IKBENANDERS 10 Geplaatst 17 uur geleden Rapport Share Geplaatst 17 uur geleden Wat zeg je tegen een vriend die manisch-depressief is en een issue heeft met het geloof, omdat hij veel mensen die hem dierbaar waren heeft verloren, waaronder twee broers toen hij nog jong was. Toen de psychiater hem onlangs vroeg: ‘Ben je gelovig’ antwoordde hij na 2 seconden: ‘Ik ben gelovig ben wanneer het mij uitkomt. Het is heel moeilijk om te geloven als de één na de ander sterft, en een van mijn beste vrienden met de meest uiteenlopende verhalen af komt over het geloof, en zijn mailtjes aftekent met de woord “Vrede van Christus”. Maar eigenlijk, geloof ik helemaal niks als ik eerlijk mag zijn, dus ook niet in zonde, want dat bestaat dan ook niet, en toch weet ik er alles van omdat ik heel de Bijbel ken. En dus kun je mij het beste omschrijven als schijn-heilig.’ Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 1 Geplaatst 16 uur geleden Rapport Share Geplaatst 16 uur geleden Ik zou met klem adviseren weg te wezen bij psychiaters en het bij God alleen te houden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 15 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 15 uur geleden (bewerkt) 55 minuten geleden zei Tortelduif: Ik zou met klem adviseren weg te wezen bij psychiaters en het bij God alleen te houden. Die psychiater is wel nodig om zijn toestand te monitoren en zijn medicatie zo nodig bij te stellen. Dit was mijn antwoord: Zalig zij die God niet in hun leven opmerken noch ervaren en toch geloven. Zij zijn hoog verheven boven degenen die God wel smaken in hun leven. 15 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 1 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 24 minuten geleden zei IKBENANDERS: Die psychiater is wel nodig om zijn toestand te monitoren en zijn medicatie zo nodig bij te stellen. Daarin verschillen wij dan van mening. 25 minuten geleden zei IKBENANDERS: Dit was mijn antwoord: Zalig zij die God niet in hun leven opmerken noch ervaren en toch geloven. Zij zijn hoog verheven boven degenen die God wel smaken in hun leven. Heel Eckhartiaans. Beurde hem dat wat op? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 5 minuten geleden zei Tortelduif: Daarin verschillen wij dan van mening. Heel Eckhartiaans. Beurde hem dat wat op? In de mail-conversatie die daar op volgende vond ik hem toch wat beter overkomen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 1 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 5 minuten geleden zei IKBENANDERS: In de mail-conversatie die daar op volgende vond ik hem toch wat beter overkomen. Als God een levende Persoon is die handelt in het leven van mensen, dan is het normaal dat Zijn handelen ook merkbaar is. God troost daadwerkelijk en die troost kan gevoeld worden, maar het uitblijven van een voelbare troost betekent niet automatisch dat God afwezig is. Het verheerlijken van gevoelloosheid als bewijs van verhevenheid lijkt mij een ongezonde benadering van God die heeft beloofd Zich te laten kennen aan hen die Hem zoeken. Matteüs 5:4 “Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.” Je Eckhartiaanse uitspraak staat er diametraal tegenover. Mocht die vriend zich opgebeurd hebben gevoeld, dan komt dat vast door bevestiging van zijn eigenwijsheid door jou. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden (bewerkt) 3 minuten geleden zei Tortelduif: Als God een levende Persoon is die handelt in het leven van mensen, dan is het normaal dat Zijn handelen ook merkbaar is. God troost daadwerkelijk en die troost kan gevoeld worden, maar het uitblijven van een voelbare troost betekent niet automatisch dat God afwezig is. Het verheerlijken van gevoelloosheid als bewijs van verhevenheid lijkt mij een ongezonde benadering van God die heeft beloofd Zich te laten kennen aan hen die Hem zoeken. Matteüs 5:4 “Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.” Je Eckhartiaanse uitspraak staat er diametraal tegenover. Mocht die vriend zich opgebeurd hebben gevoeld, dan komt dat vast door bevestiging van zijn eigenwijsheid door jou. God is noch mannelijk noch vrouwelijk noch onzijdig. God overstijgt de geslachten en de dingen. 14 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 1 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: God is noch mannelijk noch vrouwelijk noch onzijdig is. God overstijgt de geslachten en de dingen. Wat jij wil. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden Zojuist zei Tortelduif: Wat jij wil. Das royaal. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 1 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Das royaal. Moeilijk he, discussieren. Daar zijn zinnen voor nodig die uit meer dan twee woordjes bestaan. Als ik jou was dan zou ik die vriend naar Oprah Winfrey sturen, kan de ene kwakzalver de ander helpen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 2 minuten geleden zei Tortelduif: Moeilijk he, discussieren. Daar zijn zinnen voor nodig die uit meer dan twee woordjes bestaan. Als ik jou was dan zou ik die vriend naar Oprah Winfrey sturen, kan de ene kwakzalver de ander helpen. Of Jerry Springer, ken je die nog? Dat was ook wat hẻ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden Als we dan toch eckhartiaans bezig zijn : Alle dingen worden droevig door de angst voor de dood, maar wanneer gij afstand weet te doen van alle vergankelijkheid, kent u de onsterfelijkheid. De dood is een existentiële spiegel die het heden schenkt. Maar dat valt alleen te begrijpen als je in de spiegel van de dood kijkt. Zie ook 1 Korinthiërs 13:12. "Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht". Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 1 uur geleden zei Hopper: Als we dan toch eckhartiaans bezig zijn : Alle dingen worden droevig door de angst voor de dood, maar wanneer gij afstand weet te doen van alle vergankelijkheid, kent u de onsterfelijkheid. De dood is een existentiële spiegel die het heden schenkt. Maar dat valt alleen te begrijpen als je in de spiegel van de dood kijkt. Zie ook 1 Korinthiërs 13:12. "Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht". Dit doet me erg denken aan de zaligsprekingen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 9 uur geleden zei Hopper: Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht. Door deze zin begin ik me bijna af te vragen of de persoon die deze woorden heeft opgeschreven het verschil heeft gekend tussen het gespiegelde (= het aan de hersenen gebonden) denken vs. het etherische denken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 3 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 14 uur geleden zei IKBENANDERS: ‘Ik ben gelovig ben wanneer het mij uitkomt. Het is heel moeilijk om te geloven als de één na de ander sterft, en een van mijn beste vrienden met de meest uiteenlopende verhalen af komt over het geloof, en zijn mailtjes aftekent met de woord “Vrede van Christus”. Maar eigenlijk, geloof ik helemaal niks als ik eerlijk mag zijn, dus ook niet in zonde, want dat bestaat dan ook niet, en toch weet ik er alles van omdat ik heel de Bijbel ken. En dus kun je mij het beste omschrijven als schijn-heilig.’ Over ‘geloof en geloven’ botste ik gisteren op een interessante aantekening in het Nieuwe Testament (vertaling H.A.P.J. Ogilvie): Citaat Geloven’ is bij Paulus niet: voor waar aannemen wat men niet kennen en niet weten kan (dat zou bijgeloof zijn). Geloven is: het innerlijk actief-worden van het hart, het hart dat een zintuig wordt voor het goddelijke leven. Door het geloof opent zich het hart van de mens voor de goddelijke warmte en kracht, en dan ook voor het goddelijke geestlicht. In het geloof beleeft de mens de innerlijke tegenwoordigheid van Christus. In het geloof is Christus zelf werkzaam. Daarom spreekt Paulus vaak van ‘Christus’ geloof (bijvoorbeeld 3:22). Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 1 uur geleden zei IKBENANDERS: Door deze zin begin ik me bijna af te vragen of de persoon die deze woorden heeft opgeschreven het verschil heeft gekend tussen het gespiegelde (= het aan de hersenen gebonden) denken vs. het etherische denken. Etherisch denken bestaat in het geheel niet. Denken is altijd een activiteit. De oude Grieken noemden dat 'dianoia', hetgeen het discursieve , redenerende denken is. Dat wat ongespiegeld is, is de 'nous' , maar daar begint de verwarring, men is het niet eens over wat 'nous' is. Een van de weinige plaatsen waar 'nous' correct wordt aangeduid is het Evangelie van Maria Magdalena: Want op de plaats waar het kenvermogen (nous) is, daar is de schat. In de gelijkenis van de schat in de akker (Matteüs 13:44) komen we 'de schat' wederom tegen. Vers 38 is ook nog wel van belang om te citeren: En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen; Christus vertelde vele vergelijkingen , "de schat" zit verborgen in de mens zelf. Vers 46 vermeldt wat je met de schat (nous) kunt kopen. Mattheüs 13 is een van de mooiste gedeeltes voor wie het vermogen heeft om te 'verstaan'. Maar dat zeg ik bijna van alles in het Evangelie. P.S. Ethisch denken bestaat dan weer wel. 2 minuten geleden zei IKBENANDERS: Over ‘geloof en geloven’ botste ik gisteren op een interessante aantekening in het Nieuwe Testament (vertaling H.A.P.J. Ogilvie): En toen ik schreef dat geloof een geschenk is geloofde jij me niet? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 9 minuten geleden zei Hopper: Etherisch denken bestaat in het geheel niet. Denken is altijd een activiteit. De oude Grieken noemden dat 'dianoia', hetgeen het discursieve , redenerende denken is. Dat wat ongespiegeld is, is de 'nous' , maar daar begint de verwarring, men is het niet eens over wat 'nous' is. Een van de weinige plaatsen waar 'nous' correct wordt aangeduid is het Evangelie van Maria Magdalena: Want op de plaats waar het kenvermogen (nous) is, daar is de schat. In de gelijkenis van de schat in de akker (Matteüs 13:44) komen we 'de schat' wederom tegen. Vers 38 is ook nog wel van belang om te citeren: En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen; Christus vertelde vele vergelijkingen , "de schat" zit verborgen in de mens zelf. Vers 46 vermeldt wat je met de schat (nous) kunt kopen. Mattheüs 13 is een van de mooiste gedeeltes voor wie het vermogen heeft om te 'verstaan'. Maar dat zeg ik bijna van alles in het Evangelie. P.S. Ethisch denken bestaat dan weer wel. Ik snap je antwoord wel, want je hebt het verschil tussen beide soorten denken (gespiegeld denken vs. etherisch denken) zelf nog niet ervaren. Dat is een kwestie van oefenen en tijd. Meditatie is het geijkte oefen-middel. Meditatie is moeite doen om uit het gespiegelde denken te raken, om aldus in het gebied van het etherische denken terecht te komen. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 7 minuten geleden zei IKBENANDERS: Ik snap je antwoord wel, want je hebt het verschil tussen beide soorten denken (gespiegeld denken vs. etherisch denken) zelf nog niet ervaren. Dat is een kwestie van oefenen en tijd. Het oefenen gebeurt door meditatie. Meditatie is moeite doen om uit het gespiegelde denken te geraken, om zo in het etherische denken terecht te komen. Nee, het is onwaar wat je hier schrijft. Het is de menselijke geest welke reflecteert op de wereld zelf. Meditatie helpt niet. Het enige wat er toe doet is niet-reflecteren, dwz niet langer bewogen worden door de wereld. Dat je schrijft "moeite doen" is al veel zeggend. Als je niets reflecteert is dat juist zonder moeite...... Voor je het weet ben je net zoals TTC. 2 uur geleden bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei Hopper: Nee, het is onwaar wat je hier schrijft. Het is de menselijke geest welke reflecteert op de wereld zelf. Meditatie helpt niet. Het enige wat er toe doet is niet-reflecteren, dwz niet langer bewogen worden door de wereld. Dat je schrijft "moeite doen" is al veel zeggend. Als je niets reflecteert is dat juist zonder moeite...... Meditatie is in eerste instantie altijd een act van de wil. Reflecteren doe je met/in het gespiegelde denken. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Meditatie is in eerste instantie altijd een act van de wil. Daarom werkt meditatie ook niet. Meditatie is alleen voor beginnelingen die hun geest niet kennen. Simpele oefeningen zoals aandacht voor je ademhaling. Om vervolgens weer op van alles en nog wat te reflecteren in de wereld. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 19 minuten geleden zei Hopper: Daarom werkt meditatie ook niet. Meditatie is alleen voor beginnelingen die hun geest niet kennen. Simpele oefeningen zoals aandacht voor je ademhaling. Om vervolgens weer op van alles en nog wat te reflecteren in de wereld. Je beeld van meditatie stemt niet overeen met mijn definitie van meditatie. Daarom kun je mij (nog) niet begrijpen: Meditatie is moeite doen om uit het gespiegelde denken te kunnen stappen, waardoor je in het gebied van het etherische denken komt. Ik heb 35 jaar lang gekauwd op het woord ‘meditatie’. Dit is uitgekristalliseerd in bovenstaande definitie. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Je beeld van meditatie stemt niet overeen met de definitie die ik heb gegeven. Daarom kun je mij (nog) niet begrijpen: Meditatie is moeite doen om uit het gespiegelde denken te raken, om aldus in het gebied van het etherische denken terecht te komen. Je wenst niet te begrijpen dat het denken altijd spiegelt. Ze hebben je wijs gemaakt dat er zoiets als etherisch denken bestaat, maar dat is niet zo. Denken is altijd denken over iets anders. Je moet juist uit het denken zelf zien te geraken, het denken is jouw gevangenis. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 50 minuten geleden zei Hopper: Je wenst niet te begrijpen dat het denken altijd spiegelt. Ze hebben je wijs gemaakt dat er zoiets als etherisch denken bestaat, maar dat is niet zo. Denken is altijd denken over iets anders. Je moet juist uit het denken zelf zien te geraken, het denken is jouw gevangenis. Zoals ik al heb gezegd: wat men niet zelf heeft ervaren blijf men vaak ontkennen, totdat men ervaart dat het etherische denken wel degelijk bestaat. Je moet idd uit het (gespiegelde = het aan de hersenen-gebonden) denken zien te raken om in te zien dat het (gespiegelde) denken een soort gevangenis is. 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Citaat Het denken in zich laten werken, zonder dat men erbij is, dat is een zeer, zeer belangrijk principe (Grundsatz). En dat oefent men doordat men, al is het nog zo’n korte tijd per dag, probeert eens helemaal niet te denken. Een groot, zeer groot besluit is het om ergens te gaan zitten of liggen zonder zich gedachten door het hoofd te laten gaan. Het is veel gemakkelijker om deze af- en aangolvende gedachten in zich te laten spelen, tot men van hen verlost wordt door een goede slaap, dan zich te gebieden: nu zul je wakker zijn en toch zul je niet zelf denken, maar je zult helemaal niets denken. Als men in staat is stil te zitten of te liggen en bij vol bewustzijn niets te denken, dan werkt het denkorgaan zo dat het in zich kracht wint, kracht verzamelt. En wie steeds weer de mogelijkheid vindt om bij vol bewustzijn niet te denken, die zal zien hoe de helderheid van zijn denken toeneemt, hoe bovendien de slagvaardigheid toeneemt doordat hij niet alleen door de slaap zijn denkorgaan aan zichzelf overlaat, maar doordat hij onder zijn eigen leiding dit denkorgaan zelf laat werken. Bron: Rudolf Steiner -Wo und wie findet man den Geist? – (bladzijde 262-263) Waar het om gaat m.b.t. reflectie is besef . In het gewone besef heb je de mogelijkheid om over jezelf na te denken, over je gedachte, je emoties, je ervaringen. In dat besef neem je altijd afstand van jezelf. Zoals: Ik heb gisteren dit of dat gedaan. Dan zijn gedachten over jou in jou. Dit reflectieve denken is vermoeiend als je niet uitkijkt en sleurt je mee in allerlei ongewenste toestanden. Rudolf Steiner zegt om niet te denken, dat is heel wat anders. Dan is er geen afstand tot je zelf. Ieder denken is een activiteit waarmee je afstand neemt van jezelf. Daarom ken je jezelf niet... Zelfs in de antroposofie begrijpt men Rudolf Steiner niet, is het niet treurig? Wat er gebeurd als je jezelf middels het denken op afstand zet is dat je geest wilt 'grijpen'. De geest 'grijpt' naar jou zelf van gisteren. Dat maakt je geest corrupt, onaangenaam, hautain en arrogant.... Deze corrupte geest wil alles maar hebben. Ik heb gedachten, ik heb gevoelens, ik heb problemen, ik heb een depressie. Maar er zijn gedachten, er zijn gevoelens, er zijn problemen, er is een depressie. En dan is het probleem betreffende depressie van je vriend ook opgelost. Of je een depressie hebt of dat er een depressie is, dat is de kwestie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Het probleem van de mens is dat hij overal eigenaar van wil zijn. Afstand doen van eigenaarschap is de oplossing. Precies zoals Christus ons heeft geleerd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten