Spring naar bijdragen

Eindelijk écht contact met God


Aanbevolen berichten

Zoals een ieder in

dit topic kan lezen

twijfel ik al een tijdje of ik in de goede gemeente zit (hervormde PKN

kerk).

Zeker sinds uitspraken van verschillende gemeenteleden ("Jezus was niet de

zoon van God maar van een timmerman", "ik snap die

gereformeerden/evangelischen niet, ze houden zo van Jezus en zo"), het

feit dat er (passieve) gemeenteleden zijn die me al eens met de dood

hebben bedreigd en een aantal opvattingen die binnen de kerk worden

gehanteerd/gepredikt worden hebben me doen twijfelen. Ook de predikant

heeft me een paar maanden geleden al aangegeven dat hij verwachtte dat ik

niet zo lang bij de gemeente zal blijven omdat ik een evangelischer

gedachtengang heb dan "mijn" kerk nu eenmaal heeft. Hij stond hier

gelukkig volledig achter en heeft me gewoon gedoopt in de wetenschap dat

ik niet bij de gemeente zou blijven. Toen ik tot geloof kwam heb ik nu

eenmaal de fout gemaakt om de "makkelijkste" kerk te kiezen. de HK was in

m'n woonplaats en tja, m'n familie is ook lid dus waarom moeilijk doen een

een meer geschikte gemeente zoeken? Destijds heb ik het baptisme overwogen

maar besloot toendat het er niet zo veel toe deed naar welke kerk ik zou

gaan (ik besef nu dat dit een significante denkfout is geweest).

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en zat ik nog steeds met dit

probleem. Vorige week zondag zat ik in de kerk waar de (vrouwelijke)

predikant weliswaar een mooi stukje levensles gaf in haar preek, het deed

me verder niets en de link met God ontging me. Het viel me al langer op

dat er eigenlijk niet zo heel

veel aandacht wordt besteed aan Jezus en al helemaal niet aan je

persoonlijke relatie met de Heer. Ook het "gemeente-gevoel" is ver te

zoeken (ik heb alleen de predikant en de ouderling van dienst gegroet, de

rest zegt simpelweg niets. De liturgie zei me ook niets meer... veel te

neutraal, geen aanbidding, alleen de "standaard" gebeden om ontferming.

Niets mis mee natuurlijk maar ik heb er gewoon niets mee.

Dinsdagavond was er een gemeente avond waarbij er een nieuwe predikant

was. Ook hier gold: ik kende zo ongeveer niemand en het contact met de

mensen die ik dan wél kende was gewoon zo enorm onpersoonlijk. De twijfel

nam alleen maar toe.

Een tijdje terug melde zich op Credible een meisje aan dat wel

geinteresseerd was in het organiseren van een meeting. Aangezien ik de

vorige meeting heb gedaan en het me wel handig leek om eens van gedachten

te wisselen heb ik dit meisje toegevoegd aan m'n msn-lijst. Het gevolg is

een reeks van leuke gesprekken, leuk contact en inmiddels mag ik stellen

dat Liset en ik een mooie vriendschap hebben ontwikkeld. Afgelopen zondag

ben ik dan ook met haar mee geweest naar haar kerk (baptistengemeente).

Voor de dienst was een moment van stilte waarbij er (dus) de gelegenheid

was om met God te praten, je wensen en vragen kenbaar te maken. Dit heb ik

dan ook gedaan, ik wilde wel eens duidelijkheid: wel of niet in m'n

gemeente blijven? Is de hervormde kerk uberhaubt iets voor mij, ben ik

iets voor de hervormde kerk? Bouwt deze kerk mijn geloof op of stagneert

deze m'n geloof?

Een tijdje later... het was in gebed, voelde ik iets als een warme hand op

m'n schouder. Opeens had ik antwoord op mijn vragen; opeens wist ik dat ik

niet in de richting voer dan hoe de rivier me naar Gods zee zou moeten

leiden.

De hele dienst; de preek, de orde van dienst, de manier van bidden en

prijzen... alles sprak me aan en ik merkte het significante verschil van

aanbidding wat ik in m'n eigen kerk zo mistte.

Na de dienst ben ik even met de voorganger gaan praten maar ik kon

eigenlijk niet zo heel veel uitbrengen. Met een bekertje koffie ben ik

naar buiten gelopen en opeens, vanuit het niets werd ik zo gelukkig door

de handreiking die de Heer mij gaf dat ik in tranen uitbarstte. Het was

zo'n mooie ervaring!

Goed... de beslissing om de hervormde kerk (en waarschijnlijk de hele PKN)

te verlaten is genomen. Ik ga meer werken aan mijn persoonlijke band met

God en de beslissing om toch de wat meer evangelische richting te volgen

is gemaakt .

Waar ik nu terecht ga komen weet ik (nog) niet helemaal zeker maar

voorlopig zal ik even "buiten de deur" kerken (in Zevenaar).

-= To be continued =-

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Shalom Joost,

Een dergelijke ervaring heb ik ook eens gehad, dat gevoel van warmte in een dienst bij een andere stroming. Toen ben ik regelmatiger gegaan en heb mij ook verdiept in die stroming, maar na die ene keer was die ervaring er niet meer, kon ik mij niet vinden in hetgeen zij leerde en bleef ik bij mijn huidige gemeente.

Je zegt dat het contact onpersoonlijk is, dat je niemand kent. Neem je ook de moeite om mensen te leren kennen? Kom je regelmatig bijvoorbeeld en blijf je dan om een kopje koffie te drinken na de dienst? In de Hervormde Kerk is een vaste volgorde van liturgie, waarin ook het "Stilgebed" is opgenomen tegen het einde van de dienst voor de "Votum en groet". Veelal zijn die stiltes te kort (onbewust van de voorganger) en kan je daarin niet veel kwijt, maar ik ben er tot zover achter dat als je bewust in de dienst bent je ook daar God mag ervaren.

Jij schrijft van weerstand richting de Hervormde Kerk, dat kan je blikveld en ervaring vertroebelen. Let daarom op dat je niet op een roze wolk terecht komt door omstandigheden en een eenmalige ervaring. Verdiep in hetgeen deze andere gemeente leert en of jij daarin ook je weg kan vinden. Besluit niet van de ene op de andere dag naar een andere gemeente over te gaan, want je kan ook rusteloosheid opwekken op die manier.

Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi om te lezen wat voor ervaring je daar had. Maar inderdaad, Michiel heeft ook gelijk: het gras bij de buren is niet altijd groener, en het kan zijn dat deze ervaring eenmalig was. Anyway, zoals jij jouw 'oude' kerkgemeente omschrijft, denk ik wel dat je je daar als orthodox christen niet thuis kunt voelen. Veel te vrijzinnig, ik zou er ook werkelijk met kromme tenen zitten als mensen dat soort dingen zouden zeggen! Maar er is nog veel meer in PKN-land, en wellicht ook andere denominaties in jouw buurt? Een goeie tip: ga gewoon naar verschillende diensten, lees je in over de div. kerkgemeentes en maak van daaruit een keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

:shock:

wie vertelde me pas dat hij meer reformatorisch was en niet zo evangelisch? puh2.gif

Ik vind het geweldig dat je deze ervaring hebt gehad smile.gif maar ik zou je ook willen aanraden om nog naar meer verschillende diensten gaat, om te kijken hoe het je daar bevalt. Tussen hervormde gemeentes zit trouwens een wereld van verschil, 'jouw' gemeente is richting vrijzinnig, maar er zijn ook nog erg behoudende gemeenten, of juist niet zo behoudend, maar wel met goede preken ed.

Gods zegen flower.gif

edit: had je laatste post niet gelezen, ik ben benieuwd hoe het verder gaat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
het

feit dat er (passieve) gemeenteleden zijn die me al eens met de dood

hebben bedreigd

Wees dan maar blij dat ze passief blijven knipoog_dicht.gif

Succes met het zoeken naar een andere kerk. BTW: Ik denk dat je een beetje op moet passen om nu niet ineens alle gereformeerden als passief te bestempelen. In mijn (bijna oude) kerk ken ik ook lang niet iedereen, zijn ook veel, iig op het eerste gezicht passieve leden, maar de gemeente leeft wel. Probeer niet te snel met je oordeel klaar te staan.

(Dit is overigens geen verwijt hoor, als ik die verhalen van jou lees was ik volgens mij allang gevlucht).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, mooi verhaal. smile.gif Nou als je je persoonlijke omgang met, en beleving van God wilt ontwikkelen zit je in de evangelische hoek (zo noem ik het maar even voor het gemak) zeker goed. Ik ben dan onderweg om Rooms te worden maar als er iets is wat ik ga missen is het waarschijnlijk de evangelische manier van aanbidden. Zij geven je vaak echt de ruimte om je persoonlijk naar God uit te strekken. Heerlijk is dat he? big-smile.gif

Hou het vuur brandende! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:07:39 schreef Marcoooooo het volgende:

[...]

Wees dan maar blij dat ze passief blijven
knipoog_dicht.gif

rofl.gif

Quote:
Ik denk dat je een beetje op moet passen om nu niet ineens alle gereformeerden als passief te bestempelen.

Ik hoop niet dat het lijkt of ik dat doe maar dat is per definitie niet waar, hoor. Het passieve ligt geheel in m'n eigen gemeente. Punt is dat de hervormde kerk veel leden heeft die lid zijn "omdat ze lid zijn" (dit is volgens mij in de gehele PKN zo). Je bent lid als je ouders het ook zijn dus er is geen sprake van een eigen keuze. Zo ontstaat een gemeente waarin (in mijn gevel) 2500 leden zijn waarvan je er zo'n 20 in de kerk ziet (op een drukke zondag...) waarbij de meesten eigenlijk ook komen omdat ze dat van oudsher gewend zijn. Zodoende zit de kerk dus vol met (met alle respect) alleen ouderen die je vervolgens na de dienst vertellen dat ze blij zijn dat de kerk zo vrijzinnig is omdat andere kerken vinden dat Jezus de zoon van God was en zoals de dominee van een paar jaar geleden predikte is dat uiteraard niet zo, Hij was de zoon van een timmerman en had gewoon wat meer levenswijsheid.

De kerk zelf vindt dat het goed is dat er ook passieve leden zijn omdat deze dan ook behouden blijven. Een beetje tegenstrijdig aangezien de alverzoening ook wordt gepredikt en nee, daar kan ik het toch niet mee eens zijn:

Want zozeer heeft God de wereld liefgehad

dat hij de Zoon, de eniggeborene,

gegeven heeft,-

opdat ieder die in hem gelooft

niet verloren zal gaan

maar eeuwig leven mag hebben.

Joh 3:16

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey JoostG,

Mooi om te lezen! Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat het mooi is als mensen allemaal maar hun kerk verlaten in ruil voor 'het groene gras bij de buren' (te denken valt aan Lot, die voor de groene velden koos en Abraham achterliet in een - in mensenogen - dor gebied). Maar ik bedoel dat het mooi is om te lezen dat je zó met je geloof bezig bent.

De goeie tips van onze, in de Geest, medebroers en zussen heb je hierboven al gekregen, dus daar zal ik niet op inhaken.

Wat ik je wel mee wil geven is het volgende:

'De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd.' (Handelingen 17)

Mijn boodschap: Laat je niet leiden door mooie praatjes van mensen, maar onderzoek dagelijks de schriften of die mooie praatjes wel waar zijn.

Veel succes!

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 13 september 2006 10:15:22 schreef Levi het volgende:

Hey JoostG,

Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat het mooi is als mensen allemaal maar hun kerk verlaten in ruil voor 'het groene gras bij de buren'

Dit is inderdaad een punt waar ik me best schuldig over voel en waardoor ik juist een paar maanden heb getwijfeld.

Het gaat me echter puur om de geloofsbeleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:29:28 schreef JoostG het volgende:

Het gaat me echter puur om de geloofsbeleving.

Als het om puur om jou geloofsbeleving gaat, omdat het zo fijn en warm aanvoelt(?) dan denk ik dat je ook binnen de 'evangelische hoek' teleurgesteld gaat worden....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee Joost, wat gaaf dat je dit hebt mogen ervaren. Ik weet er verder niet veel wijze woorden bij te zeggen, dat hebben de anderen al gedaan knipoog_dicht.gif Ik hoop dat de Geest je bij je verdere "onderzoek" gaat leiden en dat je het waar je ook terechtkomt naar je zin gaat hebben en dat je je er thuis gaat voelen. Gods zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

God's wijsheid toegewenst!!!

En geen enkele stroming is perfect, maar de kerk is wél perfect want het is het Lichaam van Christus. En Hij is perfect! In de gereformeerde kerk, hervormde, katholieke zitten broers en zussen van je, vergeet dat niet (ook niet als je helemaal gek wordt op de evangelische kerk).

Maar God heeft voor jou een plan apart, en dat betekent dat Hij wel degelijk kan vertellen naar welke gemeente jíj moet gaan. Dat God dat tegen jou zegt wil niet zeggen dat iedereen naar die gemeente moet gaan, begrijp je een beetje? Behoed jezelf voor vooroordelen en vergeef je oude/huidige gemeente voordat je een 'nieuwe start' gaat maken. Wie weet heb je je broers en zussen daar nog een keer nodig en zij jou. Maar goed.. kijk maar wat je hebt aan mijn advies en laat God het laatste woord hebben!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 13 september 2006 13:54:52 schreef Helena het volgende:

God's wijsheid toegewenst!!!

Maar God heeft voor jou een plan apart, en dat betekent dat Hij wel degelijk kan vertellen naar welke gemeente jíj moet gaan

Als je Joost zondag had gezien..dan had je waarschijnlijk gezegd dat hij inderdaad bij z'n oude gemeente weg moet. Vooral omdat hij zondag zijn eerste 'persoonlijke ervaring' had met God. En dat in een andere gemeente smile.gif Het was in ieder geval zo prachtig om mee te maken, heel ontroerend. Ik ben heel blij dat ik er bij mocht zijn.

Lieverd, heel veel succes bij je zoektocht en je weet dat ik je bij zal staan smile.gif Wat je besluit ook is.

Liefs, Liset.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid