Spring naar bijdragen

Eindelijk écht contact met God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Shalom Joost,

Zoals je het schrijft, sluit je de "Hervormde Kerk (en waarschijnlijk de PKN)" uit. Je sluit hier al de Hervormde Kerk uit, terwijl daarin nog verschillen zijn. Nederlands Hervormd is bijvoorbeeld zwaarder van stof. (Geen domina, hele noten zingen, vrouwen rok en hoedje naar de kerk.) Die uitsluiting van heel generiek de Hervormde Kerk pas je denk ik gemakshalve ook toe op de PKN. Het gevoelsmatige spreekt je meer aan zeg je, maar vergis je ook niet in de evangelische kant. Vaak zijn die strenger qua opvattingen dan van buiten te zien is. Daarom ga op pad samen met God. Sluit niet alles resoluut uit en zie waar je terecht komt. Je hebt besloten je huidige gemeente te verlaten en gaat op zoek naar een andere. Dat zou zomaar de Nederlands Hervormde Kerk kunnen zijn knipoog_dicht.gif. Toch Hervormd, maar anders dan jou huidige Hervormde kerk.

Je stelling "waarschijnlijk de PKN ga verlaten" is redelijk jou keuze te noemen, maar waar is God daarin. Die kan je ook leiden naar de GKV, toch? smile.gif

De tijd zal het leren en we wachten af waar het pad heen leidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 01:57:53 schreef Michiel het volgende:

Shalom Joost,

Zoals je het schrijft, sluit je de "Hervormde Kerk (en waarschijnlijk de PKN)" uit. Je sluit hier al de Hervormde Kerk uit, terwijl daarin nog verschillen zijn. Nederlands Hervormd is bijvoorbeeld zwaarder van stof. (Geen domina, hele noten zingen, vrouwen rok en hoedje naar de kerk.) Die uitsluiting van heel generiek de Hervormde Kerk pas je denk ik gemakshalve ook toe op de PKN. Het gevoelsmatige spreekt je meer aan zeg je, maar vergis je ook niet in de evangelische kant. Vaak zijn die strenger qua opvattingen dan van buiten te zien is. Daarom ga op pad samen met God. Sluit niet alles resoluut uit en zie waar je terecht komt. Je hebt besloten je huidige gemeente te verlaten en gaat op zoek naar een andere. Dat zou zomaar de Nederlands Hervormde Kerk kunnen zijn
knipoog_dicht.gif
. Toch Hervormd, maar anders dan jou huidige Hervormde kerk.

Je stelling "waarschijnlijk de PKN ga verlaten" is redelijk jou keuze te noemen, maar waar is God daarin. Die kan je ook leiden naar de GKV, toch?
smile.gif

De tijd zal het leren en we wachten af waar het pad heen leidt.

Volgens mij waren toch alle hervormde kerken, Nederlands Hervormd. verbaasd.gif

De zware variant van de Hervormde Kerk heet iig de Gereformeerde Bond. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 september 2006 18:20:56 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

* Weg2 valt bijna van haar stoel van verbazing en vraagt zich ook erg af hoe groot Rijssen is (en die parochie)
knipoog_dicht.gif

Kampen heeft er ook wel ongeveer zoveel (misschien iets minder) en dat is ook niet zo'n grote plaats. Maarjah, Bible-belt he puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan alleen maar zeggen: ga waar jij je prettig voelt.

Ik ga het proberen niet te generaliseren, maar ik kom ook uit ongeveer dezelfde hoek als waar jij vandaan komt en wat mij tegenstaat is dat de beleving inderdaad zwaar achterwege blijft.

Ieder die zich prettig voelt in hoe het in dergelijke gemeenten gaat, fantastisch...

Alleen krijg ik ook in dit topic het gevoel dat er sommigen gaan trekken aan datgene waar Joost nu juist mee gezeten heeft.

Het commentaar over buurmans gras is ook wat ik vaak in mijn (oude) omgeving moet horen en ik word er een beetje moe van.

Alsof mensen het niet kunnen vatten dat sommigen dat soort keuzes maken...

Joost, alle zegen, ik hoop voor je dat je het gevoel van een thuis kunt vasthouden daar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 01:17:09 schreef Michiel het volgende:

Evangelisch is ook veel meer gericht op het gevoels element (vandaar ook het "handen opheffen"), waardoor je ook makkelijker een dergelijke ervaring kan hebben.

verbaasd.gifverbaasd.gif

Bij ons in de gemeente worden er helemaal geen handen opgeheven..heel af en toe, maar daarbij..wij zaten helemaal vooraan dus joost heeft daar helemaal niks van kunnen zien puh2.gif

edit: Onze voorganger heeft afgelopen zondag nog gezegd dat je verstand velen maler belangrijker is dan je gevoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gevoel moet niet je leidraad zijn.

God is altijd dichtbij, of je Hem nu voelt of niet. Zijn Woord zegt dat Hij ons nooit zal begeven of verlaten (Hebr. 13:5, Ps. 139) Als je God dus niet voelt, klopt je gevoel niet, Gods Woord immers altijd wel.

Maar wat is een relatie zonder gevoel? Ik houd van je, maar ik voel er niets bij? Dat klopt niet. God heeft ons gemaakt voor een intense relatie met Hem. Wij mogen dat ervaren en ervan genieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 14:08:33 schreef JoostG het volgende:

Overigens tussendoor:

Ik merk dat ik sinds zondag in het dagelijkse leven heel anders functioneer. M'n manier van denken is veranderd, evenals de manier waarop ik met anderen om ga.

Dat voelt (
knipoog_dicht.gif
) vreemd...

Dat klinkt goed. smile.gif

Op wat voor manier ben je dan anders gaan denken en hoe ga je dan anders met anderen om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 14:09:30 schreef Bride het volgende:

Gevoel moet niet je leidraad zijn.

God is altijd dichtbij, of je Hem nu voelt of niet. Zijn Woord zegt dat Hij ons nooit zal begeven of verlaten (Hebr. 13:5, Ps. 139) Als je God dus niet voelt, klopt je gevoel niet, Gods Woord immers altijd wel.

Maar wat is een relatie zonder gevoel? Ik houd van je, maar ik voel er niets bij? Dat klopt niet. God heeft ons gemaakt voor een intense relatie met Hem. Wij mogen dat ervaren en ervan genieten.

AMEN! smile.gif En gelukkig mag ik dat ook intens ervaren, vooral op de zondag in de dienst knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 14:09:55 schreef Eli7 het volgende:

[...]

Dat klinkt goed.
smile.gif

Op wat voor manier ben je dan anders gaan denken en hoe ga je dan anders met anderen om?

Ik kan het nog niet goed plaatsen maar ik ben rustiger geworden. Ook keer ik me af van bepaalde zaken.

Voorbeeldje: op m'n werk wordt erg veel seksueel getint gepraat. Ik doe daar in z'n geheel niet meer aan mee.

Verder voel ik me "vrijer" en lach veel, ook om niets (al fietsend of in de winkel, bijvoorbeeld).

Verder krijg ik wat meer heldere meningen over bepaalde zaken.

Toen ik vorige week in Utrecht op het terras zat en Liset mijn mening vroeg over bepaalde dingen kon ik niet antwoorden aangezien ik daar (kerkelijk gezien) nooit over nagedacht had (ik weet alleen niet meer waar het over ging).

Nu begint dat zich wel te vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 15:06:07 schreef JoostG het volgende:

[...]

Ik kan het nog niet goed plaatsen maar ik ben rustiger geworden. Ook keer ik me af van bepaalde zaken.

Verder voel ik me "vrijer" en lach veel, ook om niets (al fietsend of in de winkel, bijvoorbeeld).

Verder krijg ik wat meer heldere meningen over bepaalde zaken.

Zoooo herkenbaar smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 08:10:59 schreef Eli7 het volgende:

Volgens mij waren toch alle hervormde kerken, Nederlands Hervormd.
verbaasd.gif

De zware variant van de Hervormde Kerk heet iig de Gereformeerde Bond.
engel.gif

Ik heb het door elkaar gehaald inderdaad. Even nagekeken en de zware tak van Nederlands Hervormde Kerk heet "Gereformeerde Bond binnen de Hervormde Kerk" (ook niet echt een duidelijke naam knipoog_dicht.gif). Wikipedia leert dat de Hervormde Kerk varieert van vrijzinnig tot bevindelijk. De HK bij ons in het dorp hangt meer naar de Gereformeerde Bond. Vergelijkinsmateriaal is niet helemaal juist dus. smile.gif

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 13:58:33 schreef Liset het volgende:

Bij ons in de gemeente worden er helemaal geen handen opgeheven..heel af en toe, maar daarbij..wij zaten helemaal vooraan dus joost heeft daar helemaal niks van kunnen zien

Het gebeurd dus wel. Af en toe is toch dat het gebeurd? En in mijn post schrijf ik helemaal niet over de baptisten gemeente Zevenaar, waar Joost is geweest, maar over het algemeen.

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 14:05:55 schreef Michie23 het volgende:

Ik vind die opmerking over gevoel wel erg kort door de bocht, gevoel is nl. van God, Hij heeft het er bij ons in gelegd. Ik ken niemand die zo gevoelig is als God zelf.

Wat is er kort door de bocht aan? Evangelischere gemeente spreken via verschillende (visuele) elementen meer in op het gevoel. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan de soort muziek, het herhalen daarvan, vlaggen, handen opheffen noem maar op. Is dat kort door de bocht dat dergelijke uitingen meer voorkomen in evangelische gemeenten? Ik denk het niet, ik denk dat jou opmerking korter door de bocht gaat omdat je niet naar het bredere plaatje kijkt.

Gevoel hoort er zeker bij, maar kan ook je misleiden. Gevoel is zo veranderlijk als het weer, vandaag ben je goed gemutst, morgen chagerijnig. Gevoel kan van God komen, maar ook niet. Gevoel kan ook opgewekt worden door daarop in te spelen met bepaalde (visuele) elementen.

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 14:07:33 schreef Liset het volgende:

@ Michie23Ja inderdaad, ik vind wel wat meer opmerkingen in diezelfde post kort door de bocht

Vertel, ik ben benieuwd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Michiel,

Evangelische kerken spelen inderdaad op een andere manier in op gevoel dan "traditionele" kerken. Bij de behouden reformatorische kerken wordt de nadruk op "zondig" gelegd (iets waar ik niet echt tegen kan, overigens), katholieken hebben veel pracht en praal en evangelische kerken houden wat vrolijkere diensten.

Voor alles valt wat te zeggen maar van mij hoeft het niet zo depressief, eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 01:57:53 schreef Michiel het volgende:

Daarom ga op pad samen met God. Sluit niet alles resoluut uit en zie waar je terecht komt. Je hebt besloten je huidige gemeente te verlaten en gaat op zoek naar een andere.

...

De tijd zal het leren en we wachten af waar het pad heen leidt.

smile.gif

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 september 2006 15:06:07 schreef JoostG het volgende:

[...]

Ik kan het nog niet goed plaatsen maar ik ben rustiger geworden. Ook keer ik me af van bepaalde zaken.

Voorbeeldje: op m'n werk wordt erg veel seksueel getint gepraat. Ik doe daar in z'n geheel niet meer aan mee.

Verder voel ik me "vrijer" en lach veel, ook om niets (al fietsend of in de winkel, bijvoorbeeld).

Verder krijg ik wat meer heldere meningen over bepaalde zaken.

Toen ik vorige week in Utrecht op het terras zat en Liset mijn mening vroeg over bepaalde dingen kon ik niet antwoorden aangezien ik daar (kerkelijk gezien) nooit over nagedacht had (ik weet alleen niet meer waar het over ging).

Nu begint dat zich wel te vormen.

Aanvulling. Ik luister nu opeens (weer) heel graag naar muziek die christelijk verantwoord is en/of waarin God geëerd/aanbeden wordt (dus op de MP3 speler in de auto hebben we tegenwoordig Opwekking en dat soort muziek smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:02:40 schreef JoostG het volgende:

[...]

Aanvulling. Ik luister nu opeens (weer) heel graag naar muziek die christelijk verantwoord is en/of waarin God geëerd/aanbeden wordt (dus op de MP3 speler in de auto hebben we tegenwoordig Opwekking en dat soort muziek
smile.gif
)

Daar heb ik ook altijd 'last' van als ik een dergelijk iets heb meegemaakt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

*UPDATE*

De kogel is (letterlijk) door de kerk. Gisteravond heb ik met mijn ouderling gesproken en verteld dat ik weg ga bij de hervormde kerk, met de daarbij behorende redenen.

Aanvankelijk was ze het er niet mee eens maar dat had meer te maken met mijn opvatting over het christendom dan met mijzelf. Ze vond het namelijk onzin dat je alleen via Jezus tot God kon komen. Dat ik nu naar een evangelische kerk ga zag ze ook niet zitten (dat is tenslotte geen kerk... "hebben ze daar wel een bijbel in de dienst?") maar al snel bleek de reden van haar bezoek: ik had de kerkbalans nog niet betaald...

Binnenkort krijg ik in ieder geval de papieren die ik moet ondertekenen om me uit te schrijven. Dat ik de gemeente verlaat omdat ik wil worden opgebouwd in het geloof, en niet afgebroken, begreep ze dan weer wel. Mijn opmerking dat Jezus niet slechts de zoon van een timmerman was, dat begreep ze niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ga je die kerkbalans nou nog wel betalen? rofl.gif

Nee dat was een kort luchtig grapje.

Ik ben blij voor je Joost dat je uiteindelijk een keus hebt kunnen maken. Ik hoop dat er nu een last van je schouders is gevallen (en al helemaal nu je het dus bekend hebt gemaakt, ook aan de gemeente).

Sterkte bij de evangelische gemeente (weet je al naar welke je gaat?), en ik hoop dat je daar je thuis mag vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ga je die kerkbalans nou nog wel betalen?
rofl.gif

Ja smile.gif

Quote:
Ik ben blij voor je Joost dat je uiteindelijk een keus hebt kunnen maken. Ik hoop dat er nu een last van je schouders is gevallen (en al helemaal nu je het dus bekend hebt gemaakt, ook aan de gemeente).

Dank je flower.gif

Inderdaad, ik voel me een stuk 'vrijer'.

Quote:

Sterkte bij de evangelische gemeente (weet je al naar welke je gaat?),

Ik ga nu naar een gemeente die zich bewust geen 'evangelisch' gemeente noemt maar 'christengemeente'. Ze doen dit bewust omdat ze zichzelf niet in een hoekje willen drukken. Ook hebben ze alle respect voor elke christelijke denominaties. Maar uiteindelijk heeft deze een evangelisch karakter. Gitaren, opwekkingen... dat soort dingen.

Overigens betekent dit niet dat dit (letterlijk) het einde is. Ik ben niet officieel lid en op dit moment kan dat ook niet (ze kennen nog geen officieel lidmaatschap).

Maar het is in ieder geval fijn om een gemeente te hebben gevonden die elkaar een beetje als familie behandelt en waar ik kan worden opgebouwd in geloof. Bij m'n 'vorige' kerk werd je juist terechtgewezen als je zei dat Jezus de zoon van God was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid