Spring naar bijdragen

Metallica 8 juni 2006


Aanbevolen berichten

@Audiophile:

Krijg je dan niet een ontzettend schuldgevoel? Je weet dat de teksten van Metallica eigenlijk stiekem niet door de beugel kunnen, maar je luistert er naar voor de muziek. Klinkt een beetje [kort-door-de-bocht-modus]alsof je weet dat je geen koekje mag pakken van mamma, maar het stiekem toch gewoon doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 183
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Oke, ik snap dat je tekstueel gezien niet onder de indruk raakt van Metallicateksten. Misschien wist je het al van me, maar ik houd van kort-door-de-bocht-vergelijkingen. Komt er eentje: "Dat ik af en toe iemand verkracht is niet erg, immers, meestal vermoord ik mensen". Rechtvaardigt het feit dat je iets "ergers" doet, het feit dat je minder "erge" dingen doet, of moet je voor álles wat je doet verantwoording afleggen?

bewerking: ik ga toch maar wat meer typen nog...

Als je weet dat er teksten van Metallica zijn, die op zijn minst twijfelachtig zijn, hoe kan je daar dan nog naar luisteren. Ik wijs eens op één album van Metallica: Metallica [1991]

álle lyrics van dat album zijn op zijn minst dubieus. [Gaan we weer:] Voor ?10,- krijg je een prachtige fiets aangeboden op het station. Je weet dat het niet echt zuivere koffie is, maar als je 'm koopt help je die arme zwerver aan ?10,-, en jij hebt een mooie fiets. Niets aan de hand? Je weet wel beter.

Is dat niet ook zo met 'slechte' muziek? Je weet dat er ook 'onzuivere' dingen gebeuren met de muziek, maar je bent zelf alert, waakzaam, en je kent de gevaren. Maar toch ga je elke keer het hol van de leeuw in. Je weet hoe je zijn aanval af kan slaan, totdat de leeuw ineens niet in zijn hol is, maar je buiten heeft opgewacht, en je in de rug aanvalt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 februari 2007 09:40:54 schreef Haabster het volgende:

Oke, ik snap dat je tekstueel gezien niet onder de indruk raakt van Metallicateksten. Misschien wist je het al van me, maar ik houd van kort-door-de-bocht-vergelijkingen. Komt er eentje: "Dat ik af en toe iemand verkracht is niet erg, immers, meestal vermoord ik mensen".

Ik mis in deze vergelijking even God en daarbij is het een vergelijking die ik hier niet op terug vind slaan.

Zolang teksten, geld, bands, hobby's, muziek, niet tussen jou en God komen te staan is er mijns inziens geen probleem.

Dan kan je het niet met de tekst eens zijn en je erbij afvragen waarom mensen zulke teksten moeten zingen, maar als jij je ervoor af kan sluiten die teksten te horen en denkt dit naar God te kunnen verantwoorden is er toch niks mis?

Quote:
Voor ?10,- krijg je een prachtige fiets aangeboden op het station. Je weet dat het niet echt zuivere koffie is, maar als je 'm koopt help je die arme zwerver aan ?10,-, en jij hebt een mooie fiets. Niets aan de hand? Je weet wel beter.

Ik zou eerst vragen of de man geen politie agent is, vervolgens €10 geven en zeggen dat de fiets terug mag naar de rechtmatige eigenaar flower.gif

Quote:

Is dat niet ook zo met 'slechte' muziek? Je weet dat er ook 'onzuivere' dingen gebeuren met de muziek, maar je bent zelf alert, waakzaam, en je kent de gevaren. Maar toch ga je elke keer het hol van de leeuw in. Je weet hoe je zijn aanval af kan slaan, totdat de leeuw ineens niet in zijn hol is, maar je buiten heeft opgewacht, en je in de rug aanvalt...

Zolang jij zelf denkt en zeker weet dat je stand houdt tegen die leeuw kan je het luisteren.

En daarbij kijk naar deze maatschappij...we wonen in een hol

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Quote:

Op donderdag 15 februari 2007 09:40:54 schreef Haabster het volgende:

Oke, ik snap dat je tekstueel gezien niet onder de indruk raakt van Metallicateksten. Misschien wist je het al van me, maar ik houd van kort-door-de-bocht-vergelijkingen. Komt er eentje: "Dat ik af en toe iemand verkracht is niet erg, immers, meestal vermoord ik mensen".

Ik mis in deze vergelijking even God en daarbij is het een vergelijking die ik hier niet op terug vind slaan.

Zolang teksten, geld, bands, hobby's, muziek, niet tussen jou en God komen te staan is er mijns inziens geen probleem.

Dan kan je het niet met de tekst eens zijn en je erbij afvragen waarom mensen zulke teksten moeten zingen, maar als jij je ervoor af kan sluiten die teksten te horen en denkt dit naar God te kunnen verantwoorden is er toch niks mis?

Je mist God in mijn vergelijking? Het betreft hier beiden "vergrijpen". Toch is mijns inziens een moord plegen een stukje erger dan iemand verkrachten. Toch zijn het allebei zeer ernstige zaken. Is het gerechtvaardigd om minder ernstige vergrijpen te plegen als je doorgaans ergere begaat? Anders gezegd: is het gerechtvaardigd als je 80 rijdt langs een school, als je daar normaal 100 rijdt? Lijkt me niet. Heeft God er iets mee te maken, in deze vergelijking niet nee, maar wel met de gevolgen van de genoemde feiten.

Quote:
En daarbij kijk naar deze maatschappij...we wonen in een hol

Oja, natuurlijk. Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje laf. Omdat er al zoveel verleidingen en misstanden in de maatschappij om ons heen zijn, is het niet erg als we er aan meedoen. Immers, de hele maatschappij is verpest. Lees voor de grap eens Nehemia, Ezra, of Daniël. Het hele volk Israël gaat keihard in de fout. Hoe wordt dat opgelost? Ik citeer Nehemia 1(NBV):

Quote:
Nehemia 1:4-9 schreef het volgende:

Toen ik deze woorden hoorde, ging ik huilend op de grond zitten. Ik rouwde dagenlang, ik vastte en riep de God van de hemel aan. Ik bad: ‘Ach HEER, God van de hemel, machtige en ontzagwekkende God, u die uw beloften nakomt en trouw bent aan ieder die u liefheeft en doet wat u gebiedt, luister aandachtig en zie hoe uw dienaar dag en nacht tot u bidt ten behoeve van uw dienaren, de Israëlieten. Ik belijd de zonden die wij, Israëlieten, tegenover u hebben begaan, ook ik en mijn familie. Wij hebben u veel kwaad gedaan; wij hebben ons niet gehouden aan de geboden, voorschriften en rechtsregels die u aan Mozes, uw dienaar, hebt gegeven. Denk toch aan wat u Mozes hebt voorgehouden: “Als jullie ontrouw zijn, zal ik je onder alle volken verstrooien, maar als jullie naar mij terugkeren, en je houden aan mijn geboden en die naleven, zal ik jullie, ook al zouden jullie verbannen zijn naar het eind van de hemel, terughalen en bijeenbrengen op de plaats die ik heb uitgekozen om er mijn naam te laten wonen.â€

Uiteindelijk zal Nehemia naar Jeruzalem terugkeren, en de stad opbouwen.

Mijn punt in dezen: je ziet dat Nehemia de zonden belijdt van het hele volk. In zijn eentje gaat hij het goedmaken met God. Als alles en iedereen om hem heen God vergeten blijkt te zijn, is hij degene die weer naar God toe gaat. Moeten wij dat niet ook doen, in plaats van gedachteloos en dom achter de maatschappij aan te lopen? We moeten een licht zijn, dat straalt van boven de korenmaat, in plaats van eronder te gaan schuilen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je weet me niet echt te overtuigen, het is voor mij helemaal geen gevoel dat ik iets stouts doe, ik geniet alleen maar.

Je maakt in mijn ogen van een mug een leeuw. Ik ga helemaal niet het hol van de leeuw in, ik geniet, ik observeer sporadisch de teksten vergelijk het met mijn waarheid die ik ken en ga verder.

Geen leeuw om mij in de rug aan te vallen, mijn Waarheid maakt mij niet aan te vallen.

Maar maak jij eens dat licht zijn concreet? Ik vind het een mooie beeldspraak maar meer kan ik er eerlijk gezegd niet mee...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Thijs:

Mijn excuses, ik was veel te kort door de bocht. Ik heb trouwens zelf ook nog zitten twijfelen of ik Morse er überhaupt in moest zetten, omdat het progrock is.

@Audiophile:

Een licht zijn. Misschien moet je het een beetje vergelijken met een vuurtoren. Je moet overal bovenuit torenen, om voor iedereen een helder baken te zijn. Durf je nek uit te steken in conflicten, durf ánders te zijn. Ik denk dat wij niet met de maatschappij mee moeten hobbelen. Er zijn een hoop dingen waar je uiteraard wel gewoon aan mee "moet" doen, maar als het bijvoorbeeld gaat over seks en seksualiteit, dan is het totaal niet verkeerd om daarin anders te zijn, een voorbeeld te zijn voor mensen om je heen. Zogezegd jouw licht, wat ontvangen is van ons Licht, ook daadwerkelijk te gebruiken voor anderen, in plaats van voor onszelf.

Quote:
Mattheüs 5:15-16 schreef het volgende:

15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Ik denk dat ik gewoon heel praktisch een invulling van deze gelijkenis uit de bergrede bedoel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid