TTC 1.575 Geplaatst gisteren om 07:13 Rapport Share Geplaatst gisteren om 07:13 1 uur geleden zei IKBENANDERS: De term `ascentiesymptomen` was mij (nog) niet bekend. Ik heb dit dus even moeten opzoeken. Op een website kwam ik een lijst met verschijnselen tegen. Druk op het voorhoofd valt daar zeker onder. Ik zou het zelf geen ascentiesymptoom noemen maar een neveneffect van het mediteren of een signaal dat de meditatie effect werkt. Ja, het zijn er nogal wat, bedachtzaamheid is nooit een verkeerd advies. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.575 Geplaatst 5 uur geleden Rapport Share Geplaatst 5 uur geleden Op 5-8-2026 om 16:35 zei Hopper: Een mysterieschool leert hoe men een zielgerichte levensstijl kan leiden door middel van ervaringsgericht leren. Over de zielevonk lees ik dan weer niks. Een spoiler is informatie die een deel van het verhaal verklapt van bijvoorbeeld een boek of film, dat voor de lezer of kijker verborgen had moeten blijven. Niet te verwarren met spoilers die je op wagens ziet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Barnabas 181 Geplaatst 39 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 39 minuten geleden Even als antwoord op het ondewerp zelf. Het geestelijke waarnemen vind plaats door het geestelijke in ons te ontwikelen, te doen groeien. Dat geestelijke in ons is God zelf. De bijbel zegt dat de mens een tempel van God is en dat God in de mens woont, dat is zijn leven. In Efeze 4:6 staat: (Er is) "één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is." In 1 Kor 6 staat: "Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?" En Galaten 2:20 zegt: "Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven." En in Efeze 3:14 en 17 staat: "Om deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus Christus, ... opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent," Dus God leeft in de mens door alle drie de personen van de drie-eenheid. Daardoor leven wij. De geestelijke dingen nu worden door de Geest begrepen. Geestelijke dingen worden alleen geesteelijk gezien en doorzien, 1 Kor 2:10-14 zegt: "Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God. Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God. En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn. Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken. Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden." Paulus, de schrijver, zegt hier dus dat een mens de dingen van de mens kent door de geest die in hem is. Hij bedoelt dat de mens zichzelf kent door wat bij de mens hoort en menselijk is. Zo is het ook bij God dat God alleen gekend wordt, en kan worden, door wat goddelijk is. De Geest van God woont in de mens maar dat betekent niet dat de Geest ten volle in de mens is. Zoals de mens geboren wordt dient hij ook geestelijk geboren te worden (Joh 3:1-21). Wanneer een mens geesteelijk geboren wordt, geboren uit de Geest, dan kan Hij het koninkrijk van God zien. Dat is een voorwaarde om inzicht in het koninkrijk te hebben. En het koninkrijk is geestelijk dus het gaat om geestelijk inzicht. Maar veel mensen denken dat zij geestelijk inzicht hebben terwijl dat niet zo is. Toen Jezus op aarde was kreeg Hij te maken met de geestelijk leiders van Zijn tijd. Deze mensen meenden geestelijk inzicht te hebben maar deden niet wat in de wet van Mozes stond. In Mat 23 noemt Jezus hen drie keer "blinden". Omdat zij allerlei dingen deden en uitlegden die niet in overeenstemming waren met de schrift en het doen van het goede. Daarom noemde Hij hen huichelaars. Maar wie uit de Geest geboren is die kan het koninkrijk van God binnengaan en dat betekent ook de goede werken dioen die God wil dat de mensen doen. Wie uit God geboren is erkent dat de God van de bijbel, Jehovah (of Jahwe), God is. Jezus legt aan Nicodemus, een Farizeeër, behorende tot het (geestelijk) leiderschap van Israël, uit dat hij uit de Geest geboren dient te worden. Daarbij vermeld Hij dat de groep waartoe hij behoort Hem al niet gelooft wanneer Hij over aardse dingen spreekt. Hij vraagt hoe men dan het geestelijke zal begrijpen. Het begrijpen van het aardse gaat vooraf aan het begrijpen van het geestelijke. Wie de aardse dingen niet begrijpt kan ook de hemelse, geestelijke dingen niet begrijpen. Hopper reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 34 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 34 minuten geleden 3 minuten geleden zei Barnabas: De Geest van God woont in de mens maar dat betekent niet dat de Geest ten volle in de mens is. Daarom onderscheidt Paulus de "Geest Gods" van de geest der wereld. Wat van God is is van God, wat van de wereld is, is vergankelijk. Op zich is de Geest Gods ten volle in de mens, maar het is de zonde (welke in de wereld is) die Gods Geest verduistert. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.575 Geplaatst 32 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 32 minuten geleden 6 minuten geleden zei Barnabas: Even als antwoord op het ondewerp zelf. Het geestelijke waarnemen vind plaats door het geestelijke in ons te ontwikelen, te doen groeien. Dat geestelijke in ons is God zelf. De bijbel zegt dat de mens een tempel van God is en dat God in de mens woont, dat is zijn leven. In Efeze 4:6 staat: (Er is) "één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is." In 1 Kor 6 staat: "Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?" En Galaten 2:20 zegt: "Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven." En in Efeze 3:14 en 17 staat: "Om deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus Christus, ... opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent," Dus God leeft in de mens door alle drie de personen van de drie-eenheid. Daardoor leven wij. De geestelijke dingen nu worden door de Geest begrepen. Geestelijke dingen worden alleen geesteelijk gezien en doorzien, 1 Kor 2:10-14 zegt: "Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God. Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God. En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn. Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken. Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden." Paulus, de schrijver, zegt hier dus dat een mens de dingen van de mens kent door de geest die in hem is. Hij bedoelt dat de mens zichzelf kent door wat bij de mens hoort en menselijk is. Zo is het ook bij God dat God alleen gekend wordt, en kan worden, door wat goddelijk is. De Geest van God woont in de mens maar dat betekent niet dat de Geest ten volle in de mens is. Zoals de mens geboren wordt dient hij ook geestelijk geboren te worden (Joh 3:1-21). Wanneer een mens geesteelijk geboren wordt, geboren uit de Geest, dan kan Hij het koninkrijk van God zien. Dat is een voorwaarde om inzicht in het koninkrijk te hebben. En het koninkrijk is geestelijk dus het gaat om geestelijk inzicht. Maar veel mensen denken dat zij geestelijk inzicht hebben terwijl dat niet zo is. Toen Jezus op aarde was kreeg Hij te maken met de geestelijk leiders van Zijn tijd. Deze mensen meenden geestelijk inzicht te hebben maar deden niet wat in de wet van Mozes stond. In Mat 23 noemt Jezus hen drie keer "blinden". Omdat zij allerlei dingen deden en uitlegden die niet in overeenstemming waren met de schrift en het doen van het goede. Daarom noemde Hij hen huichelaars. Maar wie uit de Geest geboren is die kan het koninkrijk van God binnengaan en dat betekent ook de goede werken dioen die God wil dat de mensen doen. Wie uit God geboren is erkent dat de God van de bijbel, Jehovah (of Jahwe), God is. Jezus legt aan Nicodemus, een Farizeeër, behorende tot het (geestelijk) leiderschap van Israël, uit dat hij uit de Geest geboren dient te worden. Daarbij vermeld Hij dat de groep waartoe hij behoort Hem al niet gelooft wanneer Hij over aardse dingen spreekt. Hij vraagt hoe men dan het geestelijke zal begrijpen. Het begrijpen van het aardse gaat vooraf aan het begrijpen van het geestelijke. Wie de aardse dingen niet begrijpt kan ook de hemelse, geestelijke dingen niet begrijpen. Het valt moeilijk te ontkennen dat individuen niet los staan van hun omgeving. Een heel ander gegeven is de innerlijke belevingswereld, wat we waarnemen, hoe we dit interpreteren, onze respons daarop, en wat onze aspiraties zijn. In termen van kwetsbaarheid kan dit ook dermate complex worden dat externe hulp eerder nood dan keuze is. Op deze manier komen we misschien in aanraking met innerlijke dynamismen waar we eerder nooit echt bij stilgestaan hebben, dit kan zowel intrigeren, fascineren als confronteren. Wat simpel lijkt, niet simpel. 3 minuten geleden zei Hopper: Daarom onderscheidt Paulus de "Geest Gods" van de geest der wereld. Wat van God is is van God, wat van de wereld is, is vergankelijk. Op zich is de Geest Gods ten volle in de mens, maar het is de zonde (welke in de wereld is) die Gods Geest verduistert. Het is zoals je eerder zei, empathie de prullenmand in, omdat je niet meer weet wat het is om mens te zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten