Spring naar bijdragen

het sterven en opstanding van Jezus


Aanbevolen berichten

Graag verneem ik van andere forumdeelnemers of ze overtuigt zijn dat;

a Jezus fysiek stierf voor onze zonden

b hij daadwerkelijk is opgestaan uit de dood, of is dit slechts beeldspraak

c er een kans is dat er misschien een vermenging met nog oudere volksverhalen en mythen over Osiris en Dyonisis heeft plaatsgevonden ??

d op een website (www.wereldgeheimen.nl) heb ik gelezen dat niet alle bijbelboeken in het nieuwe testament die als auteur paulus vermelden ook daadwerkelijk door paulus zijn geschreven, is dit algemeen bekend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Jezus fysiek stierf voor onze zonden

Ja

Quote:
hij daadwerkelijk is opgestaan uit de dood, of is dit slechts beeldspraak

werkelijkheid.

Quote:
er een kans is dat er misschien een vermenging met nog oudere volksverhalen en mythen over Osiris en Dyonisis heeft plaatsgevonden

Ja, uiteraard is dat mogelijk.

Quote:
op een website (www.wereldgeheimen.nl) heb ik gelezen dat niet alle bijbelboeken in het nieuwe testament die als auteur paulus vermelden ook daadwerkelijk door paulus zijn geschreven, is dit algemeen bekend?

Ja, dat is al eeuwen bekend, al bij de statenvertalers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:

Ik vind het zó verschrikkelijk prentetieeus.. 'deze antwoorden zijn fout. Ik vind het een ontkenning van de kern van het christendom, al eeuwen (zelfs kort na Christus rondwandeling op aarde) worden deze dingen bestreden op grond van Gods Woord.

In de Oude Kerk zijn dit allemaal twistpunten geweest. Ergo; mij zul je daar niet zien. Ik begeef mij liever onder cristenen

Nu moet je natuurlijk wel begrijpen dat het voor een buitenstaander tamelijk moeilijk te begrijpen is dat God zich incarneerde als een man met de bedoeling zich te laten martelen en te doden ter verzoening van de erfzonde van twee mensen in het begin der tijden..

Voor Christenen zelf is enige twijfel hieraan wellicht ondenkbaar, maar voor een buitenstaander is het, op zijn zachts gezegd, absurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor Christenen zelf is enige twijfel hieraan wellicht ondenkbaar, maar voor een buitenstaander is het, op zijn zachts gezegd, absurd.

Doet me denken aan het vers 'maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.' (1kor1:23)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Graag verneem ik van andere forumdeelnemers of ze overtuigt zijn dat;

a Jezus fysiek stierf voor onze zonden

Ja.

Quote:

b hij daadwerkelijk is opgestaan uit de dood, of is dit slechts beeldspraak

Geen beeldspraak.

Quote:

c er een kans is dat er misschien een vermenging met nog oudere volksverhalen en mythen over Osiris en Dyonisis heeft plaatsgevonden ??

Vermenging waarmee? Je ziet wel dat Paulus inspeelt op de Griekse cultuur en dat in de gehele bijbel elementen doorschemeren van de cultuur waarin zij tot stand is gekomen. Echter als je bedoelt dat het Evangelie is opgeleukt met wat spannende oudere mythen, dan is mijn antwoord dat ik dat niet geloof: ik geloof dat het zo is gegaan zoals daar omschreven.

Quote:

d op een website (www.wereldgeheimen.nl) heb ik gelezen dat niet alle bijbelboeken in het nieuwe testament die als auteur paulus vermelden ook daadwerkelijk door paulus zijn geschreven, is dit algemeen bekend?

Vrij dubieus, maar volgens Raido wel bekend. Wel is bekend dat sommige boeken van het NT vermoedelijk pas in hun definitieve vorm tot stand zijn gekomen in de 2e eeuw, en dus moeilijk door de apostelen zelf geschreven kunnen zijn. Ook algemeen bekend is dat men in die tijd wel gewoon was om een boek te schrijven en dat vervolgens te ondertekenen met de naam van een bekende figuur, bijvoorbeeld een apostel. Het verhaal zou dan zijn, dat bv het Evangelie volgens Johannes opgetekend is door iemand anders op een later tijdstip.

Overigens zijn er ook theorieën dat de bijbelboeken juist wél door de apostelen etc zijn geschreven. Meestal loopt de datering uiteen, en zegt men dat het tussen 60 en 100 na Christus tot stand is gekomen of iets dergelijks. De brieven van Paulus kunnen van Paulus zijn, maar ook later door iemand anders zijn opgeschreven of bewerkt. Voor de inhoud maakt het niet veel uit: als de Heilige Geest Paulus kan inspireren, dan iemand die later leefde ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Doet me denken aan het vers 'maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.' (1kor1:23)

Het is nogal logisch dat het voor 'heidenen' dwaas is.. aangezien een heiden gewoonweg niet Christelijk is en het dan niet zo raar is als hij het niet gelooft.. verbaasd.gif

Bijna even dubbelop als het feit dat God vrij is van zondigen.. terwijl zondigen simpelweg betekent dat je dingen doet die God afkeurt en God natuurlijk niet iets kan doen tegen de wil van zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

a Jezus fysiek stierf voor onze zonden

Ja.

Quote:

b hij daadwerkelijk is opgestaan uit de dood, of is dit slechts beeldspraak

Jezus is opgestaan uit de dood.

Zowel A als B lijken me toch fundamenteel binnen het christendom.

Quote:

c er een kans is dat er misschien een vermenging met nog oudere volksverhalen en mythen over Osiris en Dyonisis heeft plaatsgevonden ??

Wie weet...

Maar als je bedoeld, "heeft de schrijver boven genoemde punten uit mythes lopen lenen om zo zelf een nieuw verhaaltje te verzinnen?" dan zeg ik nee, dat geloof ik niet.

Quote:

d op een website (www.wereldgeheimen.nl) heb ik gelezen dat niet alle bijbelboeken in het nieuwe testament die als auteur paulus vermelden ook daadwerkelijk door paulus zijn geschreven, is dit algemeen bekend?

Ik herinner me wel vaag zo iets wel eens ergens gehoord te hebben. Ik weet het niet of dat algemeen bekend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nu moet je natuurlijk wel begrijpen dat het voor een buitenstaander tamelijk moeilijk te begrijpen is dat God zich incarneerde als een man met de bedoeling zich te laten martelen en te doden ter verzoening van de erfzonde van twee mensen in het begin der tijden..

Voor Christenen zelf is enige twijfel hieraan wellicht ondenkbaar, maar voor een buitenstaander is het, op zijn zachts gezegd, absurd.

Is het nou echt nodig om een topic dat al gesloten is voort te zetten in een ander onderwep dat al ruim een jaar in ruste is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is nogal logisch dat het voor 'heidenen' dwaas is.. aangezien een heiden gewoonweg niet Christelijk is en het dan niet zo raar is als hij het niet gelooft..
verbaasd.gif

Bijna even dubbelop als het feit dat God vrij is van zondigen.. terwijl zondigen simpelweg betekent dat je dingen doet die God afkeurt en God natuurlijk niet iets kan doen tegen de wil van zichzelf.

'Heiden' heeft een dubbele betekenis, in het Oude en Nieuwe Testament betekend 'heiden' doorgaans 'niet-Jood'. Het betekent dus in deze context niet: 'niet christelijk', maar 'niet-Jood'. En een niet-Jood kan uiteraard wel christen zijn, daar ben ik een goed voorbeeld van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid