Spring naar bijdragen

Wie is bekeerd tot de RKK


Aanbevolen berichten

diako ik heb nog geen contact met een parochie of bisodm. Mijn ouders zijn niet gelovig namelijk, en vinden het nogal vervelend als ik wel naar de kerk wil enz. En ik heb gewoon geen zin om elke keer vragen moeten te beantwoorden enzo. Ik bid dat God hiervoor een oplossing brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 311
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 19:23:49 schreef Kate het volgende:

[...]

Oké, jij zult het wellicht beter weten dan ik. Bedankt voor je verduidelijking.

[...]

Nogmaals: Duidelijk. Spijtig trouwens dat overleveringen hierin de overhand gehad blijken te hebben. Mijn excuses voor het feit dat ik die als betrouwbaar achtte. Het zal nog wel wat tijd en inspanning kosten om daar iedereen van op de hoogte te stellen.

knipoog_dicht.gif ach, wij katholieken hebben niet zoveel moeite met overleveringen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 19:30:24 schreef girl het volgende:

diako ik heb nog geen contact met een parochie of bisodm. Mijn ouders zijn niet gelovig namelijk, en vinden het nogal vervelend als ik wel naar de kerk wil enz. En ik heb gewoon geen zin om elke keer vragen moeten te beantwoorden enzo. Ik bid dat God hiervoor een oplossing brengt.

mmm, lastig. Als je mijn vragen vervelend, of te privé vindt, geef dan asjeblieft geen antwoord. Maar anders:

- Hoe oud ben je?

- Woon je in een stad?

- In welk deel van het land woon je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 19:43:41 schreef diakio het volgende:

mmm, lastig. Als je mijn vragen vervelend, of te privé vindt, geef dan asjeblieft geen antwoord. Maar anders:

- Hoe oud ben je?

- Woon je in een stad?

- In welk deel van het land woon je?

Antwoord kan beter even per e-mail komen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 19 juli 2005 19:42:17 schreef diakio het volgende:

knipoog_dicht.gif
ach, wij katholieken hebben niet zoveel moeite met overleveringen
widegrin.gif

Tja...dat zet dan weer vraagtekens bij de betrouwbaarheid van waar katholieken hun geloof op baseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan 't toch niet laten om ff te reageren knipoog_dicht.gif

Quote:

Op dinsdag 19 juli 2005 17:26:29 schreef girl het volgende:

Eigenlijk opeens nadat ik met een vriend die katholiek was en met hem even een kerk binnen was gelopen, heb ik sindsdien veel ervoor gevoeld om katholiek te worden en kreeg ik daar gewoon een goed en warm gevoel bij.

Quote:

Op dinsdag 19 juli 2005 18:04:05 schreef diakio het volgende:

[...]

Geloof je, werkelijk, wat de RKK leert? Zo nee, dan heb je nog wat speurwerk te doen. En in ieder geval heb je dan
niets
te zoeken bij het Allerheiligste Sacrament.

Mmm, terwijl ik nou net zat te denken, toen ik deze opmerking van girl las: dit heeft álles met het Allerheiligste te maken! Ik zag het eerst (als lauw-katholieke agnost) ook als symbolisch, maar uiteindelijk heeft mijn gevoel me de goede weg gewezen (later bevestigd door een sterke gebedsverhoring over de eucharistie).

Ik hoor van meer mensen dat ze een sfeer proeven in een katholieke kerk, die ze nergens anders bemerken. Het lijkt me alleen maar erg goed als mensen in de buurt van het Allerheiligste Sacrament vertoeven, ook al of zelfs als ze er niet in geloven. Als ze zich maar fatsoenlijk gedragen in de kerk, maar dat doen de meesten. Dit weekend hoorde ik over een inbraak, jaren geleden, in onze kerk, waar ze werkelijk een beestenboel van hadden gemaakt ... het altaar, tabernakel en directe omgeving was het enige stuk van de kerk dat ze met rust hadden gelaten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

aan een ieder die zich mischien wil bekeren naar de katholiekek kerk:

het is wel zo dat er veel anti katholiek matriaal bestaat op het internet helaas vanuit de hoek van de baptisten of fundamentalitische christenen kijk er dus mee uit dat je dat niet je eventuele keuze laat beinvloeden.

Laat je ook nooit wijsmaken dat Maria en het kind een soort afgode beeld is uit de oudheid en dat ze dat hebben geleend of dat de katholieken Jezus verwerpen en Maria boven hem verkiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 20:26:11 schreef Kate het volgende:

[...]

Tja...dat zet dan weer vraagtekens bij de betrouwbaarheid van waar katholieken hun geloof op baseren.

Het is overigens wel een boeiende kwestie. Waarop baseer je je geloof? Je zou kunnen zeggen: op de Bijbel, of op wat de Kerk leert, of desnoods op wat je ouders je hebben geleerd. Maar je kan je afvragen of je daarop je geloof baseert. Immers, in alledrie die gevallen begint het met geloof. De Bijbel is een "heilig boek" zoals er zoveel zijn in de wereld, en dan heb je nog eens de extra complicaties dat het feitelijk een combinatie van een Joods heilig boek/boekenverzameling met griekse/joodse heilige geschriften zijn. Kan je daarop je geloof baseren? Nee, dat kan je niet, en iedere atheïst zal eenvoudig uit kunnen leggen waarom niet. Sterker nog, gelovigen worden atheïst als ze proberen hun geloof op de Bijbel te baseren. Ze ontdekken immers dat de Bijbel geen toetsbare informatie geeft over geloofs-relevante onderwerpen.

De leer van de Kerk dan maar? Welnee, van het zelfde laken een pak. In die leer is bar weinig terug te vinden dat "ergens op slaat" indien het met ongelovige ogen wordt bekeken en getoetst wordt. Wie zijn geloof wil baseren op Bijbel of kerkleer kan niet gelovig blijven. Je kan Bijbel, kerkleer, beiden, of enig ander alternatief, pas tot basis van je geloof maken nadat je gelooft, nadat je een andere ultieme grond voor je geloof hebt. Dat Bijbel en Kerk naar die ultieme grond wijzen moge zo zijn, geen van beiden zijn die ultieme grond.

Betrouwbaarheid? Het is een boeiende term, die als het om geloven gaat opmerkelijk weinig om het lijf heeft. De ultieme grond voor geloof is niet te vinden in rationeel toetsbare zaken, noch de Bijbel, noch de leer van de Kerk, noch opvoeding, noch overlevering, geen van allen doorstaan een betrouwbaarheidstoets die niet begint met een fundamenteel geloof. En in dat fundamentele geloof wordt de betrouwbaarheid van die zogenaamde bronnen verondersteld, en daarmee zowel onbewijsbaar als onaantastbaar.

Is die fundamentele bron dan wel betrouwbaar? Dat hangt er maar vanaf wat je met de term bedoelt. Wie graag wil toetsen, zichzelf en anderen de maat wil nemen, heeft behoefte aan een betrouwbare maatstaf, een norm waarmee splinters en balken te meten zijn. Maar opnieuw, de betrouwbaarheid van de bron is een aanname van het geloof, geen buiten het geloof om vaststelbaar gegeven, en daarmee voor de gelovige onaantastbaar en voor de ongelovige betekenisloos.

Of de "betrouwbaarheid van waar katholieken hun geloof op baseren" groot of klein is in de ogen van mensen, van niet-katholieken, zal voor een gelovig katholiek van nul en generlei betekenis zijn wegens de irrelevantie van het oordeel van deze mensen. Voor een niet-katholiek is de betekenis eveneens vrij beperkt, lijkt me. Wat doet het er immers toe te weten dat de religie waar je op geen enkele wijze part of deel aan hebt een "betrouwbaar" fundament heeft of niet? Ware dat fundament in je ogen betrouwbaar, dan staat je slechts één route open. Kies je die route niet, dan heb je je oordeel al gegeven. Maar wat doet dat oordeel er toe?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 21:25:13 schreef wateengedoe2 het volgende:

Mmm, terwijl ik nou net zat te denken, toen ik deze opmerking van girl las: dit heeft álles met het Allerheiligste te maken!

Dat lijkt me ook ja.

Quote:
Ik zag het eerst (als lauw-katholieke agnost) ook als symbolisch, maar uiteindelijk heeft mijn gevoel me de goede weg gewezen (later bevestigd door een sterke gebedsverhoring over de eucharistie).

Ik hoor van meer mensen dat ze een sfeer proeven in een katholieke kerk, die ze nergens anders bemerken. Het lijkt me alleen maar erg goed als mensen in de buurt van het Allerheiligste Sacrament vertoeven, ook al of zelfs als ze er niet in geloven.

Ik had wellicht nauwkeuriger moeten formuleren. "In de buurt van", daar ben ik het geheel met je eens. "Deelnemen aan" is toch echt voor hen die geloven.

Quote:
Als ze zich maar fatsoenlijk gedragen in de kerk, maar dat doen de meesten. Dit weekend hoorde ik over een inbraak, jaren geleden, in onze kerk, waar ze werkelijk een beestenboel van hadden gemaakt ... het altaar, tabernakel en directe omgeving was het enige stuk van de kerk dat ze met rust hadden gelaten...

Ja, dat zijn ergens toch mooie ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, nu je 'deelname' zegt, snap ik wat je bedoelt smile.gif Tja, ik heb tig keer deelgenomen aan de communie zonder 'het' te geloven - en kan achteraf niet zeggen dat ik daar slechter van ben geworden. Maar ook niet beter. Ik werd er pas 'beter' van, toen ik me openstelde en (gevoelsmatig) begreep wat er gebeurde. Pas later heb ik gelezen wat de katholieke kerken (zowel RKK als Oud-Katholiek en Vrij-Katholiek) erover leren, en toen viel het kwartje.

offtopic:

Quote:
[...]Ja, dat zijn ergens toch mooie ervaringen.

(over die inbraak) Toen ik vorige week (met sleutel van de voordeur) in de kerk kwam, was (ongewoon) de deur van de kapel open. Dat bleek de subdiaken gedaan te hebben, omdat de koffiekamer niet, zoals gewoonlijk, verhuurd werd aan derden. Maar wat minder was .. ook de sleutel van het tabernakel zat er nog op, DUH! Dat was door een misverstand met een gastpriester gekomen. De combi vond ik toch niet zo prettig, ook al was natuurlijk wel het kerkgebouw op slot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 19 juli 2005 21:51:46 schreef wateengedoe2 het volgende:

Ah, nu je 'deelname' zegt, snap ik wat je bedoelt
smile.gif
Tja, ik heb tig keer deelgenomen aan de communie zonder 'het' te geloven - en kan achteraf niet zeggen dat ik daar slechter van ben geworden.

Mogelijk heb je gelijk, mogelijk ook niet. Maar vanuit katholiek geloof kan ik toch moeilijk anders dan lezen dat je zegt "ik heb tig keer Jezus' offer ontheiligd". Of jij daar slechter van bent geworden dat laat ik graag aan anderen over. Maar dat je het beter niet had gedaan, daar ben ik wel van overtuigd als je het niet erg vindt.

Quote:
Maar ook niet beter. Ik werd er pas 'beter' van, toen ik me openstelde en (gevoelsmatig) begreep wat er gebeurde.

En laat ik ook daarin dan maar scherp formuleren: ik wil niet zeggen dat je vrij moet zijn van twijfel, dat je altijd in vurige devotie zou moeten deelnemen. Maar je openstellen, dat lijkt me wel het minimum. En zoals je zelf blijkbaar hebt ervaren, als je je openstelt voor Zijn Allerheiligst Sacrament, als je de Heer de kans geeft in je te werken, dan neemt Hij die kans ook.

Ik wil geen kritiek uiten op de keuzes die jij maakt, of wie dan ook. Ieder moet daarin zelf beslissingen nemen. Ik denk alleen wel, en dat is mijn overtuiging die voor niemand enige betekenis zou moeten hebben, dat het voor jezelf beter is niet deel te nemen als je niet tot een minimum aan katholiek geloof bent gekomen. Sfeer is niet voldoende, voor jezelf. En voor nog meer duidelijkheid: ik wil niet zeggen dat jij, of girl, sfeerzoekers zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

verzoek van mijn kant

Ik word een beetje simpel van het feit dat elk topic dat over de RKK gaat, op welke manier dan ook, wordt gebombardeerd tot "de RKK is fout, duivels, babels, heidens" of wat dan ook !

De TS vraag om ervaringen van rooms katholieken, daar zijn een handvol mooie antwoorden op gekomen waar ikzelf ook plezier aan heb om te lezen.

Het gekeuvel over het "onbijbelse" van de RKK, met opmerkingen als "dat zet dan weer vraagtekens bij de betrouwbaarheid van waar katholieken hun geloof op baseren." maakt me zo langzamerhand onpasselijk en het zet me alleen maar af tegen het protestantse, waarbij oordelen blijkbaar erg belangrijk is.

De RKK is christelijk!, indien iemand het daar niet mee eens is dan laat die persoon dit in een relevant topic laten weten of een ander forum op zoeken (ik weet er nog wel 2 waar je in dit geval graag ontvangen wordt. Dit is alleen exact de reden waarom ik geen zin meer heb om betreffende fora te bezoeken).

Voor nu, Ervaringen van mensen met de RKK, graag! Geen verhalen over hoe fout deze kerk dan wel niet is en in hoeverre Maria gezonden is door satan o.i.d

Dank u!

[edit]

Sorry Kate, je beseft dat dit mn over jou gaat. Ik vind je als persoon heel aardig maar de RKK aanvallen vind ik nu dus niet leuk meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 22:04:03 schreef diakio het volgende:

[...]Mogelijk heb je gelijk, mogelijk ook niet. Maar vanuit katholiek geloof kan ik toch moeilijk anders dan lezen dat je zegt "ik heb tig keer Jezus' offer ontheiligd". Of jij daar slechter van bent geworden dat laat ik graag aan anderen over. Maar dat je het beter niet had gedaan, daar ben ik wel van overtuigd als je het niet erg vindt.

Nee, vind ik niet erg dat je dat vindt, het is ten slotte ook wat de RKK leert en daar gaat het om in dit topic. Mijn persoonlijke overtuigingen doen er niet zoveel toe (as in: niks), als het erom gaat om girl voor te lichten smile.gif

Quote:
En laat ik ook daarin dan maar scherp formuleren: ik wil niet zeggen dat je vrij moet zijn van twijfel, dat je altijd in vurige devotie zou moeten deelnemen. Maar je openstellen, dat lijkt me wel het minimum. En zoals je zelf blijkbaar hebt ervaren, als je je openstelt voor Zijn Allerheiligst Sacrament, als je de Heer de kans geeft in je te werken, dan neemt Hij die kans ook.

Ik wil geen kritiek uiten op de keuzes die jij maakt, of wie dan ook. Ieder moet daarin zelf beslissingen nemen. Ik denk alleen wel, en dat is mijn overtuiging die voor niemand enige betekenis zou moeten hebben, dat het voor jezelf beter is niet deel te nemen als je niet tot een minimum aan katholiek geloof bent gekomen. Sfeer is niet voldoende, voor jezelf.

Feit is (helaas) wel, dat hele volksstammen op zo'n manier (er niet voor openstaan) te communie gaan. Zo ging dat ook bij mij. Ik ben RK gedoopt en opgevoed, en daar hoorde bij dat ik tot mijn 13e ofzo wekelijks naar de zondagsmis ging en vanaf mijn 7e ook te communie ging. Net als mijn ouders en broers zeer 'lauw', oftewel: we spraken thuis nóóit over geloof, en het was een vanzelfsprekendheid. Bij de voorbereiding op de 1e communie is mij niet eens duidelijk geleerd, dat het werkelijk om Christus' Lichaam ging. Voor zover ik mij kan herinneren, ben ik van kindsbeen agnost geweest, dus hoe zou ik er ook in hebben kunnen geloven? Toen ik in God ben gaan geloven, afgelopen najaar, ben ik een tijd niet te communie geweest, omdat ik niet wist wat ik met Jezus aanmoest. Toen ik dat eenmaal wel wist, en ik ging te communie, was het gelijk 'raak'. Pas toen stond ik er voldoende voor open.

Quote:
En voor nog meer duidelijkheid: ik wil niet zeggen dat jij, of girl, sfeerzoekers zijn.

Nee, zo vat ik het ook niet op, dus no harm done.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 19 juli 2005 22:27:16 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Nee, vind ik niet erg dat je dat vindt, het is ten slotte ook wat de RKK leert en daar gaat het om in dit topic. Mijn persoonlijke overtuigingen doen er niet zoveel toe (as in: niks), als het erom gaat om girl voor te lichten
smile.gif

Aan de andere kant, ze zoekt ervaringen, en dan zijnb die van jou misschien wel heel relevant.

Quote:
Feit is (helaas) wel, dat hele volksstammen op zo'n manier (er niet voor openstaan) te communie gaan.

Klopt. En ik onderschrijf het "helaas" volledig.

Quote:
Zo ging dat ook bij mij. Ik ben RK gedoopt en opgevoed, en daar hoorde bij dat ik tot mijn 13e ofzo wekelijks naar de zondagsmis ging en vanaf mijn 7e ook te communie ging. Net als mijn ouders en broers zeer 'lauw', oftewel: we spraken thuis nóóit over geloof, en het was een vanzelfsprekendheid. Bij de voorbereiding op de 1e communie is mij niet eens duidelijk geleerd, dat het werkelijk om Christus' Lichaam ging.

Helaas is dat meer regel dan uitzondering in de Nederlandse kerkprovincie.

Quote:
Voor zover ik mij kan herinneren, ben ik van kindsbeen agnost geweest, dus hoe zou ik er ook in hebben kunnen geloven? Toen ik in God ben gaan geloven, afgelopen najaar, ben ik een tijd niet te communie geweest, omdat ik niet wist wat ik met Jezus aanmoest. Toen ik dat eenmaal wel wist, en ik ging te communie, was het gelijk 'raak'. Pas toen stond ik er voldoende voor open.

party.gif (of je nu in een afgedwaalde tak rondhangt of niet, ik kan alleen maar heel blij voor je zijn dat je dit hebt mogen ervaren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 22:20:37 schreef Joozt het volgende:

verzoek van mijn kant

Ik word een beetje simpel van het feit dat
elk
topic dat over de RKK gaat, op welke manier dan ook, wordt gebombardeerd tot "de RKK is fout, duivels, babels, heidens" of wat dan ook !

De TS vraag om ervaringen van rooms katholieken, daar zijn een handvol mooie antwoorden op gekomen waar ikzelf ook plezier aan heb om te lezen.

Het gekeuvel over het "onbijbelse" van de RKK, met opmerkingen als "dat zet dan weer vraagtekens bij de betrouwbaarheid van waar katholieken hun geloof op baseren." maakt me zo langzamerhand onpasselijk en het zet me alleen maar af tegen het protestantse, waarbij oordelen blijkbaar erg belangrijk is.

De RKK is christelijk!
, indien iemand het daar niet mee eens is dan laat die persoon dit in een relevant topic laten weten of een ander forum op zoeken (ik weet er nog wel 2 waar je in dit geval graag ontvangen wordt. Dit is alleen exact de reden waarom ik geen zin meer heb om betreffende fora te bezoeken).

Voor nu,
Ervaringen van mensen met de RKK, graag! Geen verhalen over hoe fout deze kerk dan wel niet is en in hoeverre Maria gezonden is door satan o.i.d

Dank u!

[edit]

Sorry Kate, je beseft dat dit mn over jou gaat. Ik vind je als persoon heel aardig maar de RKK aanvallen vind ik nu dus niet leuk meer.

U ook bedankt voor deze verduidelijking smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 22:31:48 schreef diakio het volgende:

[...]afgedwaalde tak

Ik zat erop te wachten puh2.gif Maar verder vind ik jou ook lief hoor, Diakio party.gifclown.gif

Verder helemaal eens met je post. Mijn persoonlijke ervaring/mening over het 'lauw' te communie gaan staat hierboven al, dus dat hoeft niet herhaald te worden. Verder heb ik ook over die zonde inmiddels absolutie verkregen. Ik zie het - achteraf gezien - wel als iets fouts (of op zijn minst als: had beter gekund), maar dan wel op een (toen) onbewuste manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 22:36:13 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Ik zat erop te wachten
puh2.gif
Maar verder vind ik jou ook lief hoor, Diakio
party.gifclown.gif

Beetje plagen, dat mag toch wel?

Quote:
Verder heb ik ook over die zonde inmiddels absolutie verkregen. Ik zie het - achteraf gezien - wel als iets fouts (of op zijn minst als: had beter gekund), maar dan wel op een (toen) onbewuste manier.

Ik ben blij voor je, serieus, en nu zonder plagerij, heel blij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid