn aan het begin, maar is het belangrijk dat de modewereld jonge meisjes geen verkeerde spiegel voorhoudt.

Modellen die mee willen doen, zullen worden getest op hun body mass index, of queteletindex.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind het goed dat ze deze eisen gaan stellen. Ik vind het een goed initiatief en ik hoop dat meer mode organisaties dit idee over gaan nemen.

Als je BMI onder de 18 is mag je niet mee lopen. (met een bmi onder de 18 ben je officieël ondervoed)

Ik vind het ook geen discriminatie. Ik heb nog nooit een model met maat 40 mee zien lopen op zo'n modeshow, dus voor ze gaan zeuren over discriminatie van magere modellen mogen ze daar ook wel wat aan doen.

het idee erachter is dat meisjes geen verkeerde ideeën krijgen van te dunnen modellen.

edit: Modewereld maakt zich dik om magere modellen

MILAAN (ANP) - In de modewereld in Milaan is ongerustheid ontstaan over uitspraken van de burgemeester van deze modestad, die vindt dat te dunne mannequins niet op de catwalk thuishoren.

Burgemeester Letizia Moratti zei deze week dat ze veel voelt voor een verbod op modellen die te mager zijn, zoals Spanje eerder deed. In de strijd tegen anorexia verbiedt Madrid modellen die lichter zijn dan een bepaald minimumgewicht mee te doen aan de grote modeshow volgende week.

,,Met dat soort regels kunnen we 80 procent van de modellen wegsturen. Naomi Campbell zou niet eens op de catwalk kunnen lopen, omdat ze te dun is'', aldus een woordvoerder van een modellenbureau in Milaan. Over tien dagen begint in Milaan de modeweek, waarin gerenommeerde ontwerpers hun creaties tonen.

//

Eindelijk een goed initiatief van de Madrid Fashion Week om geen extreem magere modellen meer te laten meelopen op de catwalk.

De organisatie van de Madrid Fashion Week besloot om modellen met een Body Mass Index, ook wel Quetelet index genoemd, van minder dan 18 te bannen van de catwalk. Mensen met een BMI van 18 hebben ondergewicht. Toch hebben modellen vaak een nog lagere BMI. Bij een lengte van 1,75 m moet je als model dus minimaal 55 kg wegen.

En ook de burgemeester van Milaan, Letizia Moratti, zit er aan te denken het Spaanse verbod op te lichte modellen over te nemen voor de Italiaanse shows.

"Met dit soort regels moet we 80 percent van modellen afwijzen." zegt Riccardo Gay, hoofd van het modelagentschap met de zelfde naam.

Dit geeft maar aan hoe groot het probleem is van te magere modellen!

Helaas hebben de organisatoren van de London Fashion Week al aangegeven niet een zelfde maatregel te zullen nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind het prima. Het is toch zwaar onsmakelijk om letterlijk de ribben te kunnen tellen van die vrouwen. Onzekere pubermeisjes gaan zich er aan meten omdat modellen in hun gedachtengang in een perfecte wereld leven. En daar krijg je dus problemen en dat heeft al heel veel jonge meisjes het leven gekost.

Ik vind het hele modellen wereldje eigenlijk zwaar overdreven. Als je dan kijkt naar America's next top model of de Nederlandse variant, wat een sneu zooitje skeletten bij elkaar. En maar doen alsof ze alles zijn en talent hebben. Ze hoeven alleen maar over een verlengt toneel te lopen met wat kleding aan wat ze zelf nog geen eens uit mogen zoeken. En dan die foto's, zo mogelijk nog lachwekkender. Op de meest spastische manieren staan ze erop. En dat moet dan uitstraling hebben?

Een paar jaar geleden was er undercover onderzoek naar de modellenwereld. En wat blijkt, meisjes worden op 15 jarige leeftijd onder valse voorwenselen gelokt, vervolgens misbruikt aangerand, verkracht en verslaafd gemaakt aan drugs (niet allemaal natuurlijk, en hopelijk een kleine minderheid). Maar als model ben je slechts een gebruiks object, als ze je niet meer nodig hebben danken ze je zonder pardon af. Een zeer verachterlijk wereldje waar je als ouder je kind nooit in wil hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

HOezo vind je het makkelijk dan?

Ik vind het ook niet goed als het schoonheidsideeal té dik wordt. Maar té dun is ook niet goed. (Alles waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden engel.gif )

Mensen met een BMI tussen de 18 en de 25 zijn gezond. Ik vind het prima dat ze modellen met zo'n bmi gaan gebruiken. (al is het nu waarschijnlijk alleen nog maar met een bmi van 18 maar goed, er is een begin.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:32:06 schreef Videl het volgende:

HOezo vind je het makkelijk dan?

Ik vind het ook niet goed als het schoonheidsideeal té dik wordt. Maar té dun is ook niet goed. (Alles waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden
engel.gif
)

Mensen met een BMI tussen de 18 en de 25 zijn gezond. Ik vind het prima dat ze modellen met zo'n bmi gaan gebruiken. (al is het nu waarschijnlijk alleen nog maar met een bmi van 18 maar goed, er is een begin.)

Nu begint iedereen tegen magere dames, omdat iedereen nu doorheeft dat zo mager niet gezond is en anorexia aanwakkert. Stel dat ze hier als enige mee waren gekomen had ik het beter gevonden, nu is het simpelweg de trend volgen, makkelijk dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:18:19 schreef Videl het volgende:

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind het goed dat ze deze eisen gaan stellen. Ik vind het een goed initiatief en ik hoop dat meer mode organisaties dit idee over gaan nemen.

Als je BMI onder de 18 is mag je niet mee lopen. (met een bmi onder de 18 ben je officieël ondervoed)

Ik vind het ook geen discriminatie. Ik heb nog nooit een model met maat 40 mee zien lopen op zo'n modeshow, dus voor ze gaan zeuren over discriminatie van magere modellen mogen ze daar ook wel wat aan doen.

het idee erachter is dat meisjes geen verkeerde ideeën krijgen van te dunnen modellen.

aan de ene kant een prima idee, aan de andere kant een minder kant... ten eerste maak je naar mijn mening wel degelijk onderscheid en is er hier sprake van discriminatie, omdat je mensen gaat beoordelen op uiterlijk...

waren er ook geen modeshows voor de wat gezettere mensen ?

Je weet dat die hele wereld fake is, maar die is net zo fake met die regels, want dan kan je nog wel wat dikkere modellen nemen dan nog beeld dat model niet de realiteit uit...

Dat er helaas meisjes een voorbeeld aan nemen aan deze modellen is idd zeer triest en daarom is er ook weer wat voor te zeggen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies The Black Mathematician. Ik vind dit altijd zo'n gedoe. Als de mode-industrie uitgemergelde meisjes op de catwalk laat lopen, dan klagen we ach en wee. En nu stelt ze er paal en perk aan, klagen we wéér ach en weer. Want er is altijd wel een reden om negatief te zijn. Er is altijd wel weer zo'n "ik-doorzie-alles-argument" om iets goeds tot iets verdachts te maken.

Waarom kunnen we gewoon niet eens positief zijn? Altijd dat gezeur en geklaag... Het is toch gewoon prima dat de mode-industrie aldaar eindelijk eens op het (gebrek aan) gewicht van de modellen denkt? Wat kan mij het nauw schelen dat ze daarbij inhaakt op een op zich goede trend? Prima toch, dat goede trends blijkbaar zo'n aanstekelijke werking kunnen hebben? Doe toch niet zo verschrikkelijk moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:26:12 schreef RobertF het volgende:

Precies The Black Mathematician. Ik vind dit altijd zo'n gedoe. Als de mode-industrie uitgemergelde meisjes op de catwalk laat lopen, dan klagen we ach en wee. En nu stelt ze er paal en perk aan, klagen we wéér ach en weer. Want er is altijd wel een reden om negatief te zijn. Er is altijd wel weer zo'n "ik-doorzie-alles-argument" om iets goeds tot iets verdachts te maken.

Waarom kunnen we gewoon niet eens positief zijn? Altijd dat gezeur en geklaag... Het is toch gewoon prima dat de mode-industrie aldaar eindelijk eens op het (gebrek aan) gewicht van de modellen denkt? Wat kan mij het nauw schelen dat ze daarbij inhaakt op een op zich goede trend? Prima toch, dat goede trends blijkbaar zo'n aanstekelijke werking kunnen hebben? Doe toch niet zo verschrikkelijk moeilijk.

worshippy.gif

Ik denk dat vooral het signaal naar die meisjes die de veelal ondervoede modellen als voorbeeld zien erg belangrijk is. Tot nu toe hebben ze niets anders gehoord en gezien dan de ribben van modellen met maat 0 ofzo, en dat is gewoon niet natuurlijk. Het helpt vaak niet om zoiets als buitenstaander te zeggen, maar ik denk dat als de modewereld zelf aangeeft dat een BMI van onder de 18 niet natuurlijk is, die meiden dat ook wel oppikken. Dat hoop ik tenminste knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dik is momenteel ook alles wat boven de 19 qua BMI zit, ik zit op 17.6 ongeveer en ben dan ook geen topmodel. Ik kan mij het wel voorstellen, kijk ik ben gewoon te dun en heb ondergewicht maar kan er niets aan doen.

Maar jezelf uithongeren om zo'n 'baan' te krijgen vind ik onjuist rentmeesterschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:39:42 schreef Mark1987 het volgende:

Tja, maar nu hebben ze in ieder geval wel de kans gekregen een gezond leven te leiden én modellenwerk te doen. Een goed compromis dacht ik zo.

Amen smile.gif Nou krijgen we pas echte vrouwen op de catwalk te zien! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:36:38 schreef Tom het volgende:

Wel vervelend voor die meisjes die zo hun best hebben gedaan om slank te worden en nu ineens niet mee mogen doen.

O ja.. slank worden mogen ze nog steeds, weet je hoe slank je bent met een bmi tussende 18.5 en de 20..

Dat is wat anders dan heupbenen zien als je een heupbroek aan hebt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit een erg goede actie! smile.gif Een stel politici dat gewoon met verstand nadenkt en daarbij niet luistert naar een stel verstokte modefreaks.

Ik vind het onzin dat die modellenbureau's klagen over discriminatie. Alsof het feit dat 80% van hun modellen ondervoed is niet iets zegt over discriminatie.... verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja vindt het ook jammer voor die meisjes,want sommige meisjes zijn gewoon mager van zichzelf zonder dat ze er voor op dieet moeten enzo.

Ik denk ook niet dat ze dikke modellen op de catwalk hebben gezet want ze schrijven : 30 procent. en ik heb nog nieman dop de catwalk gezien die dik is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij 1.75 en 18 jaar is je minimum gewicht 53,6 kg.

Boven de 21 is dit 56,5

Je bent pas te zwaar vanaf 76 kg/78,1

Je hebt pas overgewicht bij 82,7 (boven de 21)

Je moet echt afvallen vanaf 92,5

1.75 is zo'n beetje wel de (minimum) lengte voor een catwalk model.

Ik vind 53,6 echt een gewicht voor iemand die nog in de groei is. Elke calorie gaat naar de lengte smile.gif

Voor mijn lengte geldt de grens voor licht overgewicht (ruim 1.81) bij 83 kg. Bij 61,1 zit ik op de grens. Maar mensen vragen me al bij 75 kg of ik soms ziek ben smile.gif Dus voor mij is een BMI van rond de 18 niet echt mooi.

(de hartstichting BMI meter houdt rekening met je leeftijd. Een uitstekende meter: http://212.78.187.107/bmi/)

En aangezien ikzelf vroeger een eetstoornis had vind ik dit initiatief een goede. Een model moet het liefst zo recht mogelijk zijn, ze is niet meer dan een kleerhanger, daar willen de heren ontwerpers hun stoffen omheen draperen, rondingen zijn dan wel erg lastig smile.gif

Overigens gaat de Dove reclame niet over dikke vrouwen, maar vrouwen met diverse soorten figuren. Sommigen hebben brede heupen (maat 40 voor de broek, maat 36 en cup AA boven)Anderen weer andersom (maat 36 en cup F) en nog weer anderen zijn wat zwaarder, vrouwen die kinderen hebben gehad hebben striae en een wat slapper buikje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Werd tijd...eindelijk weer normale dames op de catwalk...geen herione look. Ook voor de verandering kijken of ze gezond zijn en niet ondervoed. Dat is het mooiste voordeel. Voor de rest mogen ze best slank zijn, en zullen ze ook blijven omdat het vaak mooier oogt. Maar ze worden nu gemeten op een gezonde gewicht. Je hebt uitzonderingen die super marger blijven van hun zelf. Maar eindelijk wordt er gekeken wat een gezond model is, en niet welk model het meeste verkoopt.

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben heel blij met deze maatregel, hopelijk volgt men deze regels overal. De meeste modellen zijn erg ongezond, eetstoornissen ahoy.

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Dik is momenteel ook alles wat boven de 19 qua BMI zit, ik zit op 17.6 ongeveer en ben dan ook geen topmodel. Ik kan mij het wel voorstellen, kijk ik ben gewoon te dun en heb ondergewicht maar kan er niets aan doen.

Maar als model heb je een visuele voorbeeldfunctie, dat vind ik toch wat anders. Daar spiegelen tienermeisjes zich aan.

En die BMI gaat ook niet altijd op, ik zit tussen de 26 en 27 en ben toch echt niet dik.

Quote:
"Ann" schreef het volgende:

Ja vindt het ook jammer voor die meisjes,want sommige meisjes zijn gewoon mager van zichzelf zonder dat ze er voor op dieet moeten enzo.

Dat zal voor een minderheid gelden, de meeste topmodellen moeten heel hard dieten om op gewicht te blijven hoor.

En die magere meisjes komen dan maar een paar kilo's aan, worden ze niet ongezonder van wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid