Barnabas 181 Geplaatst 39 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 39 minuten geleden (bewerkt) De huidige maatschappij vindt dat er sprake is van ontwikkeling van de mensheid (ik beperk me tot Nederland). Men vind dat er vooruitgang geboekt wordt ten aanzien van vrijheid, mensenrechten, erkenning van waarheden ten aanzien van wie en wat mensen zijn. Sommige spreken over "evolueren van de mensheid" anderen over "voortschrijdend inzicht". Wanneer dat zo is zou je verwachten dat de praktische zaken in de samenleving steeds beter geregeld zijn en beter functioneren dan daarvoor. Zeker met het oog op technologische ontwikkelingen. Echter is al decennialang sprake van een toename van de kloof tussen arm en rijk. Op scholen ontstond het verschijnsel dat kinderen zonder ontbijt op school kwamen. Ook was er sprake van een toename van opvoedkundige taken door leraren omdat ouders minder goed in staat waren hun kinderen mentaal op te voeden, wachtlijsen en problemen bij jeugdzorg namen toe. Gelijdelijk werd de zorg voor ouderen een probleem. gedurende de afgelopen decennia is dat gelijdelijk een steeds groter probleem geworden. Politie laat kleine zaken liggen omdat zij het niet meer aankunnen. Wachtlijsten in de GGZ groeien. Gevangenen worden vervroegd vrijgelaten. NS personeel heeft het moeilijk met toenemend verbaal en fysiek geweld. Ambulancepersoneel wordt de laatste tijd aangevallen, steeds jongere kinderen worden opgemerkt in het crimineel circuit, rechtszaken worden niet in behandeling genomen wegens overbelasting, vertrouwen in de politiek neemt af ondanks de toename van groepen die volgens de huidige maatschappij zichzelf als mens kunnen ontplooien. Waar blijft de vrucht van het voortschreidend inzicht? Maar tegelijk is er spake van het verlaten van het christendom, het volgen van Christus die sprak over liefhebben, dienen, elkaar helpen, zorg dragen voor elkaar, ontferming, je vijanden liefhebben, posities gebruiken om anderen van dienst te zijn. Christus zelf ging rond goed doende en gaf daaarbij het goede voorbaald en velen hebben zijn voorbeeld nagevolgd in oudere tijden. Daarom ligt het voor de hand te verwachten dat een maatschappij die Christus verlaat achteruit gaat en dat stemt beter overeen met de achteruitgang in ons land. Het is beter Christus te volgen dan hetgeen men heden voortschrijdend inzicht noemt. 38 minuten geleden bewerkt door Barnabas Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 28 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 28 minuten geleden "Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen", zegt Christus. (Johannes 16:33) In de navolging kunnen we ook de wereld overwinnen. Dan maak je je niet meer zo druk om de wereld, want daar is de verdrukking. Wie in Christus zijn vrede vindt is immuun voor de wereld en zijn ellende. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten