Spring naar bijdragen

[Boek] De hemel is zo echt


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 171
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 23:03:07 schreef RobertF het volgende:

DE HEMEL IS ZO ECHT

Er gaan al discussies hier en daar rond in het christelijke wereldje over een nog jong boek: 'De hemel is zo echt', geschreven door Choo Thomas. Deze Koreaans-Amerikaanse christin zou verschillende visioenen hebben gehad van de heilige Geest, waarin ze naar de hemel werd gebracht.

In het boek staan gedetailleerde beschrijvingen van de hemel, maar ook van de hel. Want ze zou ook enkele keren naar de hel zijn geweest, waar ze haar pa en ma zag, die niet geloofden. In het boek beweert ze dat ook mensen die nooit gehoord hebben van Jezus de hel invliegen, dat je alleen in de hemel komt als je leeft zoals God het écht van je verlangt en nog meer van dat soort gein.

Ik heb er al het één en ander over gelezen en ook op een
een interview met haar gezien, die vreemd op me overkwam. Op de
van het boek wordt het boek zo'n beetje als heilsmiddel tot je behoud aangeprezen. Het schijnt een internationale bestseller te zijn in vooral charismatische kringen.

Op mij komt het allemaal wat vreemd over, zéker als ik hier en daar opvang wat er in dat boek zou staan. En dat ze precies zou kunnen zien wie er in de hel zouden zitten, zit mij ook niet zo lekker. En al helemáál niet dat elke christen dit boek zou moeten lezen. Maar misschien zit ik er wel naast en is het helemaal geen occulte zooi met een christelijk sausje.

Heb jij het boek gelezen, of er het één en ander van gehoord? Of zou je dat boek weleens willen lezen? Laat eens horen wat je ervan vindt!

Ik had nog niet van het boed gehoord, maar uit hetgeen jij omschrijft en de tekst op de infopagina heb ik opgemaakt dat het geen boek is dat aan mij besteed is.

Niet in de laatste plaats omdat zij (volgens jou info) de hel heeft bezocht waar haar ouders verblijven.

1. Nergens staat in de bijbel dat de hel al bestaat;

2. Volgens openbaringen wordt de duivel, samen met het beest en de valse profeet in de vuurpoel gegooid, maar dat zal pas op de oordeelsdag gebeuren;

3. Iedereen die niet in het boek des levens voorkomt wordt in de vuurpoel gegooid, maar: pas op de oordeelsdag, niet eerder.

Niet alleen op grond van deze redenatie is het moeilijk te geloven dat zij in de hel is geweest, maar meer nog op grond van de gebeurtenissen uit de bijbel waarbij mensen op eenzelfde manier als zij claimt zijn bezocht door de Heer. Echter, wat leert de bijbel: mensen worden dan niet door de Heer bezocht zodat zij de hel kunnen bezoeken, maar zij worden (zoals Paulus schrijft) opgetrokken tot in het paradijs, of naar de woorden van Ezechiel en Daniel verplaatst naar het nieuwe Jeruzalem.

De lol om nu nog het boek onbevooroordeeld te gaan lezen is er wat mij betreft al een beetje af...

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Niet alleen op grond van deze redenatie is het moeilijk te geloven dat zij in de hel is geweest, maar meer nog op grond van de gebeurtenissen uit de bijbel waarbij mensen op eenzelfde manier als zij claimt zijn bezocht door de Heer. Echter, wat leert de bijbel: mensen worden dan niet door de Heer bezocht zodat zij de hel kunnen bezoeken, maar zij worden (zoals Paulus schrijft) opgetrokken tot in het paradijs, of naar de woorden van Ezechiel en Daniel verplaatst naar het nieuwe Jeruzalem.

Sjaloom Levi,

Mooi dat je dat zegt. Er zijn wel meer boeken waarin auteurs de hel zouden hebben bezocht. Nu heb ik die boeken niet gelezen, maar wel stukken erover en stukken eruit. En weet je wat me opvalt? De angst die uit die stukken spreekt. Angst voor de hel, angst voor Satan, ja zelfs angst voor God.

En uit die angst gaan ze heel fanatiek evangeliseren en al diens meer. Maar is dát wat God wil? Een relatie gebaseerd op angst? Vreze des Heren, oké, maar echt angst voor het komend oordeel? Volgens mij wil God een relatie uit liefde, want alleen de liefde bouwt op. Angst breekt alleen maar af en angst voor de hel kan je zelfs waanzinnig maken.

Het is niet zonder reden dat God in de bijbel inderdaad altijd het paradijs, de hemel of Nieuw-Jeruzalem laat zien. Het is niet zonder reden dat de christenen elkaar troostten met de komst van Jezus en met het samenzijn met Hem na de dood, en elkaar niet steeds met het vuur van de hel bestookten. Want die hel maakt je anders al kapot zonder dat je er ook maar één minuutje in gezeten hebt.

Weg met die boeken waarin christenen elkaar bangmaken voor de hel. De christelijke kerk heeft daar in het verleden al genoeg mee verspild. Weg met boeken die weer een nieuwe waarheid claimen te verkondigen, net zoals de kerk ook het één en ander aan vreemde dingen heeft verkondigt. De kerk behoort een vrijmakende, levende kerk te zijn en gelukkig komen ook die grote kerken daar steeds meer achter.

Dat charismatische achter-elke-hoek-staat-een-demon staat me echt verschrikkelijk tegen. Die horrorverhalen waarin de angst voor het andere regeert, het tot (bij wijze van spreke) bloedens toe bidden opdat God je maar bescherme tegen al die samenzweringen en al diens meer... ik hoef ze niet meer.

En weet je wat ik echt het allerergste vind? Die geest heeft Choo Thomas nu laten geloven dat haar ouders nu voor eeuwig zouden branden in de hel. Hoe kun je met zoiets nou leven? Zoiets moet je toch voor de rest van je leven verteren, je volledig depressief maken en misschien ook wel waanzinnig? Ja, mensenlevens gaan nog kapot aan dit soort bangmakerij.

Ik zou álle christenen die positief over dit boek spreken dringend willen oproepen je eens heel diep af te vragen: is het wérkelijk Gods bedoeling om mensen zo de doodsangst in te jagen? Is dit wérkelijk Gods liefde, om zo nóg meer verwarring in het toch al verdeelde christendom te zaaien? Kun je écht van een God houden die de hel gebruikt om vurige angst aan te jagen?

Nee, nooit zal ik dat boek in mijn handen nemen. Nooit zal ik er ook maar één hoofdstuk in lezen. De christelijke godsdienst zou nu toch wel geleerd moeten hebben van haar zwarte verleden vol bangmakerij, hel en verdoemenis. Vele gelovigen zijn daaraan kapot gegaan. En nu willen mensen als Choo Thomas weer helemaal opnieuw daarmee beginnen? Dát noem ik nou pure, onvervalste dwaasheid!

Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. (1 Johannes 4:17-18)

De Heer heeft gesproken. Wij danken God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iewmand schreef (ik kan het zo snel niet terug vinden) dat de hel nog niet bestond maar er bestaat toch een verhaal waarin iemand vanuit de hel naar iemand in de hemel kijkt en vraagt of hij zijn broers mag gaan waarschuwen?

Misschien kan iemand mij even helpen want ik weet het niet precies :-)

Greetz deb

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste amazing_deb,

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, namelijk het verhaal van de rijke man en arme Lazarus, wat in Lucas 16 staat.

Maar, dit gaat nog steeds niet over de hel, maar over het dodenrijk, zoals ook vers 23 zegt: '23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde.'

Ik hoop je hiermee in ieder geval geholpen te hebben.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 17 februari 2006 23:03:07 schreef RobertF het volgende:

In het boek staan gedetailleerde beschrijvingen van de hemel, maar ook van de hel. Want
ze zou ook enkele keren naar de hel zijn geweest
,.........

Duidelijk dat deze vrouw gelooft in de leugens die satan haar influistert. De hel bestaat namelijk helemaal nog niet, God heeft immers nog niet geoordeeld over de levenden en de doden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

big-smile.gif Nee, het dodenrijk is niet hetzelfde... Daar kom je terecht na de eerste dood en in de hel kom je terecht na de tweede dood (na het laatste oordeel dus).

Maar wat dan precies de verschillen zijn daar ben ik ook nog niet helemaal achter puh2.gif

In dit topic staat wel wat info over het dodenrijk/de hel... Maar dan moet je wel een hoop tekst doorspitten puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het boek van Choo Thomas niet helemaal gelezen, maar wel stukken eruit. Ik geloof niet dat de bezoeken die zij kreeg van de 'ware Jezus' waren. Bijna iedere bladzijde van het boek staat dat Jezus zegt dat Choo 'Zijn speciale dochter is' en dat Hij haar heeft uitgekozen voor dit werk omdat zij een zuiver hart heeft enzo.

In de Bijbel zoekt Jezus echt niet de mensen op die nou zo'n ontzettend sterk geloof hebben, maar juist de zwakken. Jezus werkte vaak door mensen die helemaal niet sterk in hun schoenen stonden qua geloof. Het ergert me dan ook vreselijk dat Jezus haar de hele tijd Zijn 'speciale dochter' noemt. (ongeveer 2x per bladzijdeboosrood.gif)

En nog iets: in Openbaring zegt God zelf dat er veel valse profeten zullen komen en dat je niets van de Bijbel af mag halen of eraan toevoegen.

Als je het boek van Choo leest zou je denken dat God zich na 2000 jaar opeens bedenkt dat Hij niet alles wat je over de hemel en hel moet weten heeft geopenbaard. Choo vergelijkt haar boek ook met de Openbaring van Johannes. De Bijbel is genoeg om te weten wat we moeten weten over de hemel! Waarom zou God opeens Choo nodig hebben om nog meer over de hemel te vertellen? Alsof de Bijbel hierin tekort geschoten heeft ofzo...

En nog iets uit het boek zelf wat ik wel heel raar vind: Jezus neemt Choo op den duur mee naar een soort warenhuis in de hemel, waar een heleboel naakte baby's liggen opgeslagen, die er nogal ongelukkig uitzien. Dat blijken dan baby's te zijn die zijn geaborteerd. Jezus vertelt haar dat de moeders van die baby's hun kind weer op kunnen halen als ze naar de hemel gaan. Als ze hun kind niet willen zijn er altijd nog wel andere vrouwen die een baby willen hebben.

Echt belachelijk! Alsof er een speciale afdeling voor geaborteerde baby's is in de hemel!

Er staan nog een heleboel andere vreemde dingen in dat boek, en dat is voor mij de reden dat ik denk dat Choo Thomas óf gestoord is, óf van de duivel bezeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WWJD?:

Quote:
En nog iets: in Openbaring zegt God zelf dat er veel valse profeten zullen komen en dat je niets van de Bijbel af mag halen of eraan toevoegen.

Haha, die uitspraak dat je niets aan 'dit boek' mag veranderen heeft alleen betrekking op het boek Openbaring zelf, de schrijver van dat boek wist immers niet dat zijn werk ooit deel uit zou gaan maken van de Schrift.

Ik vraag me trouwens af waarom sommige christenen alle beschreven profetische ervaringen met God die na de bijbelse tijd zijn gebeurd zien als toevoegingen bij de bijbel. Wat is het nou? Is God ineens gestopt nadat de canon werd vastgesteld of is het gewoon verboden om erover te schrijven?

Dit staat trouwens los van mevrouw Thomas' werk, daar heb ik me niet in verdiept.

Quote:
Er staan nog een heleboel andere vreemde dingen in dat boek, en dat is voor mij de reden dat ik denk dat Choo Thomas óf gestoord is, óf van de duivel bezeten.

Je kunt de inhoud van dat boek geloven of naast je neerleggen. Maar er zulke persoonlijke oordelen aan verbinden lijkt me niet echt verstandig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over de schrijver van openbaringen: Openbaringen 1 vers 1: Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes.

Openbaringen 22 vers 16: Ik Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.

De schrijver van het boek openbaringen: Jezus Christus

De bijbel is tot stand gekomen door inspiratie van de Heilige Geest en biedt bescherming tegen alle leringen die je geest doen afwijken.

Jaspis

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Tom:

Tom: Haha, die uitspraak dat je niets aan 'dit boek' mag veranderen heeft alleen betrekking op het boek Openbaring zelf, de schrijver van dat boek wist immers niet dat zijn werk ooit deel uit zou gaan maken van de Schrift.

Ik heb het nog ff nagelezen, klopt inderdaad. Sorry, mijn bijbelkennis schiet af en toe wat tekortknipoog_dicht.gif

Maar iets aan het boek openbaringen toevoegen, bedoelde Jezus daar niet júíst een boek als die van Choo Thomas mee? Of niet?

Tom: Je kunt de inhoud van dat boek geloven of naast je neerleggen. Maar er zulke persoonlijke oordelen aan verbinden lijkt me niet echt verstandig.

Ik was misschien wat kort door de bocht, maar ik vind het echt een lachwekkend boek. Ik weet niet of jij het boek gelezen hebt, maar die Choo Thomas komt op mij over als een gestoord iemand.

(Hoe doe je trouwens van die quotes? Dat lukt mij niet:S)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:21:56 schreef WWJD? het volgende:

Er staan nog een heleboel andere vreemde dingen in dat boek, en dat is voor mij de reden dat ik denk dat Choo Thomas óf gestoord is, óf van de duivel bezeten.

Hallo WWJD?,

Het laatste stukje van bovenstaande zinnen is een feit.!

Dat zegt ze eigenlijk ook op blz 168 van haar boek, ik citeer : Toen de ontmoetingen met 'Jezus' voor het eerst begonnen, zag ik overal de gezichten van demonen in mijn kamer.

Deze demonische verschijningen komen meestal voor bij mensen die demonisch bezet zijn, en dat is in dit geval het geval.

Dus WWJD? je hebt het goed gezien.

Gelukkig zijn er nog christenen die niet overal intuinen,de vertaler van dit boek hoort daar jammer genoeg niet toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Even een korte mening op alle kritiek op het boek 'de hemel is zo echt'.

De satan kan zijn lol niet op, want heel veel van jullie hebben het boek niet eens gelezen en toch weten jullie precies het negatieve eruit te halen. Waar Choo Thomas constant op hamert is dat wij christenen de liefde van Jezus zullen ervaren, wat hij voor ons heeft gedaan aan het kruis en wat ons, als we geheiligd en gereinigd door zijn bloed straks voor eeuwig te wachten staat.

Dit boek moeten wij ook niet als een toegevoegd bijbelboek gaan lezen, want Choo Thomas heeft dit boek geschreven met haar ervaringen.

Ze schrijft al citerend van bijbelteksten, die wij als lezers zelf zullen moeten toetsen aan Gods woord.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik dit soort boeken met gebed en een open hart lees.

Het positieve van het lezen van jullie kritiek is dat het mij opgevallen is dat jullie gelukkig wel veel bijbelkennis bezitten.

Ik zou zo zeggen... lees het boek zelf en ja... sommige dingen zijn confronterend.

Voor jullie allemaal Gods zegen toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Eirënë!

Ben jij dan degene die me de zaken uit het boek kan uitleggen die in strijd zijn met de bijbel?

Zoals de gedachte dat Jezus weet wanneer hij terugkomt.

Is dit boek 'het eindtijdboek'? Ik denk eerder dat het bijbelboek Openbaringen deze eer ten deel valt. Jezus met Kerst jarig? Wat een vreemd idee in een tijdloze Hemel, terwijl wij zelf de geboorte van Jezus met Kerstmis geplaatst hebben...

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je link. De vragen waar ik daadwerkelijk mee zit worden echter niet behandeld. Ik snap ook niet waarom, want ik zelf vind die vragen veel logischer dan de andere vragen die nu beantwoord worden. Als de bijbel iets uitsluit wat in het boek wel naar voren komt, klopt of de bijbel of het boek van Choo Thomas niet. Daarom kom ik er niet uit en zie ik het boek als dwaling.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch lijkt het me vrij sterk dat dit boek volgens God zelf gekocht moet worden door iedereen.

Dat klinkt als een mega-publiciteitsstunt. Het gezang op de website klinkt raar en dit kan ik ook niet echt aan de Bijbel toetsen, evenals een aantal zaken die (schijnbaar) in het boek staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:14:09 schreef Cloud het volgende:

Bedankt voor je link. De vragen waar ik daadwerkelijk mee zit worden echter niet behandeld.

big-smile.gif Dat probleem had ik ook een beetje... Maar misschien hebben ze een aantal vragen maar weggelaten omdat daar geen bevredigend antwoord op te vinden was puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WWJD?:

Quote:

Op vrijdag 17 maart 2006 17:19:35 schreef WWJD? het volgende:

@Tom:Ik heb het nog ff nagelezen, klopt inderdaad. Sorry, mijn bijbelkennis schiet af en toe wat tekort
knipoog_dicht.gif

Maar iets aan het boek openbaringen toevoegen, bedoelde Jezus daar niet júíst een boek als die van Choo Thomas mee? Of niet?

Nee ik denk het niet, het zou vrij arrogant en ongepast van de Apokalyps-schrijver zijn om het alleenrecht op apokalyptische profetie. In die tijd was eschatologische literatuur een vrij algemeen bekend en breed gezelen religieus genre. Ik denk dus dat de schrijven van Openbaring het echt alleen op zijn boek had met die opmerking.smile.gif

Quote:
Ik was misschien wat kort door de bocht, maar ik vind het echt een lachwekkend boek. Ik weet niet of jij het boek gelezen hebt, maar die Choo Thomas komt op mij over als een gestoord iemand.

Ik heb dat boek nooit gelezen en voor wat ik ervan heb gelezen denk ik inderdaad dat de informatie die erin beschreven staat niet in overeenstemming is met de zuivere leer. Of ze gestoord is kan ik niet beoordelen, ik ken het hele mens niet.

Quote:
(Hoe doe je trouwens van die quotes? Dat lukt mij niet:S)

[ quote]test (maar dan geen spatie in [ quote].knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid