Spring naar bijdragen

De macht van Satan


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Waar dacht je dan dat dat staat?

1kor12:4

4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

1kor 12:28

God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken. 29 Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het gaat er om dat alles orderlijk gebeurt, zoals hier staat beschreven.

Alle profetien en tongentaal enz. moeten niet allemaal tegelijkertijd plaatsvinden, zodat geen chaos ontstaat.

Over 1 Kor. 12: er zijn verschillende plaatsen in het lichaam van Christus. Iemand die profeteert, is niet gelijk een profeet. Iemand die onderwijst, is niet gelijk een leraar.

Ef. 4

11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Er is een 5-voudige bediening van apostelen, profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren. Niet alle gemeenteleden hebben een bediening zoals in Ef. 4:11 staat. Wel kunnen alle gemeenteleden functioneren in de gaven van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, er staat bv.

6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar
het is één God die ze
allemaal
en
bij iedereen
teweegbrengt
.

In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is.

Quote:

en

11 Al deze gaven worden geschonken...

... door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat er om dat alles orderlijk gebeurt, zoals
staat beschreven.

Alle profetien en tongentaal enz. moeten niet allemaal tegelijkertijd plaatsvinden, zodat geen chaos ontstaat.

Lijkt me idd een verklaring waarom dus niet iedereen dezelfde gaven heeft. Waarom dus niet iedereen in tongentaal kan spreken, waarom niet iedereen kan profeteren, etc.

Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is.

Het vindt dus niet allemaal tegelijkertijd plaats.

Quote:
... door een en dezelfde Geest,
die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

Aan elk mens afzonderlijk, worden deze gaven uitgedeeld op de manier als Hij het wil. Hij heeft een orde waarin Hij dat toedeelt. Alles vindt niet tegelijkertijd plaats en ook niet tegelijk alles bij één persoon.


Samengevoegd:

Quote:

Lijkt me idd
een
verklaring waarom dus niet iedereen dezelfde gaven heeft. Waarom dus niet iedereen in tongentaal kan spreken, waarom niet iedereen kan profeteren, etc.

Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

Quote:

er zijn verschillende plaatsen in het lichaam van Christus. Iemand die profeteert, is niet gelijk een profeet. Iemand die onderwijst, is niet gelijk een leraar.


Samengevoegd:

Persoon A kan de ene keer in tongen spreken en persoon B kan het dan uitleggen. Een andere keer kan persoon B in tongen spreken en kan persoon A het uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het vindt dus niet allemaal tegelijkertijd plaats.

Sterker nog, er staat:

"Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?"

Het vindt niet alleen niet allemaal gelijk plaats, maar niet iedereen heeft ook dezelfde gaven.

Zoals Paulus trouwens ook in 1kor14:5 zegt:

"Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert."

Het is een kwestie van "kunnen" en dus "niet kunnen"

Quote:

Aan elk mens afzonderlijk, worden deze gaven uitgedeeld op de manier als Hij het wil. Hij heeft een orde waarin Hij dat toedeelt. Alles vindt niet tegelijkertijd plaats en ook niet tegelijk alles bij één persoon.

Dat schreef ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoon A kan de ene keer in tongen spreken en persoon B kan het dan uitleggen. Een andere keer kan persoon B in tongen spreken en kan persoon A het uitleggen.

Waar in de bijbel staat dat?

Het tegendeel staat trouwens in de tekst die ik hier boven citeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar in de bijbel staat dat?

Het tegendeel staat trouwens in de tekst die ik hier boven citeer.

Dit staat er denk ik niet. Niet elk praktijkvoorbeeld staat in de Bijbel beschreven. Er zijn veel combinaties van de gaven op verschillende manieren en in verschillende situaties denkbaar.

Welk tegendeel bedoel je?


Samengevoegd:

Quote:

Dat schreef ik.

Op één moment kan één persoon niet in alle gaven funtioneren, maar een persoon kan wel de ene keer profeteren, een andere keer in tongen spreken, weer een andere keer een woord van wijsheid hebben enz. enz.


Samengevoegd:

Quote:

Zoals Paulus trouwens ook in 1kor14:5 zegt:

"Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert."

Het is een kwestie van "kunnen" en dus "niet kunnen"

Niet iedereen spreekt inderdaad in tongen. Waarschijnlijk spreekt een deel van de mensen op dit forum niet in tongen. Maar deze mensen zijn wel in staat de Doop in de Heilige Geest te ontvangen en in tongen te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit staat er denk ik niet. Niet elk praktijkvoorbeeld staat in de Bijbel beschreven. Er zijn veel combinaties van de gaven op verschillende manieren en in verschillende situaties denkbaar.

Dus, het staat er niet in de bijbel maar je gelooft het wel. Ok...

Op welke grond geloof je dat dan als het niet de bijbel is?

Quote:
Welk tegendeel bedoel je?

Zie die eerdere posts, met teksten over het niet kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sterker nog, er staat:

"Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?"

Het vindt niet alleen niet allemaal gelijk plaats, maar niet iedereen heeft ook dezelfde gaven.

Iedereen ontvangt alle gaven meteen, maar zal niet gelijk overal in (kunnen) functioneren. Maar ieder mens kan zich naar alle gaven uitstrekken.

1 Kor. 12

31 Streeft dan naar de hoogste gaven.

En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

1 Kor. 14

1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dus, het staat er niet in de bijbel maar je gelooft het wel. Ok...

Op welke grond geloof je dat dan als het niet de bijbel is?

1 Kor. 14

26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. 27 Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken. 29 Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. 30 Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. 31 Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen. 32 En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen, 33 want God is geen God van wanorde, maar van vrede.

Hier staan wat praktijkvoorbeelden, maar niet alle combinaties/praktijkvoorbeelden staan uitvoerig beschreven. Ik heb het in de praktijk veel keren om me heen zien gebeuren.


Samengevoegd:

Overigens staan hier ook voorbeelden van het spreken in tongen en het zelf ook uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedereen ontvangt alle gaven meteen, maar zal niet gelijk overal in (kunnen) functioneren. Maar ieder mens kan zich naar alle gaven uitstrekken.

Nee dus, wat je hier zegt klopt niet met de bijbel, want niet iedereen heeft dezelfde gaven. Dus je ontvangt niet alle gaven.

Staat gewoon in tekst die ik voor je quote...

Tuurlijk mag je je er naar uitstrekken, alleen wilt dat niet zeggen dat je ze ook krijgt, aangezien de Heilige Geest de gaven 'aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, Hij bedeelt ze aan iedereen afzonderlijk toe zoals Hij wil. Dat doet Hij dus ook.

God wil graag dat je in alle gaven functioneert en moedigt je ook aan hierin te functioneren.

1 Kor. 14

1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

[...]

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

[...]

39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet.

1 Kor. 12

31 Streeft dan naar de hoogste gaven.

En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

In de tekst die je quote staat niet dat je niet alle gaven ontvangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hier staan wat praktijkvoorbeelden, maar niet alle combinaties/praktijkvoorbeelden staan uitvoerig beschreven. Ik heb het in de praktijk veel keren om me heen zien gebeuren.

Maar helaas, het zijn geen praktijkvoorbeelden voor je eigen stelling.

Hoogstens kun je afleiden dat het dus voor kan komen dat er meer mensen zijn die in tongen kunnen spreken. Er staat nergens dat dus iedereen die gave zou hebben.

En dan nog is het zo dat je niet kunt afleiden wat dan echt is en wat niet, maar dat is een ander punt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, Hij bedeelt ze aan iedereen afzonderlijk toe zoals Hij wil. Dat doet Hij dus ook.

God wil graag dat je in alle gaven functioneert en moedigt je ook aan hierin te functioneren.

Dat is jou bewering, maar het staat alleen niet in de teksten die je citeert.

Quote:
In de tekst die je quote staat niet dat je niet alle gaven ontvangt.

Staat er wel hoor. Maar ik wil je wel een andere tekst geven?

1kor12:8

Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

Aan de één wordt dus gave A geschonken, aan de ander B.

Er staat niet 'Aan de één wordt gave A,B,C,D,E en F geschonken en aan ieder ander natuurlijk ook.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar helaas, het zijn geen praktijkvoorbeelden voor je eigen stelling.

Ik heb allerlei soorten combinaties van praktijkvoorbeelden gezien.


Samengevoegd:

Quote:

Staat er wel hoor. Maar ik wil je wel een andere tekst geven?

1kor12:8

Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

Aan de één wordt dus gave A geschonken, aan de ander B.

Er staat niet 'Aan de één wordt gave A,B,C,D,E en F geschonken en aan ieder ander natuurlijk ook.'

Er staat niet 'aan de een wordt gave A gegeven, maar B, C, D, E en F niet. Aan de ander wordt gave B gegeven, maar gave A, C, D, E en F niet'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er staat niet 'aan de een wordt gave A gegeven, maar B, C, D, E en F niet. Aan de ander wordt gave B gegeven, maar gave A, C, D, E en F niet'.

Nee, er staat aan de een wordt gave A gegeven aan de ander B aan weer een ander C.

Deze gaven zijn geschonken van de Heilige Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals Hij wil.

Ik hoef helemaal niet te weerleggen dat iemand misschien niet alleen A maar ook C heeft. Het gaat allemaal om je bewering dat iedereen alle gaven zou krijgen. En zoals je ziet klopt die bewering dus niet met die bijbeltekst die ik je gaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

SV77

11 Doch al deze dingen werkt een en dezelfde Geest, delende aan een ieder in het bijzonder, gelijk Hij wil.

Wat Hij wil is: al deze dingen worden aan iedereen uitgedeeld.

1 Kor 12,6

en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En kijk eens aan, weer zo'n bijbelvers dat op verschillende manieren te interpreteren is. Je kunt zeggen dat inderdaad elke gelovige een eigen, vaste gave krijgt, of dat elke gelovige verschillende gaven op verschillende momenten krijgt.

Ik weet nu al zeker dat we er beslist niet gaan uitkomen hier, louter op grond van dat vers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen is in ieder geval vrij in de keuze om wel of niet in een gave te functioneren. Als iemand dat niet wil, dan hoeft dat niet.

Het gaat erom dat God enorm veel van Zijn kinderen houdt en Zijn kinderen graag al Zijn gaven wil geven, zodat de kinderen daarin kunnen functioneren, zodat het een zegen is voor de kinderen, broers en zussen en de wereld.

Zo kunnen mensen zichzelf opbouwen en/of de gemeente. Op die manier kunnen mensen op allerlei gebieden in het leven de duivel overwinnen en zo een goed leven krijgen op het gebied van redding, vrijheid, gezondheid, voorziening, rust, vrede, blijdschap enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

SV77

11 Doch
al
deze dingen werkt een en dezelfde Geest, delende
aan een ieder in het bijzonder
, gelijk Hij wil.

Wat Hij wil is: al deze dingen worden aan iedereen uitgedeeld.

1 Kor 12,6

en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die
alles
in
allen
werkt.

Ik snap dat je het graag in die tekst zou willen lezen, maar het staat er gewoon niet. Jij probeert nu dingen in die tekst te leggen die er niet in staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

En kijk eens aan, weer zo'n bijbelvers dat op verschillende manieren te interpreteren is. Je kunt zeggen dat inderdaad elke gelovige een eigen, vaste gave krijgt, of dat elke gelovige verschillende gaven op verschillende momenten krijgt.

ik denk dat je daar wel gelijk in hebt en dat God je gebruikt waar nodig.

maar ik geloof zeker wel dat ieder christen een gave of meerdere gekregen heeft van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid