Spring naar bijdragen

Tegenstelling gedachtegoed en praktijk

Aanbevolen berichten

De huidige maatschappij vindt dat er sprake is van ontwikkeling van de mensheid (ik beperk me tot Nederland). Men vind dat er vooruitgang geboekt wordt ten aanzien van vrijheid, mensenrechten, erkenning van waarheden ten aanzien van wie en wat mensen zijn. Sommige spreken over "evolueren van de mensheid" anderen over "voortschrijdend inzicht". Wanneer dat zo is zou je verwachten dat de praktische zaken in de samenleving steeds beter geregeld zijn en beter functioneren dan daarvoor. Zeker met het oog op technologische ontwikkelingen. Echter is al decennialang sprake van een toename van de kloof tussen arm en rijk. Op scholen ontstond het verschijnsel dat kinderen zonder ontbijt op school kwamen. Ook was er sprake van een toename van opvoedkundige taken door leraren omdat ouders minder goed in staat waren hun kinderen mentaal op te voeden, wachtlijsen en problemen bij jeugdzorg namen toe. Gelijdelijk werd de zorg voor ouderen een probleem. gedurende de afgelopen decennia is dat gelijdelijk een steeds groter probleem geworden. Politie laat kleine zaken liggen omdat zij het niet meer aankunnen. Wachtlijsten in de GGZ groeien. Gevangenen worden vervroegd vrijgelaten. NS personeel heeft het moeilijk met toenemend verbaal en fysiek geweld. Ambulancepersoneel wordt de laatste tijd aangevallen, steeds jongere kinderen worden opgemerkt in het crimineel circuit, rechtszaken worden niet in behandeling genomen wegens overbelasting, vertrouwen in de politiek neemt af ondanks de toename van groepen die volgens de huidige maatschappij zichzelf als mens kunnen ontplooien. Waar blijft de vrucht van het voortschreidend inzicht?

Maar tegelijk is er spake van het verlaten van het christendom, het volgen van Christus die sprak over liefhebben, dienen, elkaar helpen, zorg dragen voor elkaar, ontferming, je vijanden liefhebben, posities gebruiken om anderen van dienst te zijn. Christus zelf ging rond goed doende en gaf daaarbij het goede voorbaald en velen hebben zijn voorbeeld nagevolgd in oudere tijden. Daarom ligt het voor de hand te verwachten dat een maatschappij die Christus verlaat achteruit gaat en dat stemt beter overeen met de achteruitgang in ons land. Het is beter Christus te volgen dan hetgeen men heden voortschrijdend inzicht noemt.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

"Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen", zegt Christus.   (Johannes 16:33)   In de navolging kunnen we ook de wereld overwinnen.    Dan maak je je niet meer zo druk om de wereld, want daar is de verdrukking.  Wie in Christus zijn vrede vindt is immuun voor de wereld en zijn ellende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

"Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen", zegt Christus.   (Johannes 16:33)   In de navolging kunnen we ook de wereld overwinnen.    Dan maak je je niet meer zo druk om de wereld, want daar is de verdrukking.  Wie in Christus zijn vrede vindt is immuun voor de wereld en zijn ellende.

Wil je het als normale mens gewoon maar hebben over een geit die in de wei staat, beginnen anderen over Zeus die aan de borst hing. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Barnabas:

Men vind dat er vooruitgang geboekt wordt ten aanzien van vrijheid, mensenrechten, erkenning van waarheden ten aanzien van wie en wat mensen zijn. Sommige spreken over "evolueren van de mensheid" anderen over "voortschrijdend inzicht". Wanneer dat zo is zou je verwachten dat de praktische zaken in de samenleving steeds beter geregeld zijn en beter functioneren dan daarvoor. … Echter [er] is al decennialang sprake van een toename van de kloof tussen arm en rijk. Op scholen ontstond het verschijnsel dat kinderen zonder ontbijt op school kwamen. Ook was er sprake van een toename van opvoedkundige taken door leraren omdat ouders minder goed in staat waren hun kinderen mentaal op te voeden, wachtlijsen en problemen bij jeugdzorg namen toe. Gelijdelijk werd de zorg voor ouderen een probleem. gedurende de afgelopen decennia is dat gelijdelijk een steeds groter probleem geworden. Politie laat kleine zaken liggen omdat zij het niet meer aankunnen. Wachtlijsten in de GGZ groeien. Gevangenen worden vervroegd vrijgelaten. NS personeel heeft het moeilijk met toenemend verbaal en fysiek geweld. Ambulancepersoneel wordt de laatste tijd aangevallen, steeds jongere kinderen worden opgemerkt in het crimineel circuit, rechtszaken worden niet in behandeling genomen wegens overbelasting, vertrouwen in de politiek neemt af ondanks de toename van groepen die volgens de huidige maatschappij zichzelf als mens kunnen ontplooien. Waar blijft de vrucht van het voortschreidend inzicht?

Maar tegelijk is er spake van het verlaten van het christendom, het volgen van Christus die sprak over liefhebben, dienen, elkaar helpen, zorg dragen voor elkaar, ontferming, je vijanden liefhebben, posities gebruiken om anderen van dienst te zijn. … Daarom ligt het voor de hand te verwachten dat een maatschappij die Christus verlaat achteruit gaat en dat stemt beter overeen met de achteruitgang in ons land. …

Christus werkt volgens mijn niet door mensen die de massa exoterisch (dus met ge- en verboden) bijstuurt. Hij werkt volgens mij wel via individuen die vanuit een innerlijk wikken en wegen zelf komen wat goed en wat fout is en zo richting geven aan hun eigen situatie(s). De rimpelingen die exoterische mensen in de wereldzee laten ontstaan zijn dan anders dan de mensen die dit esoterisch doen (door innerlijk wikken en wegen). De laatste kan/wil zijn/haar wil niet aan de omgeving opleggen en is in staat om eigen keuzes te maken die los staan van opgelegde ge- en verboden.

Ik denk dat het goed is dat bv. de ontkerkelijking doorzet, want de massa niet niet gebaat bij het blind volgen van opgelegde ge- en verboden. Daarom gaat een maatschappij die 'zichtbaar Christus lijkt te verlaten' er juist op vooruit, ook al lijkt er oppervlakkig gezien sprake te zijn van het tegendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei IKBENANDERS:

Christus werkt volgens mijn niet door mensen die de massa exoterisch (dus met ge- en verboden) bijstuurt. Hij werkt volgens mij wel via individuen die vanuit een innerlijk wikken en wegen zelf komen wat goed en wat fout is en zo richting geven aan hun eigen situatie(s). De rimpelingen die exoterische mensen in de wereldzee laten ontstaan zijn dan anders dan de mensen die dit esoterisch doen (door innerlijk wikken en wegen). De laatste kan/wil zijn/haar wil niet aan de omgeving opleggen en is in staat om eigen keuzes te maken die los staan van opgelegde ge- en verboden.

Ik denk dat het goed is dat bv. de ontkerkelijking doorzet, want de massa niet niet gebaat bij het blind volgen van opgelegde ge- en verboden. Daarom gaat een maatschappij die 'zichtbaar Christus lijkt te verlaten' er juist op vooruit, ook al lijkt er oppervlakkig gezien sprake te zijn van het tegendeel.

Christus inspireert in de eerste plaats individuen die vervolgens innerlijke afwegingen maken. Zover ben ik het met je eens. Individuen die Christus willen volgen raken geïnteresseerd in de verhalen en leringen van Christus en deze staan beschreven in de bijbel. Vervolgens is het logische dat deze mensen zich organiseren rond de bijbel en daar onderling mee bezig zijn. Op die manier ontstaat een kerk. Dat is ook de eerste gemeente die in de bijbel beschreven staat. Het is een geheel dat gebaseerd is op individuen die allemaal zelfstandig en ongedwongen deelnemen daaraan. Een maatschappij die Christus volgt is dus een maatschappij die veel kerken heeft. Het maatschappij die de kerk verlaat is een maatschappij die Christus verlaat. En als tussenstadium gaat een groot deel nog naar de kerk waarbij men dat niet van harte meer doet waarna men vervolgens de kerk daadwerkelijk verlaat. Dat laatste kan een indruk geven dat het beter is de kerk te verlaten omdat het systeem een systeem van opgelegde regels en wetten is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Met andere woorden: Ikke, Ikke, Ikke, laat de rest maar stikke

Hoog tijd dat er iemand anders komt die het christendom gaat fatsoeneren (zoals Boeddha kwam om het Hindoeisme om te vormen, en de term mededogen bedacht).

35 minuten geleden zei Barnabas:

Christus inspireert in de eerste plaats individuen die vervolgens innerlijke afwegingen maken. Zover ben ik het met je eens. Individuen die Christus willen volgen raken geïnteresseerd in de verhalen en leringen van Christus en deze staan beschreven in de bijbel. Vervolgens is het logische dat deze mensen zich organiseren rond de bijbel en daar onderling mee bezig zijn. Op die manier ontstaat een kerk. Dat is ook de eerste gemeente die in de bijbel beschreven staat. Het is een geheel dat gebaseerd is op individuen die allemaal zelfstandig en ongedwongen deelnemen daaraan. Een maatschappij die Christus volgt is dus een maatschappij die veel kerken heeft. Het maatschappij die de kerk verlaat is een maatschappij die Christus verlaat. En als tussenstadium gaat een groot deel nog naar de kerk waarbij men dat niet van harte meer doet waarna men vervolgens de kerk daadwerkelijk verlaat. Dat laatste kan een indruk geven dat het beter is de kerk te verlaten omdat het systeem een systeem van opgelegde regels en wetten is geworden.

De eerste gemeente die in de Bijbel beschreven staat was zeker geen kerk. Men kwam thuis bij elkaar over de vloer. En in de oudheid ging men in grotten hun diensten vieren.

6 uur geleden zei Barnabas:

De huidige maatschappij vindt dat er sprake is van ontwikkeling van de mensheid (ik beperk me tot Nederland). Men vind dat er vooruitgang geboekt wordt ten aanzien van vrijheid, mensenrechten, erkenning van waarheden ten aanzien van wie en wat mensen zijn. Sommige spreken over "evolueren van de mensheid" anderen over "voortschrijdend inzicht". Wanneer dat zo is zou je verwachten dat de praktische zaken in de samenleving steeds beter geregeld zijn en beter functioneren dan daarvoor. Zeker met het oog op technologische ontwikkelingen. Echter is al decennialang sprake van een toename van de kloof tussen arm en rijk. Op scholen ontstond het verschijnsel dat kinderen zonder ontbijt op school kwamen. Ook was er sprake van een toename van opvoedkundige taken door leraren omdat ouders minder goed in staat waren hun kinderen mentaal op te voeden, wachtlijsen en problemen bij jeugdzorg namen toe. Gelijdelijk werd de zorg voor ouderen een probleem. gedurende de afgelopen decennia is dat gelijdelijk een steeds groter probleem geworden. Politie laat kleine zaken liggen omdat zij het niet meer aankunnen. Wachtlijsten in de GGZ groeien. Gevangenen worden vervroegd vrijgelaten. NS personeel heeft het moeilijk met toenemend verbaal en fysiek geweld. Ambulancepersoneel wordt de laatste tijd aangevallen, steeds jongere kinderen worden opgemerkt in het crimineel circuit, rechtszaken worden niet in behandeling genomen wegens overbelasting, vertrouwen in de politiek neemt af ondanks de toename van groepen die volgens de huidige maatschappij zichzelf als mens kunnen ontplooien. Waar blijft de vrucht van het voortschreidend inzicht?

Maar tegelijk is er spake van het verlaten van het christendom, het volgen van Christus die sprak over liefhebben, dienen, elkaar helpen, zorg dragen voor elkaar, ontferming, je vijanden liefhebben, posities gebruiken om anderen van dienst te zijn. Christus zelf ging rond goed doende en gaf daaarbij het goede voorbaald en velen hebben zijn voorbeeld nagevolgd in oudere tijden. Daarom ligt het voor de hand te verwachten dat een maatschappij die Christus verlaat achteruit gaat en dat stemt beter overeen met de achteruitgang in ons land. Het is beter Christus te volgen dan hetgeen men heden voortschrijdend inzicht noemt.

Dit is weer typisch twee zaken erbij halen die niks met elkaar van doen hebben..

En vroeger was het niet beter, maar werd er gewoon niet op gelet. Dat kinderen zonder eten op school kwamen was gewoon. Dat oudjes niet goed verzorgd werden was gewoon. 

Van de GGZ had men nooit gehoord. Kinderen in de criminaliteit was gewoon. Ik denk dat pas na de WWII alles goed is aangepakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

(christelijke) Gemeenschappen ontstaan omdat mensen aan de sacramenten gezamenlijk vorm willen geven en deze in gemeenschap wensen te beleven. De woordelijke inhoud zou niet centraal mogen staan, althans niet op zo’n manier dat ze tot voer voor discussie of tot opgelegde normen en waarden kan leiden. De dienst is de dienst en hoe men daarbuiten denkt en tot innerlijke afwegingen komt, dat zou daar los van moeten staan. Zo dienen kerk en staat ook gescheiden van elkaar te opereren, zodat de christus-impuls alleen via het individu (dus door het maken van innerlijke afwegingen) verder vorm kan krijgen. Een staat die net als een kerk (christelijke) normen en waarden oplegt slaat de plank mis.

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei najjreb86:

Met andere woorden: Ikke, Ikke, Ikke, laat de rest maar stikke

Hoog tijd dat er iemand anders komt die het christendom gaat fatsoeneren (zoals Boeddha kwam om het Hindoeisme om te vormen, en de term mededogen bedacht).

Ja, stel je eens voor dat iedereen vreedzaam in Christus rust en de liefde van de Vader over zich heen laat komen.  Dat kunnen we niet hebben natuurlijk, dan worden ze bij het journaal werkloos.  Geen oorlog meer om mede te delen, alleen maar lieve mensen.   

Je laat je wel erg kennen, BerJan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ja, stel je eens voor dat iedereen vreedzaam in Christus rust en de liefde van de Vader over zich heen laat komen.  Dat kunnen we niet hebben natuurlijk, dan worden ze bij het journaal werkloos.  Geen oorlog meer om mede te delen, alleen maar lieve mensen. Je laat je wel erg kennen, BerJan.

Hoe bedoel je dit precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ja, stel je eens voor dat iedereen vreedzaam in Christus rust en de liefde van de Vader over zich heen laat komen.  Dat kunnen we niet hebben natuurlijk, dan worden ze bij het journaal werkloos.  Geen oorlog meer om mede te delen, alleen maar lieve mensen.   

Je laat je wel erg kennen, BerJan.

Zo werkt het niet Hopper. De wereld kan een klotezooi zijn. En jij wil enkel "vredig zijn in de Here" en de rest laat je stikken.

Daarom zeg je ook:

Citaat

Wie in Christus zijn vrede vindt is immuun voor de wereld en zijn ellende.

Dus niet de zaken omdraaien Hopper. Je bent gewoon een egoist die zelf "vredig is in de Heere" en de Wereld en zijn problemen blauw blauw laat. Precies het omgekeerde van wat Jezus de mensen leerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei najjreb86:

Dus niet de zaken omdraaien Hopper. Je bent gewoon een egoist die zelf "vredig is in de Heere" en de Wereld en zijn problemen blauw blauw laat. Precies het omgekeerde van wat Jezus de mensen leerde.

Straks komt de aap uit de mouw, blijkt dat pardoes Hopper te zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei najjreb86:

Zoals Boeddha kwam om het Hindoeisme om te vormen, en de term mededogen bedacht.

Heel misschien dat we gaandeweg ook steeds diepgaander kunnen leren begrijpen waarom een mandala niet zomaar een tekeningetje is, maar ook waarom dat zo snel van de tafel geveegd kan worden. Idealiter kan je er misschien nog iets ludieks van maken, zodat je bij een volgende poging je rijstkorreltjes toch maar beter vastniet.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites