Spring naar bijdragen

Catechisatie is ouderwets.  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Catechisatie is ouderwets.

    • Mee eens.
      3
    • Ligt eraan wat er gebeurt op catechisatie.
      26
    • Niet mee eens.
      23
    • Je kunt er beter een club van maken.
      1
    • Wat is catechisatie?
      2
    • Laat jongeren zelf zeggen wat ze gaaf vinden!
      5


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoibye.gif

'Toevallig' kwam ik hier terecht! Ik geef zelf ook cath. Best lastig soms. Ook lastig om het 'leuk' te houden!

Klaas, als je wat wijzer bent, dan hoor ik het graag!

Wij volgen iig gewoon een standaard boekje van de HGJB. Met alle standaard onderwerpen: bijbel, zonde, wet, muziek, God, oordeel en genade, verbond enz.

Je kunt ook kijken op www.bots.nu

Succes

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 20:24:39 schreef Klaas Hoorn het volgende:

Dag allemaal,

In onze gemeente coach ik catecheten bij het geven van catechisatie. 'Waaruit kent gij uw ellende'.... was een soort vraag die ik uit mijn hoofd moest leren en dan overhoorde de predikant ons. Dat is al lang geleden
;-)

Jah hoor, heb ik ook nog geleerd. Wij leren zo ongeveer de hele cathechismus big-smile.gif.

Van mij zou het wel anders mogen, maar het ligt vooral aan de 'leider' of het leuk is. Ik hou wel van veel discussie, en dan ook wat critischer dan nu gebeurt. Maarjah, ik trek zelf mn mond ook niet zo snel open. De meesten bij ons in de kerk zijn wel tevreden over cathechesatie volgens mij. Ik vind het een goede manier om de leer van je kerk te leren kennen. En hoe je dominee denkt enzo. Dan kun je ook goed beslissen of je belijdenis wilt doen in die kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 20:24:39 schreef Klaas Hoorn het volgende:

Wie kan mij helpen aan motiverende, uitdagende, leuke werkvormen om jongeren op een eigentijdse manier te leren van de Bijbel, de geloofsleer, de sacramenten enz.

Catechisatie is natuurlijk wat anders dan club. Vaak is club geloven in praktijk, en catechisatie theorie. Meestal vinden jongeren praktijk interessanter dus is het best moeilijk om catechisatie interessant te maken. Mijn voorstel is eigenlijk, gebruik geen boekjes, die boekjes zijn altijd zo ongelooflijk saai en onboeiend, hoe een leuk 'eigentijds' boekje je ook hebt. Eigentijds is een woord dat verzonnen is door volwassenen dus helemaal niet geschikt voor jongeren.

Onze kattebakgever, een theologie student, bijna afgestudeerd, vraagt of we nog onderwerpen weten voor catechisatie. Dan gaat hij die onderwerpen voorbereiden en gaan we die bespreken. Ik vind deze manier zelf erg relaxt. Ik zit er bijvoorbeeld over te denken om me te laten dopen, en dan kan ik gewoon vragen of de catechisatie een keer over de volwassendoop gaat. Een voordeel van catechisatie vind ik zowiezo dat je echte theologie gasjes hebt, die echt extra verdieping kunnen geven, niet zomaar een simpel artikeltje van internet over de doop ofzow.

Het maakt een groot verschil of jongeren/kinderen gemotiveerd zijn om meer over het geloof en bijbel enzo te weten. Daaraan moet je je manier van catechisatie geven aanpassen. Geinteresseerden zullen hoe saai de catechisatie ook gegeven word, het altijd wel interessant vinden als er een beetje op hun vragen geantwoord wordt. Maar voor nietgemotiveerde mensen is het moeilijker. De bovenstaande manier van catechisatie geven is dan mss moeilijker omdat de jongeren geen onderwerpen aandragen. Je kunt als catechisatiegever zelf onderwerpen aandragen en kijken hoe de jongeren daarop reageren. Als ze positief reageren geschikt, anders ander onderwerp.

Over de manier van het onderwerp zelf behandelen:

Ik vind het erg relaxt als de dominee of catechisatiegever gewoon ff iets vertelt, maar dat er al snel een soort (kritische)vraag-->antwoord gesprek komt. Daar leer je het meest van, en zo zal het gesprek automatisch gaan naar waar de jongeren mee bezig zijn en waar ze vragen over hebben.

Kleine catechisatie groepen zou ik zowiezo prefereren. Hoogstens twaalf jongeren ofzow, want anders zit de helft te luisteren naar iets wat hem/haar helemaal niet boeit, en bij kleinere groepen kun je de inhoud echt aanpassen aan de vragen/behoeften van de verschillende jongeren.

Bij ons op kattebak is er nogal een niveauverschil. De één weet ongeveer net de kern van het christelijk geloof en is benieuwd of piercings mogen, en de ander heeft vragen over hoe het zit met twee verschillende soorten vervullingen met de heilige Geest, of over of fantasie wel goed is en geen tijdverspilling of wat dan ook. Ikzelf vind dit eigenlijk best irritant, omdat het dan altijd of voor de wat lagere niveau mensen saai is, of voor de wat hogere niveau mensen. Je kunt zo wel van elkaar leren maar toch. Leeftijdsgroepen heeft hierbij weinig zin, want een achttienjarige die nog maar net met het geloof bezig is bijv weet netzoveel als een twaalfjarige die al een jaar met het geloof bezig is. Misschien dat je een of andere regeling kunt treffen waarbij je dit een beetje kunt scheiden. Of catechisatie en catechisatie going deep ofzow. Dan kunnen ze zelf kiezen wat ze beter vinden.

hmm dit was het, vrij lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

widegrin.gif Het ligt denk ik helemaal aan de invulling... Ik vond er niet veel aan... We hadden discussies waarin iedereen het eens was behalve ik verbaasd.gif

En dan die zondagen die ik uit m'n hoofd moest leren...

Zondag 1: Wat is uw enige troost in leven en sterven?

Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven het eigendom ben niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met Zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.

Dat zit nu dus nog in m'n hoofd verbaasd.gif En wat is nou precies het nut? Geen idee...

Link naar bericht
Deel via andere websites

big-smile.gif Ik vond het altijd zo flauw voor de mensen die niet goed konden leren. Die zaten altijd een hele week te stampen op zo'n tekstje, terwijl ik het op de fiets nog ff snel in m'n hoofd stampte en na het opdreunen zsm weer vergat (wat niet altijd even goed lukte) puh2.gif

Ik heb trouwens 1 jaar een dominee gehad waarbij je gewoon in je eigen woorden mocht vertellen wat er in zo'n zondag stond. Hulde worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

hey Klaas,

volgend jaar mag ik belijdenis cathegesatie doen en daar heb ik héél veel zin in big-smile.gif . ik heb ook het gevoel dat ik een van de weinige ben die het leuk vindt om naar 'Kattebak' te gaan. iedereen is dan ook 'blij' dat volgende week de laatste keer is...

Ik denk daarom dat je misschien ook aandacht aan de cathegesanten moet geven. dat je hun ook laat meedenken in hoe het zou moeten zijn. want uiteindelijk zullen zij het ondergaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! als je nog vragen hebt... vraag maar raak.

cheers

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Leuke topic. Bij ons in de gemeente doen we catechisatie voor 12-16-jarigen mbv mentoren en kleine groepjes. Weet niet of iemand van jullie daar ervaring mee heeft? Positief? Negatief?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben alleen belijdeniscat van de voorganger, voor de rest zijn t 20-ers die kattebak geven. Bij ons is het erg leuk! Catechismus gebruiken we alleen om ergens info over te zoeken. Niks leren ofzo dus. Elke keer moet je je anders voorbereiden, en vaak ook helemaal niet. Laatste paar keren (het is namelijk allang afgelopen, september begint t weer) ging het over je relatie met Jezus. Ik ging (en ga straks) er met plezier naartoe!party.gif

Maar ik ben ook wel bekend met de saaie chatechisaties. 3,5 jaar geleden (woonde ik ergens anders) kregen we kattebak van een ouderling. Dat was vaak opzeggen en oppervlakkig praten nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 12:21:19 schreef Mart het volgende:

Leuke topic. Bij ons in de gemeente doen we catechisatie voor 12-16-jarigen mbv mentoren en kleine groepjes. Weet niet of iemand van jullie daar ervaring mee heeft? Positief? Negatief?

Bij ons in de gemeente heb je vanaf 12-18 jaar catechesatie mogelijkheden. De belijdenis catechese wordt gegeven door een voorganger en de "normale" catechese door belijdende leden van de gemeente. Er wordt op verschillende manieren catechesatie gegeven, vaak aan de hand van een methode en als je wat ouder wordt in samenspraak met de leiding om zo te groeien in het geloof.

Zelf ben ik altijd met plezier gegaan (behalve als we door de regen moesten fietsen knipoog_dicht.gif) en vind ik het een goed punt om te leren en te groeien in je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 20:24:39 schreef Klaas Hoorn het volgende:

In onze gemeente coach ik catecheten bij het geven van catechisatie.

Ik ben wel benieuwd wat dat inhoudt: coachen van catecheten? Wie zijn die catecheten, wat doen ze,

en wat houdt het coachen in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 17:38:08 schreef joost baaij het volgende:

Zelf ben ik altijd met plezier gegaan (behalve als we door de regen moesten fietsen
knipoog_dicht.gif
) en vind ik het een goed punt om te leren en te groeien in je geloof.

ik heb het ook altijd wel leuk gevonden. nou jah, soms was onze dominee wel wat saai puh2.gif

maar het was vaak wel erg leerzaam smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid