Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

k bedoelde niet in de zin van medium etc, maar meer de benadering: in steeds meer gevallen waarbij (soms niet eens echte) profeten spreken zie je steeds meer mensen komen van: oo ik heb raad nodig, en omdat ze niet naar een waarzegger willen, geven ze het een christelijk sausje smile.gif , maar zo zie ik het. Echte profeten mogen van mij gewoon doorgaan, ik heb "jouw" profeet niet gezien/ gehoord daar kan is dus niet over oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Klopt, ik ben het met Jippiej eens. Zoals de zigeuneroma je handen leest, de astroloog de sterren bestudeert en de tovenaar eindeloos in zijn glazen bol staart beroept de "profeet" zich op de Schepper. Allemaal zeggen ze zeer algemene dingen waar bijna alle mensen behoefte aan hebben. Iedereen die zich openstelt voor zo'n persoon verlangt naar bemoediging, bevestiging en bewondering en zal zich dus gesterkt voelen door de warme woorden van deze "magiërs". Het is misschien vervelend van me om te zeggen maar ik geloof er echt niks van.

Als ik volgende week een topic open over dat een zigeunervrouw me door mijn hand te lezen vanalles wist te vertellen dat ik wou weten zeggen jullie ook dat dat bedriegerij is. Omdat de naam van God eraan geplakt wordt klopt het ineens.

Sorry, daar trap ik niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Helena,

Het is mooi dat je zo een stukje gegroeid bent in je vertrouwen met God. Toch kan ik je aanraden kritiek niet al te snel weg te wuiven. Want de kritiek hier komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er is namelijk ook nog zoiets als een bijbel of een geloofstraditie waaraan je kunt toetsen.

Ik wil jouw ervaring niet als onzin afdoen, maar je enkel een beetje waarschuwen. Want er gaan ook veel "profeten" rond, die níét van God zijn en van de truukjes gebruik maken zoals hier benoemd. Sommige gemeenten hebben zelfs "profeten" die jou handig weten te profeteren naar een "goddelijke taak in de gemeente" die nog open staat. Soms moet je dan ook nog betalen voor de cursussen om je in die taak op te leiden.

Kijk dus goed uit met wie je over jou laat spreken. Als je met angst in het hart naar de kerk gaat omdat er een profeet jou weleens voor paal zou kunnen zetten door het oprakelen van jou ganse privéleven, dan is er volgens mij toch iets mis. En dan níét met jou. Je leest nergens in de bijbel een profeet in het openbaar iemands privéleven opsommen, maar enkel profeteren over het volk Israël en over de gemeente. Een stukje algemener dus.

Een goede profeet zet nooit zomaar trouwe volgelingen van Jezus voor schut in de kerk, vertelt wat mensen vaak niet willen horen en is te toetsen aan wat de kerk algemeen gelooft. Maar bovenal: de profeet kan aantonen door God geroepen te zijn en puur vanuit die roeping te handelen. Ook zijn roeping moet dus toetsbaar zijn.

Er zijn teveel wolven in schaapskleren om niet op je hoede te zijn. Deze wolven kunnen je echt om de vinger winden met mooie, bemoedigende "profetieën" en een charmante uitstraling. Ik ken de profeet niet die jou gesproken heeft, dus wil daar niets over zeggen. Maar alsjeblieft, wees wel voorzichtig, want dat fijne gevoel kan zomaar omslaan in een beschadigde geest als een profeet ineens toch vals bleek te zijn.

Gods zegen, liefde, vrede en wijsheid toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is gewoon heel anders als je het zelf ervaart. Ik heb ook een hele tijd heel kritisch staan kijken naar de manier waarop pinksterchristenen aanbidden (en doe dat nog). Maar toen ik zelf vervult werd met de Geest, ging ik toch ook echt op mijn knieën, en met handen verheven.

Daarnaast ben jij, Tom, toch een Rooms Katholiek? In de vroege kerk was er ook profetie van een dergelijke soort (bijvoorbeeld Ignatius van Antiochië). Het hoeft geen spectaculair nieuw (onmogelijk weetbaar) inzicht te zijn, om van God te zijn.

En natuurlijk moet je ook toetsen, maar dit even om een tegengeluid te laten horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:04:36 schreef K. het volgende:

Het is gewoon heel anders als je het zelf ervaart. Ik heb ook een hele tijd heel kritisch staan kijken naar de manier waarop pinksterchristenen aanbidden (en doe dat nog). Maar toen ik zelf vervult werd met de Geest, ging ik toch ook echt op mijn knieën, en met handen verheven.

Daarnaast ben jij, Tom, toch een Rooms Katholiek? In de vroege kerk was er ook profetie van een dergelijke soort (bijvoorbeeld Ignatius van Antiochië). Het hoeft geen spectaculair nieuw (onmogelijk weetbaar) inzicht te zijn, om van God te zijn.

Dat profetie bestaat, wil nog niet zeggen dat iedereen die zich profeet noemt ook daadwerkelijk Gods woorden spreekt. Immers, waar mensen zijn, zijn bedriegers.

Tegenwoordig zijn de wat vrijere gemeenten veel bezig met de Geest en alles wat daarbij komt kijken, inclusief tongentaal, genezingen en profetie. Aan de ene kant is het goed dat daaraan aandacht wordt geschonken, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat men erin doorschiet. Men is geforceerd op zoek naar de gaven van de Geest. Veel mensen, met name de minder 'weerbaren', stellen zich dan open voor allerlei vreemde verschijnselen, zonder die verschijnselen aan de Bijbel te toetsen.

Altijd zijn er mensen die hiervan bewust (en misschien ook wel onbewust) misbruik van maken. Het goedkope spektakel wordt gezocht in plaats van de echte gaven van de Geest. Dat is iets waarvoor wij als christenen moeten waken.

Als ik zo het verhaal van Helena lees, heb ik het gevoel dat we hier te maken hebben met zo'n spektakelprofeetje (ik kan te kritisch zijn, vergeef me als ik te snel oordeel). Zoals al eerder in dit topic is gezegd, zijn de uitspraken van de profeet wel heel algemeen, zodat ze op vrijwel iedereen toepasbaar zijn. Voeg daar nog wat mensenkennis aan toe en de beste man kan profeteren.

Helena, misschien was mijn gereformeerde achterdocht (puh2.gif) weer te sterk, maar ik hoop dat je hebt begrepen wat ik wilde zeggen. Je bent nog jong (ik weet het, ik ben niet veel ouder) en je bevindt je in een fase waarin je makkelijk te beinvloeden bent. Zoek niet het spektakel, maar blijf altijd kritisch naar jezelf en je eigen kerk kijken. Toets alles aan de Bijbel en laat je niet door goedgebekte gladjanussen overdonderen, zelfs niet als ze PiB heten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:19:31 schreef PiB het volgende:

Dat profetie bestaat, wil nog niet zeggen dat iedereen die zich profeet noemt ook daadwerkelijk Gods woorden spreekt. Immers, waar mensen zijn, zijn bedriegers.

Ja, geen discussie.

Quote:
Tegenwoordig zijn de wat vrijere gemeenten veel bezig met de Geest en alles wat daarbij komt kijken, inclusief tongentaal, genezingen en profetie. Aan de ene kant is het goed dat daaraan aandacht wordt geschonken, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat men erin doorschiet. Men is geforceerd op zoek naar de gaven van de Geest. Veel mensen, met name de minder 'weerbaren', stellen zich dan open voor allerlei vreemde verschijnselen, zonder die verschijnselen aan de Bijbel te toetsen.

Het is inderdaad zo dat je balans moet bewaren. Maar wees je er ook van bewust dat wat jij interpreteerd als "niet - Bijbels" voor een ander wel Bijbels kan zijn.

Quote:
Altijd zijn er mensen die hiervan bewust (en misschien ook wel onbewust) misbruik van maken. Het goedkope spektakel wordt gezocht in plaats van de echte gaven van de Geest. Dat is iets waarvoor wij als christenen moeten waken.

Waar.

Quote:
Als ik zo het verhaal van Helena lees, heb ik het gevoel dat we hier te maken hebben met zo'n spektakelprofeetje (ik kan te kritisch zijn, vergeef me als ik te snel oordeel). Zoals al eerder in dit topic is gezegd, zijn de uitspraken van de profeet wel heel algemeen, zodat ze op vrijwel iedereen toepasbaar zijn. Voeg daar nog wat mensenkennis aan toe en de beste man kan profeteren.

Zoals ik al eerder heb gezegd werd er in de vroege kerk ook niet altijd "spectaculair" geprofeteerd. Igantius van Antiochië bijvoorbeeld, profeteerd woorden die vrij bekend zijn. Maar toch zegt hij: "Zo spreekt de Geest", hij is dus heel stellig in zijn profeteren. Maar dat zijn profetie inhoudelijk weinig nieuws is, wil niet zeggen dat het niet van God is.

Kijk naar de profeten uit het Oude Testament, hoevaak die wel niet hebben geroepen terug te keren naar de wet van Mozes!? Dat is toch ook vrij algemeen, maar is het daarom niet van God? Nee.

Quote:
Helena, misschien was mijn gereformeerde achterdocht (
puh2.gif
) weer te sterk, maar ik hoop dat je hebt begrepen wat ik wilde zeggen. Je bent nog jong (ik weet het, ik ben niet veel ouder) en je bevindt je in een fase waarin je makkelijk te beinvloeden bent. Zoek niet het spektakel, maar blijf altijd kritisch naar jezelf en je eigen kerk kijken. Toets alles aan de Bijbel en laat je niet door goedgebekte gladjanussen overdonderen, zelfs niet als ze PiB heten.

Laat je niet overdonderen en leiden door spectakel alleen. Maar wees ook niet bang om met God in het diepe te springen. Sommigen mensen tegenwoordig lijken wel de regel te hanteren: "Is het heftig? Is het spectaulair? Dan is het niet van God." Alsof dat Bijbels zou zijn. nosmile.gif

Wees dus kritisch en sta open! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:19:31 schreef PiB het volgende:

[...]

Dat profetie bestaat, wil nog niet zeggen dat iedereen die zich profeet noemt ook daadwerkelijk Gods woorden spreekt. Immers, waar mensen zijn, zijn bedriegers.

Amen.

Quote:

Tegenwoordig zijn de wat vrijere gemeenten veel bezig met de Geest en alles wat daarbij komt kijken, inclusief tongentaal, genezingen en profetie. Aan de ene kant is het goed dat daaraan aandacht wordt geschonken, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat men erin doorschiet. Men is geforceerd op zoek naar de gaven van de Geest. Veel mensen, met name de minder 'weerbaren', stellen zich dan open voor allerlei vreemde verschijnselen, zonder die verschijnselen aan de Bijbel te toetsen.

Grrr!

* Eli heeft een hekel aan vooroordelen...

Eli kent zelfs een gergemmer (die nog steeds overtuigd gergemmer is), die zich vol interesse bezig is gaan houden met tongentaal en profetie.

Quote:

Altijd zijn er mensen die hiervan bewust (en misschien ook wel onbewust) misbruik van maken. Het goedkope spektakel wordt gezocht in plaats van de echte gaven van de Geest. Dat is iets waarvoor wij als christenen moeten waken.

Daar moeten we zeker voor waken!

Maar evenzeer voor mensen die de Geest graag 'terug in de fles' zouden willen doen. boosrood.gif

Quote:

Als ik zo het verhaal van Helena lees, heb ik het gevoel dat we hier te maken hebben met zo'n spektakelprofeetje (ik kan te kritisch zijn, vergeef me als ik te snel oordeel). Zoals al eerder in dit topic is gezegd, zijn de uitspraken van de profeet wel heel algemeen, zodat ze op vrijwel iedereen toepasbaar zijn. Voeg daar nog wat mensenkennis aan toe en de beste man kan profeteren.

Mag een profeet geen mensenkennis hebben dan?

Ik heb nog geen enkele reden om aan te nemen dat dit een spektakelprofeet is. Heb wel genoeg verhalen van andere mensen gehoord, die heel wat meer in de richting van spektakelprofeten komen. Zoals bijvoorbeeld met een keer het woord 'fire' een hele samenkomst stijl achterover (in de Geest?) laten vallen.

Quote:

Helena, misschien was mijn gereformeerde achterdocht (
puh2.gif
) weer te sterk, maar ik hoop dat je hebt begrepen wat ik wilde zeggen. Je bent nog jong (ik weet het, ik ben niet veel ouder) en je bevindt je in een fase waarin je makkelijk te beinvloeden bent. Zoek niet het spektakel, maar blijf altijd kritisch naar jezelf en je eigen kerk kijken. Toets alles aan de Bijbel en laat je niet door goedgebekte gladjanussen overdonderen, zelfs niet als ze PiB heten.

Gelukkig ben ik al een klein beetje ouder. engel.gif

Toetsen aan de schrift is ten alle tijden zeer goed! Je niet laten overdonderen door gladjanussen is ook zeer aan te bevelen. Maar een ongezonde (gereformeerde) acherdocht is echter niet aan te bevelen. (net als overigens evangelische achterdocht puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:28:56 schreef Eli7 het volgende:

[profeteermode]Gij kleingelovige![/profeteermode]
engel.gif

rofl.gifrofl.gifrofl.gif

Hoe kom je erop! smile.gif

Natuurlijk moeten we het toetsen aan de bijbel, en hierover bidden met God.

Maar iets wat voor ons nieuw is kan ook onrust geven. Wat misschien helemaal niet hoeft. En juist dan mogen we Hem zoeken.

En dan vind ik het inderdaad goed, om te zeggen geen vergelijkingen met handlezers of horoscopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:31:12 schreef K. het volgende:

Zoals ik al eerder heb gezegd werd er in de vroege kerk ook niet altijd "spectaculair" geprofeteerd. Igantius van Antiochië bijvoorbeeld, profeteerd woorden die vrij bekend zijn. Maar toch zegt hij: "Zo spreekt de Geest", hij is dus heel stellig in zijn profeteren. Maar dat zijn profetie inhoudelijk weinig nieuws is, wil niet zeggen dat het niet van God is.

Kijk naar de profeten uit het Oude Testament, hoevaak die wel niet hebben geroepen terug te keren naar de wet van Mozes!? Dat is toch ook vrij algemeen, maar is het daarom niet van God? Nee.

Ik ben het met je eens. Het is inderdaad niet zo dat een algemene waarheid niet van God kan komen, maar het is ook niet zo dat iedere algemene waarheid wel van God komt. Ik kan niet beoordelen of die man Gods woorden spreekt, maar ik zou wel zeer kritisch zijn.

Quote:
Laat je niet overdonderen en leiden door spectakel alleen. Maar wees ook niet bang om met God in het diepe te springen. Sommigen mensen tegenwoordig lijken wel de regel te hanteren: "Is het heftig? Is het spectaulair? Dan is het niet van God." Alsof dat Bijbels zou zijn.
nosmile.gif

Wees dus kritisch en sta open!
smile.gif

En daar heb je helemaal gelijk in smile.gif

@Eli7:

Ik besef dat ik generaliseer, maar ik heb nu eenmaal niet de tijd en de zin om alle nuances in een post te verwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:38:36 schreef Eli7 het volgende:

[...]

Grrr!

* Eli heeft een hekel aan vooroordelen...

Eli kent zelfs een gergemmer (die nog steeds overtuigd gergemmer is), die zich vol interesse bezig is gaan houden met tongentaal en profetie.

Dat is dan geen waere gergemmer clown.gifpuh2.gif

Tjah, verder heb ik er weinig over te zeggen, ik vind het fijn voor je dat je antwoorden gekregen hebt Helena, maar ben blij dat zoiets mij niet is overkomen. Ik zou het doodeng vinden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Percies, de Gergem heeft namelijk ergens in zijn/haar statuten c.q. traditie staan dat deze dingen waren omdat de Canon nog niet in zijn totaliteit aanwezig was en dat daarom de gaven van de Geest speciaal waren, aangezien we nu de Schrift hebben zouden die gaven niet meer nodig zijn (botweg: niet meer voorkomen).

Kortom een waere gergemmer *kucht* nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 12 juni 2006 10:10:36 schreef holla het volgende:

Weet je ook waar dat in staat? Ik heb het vaak zat gehoord, maar wist niet dat het ook nog ergens opgeschreven was
smile.gif

Dat zijn mijn dominee gisteren ook maar ik zit me helemaal krom te zoeken knipoog_dicht.gif Ergens moet Petrus er wat over gezegt hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:17:52 schreef Michie23 het volgende:

Waren er maar meer profeten.....

Ze zijn er genoeg, maar we willen ze niet zien omdat wij profeten zien als mensen die schijnbaar onfeilbaar zijn, elke dominee is profeet en elke christen is profeet, wat niet inhoud dat ze altijd profetisch zijn of altijd het bij het goede eind hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:33:04 schreef Michie23 het volgende:

Leg uit, ik denk daar heel anders over nl.

Quote:
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;

10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

Voor mij is dat gewoon bepaalde manieren van uitleggen door mensen, christenen, kinderen van God, predikanten. Op school, in de kerk, op internet. Het bedrijven van theologie en het begrijpelijk proberen te maken van het Wezen van God vanuit onze 'verduisterde rede'.. Bijvoorbeeld over de dingen die komen gaan, de intrepetatie van schriftgegevens in onze cultuur etcetra..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:05:06 schreef Michie23 het volgende:

Dus daarbij zou iedereen op z'n 'eigen' manier profeteren? Want iedereen komt wel op andere interpretaties.

Dat kan, maar dat is duidelijk niet de bedoeling net als het getongentaal, geprofeteer en geval in de geest als een massaal evenement in bepaalde charismatische stromingen binnen het christendom , er staat ook heel duidelijk dat je moet toetsen of een geest uit God is. Dat is vaak gedaan, met Arius, met Pelagius met Arminius met *noem maar wat mensen op*

Quote:
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;

21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid