Spring naar bijdragen

Catechisatie is ouderwets.  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Catechisatie is ouderwets.

    • Mee eens.
      3
    • Ligt eraan wat er gebeurt op catechisatie.
      26
    • Niet mee eens.
      23
    • Je kunt er beter een club van maken.
      1
    • Wat is catechisatie?
      2
    • Laat jongeren zelf zeggen wat ze gaaf vinden!
      5


Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

In onze gemeente coach ik catecheten bij het geven van catechisatie. "Waaruit kent gij uw ellende".... was een soort vraag die ik uit mijn hoofd moest leren en dan overhoorde de predikant ons. Dat is al lang geleden ;-)

Om kinderen te motiveren voor catechisatie zijn soms nieuwe werkvormen nodig. Wie kan mij helpen aan motiverende, uitdagende, leuke werkvormen om jongeren op een eigentijdse manier te leren van de Bijbel, de geloofsleer, de sacramenten enz.

Voorstel: mail een of meer werkvormen; ik zet ze in een document en iedereen die mij zijn of haar email stuurt, stuur ik dit document ook op.

Alvast bedankt voor jullie moeite....

Klaas

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

cathegesatie gaaf??

errrr... mondhouden.gif

maar goed, om antw te geven op je vraag, hou het boeiend, ga ze geen cathegismussen in hun hoofd laten stampen, dat is namelijk niet boeiend, en verschrikkelijk vervelend.

zorg dat er de mogelijkheid is te discussieren, ben niet bang voor een wat diepere discussie.

hou het gezellig, doe het een x bij iemand thuis of ga een keer met zijn allen wat doen zodat je elkaar ook in prive sfeer kent zo vertrouw je elkaar beter.

ow, je vraagt om werkvormen, nja ik hoop dat je hier ook wat aan hebt

mvg taam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de gereformeerden gebeurt dat ook lang niet altijd meer, ik heb het iig nooit gehoeven.

Wat voor methodes is precies gehad heb, weet ik niet precies. Iig hebben we het een seizoen lang over Jezus gehad en eentje over de 10 geboden.

Ik denk dat de methode die gebruikt wordt niet het belangrijkst is, maar de manier waarop het gegeven wordt. Ik had bijv. een redelijk saaie dominee die niet echt goed was met jeugd. Daardoor was het precies volgens het boekje en we hadden weinig ruimte tot discussie. En ik denk juist dat dat heel erg belangrijk is. De leiding moet open staan voor de ideeën van de groep.

Een methode waar ik veel goede dingen over heb gehoord is Rock Solid van, Youth for Christ (www.yfc.nl/).

Daar staan meer interessante methoden, zoals Youth Alpha. Maar het is dan niet meer precies cathechisatie zoals dat 'vroeger' was en ik weet niet in hoeverre deze methoden misschien te veel afwijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat cathegesatie is?

Cathegesatie komt volgens mij vooral voor bij traditionele protestantse kerken. Gereformeerd, PKN, etc. Het is voor kinderen van de middelbareschool-leeftijd (12-18), maar in sommige kerken heb je ook wel vroeg-cathegese, wat voor kinderen van 10-12 is. In al die jaren cathegesatie leer je heel veel over de bijbel en de kerk, tenminste dat is de bedoeling.

Toen ik dit vertelde aan mijn vriendin die baptist is, vond ze het eigenlijk wel iets heel goeds. Zij had zoiets niet, en heeft dat eigenlijk toch wel een beetje gemist. Vooral als voorbereiding op haar doop.

Cathegesatie kan heel leuk zijn, maar meestal is het heel saai. Ik vond het op zich wel interessant om over dingen te discusieren, maar er zitten mensen bij van verschillende niveaus en dat werkt niet altijd.

Ik ken een dominee die best wel creatief is in de thuisopdrachten die hij geeft. Dit staat zelfs - heel modern - op internet.

HIER - onder het kopje: thuisopdrachten.

Zelf denk ik dat je op cath. enerzijds wel iets moet leren, de bijbelboeken bijv bij de jongsten. Maar dan op een leuke manier, in de vorm van een spelletje. (Bijv. hoeveel bijbelboeken je goed achter elkaar opzegt zoveel m&m's mag je pakken..)

Aan de andere kant is het ook belangrijk om met de kinderen er over te hebben. Waarom geloof je? Wat geloof je? en (hoe) praat je daarover op school?

Link naar bericht
Deel via andere websites

He, interessant topic!

'Toevallig' ben ik net bezig met bedenken wat we bij ons aan kindercatechese zouden kunnen doen. Da's al gelijk een vraag aan TS (Klaas): aan welke leeftijd denk je? Wij geven catechisatie aan kinderen die in groep 7 en 8 van lagere school zitten. (De ouderen krijgen we (nog?) niet te pakken boosrood.gif )

Ik probeer het voor te stellen als iets wat ook nog een beetje spannend is, en ik noem het daarom 'ontdekkingsuren'. "Op ontdekkingsreis in de wereld van kerk, geloof en bijbel. Wie kom je op die reis tegen? En moet je nou links of rechts of rechtdoor? Welke geheime codes moet je kennen? Komen we nog verborgen schatten tegen?"

Maar ja, ik kan het wel zo spannend aankondigen, nu moet ik het ook nog spannend invullen... slik...

Ik heb wel wat ideeen: we gaan de kerk in, misschien wel andere kerken in de buurt opzoeken, een kerkdienstje in elkaar zetten (en misschien nog wel echt gebruiken ook), maar ik zou nog wel meer ideeen kunnen gebruiken, net als Klaas. Zoiets als Krokeledokus (pff, die naam levert hoop typo's op smile.gif )zei over bijbelboeken en m&m's.

Als je al wat meer hebt Klaas, laat je het me dan weten?

pj

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Aeshna Cyanea

ongeveer wel ja, al heeft catechesatie van oudsher vooral ook nadruk gelegd op leren, kennis krijgen van. De kerk waar je lid van bent heeft zo haar manieren (doop, avondmaal) en dat komt ergens vandaan (geloofsinhoud), en dat wil je aan de kinderen en jongeren bekend maken, inzicht geven. En kennis van de bijbel hoort daar natuurlijk ook bij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben 2 weken geleden begonnen met mijn (belijdenis)categesatie. De eerste keer was erg gaaf. De dominee had kranten artikelen neergelegd. Deze moesten we lezen en de gene die ons persoonlijk het meest aansprak moest je bij gaan staan.

Daarna in de groep vertellen waarom het jou aansprak en daarna had hij een bijbelvers bij.

Ik vond het erg mooi op deze manier.

Daarna hebben we een verhaal van iemand anders die opzoek was naar God doorgelezen en het erover gehad wat ons hierni aansprak.

Ik vond het gaaf!

Misschien heb je er wat aan ik weet inet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het heel goed dat jullie er over nadenken!!

Soms heb ik het gevoel dat dominees hun programma afdraaien, een boekje volgen en dat is het. En dat die vragen in dat boekje dan totaal nergens op slaan, veel te moeilijk zijn en totaal niet geschikt voor hun cathegesanten, daar staan ze niet stil. Ik help mn zusje soms wel eens met haar cath-huiswerk. En die vragen.. echt heel erg.

In het onderwijs proberen leerkrachten op het niveau van ieder kind aan te sluiten. Bij cath gebeurd dat vaak niet. Toch zitten daar ook kinderen van verschillende niveaus!! Er zitten kinderen van vmbo en gymnasium door elkaar. Een grote uitdaging dus om voor alle kinderen interessante dingen te doen. Het moet niet te moeilijk zijn. Ik ken kinderen die van te voren al zeggen: 'ik houdt me mond want mijn antwoord is toch niet goed'. Zelfs bij vragen "wat vind jij?". Dan is jarenlang 'cathebak' iets vrezelijks!

Quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:49:02 schreef pj het volgende:

Zoiets als Krokeledokus (pff, die naam levert hoop typo's op
smile.gif
)zei over bijbelboeken en m&m's.

smile.gif

Ik denk nog ff na over hoe je cath. gaaf kunt maken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

H'm , ik ben bang dat de topic-titel nou niet echt veel bekijks trektboosrood.gif

Kan het niet in iets spannends veranderd worden, zodat er wat meer reacties komen?

Ik heb wel behoefte aan een beetje input!

Noem het voor mijn part 'de wondere wereld van G3!' (Geloof, gemeente en dat Goeie Boek)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid