Spring naar bijdragen

Antroposofie en christen zijn


Aanbevolen berichten

Quote:

We hebben hele andere visies wat betreft een veelvoud aan standpunten, en de antroposofie is een jonge leer, die steeds meer aanhang vind, en waarom?

Steeds meer? Kan je dat onderbouwen met cijfers?

Quote:
Het voelt prettiger, en is in ieder geval minder snel oordelend dan het christendom

Ik ben benieuwd wat leden van de 'wortelrassen' die minder ver zijn geévolueerd, daar van vinden. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Tja, als iets prettig voelt, is het voor mij in ieder geval het onderzoeken waard. De precieze cijfers ken ik niet, anders dan de pragmatici onder ons, hebben antroposofen weinig met cijfers. We hebben liever proefondervindelijk bewijs.

De toename van antroposofische instellingen, levenswijze, verkoop van boeken van Steiner en restaurants zeggen me wel wat, maar ik kan je niet vertellen hoeveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een stukje uit een artikel dat in Trouw verscheen:

Van de klassieke spirituele bewegingen is de antroposofie het diepst verankerd geraakt in Nederland. De Antroposofische Vereniging (20ste eeuw) telt 4300 leden. Daarnaast zijn er 250 biologisch-dynamische landbouwbedrijven, 90 vrije scholen, een hogeschool, een instituut voor organisatieontwikkeling, een uitgeverij, meer dan honderd artsen, 35 voorzieningen voor gehandicaptenzorg en kinder- en jeugdpsychiatrie, en drie verzorgingshuizen.

Maar de identiteit van de antroposofische instellingen is aan het vervagen. Steeds meer niet-antroposofen sturen hun kind naar de vrije school of kiezen een antroposofische huisarts. En verwacht van de gemiddelde biologisch-dynamische boer niet dat hij Rudolf Steiners theorieën over zaaischema’s en plantdagen losjes uit zijn mouw schudt.

bron

Geen cijfers, maar het doet wél vermoeden dat het wel meevalt met die populariteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees het zoals je wilt, ik ken ook christenen die 2 soorten gewas zaaien op 1 stuk grond, en dat mag volgens mij ook niet. En dat vervagen kan je ook lezen als een deel worden van de gevestigde orde, de grenzen tussen christendom en antroposofie vervagen, en daarmee zullen we verder moeten gaan.

Daarnaast ken ik geen enkele gepassioneerd biologisch dynamische boer die de zaaischema's niet kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees het zoals je wilt, ik ken ook christenen die 2 soorten gewas zaaien op 1 stuk grond, en dat mag volgens mij ook niet.

Hoe kom je daarbij?

Quote:
Daarnaast ken ik geen enkele gepassioneerd biologisch dynamische boer die de zaaischema's niet kent.

Ja, ik ken ook een neef van een broer van een opa van een buurman die...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de bijbel is toch ook een boek vol anekdotes?

Nee, de Bijbel is een verzameling van allerlei verschillende soorten geschriften.

Maar als ik iets wil bewijzen uit de Bijbel, dan zal ik dat niet met een authoriteitsargument doen, dat doe jij wel, het is kennelijk zo, omdat jij het zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een stukje uit een artikel dat in Trouw verscheen:

90 vrije scholen

Zijn de vrije scholen van deze beweging? Grappig, dat wist ik niet.

Op zich leek de vrije school me wel een leuk idealistisch idee en was ik er wel in geïnteresseerd. Dat wil zeggen totdat ik de voorlichtings bijenkomst mee had gemaakt van 1,5 uur. Ik zal verdere details achterwege laten, maar dit is nooit het type onderwijs wat ik voor mijn kind zal kiezen, en zelf zal ik nooit werkzaam zijn in dit type onderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zijn de vrije scholen van deze beweging? Grappig, dat wist ik niet.

Op zich leek de vrije school me wel een leuk idealistisch idee en was ik er wel in geïnteresseerd. Dat wil zeggen totdat ik de voorlichtings bijenkomst mee had gemaakt van 1,5 uur. Ik zal verdere details achterwege laten, maar dit is nooit het type onderwijs wat ik voor mijn kind zal kiezen, en zelf zal ik nooit werkzaam zijn in dit type onderwijs.

Zou 'k ook maar niet doen, inderdaad. Als ik dan ook met een anekdote mag inhaken: een hoogbegaafde vriendin van mij heeft jarenlang gedacht dat ze dyslexie had, maar het bleek dat het talenonderwijs op de Vrije School waar ze gezeten had, zo belabberd was, dat het daaraan lag. Een paar maanden stampen op een cursus Nederlandse spelling voor volwassenen en nu spelt ze als de beste. Daar is ze wel eerst 30+ voor moeten worden.


Samengevoegd:

Quote:

iejoor, je bewijst nu het pragmatisme die ik zovaak bespeur bij jullie christenen.

'wij hebben de waarheid in pacht, en alle anderen zijn idioten'

What's new smile.gif

het christendom [werd in de oudheid] gezien als een ‘arrogante vernieuwer’. Het probleem was nog groter: niet alleen een vernieuwer, maar een exclusivistische vernieuwer. Veel sceptici en niet-gelovigen van tegenwoordig beweren, dat ze afgeknapt zijn op de christelijke â€arrogantie†en exclusiviteit. Hoeveel te meer was dat het geval in de oudheid?

(bron)

Jup, wij hebben de waarheid in pacht, want er is maar één waarheid en het is niet erg logisch om dan een godsdienst aan te hangen waarvan je gelooft dat die die waarheid níet in pacht heeft. Maar als jij dan denkt dat we niet-christenen, waaronder jou, idioten vinden, dan is dat toch echt jouw probleem. We zijn het niet eens met wat jij gelooft en met hoe je dat verdedigt (want niet steekhoudend voor ons), maar daarmee ben je nog geen idioot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iejoor, je bewijst nu het pragmatisme die ik zovaak bespeur bij jullie christenen.

'wij hebben de waarheid in pacht, en alle anderen zijn idioten'

Het grappige was dat ik toen niet bepaald christelijk was. Weliswaar katholiek door mijn doop als baby en vormsel op mijn twaalfde, maar verder nooit wat mee gedaan. Maar misschien lag het aan mij. Maar ook mijn islamitische klasgenoot en alle anderen van het bonte gezelschap (katholiek, protestants, atheïstisch, ietsischten en moslims) konden hun lach nauwelijks bedwingen.

Ik bewijs dus dat ook seculiere mensen hier niets in zien. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iejoor, je bewijst nu het pragmatisme die ik zovaak bespeur bij jullie christenen.

'wij hebben de waarheid in pacht, en alle anderen zijn idioten'

Waarom zou dat nou weer pragmatisme zijn?

Maar het klopt idd dat wij de waarheid in pacht hebben.

Ik ben typisch zo'n iemand die roept dat er een hoop mensen door oorlog en honger dood gaan en roept dat er miljoenen Joden in de tweede wereldoorlog gestorven zijn. Ik beweer gewoon dat dit de waarheid is.

Ik ben niet zo'n persoon die zegt van 'ach, dat geloof ik, maar holocaust ontkenners en mensen die geloven dat er wereldvrede is, of dat Christus niet voor onze zonden gestorven is, die geloven die dingen die ik noemde weer niet, ieder zo'n z'n eigen waarheid'. Zo'n persoon ben ik niet. Ik heb dan de arrogantie om te zeggen dat het de waarheid is en dat andere mensen het dus fout hebben.

Het grappige is dat relativisten en postmodernisten ook een waarheidsclaim hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een heel klein vraagje tussendoor. Wie/wat is/betekend iejoor? Ik ken maar een iejoor en dat is:

(die van Pooh beer dus)

Ik neem aan dat je die niet bedoeld.

Precies, dat ben ik Nr. 2 om precies te zijn.

Bedankt voor de leuke afbeelding van mij. Hier zie ik best vrolijk uit, meestal is dat niet zo!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid