IKBENANDERS 2 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) Vanuit de antroposofie weet ik het wel … wat er gebeurt als je dood gaat … Maar vanuit de andere stromingen weet ik het niet, ook niet van de christelijke. Over het thema ‘na de dood’ zei theoloog en psycholoog Govert Jan Bach in De Ongelooflijke Podcast van 5 april 2026 (uitzending ‘Van gevangenis tot Mattheüs-Passion’): Citaat Interviewer: ‘Geloof je ook in de Hemel of zo?’ Govert Jan: ‘Nee.’ Interviewer: ‘Zoals Bach, dat je je ouders weer gaat zien of wat dan ook …’ Govert Jan: ‘Nee, ik geloof niet in de hemel. Ik geloof niet in een hiernamaals.’ … Govert Jan: ‘De hemel heb ik al gehad, thuis, met mijn vrouw en de tuin, het mooie weer, en nu straks al die prachtige bloemen die open gaan … die staan op springen … de Rododendron en de bloesems, dat is geweldig om mee te maken.’ Interviewer: ‘Maar dan kan je toch ook hopen dat dat nog doorgaat?’ Govert Jan: ‘Nou … het is wel mooi geweest. Op een gegeven moment is het genoeg geweest.’ Interviewer: ‘Denk je niet nou ik zou nog wel een paar …’ Govert Jan: ‘Nee hoor.’ Interviewer: ‘Nee?’ Govert Jan: ‘Je moet het moment zelf … moet je ervaren, daar moet je het mee doen. Genoeg is genoeg.’ Interviewer: ‘Je hoopt er zelfs niet op geloof ik hè?’ Govert Jan: ‘Nee. Mijn hoop is in het hier en nu.’ Twee uitersten: Rudolf Steiner (antroposofie) die het echt allemaal glashelder kon vertellen en dan ook nog eens vanuit diverse invalshoeken en een hedendaags theoloog die zegt dat er na de dood helemaal niets is. Ben benieuwd waar jij je bevindt … 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Geloof degenen die het glashelder kunnen vertellen niet. De dood schenkt het heden en dat is allesbehalve glashelder. Of zoals Christus cryptisch opmerkte: laat de doden de doden begraven. Mijn interpretatie van dat vers is dat "de doden" hen zijn die gehecht zijn aan de materiële wereld, een Godsbeeld, en/of hun eigen wil. Levend dood zijn betekent vasthouden aan het tijdelijke. Wie vasthoudt aan het tijdelijke zal het eeuwige niet beërven. Of om Paulus te citeren: de dingen die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig. En kijk eens in de spiegel? Degene die je ziet is tijdelijk. Van geboorte tot dood. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 22 minuten geleden zei Hopper: Geloof degenen die het glashelder kunnen vertellen niet. De dood schenkt het heden en dat is allesbehalve glashelder. Of zoals Christus cryptisch opmerkte: laat de doden de doden begraven. Mijn interpretatie van dat vers is dat "de doden" hen zijn die gehecht zijn aan de materiële wereld, een Godsbeeld, en/of hun eigen wil. Levend dood zijn betekent vasthouden aan het tijdelijke. Wie vasthoudt aan het tijdelijke zal het eeuwige niet beërven. Of om Paulus te citeren: de dingen die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig. En kijk eens in de spiegel? Degene die je ziet is tijdelijk. Van geboorte tot dood. Hoe kijk je er zelf tegen aan … wat er na de dood is (ik bedoel … als je de bijbel niet zou hebben gekend)? Denk je dan: ‘Ik zal het wel zien …’? En wat heeft het christelijk geloof je geleerd in deze? 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten