Spring naar bijdragen

Wat zeg je tegen een vriend als …

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hopper:

Waar het om gaat m.b.t. reflectie is besef .  In het gewone besef heb je de mogelijkheid om over jezelf na te denken, over je gedachte, je emoties, je ervaringen.   In dat besef neem je altijd afstand van jezelf.   Zoals: Ik heb gisteren dit of dat gedaan.  Dan zijn gedachten over jou in jou.  Dit reflectieve denken is vermoeiend als je niet uitkijkt en sleurt je mee in allerlei ongewenste toestanden. 

Tot hier toe spreek je over het aan-de-hersenen-gebonden denken. Nu laat ik Rudolf Steiner even aan het woord over het etherlichaam en het etherische denken. Uit Meditatie – wezen en techniek (Pentagon 2012) :

Citaat

De slaap begint ermee … dat óók in het hoofd het etherlichaam in beweging raakt, zodat tijdens de slaap de hele mens, zowel het hoofd als het overige organisme, een etherlichaam heeft dat innerlijk in beweging is. En wanneer we dromen, laten we zeggen tegen het ontwaken, dan is het zo dat we de laatste bewegingen van het etherlichaam bij het ontwaken nog juist waarnemen. Die doen zich dan als dromen aan ons voor. De laatste bewegingen van het etherische in het hoofd nemen we nog waar bij het wakker worden, dat wil zeggen, als we snel wakker worden kan dat ook wel eens niet zo zijn.
   Wie langdurig mediteert op de manier die ik heb aangegeven, raakt langzamerhand in een toestand waarbij hij in het rustige etherlichaam van het hoofd beelden gaat vormen. In het boek waarnaar ik zojuist al verwees noem ik die beelden imaginaties. En deze imaginaties, die onafhankelijk van het fysieke lichaam in het etherlichaam worden beleefd, vormen de eerste bovenzinnelijk indruk die we kunnen hebben. Die stelt ons dan in staat om helemaal af te zien van onze fysieke lichaam en ons leven tot aan onze geboorte wat betreft handeling, wat betreft beweging als in een tableau te overzien. Vaak wordt beschreven van mensen die onder water terechtkomen, die op het punt staan te verdrinken dat zij hun leven achterwaarts in bewegende beelden aan zich zien voorbijtrekken. Dat kan op deze manier systematisch worden aangeleerd, zodat we alles wat ons huidige leven op aarde heeft opgeleverd voor ons kunnen zien.

Johannes de doper liet de mensen die door hem gedoopt wilden worden ook bijna verdrinken waardoor zij hun leven achterwaarts in bewegende beelden voorbij zagen trekken. Deze mensen zagen zo ook het Christuswezen naderen.

Geplukt van de perikopen website:

Citaat

Wanneer hij doopte hield Johannes de mensen die tot hem kwamen (zijn leerlingen) onder water tot het moment waarop zij bijna verdronken. Op dat moment zagen zij een panorama van hun leven tot dan toe, zoals ook iemand ervaart bij en vlak na het sterven. Mensen die bijna verdronken zijn, en anderen met een bijna-dood-ervaring, vertellen over dit soort ervaringen. Johannes haalde zijn dopelingen weer boven water en sprak dan tot hen: “Verander uw zinnen.” Voor hen die het ondergingen betekende het een soort inwijding die zicht gaf op het eigen leven tot op dat moment, op hun karma. De doop door Johannes was niet alleen een voorbereiding op de komst van de Heer (kyrios Joh.1:23), maar ook een voorbereiding op de komst van het individuele IK, dat door Christus aan de mensheid zou worden gegeven, het Ik waardoor de mens verantwoordelijk wordt voor zijn eigen daden. Zo ademt deze perikooptekst een Adventstemming: de voorbereiding op de komst van het Chistuswezen.

Met Johannes de Doper was ook iets vreemds aan de hand. Uit: Rudolf Steiner: Exkurse in das Gebiet des Markus-Evangeliums (GA 124)
11e voordracht, München, 12 december 1910:

Citaat

[…] de individualiteit, die in de oude Elia leefde, werd opnieuw geboren in Johannes de Doper. En toen trok in de ziel van Johannes de Doper een engel in, die de lichamelijkheid en ook de ziel van Johannes de Doper gebruikte om iets te bewerkstelligen, wat geen enkel mens zou kunnen. In Johannes leeft een engel, die voor moet gaan en verkondigen wat als het ware ‘Ik’ in de meest omvattende zin zal leven in Jezus van Nazareth. Dat is buitengewoon belangrijk om te weten, dat Johannes de Doper, de uiterlijke verschijning (Maya) is en in hem een engel, een bode, leeft. In het Grieks staat er ook: Zie, ik zend mijn bode (angelos, engel) voor uw aangezicht uit. Daar denken wij niet meer aan, dat in het Grieks op deze plaats gesproken wordt van een engel: ‘Zie, ik zend mijn bode (angelos, engel) voor uw aangezicht uit, die u de weg bereiden zal.’ (Marcus 1:2). Daarmee wordt gewezen op een diep wereldmysterie, dat met Johannes de Doper samenhangt en dat door Jesaja werd geprofeteerd. Hij karakteriseert Johannes de Doper als een uiterlijk omhulsel (Maya) dat de engel (angelos) omkleedt, die moet verkondigen, wat de mens eigenlijk zal moeten worden door het opnemen van de Christusimpuls, omdat engelen nu eenmaal moeten verkondigen hoe de mens later worden zal. Eigenlijk zou er op deze plaats moeten staan: ‘Zie, dat, wat aan de wereld het ‘IK’ brengt, zendt de engel uit voor het aangezicht van degene die het ‘IK’ brengen zal.

En bij dit vreemds zou het niet blijven. Enkele wezensdelen van Johannes de Doper voegden zich bij die van Lazarus en Johannes Zebedeüs toen Lazarus uit de doden werd opgewerkt, een voorafschaduwing van de opstanding. In Lazarus werden de Kaïn en Abel stroom weer met elkaar verenigd.

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei IKBENANDERS:

Tot hier toe spreek je over het aan-de-hersenen-gebonden denken. Nu laat ik Rudolf Steiner even aan het woord over het etherlichaam en het etherische denken. Uit Meditatie – wezen en techniek (Pentagon 2012) :

Wat een gezweefteef weer. Waar heb je eigenlijk ook hersenen voor nodig? Amputeren lijkt me de snelste route tot zaligwording. Of weer lekker ouderwets: lobotomie!

bewerkt door Tortelduif
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei IKBENANDERS:

Johannes de doper liet de mensen die door hem gedoopt wilden worden ook bijna verdrinken waardoor zij hun leven achterwaarts in bewegende beelden voorbij zagen trekken. Deze mensen zagen zo ook het Christuswezen naderen.

Je hebt gelijk; het ontbreekt je echt aan hersenen, je geraaskal is het bewijs. Hoe gaat het met je vriendje? Zeker ook het resultaat van hersenloos gefantaseer. Kan dat uberhaubt wel, fantaseren zonder hersenen?

bewerkt door Tortelduif
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

Je wenst niet te begrijpen dat het denken altijd spiegelt.   Ze hebben je wijs gemaakt dat er zoiets als etherisch denken bestaat, maar dat is niet zo.  Denken is altijd denken over iets anders.   Je moet juist uit het denken zelf zien te geraken, het denken is jouw gevangenis.

Jij altijd met je denken en denken dat je zonder je denken kan..

Zonder denken zijn we niks. De mens is een denker, mens komt van het Sanskrietwoord Manas dat denkvermogen betekend (onder andere)..

Zelfs jouw flutfilosofie heb je gekregen door het denken. Niet door een Geest/God die je dit heeft ingefluisterd.. Ga maar eens onder een scanner liggen aangesloten op je hersenen. filosofeer over jouw filosofie en je zal zien dat je brein oplicht als de disco op een vrijdagavond..

Mensen die dit ontkennen hebben geen moer begrepen van hersenen.

Zelfde geld voor jouw idee over die vriend met zijn depressie. "o als hij zich niet zou identificieren met zijn depressie dan is de depressie afgelopen".. Terwijl hedendaags wetenschap hier allang en breed komaf mee heeft gemaakt. Een depressie is real, en heeft te maken met onze hersenen. En dopamine etc. 

"Wij zijn ons brein" is bewezen. "Wij kunnen zonder ons brein", "we zijn een sarcastisch lichaam" (of hoe je zulke lichamen ook noemt) is ontkracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites