Spring naar bijdragen

Ik zoek juiste rustgevende muziek


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Sjaloom Raido,

Ik heb er volgens mij weleens stukken van gehoord. Alleen hoorde ik Gregoriaans, maar dan met een drum er doorheen. Weet niet of dat die CD was, maar dat vond ik dus echt niks. Gregoriaans hoort a capella of ten hoogste met sobere orgelbegeleiding gezongen te worden. Dan pas komt het écht tot haar recht.

Maar misschien was dat een andere CD, dus als jij het weet hou ik me aanbevolen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:
Op maandag 15 mei 2006 19:54:07 schreef Raido het volgende:

Gregorian heeft een aantal cd's het zijn de Master of Chant cd's, en het is mogelijk dat daar een soort ambient-drum op zit ja, niet heftig
smile.gif

Qua Gregoriaanse muziek ken ik alleen het bekende nummer Sadeness van Enigma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 mei 2006 17:31:40 schreef butterfly07 het volgende:

Hallo!!

Ik ben op zoek naar wat "rustgevende muziek" maar als ik dat ergens intype krijg je heel veel van dat new age gebeurden.. maar dat is tog juist niet goed?

Ik wil gewoon wat piano muziek of wat dan ook (vogels,watervallen enzo).. Maar iedere keer als ik wat heb ben ik bang dat het juist te veel bij andere spiritueel gebeuren hoort dus tegen God..

Kan iemand mij helpen?

Wat voor rustige muziek zoek je dan, althans wat wil je ermee bereiken? Wat bestempel jij als new-age?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Gregorian heeft een aantal cd's het zijn de Master of Chant cd's, en het is mogelijk dat daar een soort ambient-drum op zit ja, niet heftig
smile.gif

Sjaloom Raido,

Aha. Nou, al zouden het zachte tikken zijn, het hoort gewoon niet. Ik vond het echt verschrikkelijk klinken. Gregoriaans dient maatloos te zijn, zonder ruis en dus zonder drum (hoe wou je ook op een maatloos gezang drummen zonder deze te verminken? verbaasd.gif. De stem moet het doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, rustgevend... Ik denk dan al snel aan Taizé liederen. Of een CD met mooie pianomuziek. Maar zoals al wel vaker genoemd, Enya kan volgens mij ook prima en Clannad (daar vind ik dan zelf alleen niet zoveel aan). Of klassieke muziek, hoewel dat niet allemaal rustig is.

Het is ook maar net waar je zelf rust bij vind, bovengenoemde houd ik zelf nooit zo lang vol, dan liever wat rustige popmuziek bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De stem moet het doen.

Robert, Robert ik wist niet dat jij zo conservatief was, dat heet vernieuwing en heeft Gregoriaans (de manier van zingen) nieuw leven in geblazen. Ik hou er wel van, het is niet Gregoriaans, maar de manier van zingen is het wel. Ook bij de Taizé liederen zijn duidelijk gregoriaanse zangtechnieken terug te vinden.

En het koor van 'The Benedictine Monks of Saint Michel' vind ik erg goed (old-skool a cappela gregorian).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 08:14:32 schreef Raido het volgende:

Robert, Robert ik wist niet dat jij zo conservatief was, dat heet vernieuwing en heeft Gregoriaans (de manier van zingen) nieuw leven in geblazen.

widegrin.gifwidegrin.gif

Sorry, maar het echte Gregoriaans blijf ik toch altijd het mooist vinden. Daar hoort geen drum bij. Het is geen ritmische muziekstijl waarop gedanst kan worden, maar juist een muziekstijl waarop je tot inkeer kunt komen.

Quote:
Ik hou er wel van, het is niet Gregoriaans, maar de manier van zingen is het wel. Ook bij de Taizé liederen zijn duidelijk gregoriaanse zangtechnieken terug te vinden.

Taizé vind ik ook bijzonder mooi en is als christelijke, rustgevende muziek ook aan te raden. En ik denk ook dat Taizé als een soort van deur naar het Gregoriaans kan functioneren, ook omdat daar soms ronduit Gregoriaans wordt gezongen. Het échte Gregoriaans dan hè? knipoog_dicht.gif

Overigens zou ik het ook helemaal niks vinden als men een drum achter zo'n Taizélied zou zetten. Gewoon, omdat ik een drum sowieso niet bij dit soort liederen vind passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wat ik altijd wel rustgevend vind is de muziek van Simeon ten Holt. Bijv. Canto Ostinato. Maar daar moet je wel van houden, want het is van die (piano)muziek waar geen begin en geen einde aan lijkt te zitten knipoog_dicht.gif Zet ik vaak op als ik aan het leren ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wim Mertens vind ik heerlijk rustig, en de soundtrack van Amélie Poulain ook wel. Verder zijn er nog een hele hoop groepen waarvan sommige nummers erg rustgevend zijn, maar ik zou moeten weten wat voor muziek je leuk vindt voor ik hier een lijst met titels van tien bladzijden neerzet. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

ik vind Gregorian niet zo kosher, ze hebben een nummer waarin ze zingen: Ave satani, versus Christus (ongeveer). Dit houdt in dat ze satan groeten, samen tegen christus. Waarom probeer je niet gewoon wat klassieke rustgevende muziek (de moldau is leuk om in te komen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is al een aantal keer genoemd (door RobertF en Erna bijv.), maar ik dacht ook meteen aan de muziek uit Taizé. Taizé is een klooster, waar korte gebeden herhalend gezongen worden. Er zijn diverse cd's te krijgen, waaronder 2 instrumentale cd's. De cd's zijn vaak ook wel te koop via de Christelijke cd- en boekhandels en anders online via Docete.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

All Improvviso - L'Arpeggiata-Christina Pluhar

Prachtige Italiaanse muziek, liedteksten met Engelse vertaling staan in het boekje. Veel instrumentaal en als er teksten zijn, ook heel goed (alhoewel niet erg godsdienstig, maar zeker ook niet 'anti').

Het eerste liedje heet "Voglio una casa" (Ik wil een huis) en dat huis moet dan een plaats zijn waar de verschoppelingen van de maatschappij een plaats krijgen. Erg hoog 'bergredegehalte' knipoog_dicht.gif

Quote:
Op woensdag 07 juni 2006 14:00:17 schreef tigerente het volgende:

Het is al een aantal keer genoemd (door RobertF en Erna bijv.), maar ik dacht ook meteen aan de muziek uit Taiz�. Taiz� is een klooster, waar korte gebeden herhalend gezongen worden. Er zijn diverse cd's te krijgen, waaronder 2 instrumentale cd's. De cd's zijn vaak ook wel te koop via de Christelijke cd- en boekhandels en anders online via
.

Heerlijk ja, net 2 CDs geluisterd (ook gelijk goeie inzingoefening voor de Mis zodirect smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 mei 2006 12:02:19 schreef Raido het volgende:

Gregorian is dan progressive gregorian of neo-gregorian; niet het old-skool gregorian
smile.gif
Op Gregorian (het project) kun je niet echt goed dansen
puh2.gif
voor previews: klik album; klik nootje.

Geef mij toch maar 'old-skool gregoriaans', LOL! widegrin.gif Bijv. Ego sum Resurrectio (Gregorian chant for the dead, oftewel de Requiemmis), uitgegeven door Naxos , of Mysteria - Gregorian Changts (3 CD-box ISBN 3-86562-519-3

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 15 mei 2006 17:31:40 schreef butterfly07 het volgende:

Ik wil gewoon wat piano muziek

Pffft, nog eens in mijn CD-kast gedoken en ik sta te kijken van hoeveel 'correcte' rustgevende muziek ik heb (ook niet-correcte zoals Enigma, maar daar zal ik je maar niet mee lastigvallen knipoog_dicht.gif) ->

10 CD-box: Complete Piano Sonates van Beethoven, door Alfred Brendel. Dan heb je wel genoeg piano gehad, als je dat allemaal achter elkaar geluisterd hebt big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 06 augustus 2006 09:33:33 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Geef mij toch maar 'old-skool gregoriaans', LOL!
widegrin.gif
Bijv. Ego sum Resurrectio (Gregorian chant for the dead, oftewel de Requiemmis), uitgegeven door Naxos , of Mysteria - Gregorian Changts (3 CD-box ISBN 3-86562-519-3

Die zal ik niet luisteren; aangezien ik niet geloof dat men missen mag en kan opvoeren voor doden; dus ook geen oldskool-gregoriaanse-chants die dat muzikaal verwoorden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid