Hopper 841 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 2 uur geleden zei IKBENANDERS: Kun je mij jouw definitie van loslaten eens geven? Nee. Zolang je in de definities zit is er niks losgelaten. Je kunt wel iets beschrijven (het loslaten) , maar daarmee weet je de geestelijke toestand niet. De verstilde geest heeft zichzelf als object opgeheven (het loslaten) en neemt zichzelf als object waar (bewustzijn). Daarmee ontmoet de mens het wezenlijke in zichzelf en daarmee het wezenlijke in ieder ander mens. Daarmee heeft de mens het manifeste domein verlaten. Loslaten (van jezelf) en kennis van bewustzijn treden dus tegelijkertijd op. Dat is het gaan van de smalle weg. Maar de lezer mag nooit mijn woorden intellectueel vertalen, ieder mens dient zelf de smalle weg te gaan. En dat is het volgende probleem: het menselijk intellect wat alles maar wil inkaderen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 47 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 47 minuten geleden (bewerkt) 50 minuten geleden zei Hopper: Loslaten (van jezelf) en kennis van bewustzijn treden dus tegelijkertijd op. Ik zal je de mijne geven: loslaten is iets/iemand zijn eigen weg laten gaan. Als ik urineer, dan laat ik de urine uit mijn blaas los. Ik laat het haar eigen weg gaan aan. Hoe kan het loslaten van mijzelf – dus het mijzelf mijn eigen weg laten gaan – ooit uitmonden in kennis van hebben van bewustzijn? 3 uur geleden zei Hopper: Het vleselijke lost niet op in het geestelijke. Heb jij het tegendeel ervaren of zo, omdat je dit zo stellig durft te zeggen? 38 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 31 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 31 minuten geleden 13 minuten geleden zei IKBENANDERS: Heb jij het tegendeel ervaren of zo, omdat je dit zo stellig durft te zeggen? Ik leef in het tegendeel. Het vleselijke en het geestelijke zijn bij elkaar zonder dat de één de ander opneemt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 31 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 31 minuten geleden (bewerkt) 59 minuten geleden zei Hopper: De verstilde geest heeft zichzelf als object opgeheven (het loslaten) en neemt zichzelf als object waar (bewustzijn). Daarmee ontmoet de mens het wezenlijke in zichzelf en daarmee het wezenlijke in ieder ander mens. Daarmee heeft de mens het manifeste domein verlaten. Een verstilde geest zou in theorie nergens meer bewust van kunnen zijn, want stilte is de afwezigheid van prikkels. Bewust-zijn betekent dat we ons altijd ergens van bewust van zijn: ons ik, pijn, de (geestelijke of natuurlijke) wereld, God, enz. Zodra het bewustzijn leeg is (slaap), dan zijn we ons nergens meer van bewust. 29 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 30 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 30 minuten geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Een verstilde geest zou in theorie niets meer kunnen, want stilte is de afwezigheid van prikkels. Bewust-zijn betekent dat we ons altijd ergens van bewust bent, zijn: ons ik, pijn, de (geestelijke of natuurlijke) wereld, God, enz. Zodra het bewustzijn leeg is (slaap), dan we ons nergens meer van bewust. Je bent de verstilde geest dan ook niet bewust, maar gewaar. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 28 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 28 minuten geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei Hopper: Je bent de verstilde geest dan ook niet bewust, maar gewaar. Het feit dat we iets gewaar zijn betekent altijd dat we ons ook per definitie ergens van bewust zijn. 28 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten