Spring naar bijdragen

Interessant genoeg, voor liefhebbers.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Op 5-7-2026 om 18:05 zei Tomega:

Dank u beleefd voor uw uitnodigend antwoord! Bedoel je de bijbel of bedoel je een heel scala aan filosofieboeken waarin van die prachtige visualisaties staan om iets moeilijks naderbij te brengen?

Voorbeelden zijn legio, hoe zou je zonder wetenschap meer te weten kunnen komen over de 'denisovamens'?  De subtiele nuance is dat dit ook voor wetenschap pas rond 2010 voor een omwenteling gezorgd heeft. Hoe jij, ik en zij dat kaderen binnen de eigen referentiekaders is een andere kwestie. Om iets moeilijks dichterbij te brengen? Van DNA begrijp ik niets, alleen dat we als metaforische slakken schijnbaar sporen nalaten. En of dat nu ook betekent dat plots iedereen ook alles wil weten over de 'denisovamens', lijkt me een bruggetje te ver.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-7-2026 om 20:28 zei TTC:

Inmiddels is helder geworden dat Hopper de advaita-school aanhangig is, een begrip zoals empathie is voor de prullenmand. 

Citaat

De term non-dualiteit is zoals gezegd afgeleid van Advaita Vedanta. Advaita
betekent niet-twee en Vedanta is de term voor een aantal klassieke teksten uit ‘het
Hindoeïsme’. Advaita Vedanta is de naam voor een specifieke non-dualistische
school die vooral is beïnvloed door het werk van Shankara in de 8e eeuw. Niet-
twee houdt in dat Atman en Brahman niet gescheiden zijn. Atman, het innerlijke
zelf van de persoon, is identiek met Brahman, het Zelf dat puur bestaan en
grenzeloos bewustzijn is.

Het Zelf = geen bewustzijn.

Citaat

De kern van de leer van Shankara wordt weergegeven in vijf uitspraken die
afkomstig zijn uit de Upanishads, klassieke teksten die het belang van Zelf-
realisatie benadrukken. Die vijf uitspraken zijn: 1. Dat ben jij. 2. Ik ben het
Absolute. 3. Dit Zelf is het Absolute. 4. Bewustzijn is het Absolute. 5. Deze hele
wereld is het Absolute. 

Bewustzijn is niet het absolute. Bewustzijn is het bewust zijn van iets anders dan 'dat' wat bewust is.

Citaat

Bevrijding (moksha) komt voort uit het ‘twijfelloze doorzien’ van de illusie van identificatie met de afgescheiden persoon. Om dat te bereiken wordt in de Advaita Vedanta naast het bestuderen van de klassieke teksten ook het ‘levend’ onderricht van een ‘gerealiseerde’ leraar als noodzakelijk beschouwd. 

De enige Leraar die er toe doet is Christus.  Christus spreekt het Woord des Koninkrijks in het hart.  Bevrijding -waar de Advaita Vedanta ook over spreekt- kan de mens zelf nooit bereiken. (De zoeker is niet het gezochte). Bevrijding is slechts mogelijk als de mens de waarheid verstaat.

Johannes 8:31-32

Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;

En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

Vergeet  Advaita Vedanta.   Alleen middels de Zoon komt men tot de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites