Spring naar bijdragen

De Heilige Geest: Persoon of Kracht


Aanbevolen berichten

DE HEILIGE GEEST: PERSOON OF KRACHT?

Voortzetting van de discussie in dit topic. De laatste post daarin over dit onderwerp:

Wij lezen in de bijbel dat iemand vervuld kan worden met de heilige geest, dat die geest over hem kan komen en hem kan omhullen.

Er kan wat van Gods heilige geest van de een worden weggenomen en aan een ander worden gegeven. De heilige geest kan ten aanzien van iemand werkzaam worden, zodat hij in staat is bovenmenselijke prestaties te leveren.

Wat kan op grond van deze uitspraken redelijkerwijs worden geconcludeerd?

Stellig niet dat de heilige geest een persoon is. Hoe kan een deel van een persoon van iemand worden weggenomen en aan een ander worden gegeven?(Ja ik hoor het hier al sommigen zeggen,bij God is alles mogelijk)

Bovendien zijn er geen aanwijzingen dat getrouwe joden in de tijd dat Jezus op aarde was, de heilige geest als een persoon beschouwden die gelijk was aan de Vader.

Zij aanbaden de heilige geest beslist niet. In plaats daarvan was hun aanbidding uitsluitend gericht tot Jehovah, Degene die door Jezus zelf „mijn Vader†en „mijn God†werd genoemd.

Aimé

Is de Heilige Geest een Persoon, een Kracht, of beiden? Laat je horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik recycle ff een post van mezelf, wel zo gemakkelijk knipoog_dicht.gif Gaat niet specifiek over de H. Geest, maar over God (niet gespecificeerd Vader, Zoon of H. Geest). Is echter wel ontopic hier, denk ik. Mijn conclusie is: Persoon én Kracht.

bron

Ik heb al zo vaak gehoord, dat het new-age idee van een 'kracht' volledig in strijd is met het persoonlijke karakter van de christelijke God. Meermalen heb ik al parodieën voorbij zien fietsen over een new-age versie van het onze-vader, zo van 'onpersoonlijke kracht ofzoiets tot wie wij bidden' [...] Wat is er voor tegenstrijdigs in dat God alomtegenwoordig is als kracht én dat Hij een persoonlijke relatie met eenieder aan kan gaan? For God's sake (knipoog_dicht.gif), Hij is almáchtig! Wel eens over nagedacht wat voor een gigantisch logistiek probleem het is om met al die miljarden mensen een persoonlijke relatie te hebben? God kan het. Alleen dat al gaat voorbij het wezen van een 'persoon' zoals een mens die ziet. Wie zijn wij dat wij zouden snappen hoe God in elkaar zit? Wij snappen (of denken te snappen) alleen de manier waarop Hij Zich naar ons manifesteert, en dat is als een Persoon, simpelweg omdat dat de manier is waarop wij communiceren. Iets anders zouden wij niet snappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit een vergelijking van bijbelteksten die betrekking hebben op de heilige geest blijkt dat mensen ermee „vervuldâ€, ’gedoopt’ en „gezalfd†kunnen worden .

Geen van deze uitdrukkingen zou passend zijn indien de heilige geest een persoon was.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wijze waarop de bijbel de uitdrukking „heilige geest†gebruikt, geeft te kennen dat het een door Jehovah God beheerste kracht is die hij aanwendt om velerlei doeleinden te verwezenlijken.

Tot op zekere hoogte kan de heilige geest vergeleken worden met elektriciteit, een krachtbron die kan worden gebruikt om een grote verscheidenheid van dingen tot stand te brengen.

In Genesis 1:2 zegt de bijbel dat „Gods werkzame kracht [„geest†(Hebreeuws: roe′ach)] . . . zich heen en weer bewoog over de oppervlakte van de waterenâ€. Gods geest was hier zijn werkzame kracht die hij aanwendde om de aarde te vormen.

God gebruikt zijn geest om degenen die hem dienen, te onderrichten. David bad: „Leer mij uw wil te doen, want gij zijt mijn God.

Uw geest [roe′ach] is goed; moge die mij geleiden in het land der oprechtheid†(Psalm 143:10).

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 juni 2006 19:54:54 schreef Aimé het volgende:

Uit een vergelijking van bijbelteksten die betrekking hebben op de heilige geest blijkt dat mensen ermee „vervuldâ€, ’gedoopt’ en „gezalfd†kunnen worden .

Geen van deze uitdrukkingen zou passend zijn indien de heilige geest een persoon was.

Aimé

In het het topic "Jezus: God en mens" heeft Ventielbal het onderscheidt duidelijk gemaakt tussen de Heilige Geest en Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 juni 2006 19:49:37 schreef K. het volgende:

Nogmaals de Geest word beschreven als een Persoon. Hij spreekt, hoort, eert, geeft, heeft een wil, raakt bedroeft...

Tsja, maar hoe moet je er anders over praten? Over de liefde wordt ook wel eens gepraat alsof het een persoon is, die woorden worden net zo goed daarvoor gebruikt. Ik denk niet dat de HG echt een persoon is, want een persoon is iemand buiten jezelf. Dat vind ik niet op de HG van toepassing omdat die in jezelf werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zouden ook kunnen zeggen dat Gods heilige geest zijn geprojecteerde energie is.

Vanuit zijn onzichtbare woonplaats kan God waar dan ook en wanneer dan ook dingen laten gebeuren.

Vandaar dat hij zich niet op de plaats hoeft te bevinden waar zijn werkzame kracht actief is.

Hij kan zijn geest zenden om een taak te verrichten .

Dit kan gemakkelijk worden begrepen door mensen in deze tijd die de werking van huishoudelijke apparaten regelen met draadloze afstandsbediening.

Tegenwoordig kennen wij het vermogen van onzichtbare krachten zoals elektriciteit of infraroodstralen. Evenzo kan God, met zijn onzichtbare heilige kracht of geest, verwezenlijken wat hij zich ook maar voorneemt te doen, zonder dat hij zich van de ene plaats naar de andere begeeft

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind persoon wat vreemd, aangezien Hij geen lichaam heeft ik vind Kracht te weinig, maar ik hou het dan wel gewoon op persoon. Ik vind het idee van 'masker' zoals dat in het griekse toneel werd gebruikt nog steeds een mooie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het woord persoon vind ik te beperkt omdat dat iemand buiten jezelf is en de Geest juist in jezelf is. God brengt zijn liefde over door mensen Zijn Geest te geven, door mensen te veranderen. De HG is niet zomaar een Geest die ergens rondzweeft, het is God zelf. De Geest wordt ook wel eens Schepper genoemd; God schept een nieuwe Geest in ons.

Vervuld zijn met de Geest betekent: Een andere instelling hebben, niet vol zijn van jezelf maar gericht zijn op God. Wanneer je Gods Geest in je hebt, werpt dat vruchten af: liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Daarin groei je steeds maar naar God toe en kun je een beetje gaan lijken op Jezus. De HG is niet iets wat je kunt zien ofzo, het is een verandering in jezelf.

Moeilijk te verwoorden. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Hester,

Het is daarom dat ik geloof dat de Heilige Geest zowel een Persoon als een Kracht is. Als Persoon geeft Hij bevelen, bestuurd Hij Zijn Gemeente, als Kracht vervuld Hij gelovigen en geeft hen kracht.

Net zoals Jezus zowel mens als God was, en God zowel één als drie is, zo is de Geest zowel Persoon als Kracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 04:00:38 schreef Marcoooooo het volgende:

Als je de Geest alleen als kracht ziet, dan is de HG niet meer dan een stuk gereedschap van de Vader.

En het geeft nog een probleem in mijn ogen. Als je de Geest alleen erkent als kracht geeft dat een vorm algemenisering en vrijblijvendheid...

Zo kan iedereen zijn religieuze ervaringen opeens toeschrijven aan de Heilige Geest (new age).

Nee, Hij is een Persoon Die onlosmakelijk verbonden is met de Vader en de Zoon. Wil je Hem kennen? Dan zal je de Vader en Jezus Christus Zijn Zoon, gekruisigd en verrezen moeten erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 04:00:38 schreef Marcoooooo het volgende:

Inderdaad, ik ga met K. mee. De HG is een persoon, de derde van de serie.

Maar er zijn toch niet 3 verschillende personen? De Vader, Zoon en Geest zijn helemaal 1.

Quote:
De Geest is een deel van God, bewust en met de mogelijkheid je te helpen.

Volgens mij is de Geest niet een deel van God, het is God.

Quote:
Als je de Geest alleen als kracht ziet, dan is de HG niet meer dan een stuk gereedschap van de Vader.

Hij is 1 met de Vader en de Zoon. Het is geen gereedschap, het is, tsja, hoe zeg je dat? nosmile.gif De Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 juni 2006 19:11:18 schreef RobertF het volgende:

Is de Heilige Geest een Persoon, een Kracht, of beiden? Laat je horen.

Beiden.

Het boekje waar een uitgebreide exegese instaat, heb ik alleen op dit moment uitgeleend... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 09:17:09 schreef Hester het volgende:

[...]Maar er zijn toch niet 3 verschillende personen? De Vader, Zoon en Geest zijn helemaal 1.

God is Drie-enig, 3 verschillende personen en toch Één.

Quote:
[...]Volgens mij is de Geest niet een deel van God, het
is
God.[...]

En dus ook een deel van God knipoog_dicht.gif Ik zie het al een bepaalde rol van JHWH.

Quote:
Hij is 1 met de Vader en de Zoon. Het is geen gereedschap, het is, tsja, hoe zeg je dat?
nosmile.gif
De Geest.

Hij is God smile.gif 'onderdeel' van JHWH, en vervult de 'rol' van de Trooster en brengt de troostelozen via Jezus tot de Vader.. allemaal rollen van JHWH smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heilige Geest manifesteert Zich zowel als Persoon als als kracht. Om te weten waar Hij hoe is moet je de grondtekst lezen.

Het aan- of afwezig zijn van het woordje "de" voor "Heilige Geest" bepaalt dat. Wanneer er "de" voor staat gaat het om een Persoon.

Klein voorbeeldje van waar de Heilige Geest een Persoon is: En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Bárnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb. (Handelingen 13 vers 2). Hier is de Heilige Geest aan het woord in de eerste persoon als God.

De Heilige Geest is zowel persoonlijk als niet-persoonlijk, zowel een "Hij" als een "Het".

Je moet echt naar de grondtekst kijken want in het Nederlands staat er altijd "de" voor. In het Grieks echter niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 juni 2006 21:38:06 schreef Raido het volgende:

Ik vind persoon wat vreemd, aangezien Hij geen lichaam heeft ik vind Kracht te weinig, maar ik hou het dan wel gewoon op persoon. Ik vind het idee van 'masker' zoals dat in het griekse toneel werd gebruikt nog steeds een mooie.

Heeft God een lichaam?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid