Alle activiteit
Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt
- Vandaag
-
Wat zeg je tegen een vriend als …
discussie antwoordde op een IKBENANDERS van Barnabas in Liefde en relatie
Wat een denigrerend antwoord! De logica heb ik weergegeven maar daar antwoord je niet op. In de bijbel heeft God wel mannelijke en vrouwelijke eigenschappen. In psalm 2 staat: Heden heb ik u verwekt. Verwekken is een mannelijke eigenschap. En in Joh 3 staat dat de mens uit geestgeboren dient te worden om het koninkrijk van God te kunnen zien, geboorte is een vrouwelijke eigenschap. De bijbel spreekt duidelijk over een schepping in zes dagen. Daarna kun je via de geslachtsregisters en de registratrie van koningen tot de ballingschap naar babylon rekenen en die was in ca 586 voor Christus ( -
Hopper reageerde op een bericht in een discussie:
Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?
-
Wat geschreven staat : Pythagoras' getallenleer of numerologie: de zinnebeeldige betekenis van de getallen 1 t/m 10. Het komt je wellicht weer goed uit dat ook hier het getal 0 verdwijnt door te starten vanaf 1. Ja, zo leren we ingewijden beter kennen, en je hoeft zelf niets anders te doen dan wat je telkens opnieuw doet, handig. Goh Hopper, wat een haast onwaarschijnlijke verrassing is dat, heb je dat zelf uitgevonden?
-
Getallen verschijnen en verdwijnen. Kijk maar: nu typ ik alle getallen die op mijn toetsenbord staan: En nu laat ik ze weer verdwijnen: Zie je wel.
-
Ben nog steeds niet zeker of getallen wel bestaan, heb er nog geen enkel zien voorbij wandelen.
-
Pythagoras https://www.geestkunde.net/pythagoras-getallenleer.shtml Voor wie geïnteresseerd is in bijgeloof.
-
Zoek de zon op mensen! Niet alleen als het zomer is... God heeft die voor meer doeleinden geschapen dan dan we doorhebben. Ik ben in maart al bijna zo bruin als een neger. En neem gerust af en toe een middagdutje, is goed voor je.
-
Deze zin impliceert reïncarnatie, met nog veel meer vragen dan we als gewone stervelingen beantwoord kunnen krijgen. Althans, zo geldt het voor mij, maar jij weet misschien veel meer.
-
En nu we dat met absolute zekerheid weten, kunnen we verder met de vraag wie getallen bedacht heeft.
-
Bewustzijn ontstaat in het geheel niet, bewustzijn is de relatie tussen waarnemend subject en waargenomen wereld (object). Deze twee kunnen niet zonder elkaar bestaan. Kennelijk is Steiner nooit het stadium van natuurlijke mens te boven gekomen. In het stadium van de natuurlijke mens is het waarnemend subject zintuigelijk. (fysiek). Bij de geestelijke mens is de waarnemendheid ook geestelijk. Paulus leert het zo in 1 Korinthiërs 2: 12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonke
-
Hoe christelijk is het om ook het lijden en het onrecht in het leven te verwelkomen?
discussie antwoordde op een IKBENANDERS van Hopper in Christen vandaag
Ik zal een eenvoudig voorbeeldje geven over 'hoop'. Na de oorlog is er een verzorgingsstaat opgetuigd en die gaf de mensen de hoop dat er voor ze gezorgd zou worden in geval van nood. Nu zien we al jarenlang dat de verzorgingsstaat instort in slow motion. Dan hoor ik allemaal teleurgestelde mensen om begrijpelijke redenen. Begrijpelijk als je 80 en hulpbehoevend bent. Maar het (de teleurstelling) was te voorkomen als je nooit 'hoop' had gehad op een betere toekomst. De mens leeft geestelijk gezien met allerlei toekomstverwachtingen. Om dat te cancelen is een hele klus. Dat k -
Doet me denken aan wat je zowaar een wonder zou kunnen noemen, de ogen van een rups zijn niet hetzelfde dan die van een vlinder. En zo kom je via de dierenwereld tot haast onverklaarbare zaken, wetenschappers ontkennen dit ook niet. Maar dat zijn verschillende contexten waarbinnen onderzoek mogelijk is, het produceren van bommen heeft maar bitter weinig te maken met de worsteling van een rups. Dat begrip komt voor bij 'vergeten', en je kan niet vergeten wat je nooit geweten hebt.
-
Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?
discussie antwoordde op een TTC van IKBENANDERS in Theologie
In het interview wordt ook gesproken over iets dat ik nog niet kende, n.l. het begrip ‘inhibitie’ (remming, blokkering of onderdrukking). Bos: ‘‘Kleine kinderen zijn nog aan het begin van het inhiberen en die kunnen zich heel vaak nog vorige levens herinneren of zelfs de tijd tussen de levens. Zo had ik een patiente en die vertelde over haar zoontje die op haar kroop toen ze op de bank lag en haar vertelde: ‘Weet je, toen ik nog niet bij jullie was toen kwam ik opa tegen (die hij nooit gekend had, want die was net overleden voordat hij geboren werd) en die zei: ‘Je moet door die deur gaan want -
Misschien interessant om ook even de neveneffecten bij dubbelzien te beschouwen, mits een vleugje humor kom je makkelijk tot een synthese van dit topic. Nuancering en bedachtzaamheid is nooit een slecht advies, zeker in omgevingen waar alle contexten op een hoopje worden gegooid en onderscheidingsvermogen nog slechts een optie voor wie er niet door bevangen wordt. Dat kinderboek zal er niet zomaar gekomen zijn, in de psychologie wordt dat veel gebruikt binnen het kader van defusie.
-
Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?
discussie antwoordde op een TTC van IKBENANDERS in Theologie
Onder het buitengewoon interessante interview met Arie Bos staat ook nog een leuk stukje: -
Heb het even opgezocht, hydrocefalie is een aandoening waarbij hersenvocht zich ophoopt in en/of rond de hersenen, waardoor de druk in de schedel kan toenemen. De symptomen kunnen variëren afhankelijk van de leeftijd, hoofdpijn en dubbelzien komen vaak voor. Neurodiversiteit is een eufemisme voor tal van zaken die niet altijd zo goed begrepen worden, dit is afhankelijk van het standpunt van beschouwing. Ergo, het is allemaal niet zo 'hocus pocus' dan sommigen willen laten vermoeden, het is ook wetenschap.
-
Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?
discussie antwoordde op een TTC van IKBENANDERS in Theologie
Nog iets moois uit het interview, waarin iets doorschemert dat Steiner misschien ooit nog wel eens gelijk zou kunnen krijgen met zijn uitspraak: ‘bewustzijn ontstaat in de hersenen waar de geest op de materie botst’: -
Ja, geniaal is geen garantie om er niet tureluurs van te worden, denk bijvoorbeeld aan John Nash die pas veel later een prijs voor z'n bijdrage aan de speltheorie heeft gekregen. Maar dat zijn geen zaken voor Hopper en de zijnen, die hebben immers geen verstand meer.
-
Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?
discussie antwoordde op een TTC van IKBENANDERS in Theologie
Dit is wel een interessant interview met Arie Bos. Hij zegt daarin o.a.: -
Arie Bos heeft blijkbaar ook kinderboeken geschreven, zoals 'De doldwaze avonturen van Spikey en Jordy'.
- Gisteren
-
Hoe christelijk is het om ook het lijden en het onrecht in het leven te verwelkomen?
discussie antwoordde op een IKBENANDERS van IKBENANDERS in Christen vandaag
Ik bedacht mij vanavond nog onder het hardlopen: wellicht is het minder goede alleen achteraf als een zegen te bestempelen. Wat betreft de zin: ‘Omarmen van hoop (op betere tijden?) is uitgestelde teleurstelling. Hoop is een gemoedsbeweging welke de mens bedriegt.’ -> Hoop doet leven. Over de rest wat je hebt gezegd moet ik nog eens op mijn gemakje nadenken. -
Hoe christelijk is het om ook het lijden en het onrecht in het leven te verwelkomen?
discussie antwoordde op een IKBENANDERS van Hopper in Christen vandaag
- Ascese kan tot spirituele waanzin lijden omdat men een doel nastreeft. Het is goed om de begeerte te beteugelen, maar dan moet gezocht worden in de eigen geest waar die begeertes al dan niet liggen. Dat is immers voor iedere mens verschillend. Maar zoals bijvoorbeeld de moslims doen, overdag niet eten en na zonsondergang je volproppen is ongezond en heeft met beheersing van begeerte niets van doen. - Omarmen van hoop (op betere tijden?) is uitgestelde teleurstelling. Hoop is een gemoedsbeweging welke de mens bedriegt. Er kan ingezien worden dat hoop en de toekomstige teleurste -
Hoe christelijk is het om ook het lijden en het onrecht in het leven te verwelkomen?
discussie antwoordde op een IKBENANDERS van IKBENANDERS in Christen vandaag
Als de vrije wil voor hedonistische mens mens ligt in de ascese en de vrije wil van de lijdende mens in het omarmen van de hoop, doen zij dáár dan niet de wil van de Vader? Want de hedonistische mens is onvrij in het najagen van zijn geneugten en de lijdende mens daar waar hij plotseling en/of geleidelijk wordt beperkt in zijn bewegingsvrijheid en/of in beslag wordt genomen door zijn/haar psychisch-emotioneel lijden. -
Hoe christelijk is het om ook het lijden en het onrecht in het leven te verwelkomen?
discussie antwoordde op een IKBENANDERS van Hopper in Christen vandaag
1. De vrije wil bestaat alleen als illusie. In de goddelijke werkelijkheid is er alleen de wil van de Vader. 2. Integendeel, de mens die zichzelf onder heerschappij van de Zoon stelt zal het tegendeel ervaren. AI raadplegen is geen slimme actie. Gelatenheid is het tegendeel van wat AI zegt: het zijn zonder verwachtingen. -
Hoe christelijk is het om ook het lijden en het onrecht in het leven te verwelkomen?
discussie antwoordde op een IKBENANDERS van IKBENANDERS in Christen vandaag
Dank je wel om het woord ‘gelatenheid’ ter sprake te brengen. Twee bedenkingen bij wat je zegt: Als de mens het goede en het kwade met een berustende instelling of niet verwelkomt – want alles wat hem wordt toegeworpen moet hij uiteindelijk toch accepteren –, hoe vrij is de mens dan eigenlijk nog? Als de mens alles wat hem wordt toegeworpen en om Christus’ wil ondergaat, is zijn leven dan niet één groot offer? p.s. Ik heb het Meister Eckhart kenner Marcel Brakers niet zó horen zeggen in een interview, maar volgens de AI betekent ‘gelatenheid’ bij Meister Eckhart (volge -
Het goede nieuws is dat je tussendoor die paradoxen al eens grondiger bekeken hebt, dat gaat over vandaag.