IKBENANDERS 5 Geplaatst 53 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 53 minuten geleden (bewerkt) De onderstaande prachtige, paradoxale (en hier geparafraseerde) gedachte over de wraak van God is afkomstig van de blinde Franse mysticus en karmeliet Jean de Saint-Samson (1571–1636): Citaat ‘Wij zijn zondig, wij zondigen en God straft ons daar niet voor, maar Hij wreekt zich wel op ons … en wel door ons lief te hebben.’ Het lijkt mij in dit verband niet onbelangrijk om onvermeld te laten dat liefde en pijn vaak samen gaan. Dit gezegd hebbende … In de Bijbel (OT) staan veel verhalen waarin gesproken wordt over de wraak van God. Deze wraak houdt in de meeste gevallen (of is het uitsluitend?) verband met het handelen van het volk Israel. Nu vraag ik mij af (omdat het conflict Israel-Palestina/Libanon/Iran actueel is én omdat dit ook in diverse onderwerpen op dit forum aan bod komt) hoe die wraak van God die volgens de karmeliet karmeliet Jean de Saint-Samson om liefde draait, in dit geval moeten worden gezien. M.a.w. waaraan kan ik zien dat God zich in zijn werken/in dit conflict wreekt met liefde? Met deze invalshoek probeer ik de kijk op het conflict te verleggen van het politieke naar het religieuze. De politieke invalshoek komt al veel aan bod, o.a. in de nieuwsberichten die we via de televisie en de radio gepresenteerd krijgen, maar de religieuze lijkt aan onze aandacht te ontsnappen. Misschien is dit te wijten aan de secularisering, welke zich heeft voorgedaan sinds de 17e en 18e eeuw. Andere reden zijn ook natuurlijk ook mogelijk, maar deze zijn wellicht minder belangrijk. 32 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten